Tindermies: "Ethän käytä mielenterveyslääkkeitä"
Mua huvittaa jotenkin aina nää maininnat, että "ethän käytä mielenterveyslääkkeitä." Kun siis jos käyttää mielenterveyslääkitystä, niin sehän kertoo nimenomaan siitä, että pitää huolta itsestään ja on hakenut apua ja yrittää hoittaa psyykkeen sairauksiaan. Ja ei unohdeta, että vähintään joka viides suomalainen kokee vuoden aikana mielenterveyden häiriöitä ja joka viides meistä sairastuu joskus masennukseen.
Kommentit (553)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus kriteereihinsä, mutta on sosiaalisesti tyhmää sanoa niistä niin suoraan, että karkoittaa ison osan niihin sopivistakin. Sama, jos sanoisi "ei ylipainoisille", mikä johtaa siihen, että monet normaalipainoisetkin jättää vastaamatta.
Näin se on. Itse en ikinä ottaisi mt-ongelmaista kumppania, mutta toisaalta en ikinä sanoisi tuota ääneen. Jos käy ilmi että toisella on mt-ongelmia, keksin jonkun tekosyyn miksi tapailua ei voi jatkaa, ja liukenen paikalta.
Miksi ei voi sanoa suoraan? Itse arvostaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus kriteereihinsä, mutta on sosiaalisesti tyhmää sanoa niistä niin suoraan, että karkoittaa ison osan niihin sopivistakin. Sama, jos sanoisi "ei ylipainoisille", mikä johtaa siihen, että monet normaalipainoisetkin jättää vastaamatta.
Näin se on. Itse en ikinä ottaisi mt-ongelmaista kumppania, mutta toisaalta en ikinä sanoisi tuota ääneen. Jos käy ilmi että toisella on mt-ongelmia, keksin jonkun tekosyyn miksi tapailua ei voi jatkaa, ja liukenen paikalta.
Kunnioitan toisten rajoja ja pidän omani. En halua arvostella toisen henkilökohtaista ominaisuutta, jolle hän ei voi mitään. Enkä toisaalta halua kertoa itsestäni ihmiselle, josta en pidä tai johon en luota, mikä mätti. Kriteerini ovat henkilökohtaista tietoa minusta.
Joo niinhän se lukeekin monella profiilissa että haetaan älykästä ja empatiakykyistä kumppania, läskit ei haittaa eikä lääkkeiden syönti. Täälä olisi yksi lisää joka haluaisi elämäänsä hoidettavan alkoholistin tai muun reppanan, sellainen kun se monen isäkin oli silloin omassa lapsuudessa aina kuuskytluvulta yheksänkytluvun lamaviinanhöyryihin saaka, hoidettava reppana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP puhuu asiaa.
Mielenterveyslääkkeitä käytetään myös esim reuman hoidossa.
No eiköhän tuossa tarkoiteta, että eihän sinulla ole vakavia mielenterveysongelmia, joista on parisuhteessa ongelmia. Tuskin kukaan itse lääkettä pelkää, vaan niitä ongelmia. Mutta tokihan on paljon kivempaa uhriutua, syytellä ja tahallaan väärinymmärtää
Varmasti jokainen tajuaa, että mitä sillä tarkoitettiin, mutta on se kuitenkin jotenkin hassua, kun kirjoitetaan asioita liian leväperäisesti.
Muutenkin: jos joku ei halua pahasti oireilevaa mt-potilasta kumppanikseen (ymmärrän oikein hyvin, että miksi), niin ei kai sitä oikeasti kuvittele, että se karkottaisi mt-potilaat pois... varmaan jotkut, mutta ne pahimmat... heillähän ei ole sairaudentuntoa tai sitten kokevat, että ei tää mun juttu nyt niin vakava ole...
Lukion kävin yhdellä pienellä paikkakunnalla lähellä valtakunnan rajaa. Siellä miehet kävivät maksullisilla hakemassa ensimmäisiä seksikokemuksiaan ja myös ensimmäisiä sp-tautejaan ja rekkakuskit sitten helpotusta työn yksinäisyyteen ja paineisiin. SIellä oli myös paljon sp-tauteja ja jotenkin sitä oppi sitten aina olemaan luottamatta noihin "ei mulla mitään oo, joten mennään paljaalla, sähän käytätä kuitenkin pillereitä" -pyyntöihin. Enemmänkin sitä kiinnostui miehistä, jota oma-aloitteisesti vetäisivät kumin esiin ja kumista luopumista alettiin pohtia vasta sitten, kun suhde olisi vakiintunut ja sp-testeissä käyty.
"Ei läskeille, ei rillipäille, ei yh:lle, ei mt- ongelmaisia, ei kissoja/koiria/marsuja, ei viinjuonti- matkustelu- käsityöt harrastamista, ei tatuointeja, ei kouvolatukkaa, ei feministeille, vihervasemmistolaisille, ei räväköille, ei tunikoihin/ frillamekkoihin/ legginssrihin/ kuimiin/ makuupusditoppatakkeuhin pukeutuviin, ei, ei, ei, ei"
"Miksi naiset on niin kranttuja, ei niille kelpaa mikää nuu kuin yli 185 cm malli- lätkänpelaaja- rocktähti"😭😭😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yks joka ei kans ikinä vois seurustella säännöllisellä mielialalääkityksellä olevan ihmisen kanssa. Kaikella sympatialla. Läheisistäni on näitä monta, ja huomaan lääkkeen vaikutuksen heidän olemuksestaan.
Itse olen erityisherkkä ja koen lääkityksen tekevän ihmisen jotenkin "turremmaksi" - se varmasti auttaa kun kärsii tunnetason ongelmista. Parisuhteelta kuitenkin toivon kykyä osata lukea toisen ihmisen energiaa/ tilannetajua ja kykyä kohdata aitoja tunteita myöskin. Ikävä kyllä tämä kaikki hämärtyy helposti säännöllisellä mielialalääkityksellä.
Itsekin olen kärsinyt mielenterveysongelmista, joihin olen tehnyt ison työn (säännöllinen liikunta, henkinen kasvu, terapia, ruokavalio, elämänmuutos itselleni sopivaksi.) En ikinä katsoisi ihmistä, joka vaan syö lääkkeitä ja puksuttaa vihaamassaan duunissa eik
Erityisherkkä on yhtä p a s K a kumppani, kuin mt- ongelmainen. P a s K empi, jopa. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Läskiä, päävammaista tai yh-mutsia en deittailisi.
Eli teistä miehistä vähintäänkin 72% on sitten deittauskelvottomia, koska 72% miehistä on läskejä. Veikkaan, että päävammaidia yhtä paljon.
En alkaisi deittailemaan ko. naista. Pari tuttua on tapaillut 40+ naisia Tinderin kautta ja näppituntumalla, kun kuuntelen, niin ehkä viidenneksellä EI OLE jonkin asteisia mt-ongelmia, traumoja tai tunnelukkoja.
Korkea kynnys kyllä olisi itsellä lähteä tuohon maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitan toisten rajoja ja pidän omani. En halua arvostella toisen henkilökohtaista ominaisuutta, jolle hän ei voi mitään. Enkä toisaalta halua kertoa itsestäni ihmiselle,
En nyt ymmärrä yhtään, miksi pitää valehdella?
Mä olen mt-potilas ja aivan täysin tietoinen siitä, että ihan kuka tahansa ei mun kumppaniksi alkaisi, oireilu voi olla liikaa ja siksikin tykkäisin että sanotaan suoraan eikä anneta mitään ympäri pyöreitä vastauksia.
