Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko isomman sisaruksen velvoittaa hoitamaan pienempää sisarusta?

Vierailija
01.01.2024 |

Meillä on yhteiset lapset; 14-vuotias ja kuusivuotias. 

Mies on sitä mieltä, isomman sisaruksen pitää pyydettäessä hoitaa pienempää sisarusta. Että hänellä on tarvittaessa velvoite hoitamiseen.

Itse taas katson, että isommalla sisaruksella pitää olla mahdollisuus kieltäytyä halutessaan. Pienemmän sisaruksen hoitamisen tulee olla vapaaehtoista.

Perustelen näkemystäni sillä, että lapsen vanhemmat ovat tehneet valinnan lisääntyä. He kantavat siksi vastuun lapsestaan.

Meillä vanhempi sisarus päättää itse aikanaan, hankkiiko lapsia, ja jos hankkii, on sitten vastuussa heistä. Mutta sitä ennen ei lapsenhoitovastuuta voi sysätä hänelle.

Mies on jyrkästi eri mieltä.

Miten kommentoisit?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lspset tekevät mitä aikuiset käskevät, ja kaikkien tulisi osallistua perheen yhteisten asioiden hoitoon. Tuon ikäinen pystyy jo "hoitamaan" 6-vuotiasta, eikä tuollainrn melkein koululainen nyt varmasn varsinaista hoitoa enää tarvitse. 

Ja en nyt tarkoita että olisi ok, että vanhemmat häipyvät viikonloppureissulle ja jättävät lapset vaan että kauppareissun ajaksi esimerkiksi. 

Vierailija
22/23 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ihan normisettiä, että isommat sisarukset katsoivat nuorempien perään. Siksi eka vaipanvaihto ei tapahtunut omalle lapselle synnärillä, sitä oli vaihdettu vaippoja sisaruksille ja serkuille moneen kertaan eikä yövalvominenkaan tullut yllätyksenä, sitä kun oli huomannut, että pikkulapset eivät ole pelkästään ihania.

Jos oikeasti on sitä mieltä, että isommalta ei voi koskaan edellyttää minkäänlaista lapsen vahtimista, niin vanhempien pitää silloin järjestää elämänsä sillä tavalla, että noin on. Molemmat vanhemmat kotona, ei koskaan mitään iltaharrastuksia, jotta toinen pääsee edes vessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias on jo aika iso. Monet ekaluokkalaiset kävelevät itse kotiin ja odottavat kotona, että vanhemmat pääsevät töistä. Ei ole ketään lapsenvahtina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme