Jos menee uteliaisuudesta kirkkoon, pitäisikö nousta seisomaan silloin kun muutkin?
Onko siis huonoa käytöstä, jos istuu koko jumalanpalveluksen ajan vaikka fyysisessä toimintakyvyssä ei ole mitään vikaa?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene toimimaan normien mukaisesti, niin ei pidä mennä. Sama sääntö pätee joka paikassa. Jos ei tiedä normeja, seuraa muiden mallia.
T. Ateisti
Olipa typerä kommentti. Täytyykö jokaisen kirkossa kävijän antaa rahaa kolehtiin, jos kaikki muutkin antaa? Mennä ehtoolliselle kuten muutkin menee? Jos vastaus edes jälkimmäiseen kysymykseen on ei (kuten pitäisi, koska ehtoollista ei ole tarkoitettu uskonnottomille), miksi kenenkään pitäisi tietää että juuri seisominen on se juttu mitä odotetaan joka ikiseltä?
Ehtoollinen on tarkoitettu syntisille, eli kaikille.
Ei ole. Ev.lut. kirkon ehtoollista ei ole tarkoitettu edes kaikille ev.lut. kirkon jäsenille vaan pelkästään niille, jotka on konfirmoitu. Konfirmoimattomalla ev.lut. kirkon jäsenellä on rajallinen oikeus osallistua ehtoolliseen esim. yhdessä konfirmoidun huoltajansa kanssa, jos hän ymmärtää ehtoollisen merkityksen. Lisäksi ehtoollispyötä on avoin muille kristillisten kirkkojen jäsenille, jotka hyväksyy luterilaisen ehtoollisen merkityksen ja joilla on oikeus osallistua ehtoolliseen omassa kirkossaan/seurakunnassaan.
Mihinkään kristilliseen kirkkoon kuulumattomilla ihmisillä on oikeus saada ev.lut. kirkon ehtoollinen vain poikkeuksellisissa hätätapauksissa.
Käytännössä ehtoolliselle voi osallistua kuka tahansa, mutta siinä rikotaan sääntöjä ja kyse on vakavasta asiasta jos menee ehtoolliselle vaikka tietää sen kielletyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää.
Miksi se on niin tärkeää, jos/kun siihen ei selvästi kehoteta esim. kirkon ovella?
Älkää miinustako vaan vastatkaa kysymykseen. Mistä ulkopuolisten pitäisi tietää, ettei seisomisessa ole kyse mistään palvonnasta tai muusta, johon uskonnottomat ei voi osallistua puhtaalla omallatunnolla?
Ap:n ei kannata mennä uteliaisuudesta kirkkoon kun siellä on joku toimitus meneillään. Tai tosiaan, niinkuin joku mainitsi jää ihan taakse. Seisoo koko ajan niin ei tule tuota ongelmaa.
Vastaus kysymykseen: kysymys on juurikin palvontamenoista kun kirkossa noustaan välillä seisomaan. Jos ap nousee seisomaan hän osallistuu siihen palvontaan mikä siellä on meneilläään. .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kykene toimimaan normien mukaisesti, niin ei pidä mennä. Sama sääntö pätee joka paikassa. Jos ei tiedä normeja, seuraa muiden mallia.
T. Ateisti
Olipa typerä kommentti. Täytyykö jokaisen kirkossa kävijän antaa rahaa kolehtiin, jos kaikki muutkin antaa? Mennä ehtoolliselle kuten muutkin menee? Jos vastaus edes jälkimmäiseen kysymykseen on ei (kuten pitäisi, koska ehtoollista ei ole tarkoitettu uskonnottomille), miksi kenenkään pitäisi tietää että juuri seisominen on se juttu mitä odotetaan joka ikiseltä?
Ei ole. Ev.lut. kirkon ehtoollista ei ole tarkoitettu edes kaikille ev.lut. kirkon jäsenille vaan pelkästään niille, jotka o
Ehtoollinen on kaikkein pyhin kirkon toimitus, joten sille ei todellakaan pidä mennä omine lupineen. Papilta voi kuitenkin pyytää siunausta ehtoollisen sijasta, jos laittaa oikean kätensä vasemmalle olkapäälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain moukat ja fyysisesti sairaat istuu. Kumpi olet?