Siksi mä niistä suoraan kerronkin heti jos joku alkaa osoittamaan ihastusta, siinä saa toinen vielä miettiä ja antaa rehellisen vastauksen. Ei sun tarvitse valehdella, kyllä me tiedetään ja arvostetaan rehellisyyttä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään viidennes aikuisista kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä vuosittain. Viidennes sairastuu masennukseen elämänaikaisesti. Mielenterveyden ongelmat ovat osa tavallista elämäâ, kuten somaattisetkin sairaudet. Voihan tuon rajauksen tehdâ, mutta vähän pöljältä kuulostaa.
Minullakin todettu kaamosmasennus. Menin itse psykiatrille, koska olin aivan varma, että olen masentunut. Psykiatri tutki ja totesi, että vaikka seisoisi päällään, niin ei voisi saada sinulle mitenkään masennus-diagnoosia (hauskaa, kun nykypäivänä tuntuu kuulevan joka paikasta, että sitä oikein tuputetaan). Talvialakuloa minulla selvästi oli, se oireilee lähinnä suurempana unen tarpeena ja passivoitumisena, mutta ei ole sekään kuulemma niin vakavaa, että lääkitä pitäisi. Ainoa hoito on sitten nukkua pari tuntia pidempiä yöunia ja olla hiljakseen, syödä d-vitamiinia ja pahimpana päivänä ottaa kirkasvalolamppu silmien eteen.
Olen seurustellut aikanaan miehen kanssa, jolla kärsi vakavasta masennuksesta. Lisäksi lähipiirissäni oli useita vuosia eräs nainen, jolla oli diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö.
Näiden kahden kokemuksen perusteella voin sanoa, että en koskaan enkä mistään hinnasta olisi parisuhteessa ihmisen kanssa, jolla mt-ongelmia. En ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi "kiva" lukea täältä, millainen ihmisróska ja kuvotus minäkin olen, kun sairastan paniikkihäiriötä ja agorafobiaa, joihin käytän mielialalääkettä. Kumpaakaan sairautta en ole itselleni toivonut.
Useamman metatutkimuksen mukaan tällaiset psykologiset määritelmät ovat niin hataria että lääkäritkään eivät niitä tunnista.
Tuollaiset mielikuvitushäiriöt paranee kun liikkuu, laittaa ruokavalion oikeasti kuntoon ja sitten liikkuu vähän lisää. Some, netti ja tv pois. Jo alkaa aivot paranemaan.
Vähän sama kun sanoisi diabeetikolle tai astmaatikolle, että älä ajattele olevasi sairas, niin et ole.
Onpa umpimielistä. Suurin osa ihmisistä kokee jotain mielenterveyden ongelmia jossain vaiheessa elämää. Ahdistusta, masennusta, alakuloa, jaksamattomuutta, voi tulla burnista jne. Toki kaikki ei siihen tarvitse lääkitystä ja näitäkin ongelmia on monen tasoisia.
Itse otan mieluummin itsereflektioon pystyvän kumppanin, joka haluaa päästä ongelman ytimeen ja hoitaa sen vaikka siellä terapiassa, kun jonkun tunteensa patoavan kommunikointikyvyttömän, joita aika moni miehistä kuitenkin on. Harvalla tapaamallani miehellä on ollut hyvät tunnetaidot. Ehkä yhdellä kymmenestä.
Lisäksi suurimmalle osalle ihmisiä muodostuu elämän aikana tunnelukkoja. Saa olla aika pumpulissa kasvanut, että ei syntyisi yhtäkään. Tulee erokriisejä, läheisen menettämisiä, potkuja jne. Vaikka konkurssikin voi olla hiton kova paikka. Siitä syystä on hemmetin typerää sanoa, että en halua ketään jolla on tunnelukkoja tai vastaavia ongelmia. Niitä on kaikilla. Ero on vaan siinä, että jotkut osaa käsitellä näitä juttuja paremmin. Toiset tarvii siihen apua. Ne järkevimmät on niitä, jotka tunnistaa oman avuntarpeen, eikä jää nieleskelemään paskaa oloaan.
Inhimillisyyteen kuuluu koko elämän ja tunteiden kirjo. Joka sen kieltää, on toksinen ja saakin pysyä kaukana mun elämästä.