Älä mene kirkkoon jos se on noin vaikeaa.
Luulin että uskovat ilahtuisi, jos joku tulee kirkkoon edes uteliaisuudesta, mutta ilmeisesti kirkko ei olekaan kaikille?
Missä kaikki kirkkoon kuuluvat edes mahtuisivat sinne? Paitsi maaseudulla.
Nouset ylös, kuten kunnon lammas tekee. Bää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää.
Miksi se on niin tärkeää, jos/kun siihen ei selvästi kehoteta esim. kirkon ovella?
Älkää miinustako vaan vastatkaa kysymykseen. Mistä ulkopuolisten pitäisi tietää, ettei seisomisessa ole kyse mistään palvonnasta tai muusta, johon uskonnottomat ei voi osallistua puhtaalla omallatunnolla?
Ota se virsikirja käteen, siellä takaosassa on jumalanpalveluskaavat.
Sieltä löytyy käyttäytymismallit.
Olen vienyt lapsemme tutustumaan eri kirkkoihin silloin kun niissä ei ole ollut mitään tilaisuutta meneillään. Lapsikin tietää että on palvontameno kun nousee seisomaan siellä vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen ja lasten joulujuhlat on joskus olleet samaan aikaan joulukirkon kanssa, en ole noussut seisomaan enkä ole rukoillut, koska minulla on oikeus muut seisokoot jos haluaa
Minulla ei ole lapsia mutta olen ollut katsomassa lasten esityksiä. En ole taputtanut esityksille, koska huonojahan ne ovat kaikki. Saatan kyllä nauraa niille äänekkäästi, koska huvittavia ne lähinnä on ja minulla on siihen oikeus. Oikeuttani buuata en ole vielä käyttänyt, myönnän. Muut taputtakoon huonoille esityksille, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ateisti
Olen lusinut pakon edessä monet jumalanpalvelukset. Koskaan ei ole ollut tilannetta, että kaikki osallistuvat kolehtiin. Voihan olla, ettei ole rahaa tai että on jo aiemmin antanut tms. Kolehti ei ole ikinä ollut mikään ehdoton normi. Läheskään kaikki eivät mene myöskään ehtoolliselle. Mielestäni on ei-uskovalta itse asiassa törkeää mennä, koska kyseessä on sakramentti. Minulla on sen verran ymmärrystä uskonnoista, että käsitän sen olevan täysin eri asia kuin tapakulttuurin noudattaminen esimerkiksi seisomaan nousten.
Pitää todella huono uskontojen lukutaito, jos rinnastaa pyhän sakramentin, kolehdin ja seisomisen toisiinsa. Tai sitten on varmaan kirjolla, jos ajattelu on noin mustavalkoista.
T. Ateisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole uskovainen ja lasten joulujuhlat on joskus olleet samaan aikaan joulukirkon kanssa, en ole noussut seisomaan enkä ole rukoillut, koska minulla on oikeus muut seisokoot jos haluaa
Sinulla on täysi oikeus ja hyvä syy olla menemättä kirkkoon ollenkaan, jos et osaa kunnioittaa muiden maailmankatsomusta. Ei siellä sinua tarvita.
Ei tuo liity millään tapaa mihinkään muiden maailmankatsomusten kunnioittamiseen, eikä kenenkään sellaista edes tarvitse tehdä.
Kyllä se liittyy. Ei tarvitse ketään eikä mitään kunnioittaa, siitä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi oikeus ja hyvä syy olla menemättä kirkkoon ollenkaan, jos et osaa kunnioittaa muiden maailmankatsomusta. Ei siellä sinua tarvita.
Ei tuo liity millään tapaa mihinkään muiden maailmankatsomusten kunnioittamiseen, eikä kenenkään sellaista edes tarvitse tehdä.
Kyllä se liittyy. Ei tarvitse ketään eikä mitään kunnioittaa, siitä olen samaa mieltä.
No ei todellakaan liity. Minulla ei ole minkäänlaista velvoitetta osallistua sinun uskontosi palvontamenoihin vain kunnioittaakseni maailmankatsomustasi. Kunnioitan maailmankatsomustasi taistelemalla mm. uskonnonvapauden ja yleisten ihmisoikeuksien puolesta, ja pitämällä huolen että sinulla on oikeus harjoittaa uskontoasi vaikka se tuntuisi minusta kuinka vastenmieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ateisti
Ei ole. Ev.lut. kirkon ehtoollista ei ole tarkoitettu edes kaikille ev.lut. kirkon jäsenille vaan pelkästään niille, jotka on konfirmoitu. Konfirmoimattomalla ev.lut. kirkon jäsenellä on rajallinen oikeus osallistua ehtoolliseen esim. yhdessä konfirmoidun huoltajansa kanssa, jos hän ymmärtää ehtoollisen merkityksen. Lisäksi ehtoollispyötä on avoin muille kristillisten kirkkojen jäsenille, jotka hyväksyy luterilaisen ehtoollisen merkityksen ja joilla on oikeus osallistua ehtoolliseen omassa kirkossaan/seurakunnassaan.
Mihinkään kristilliseen kirkkoon kuulumattomilla ihmisillä on oikeus saada ev.lut. kirkon ehtoollinen vain poikkeuksellisissa hätätapauksissa.
Käytännössä ehtoolliselle voi osallistua kuka tahansa, mutta siinä rikotaan sääntöjä ja kyse on vakavasta asiasta jos menee ehtoolliselle vaikka tietää sen kielletyksi.
Siinä tapauksessa kirkko on ajautunut sääntöinensä kauaksi Jumalasta.
Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Mitä uteliaisuuttasi tyydytät menemällä kirkkoon jumalanpalveluksen aikana? Haluatko nähdä, keitä ihmisiä siellä on vai mitä? Jos haluat nähdä, miten jumalanpalvelus etenee, voit katsoa sitä kotonasi televisiosta. Ellet omista televisiota, monet seurakunnat striimaavat sunnuntain jumalanpalvelukset ja voit katsoa niitä puhelimellasi. Kotonasi voit seistä tai olla seisomatta ihan miten haluat.
"Siinä tapauksessa kirkko on ajautunut sääntöinensä kauaksi Jumalasta.
Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?" Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.
Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne."
Voisitko vielä selittää, miten Raamatun käsky antaa muille anteeksi liittyy siihen, kenellä on oikeus osallistua ehtoolliselle? Anteeksiantaminen ei edellytä ehtoollista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä uteliaisuuttasi tyydytät menemällä kirkkoon jumalanpalveluksen aikana? Haluatko nähdä, keitä ihmisiä siellä on vai mitä? Jos haluat nähdä, miten jumalanpalvelus etenee, voit katsoa sitä kotonasi televisiosta. Ellet omista televisiota, monet seurakunnat striimaavat sunnuntain jumalanpalvelukset ja voit katsoa niitä puhelimellasi. Kotonasi voit seistä tai olla seisomatta ihan miten haluat.
Ohis, mutta oletpa kapeakatseinen. Sille on helppo keksiä syitä, miksi mikä tahansa TV-jumalanpalvelus ei välttämättä kelpaa. Mitä jos tahtoo kuulla juuri tietyn papin saarnan tietystä aiheesta? Tai haluaa kuunnella juuri tiettyä kirkkokuoroa tai jumalanpalvelusta säestävää bändiä? Tai haluaa tietää, millainen joku paikallinen erityismessu (jota ei striimata) on? Tai haluaa muuten vaan kokea, miltä juuri oman paikallisseurakunnan tavallinen sunnuntaimessu näyttää ja tuntuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää.
Kun astut kirkkoon, kunnioitat sitä, mitä siihen kuuluu.
Muista pistää korvatulpat ettet vahingossa kuule papin puheita, sehän on ihan yhtä lailla "palvontaa" kuin seisominenkin.
Papit osoittavat tällä pelleilyllä ainoastaan omaa ylivaltaansa yli muiden.
Ylivertaisuusvinoumasta kärsivää sysimustaa sielua lämmittää kovin nähdä seurakuntalaisten tottelevan papin oikkuja nöyrästi ja kyseenalaistamatta kuin orjan isäntäänsä.
Ylös, alas, seiso, istu, konttaa, matele, ryömi, polvistu, paina pääsi, suu auki, suu kiinni, jne.
Kyse on papinpalvomisesta, ei jumalanpalveluksesta. Jumala ei mitään teatteria tarvitse eikä siedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää.
Jos "palvonta" kirkossa on noin iso ongelma, älä mene.