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi deittailemaan ko. naista. Pari tuttua on tapaillut 40+ naisia Tinderin kautta ja näppituntumalla, kun kuuntelen, niin ehkä viidenneksellä EI OLE jonkin asteisia mt-ongelmia, traumoja tai tunnelukkoja.
Miksi et sano, mitä oikeasti haluat, eli että halust seurustella nuorten naisten kanssa? Miksi alat lässyttämään jostain keski- ikä+ mt- ongelmat? Älä ole tekopyhä mülkku.
Vauva-palstalaiset ovatkin niitä parhaimpia tyyppejä sanomaan, kuka on ns. normaali ja kuka ei. 😂
No onnea etsintään sitten vaan. Mielenterveyden ongelmat kun on nykyään todella yleisiä. Enkä ihmettele asiaa tällä yhteiskuntamallilla ollenkaan. Maailma palaa meidän jalkojen alla, niin epänormaalihan siinä pitäisi olla, jos asia ei ahdistaisi ollenkaan. Jos sun talo olisi tulessa, niin kumpaa pitäisit normaalimpana reaktiona: sen henkilön joka yrittää paniikissa sännätä ulos talosta vai sen, joka istuu rauhassa lukemassa lehteä ja vakuuttelee itselleen, että kaikki on aivan ok. Ei syytä huoleen, kyllä tää tästä.
Terve mieli reagoi sairaaseen ympäristöön ja siitä nämä ongelmat aiheutuvat. Yhteiskunnan jäsenyys on pakollista, vaikka se tuntuisi kuinka väärältä ja epäoikeudenmukaiselta hyvänsä. Ei siltä pääse pakoon. Hiton ahdistavaa lukea joka päivä esim pellehallituksen sekoilusta. Siellä on rassea, fassea ja nassesetää päättämässä minun asioista ja kommentit on luokkaa kouluttamaton, empatiakyvytön tahvo.
Yhteiskuntaa ei siis pääse pakoon, vaihtoehdoksi jää tapella vastaan tai vetäytyä itseensä, kunnes vaara on ohi. Suurin osa ihmisistä joutuu joka päivä dissosiasoimaan itsensä jollain tasolla kestääkseen omaa arkeaan. Mitäpä luulet, että tuo tekee mielenterveydelle?
Vierailija kirjoitti:
AP puhuu asiaa.
Mielenterveyslääkkeitä käytetään myös esim reuman hoidossa.
Entä jos mies ei halua vaivoikseen reumapotilasta?
Edelleenkin väitän, että jos nainen on nuori, kaunis ja hoikka, niin mies unohtaa äkkiä mt- ongelmat. Täällähän on monta kertaa sanottu, miten miehet sietävät paljon enemmän kauniilta naiselta.
Tavis, ja varsinkin ruma ei saa koskaan olla muuta, kuin kuunnella miestä, nauraa miehen vitseille, ihailla miestä loputtomasti, lohduttaa, ihailla ja kehua, ja muuten olla huomaamaton, ja pitää turbansa kiinni, koska muuten nainen ei ole rento. Ja auta armias, jos joskus kritisoit tai moitit, niin nainen on silloin hankala.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on jonkinasteisia traumoja ja tunnelukkoja. Sullakin. Ero on siinä, että meistä jotkut tunnistaa sellaisen itsessään ja osaa tehdä asialle jotain. Tai jos ei osaa, niin hankkii siihen apua. Sinä puolestaan et osaa, etkä selvästi tajua myöskään näistä jutuista mitään -> sulla on huonot tunteidenkäsittelyn taidot ja silti syytät muita ongelmaisiksi. Jepjep.
Parasta onkin, että ihmiset laittaa suoraan mikä on turn off. Eihän tässä ollut kyse siitä, että joku olis kertonut ventovieraalle, vaan että profiilissa luki, mitä ei haluttu. Hyvä että lukee.