Mitä söisitte, jos rahaa olisi 1,5 viikoksi 30 euroa?
Kahdelle henkilölle (äiti ja teinityttö)? Kaapit on aikalailla tyhjät, mutta perunoita, pakasteparsakaalia, öljyä ja mausteita löytyy. Ja yksi pussi aurajuustomurua.
Kommentit (287)
11 päiväksi kolme kybää? Hyvinhän tuolla söisi. Menisin kauppaan kahtena viimeisenä tuntina ja ottaisin tavaraa puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei mitään muuta ole kaapeissa, ostaisin:
kaurahiutaleita
banaaneja tai omenia (riippuen kummassa halvempi kilohinta)
sipulin
pussin kuivattuja herneitä
palasen palvikinkkua (Lidlissä maksaa 2,79 e)
sämpyläjauhoja
hiivaa
kermapurkin tai kaksi (ruokakerma halvempaa)
pienen pussin mustapippuria
suolaa (jollei sitäkään ole)
rasian levitettä
ja tekisin:
hernekeiton, johon käyttäisin puolet palvikinkkupalasta
ja kinkkukiusauksen, johon käyttäisin toisen puolen. Siihen voisi laittaa myös aurajuustomurun makua antamaan ja höyryttää/kiehauttaa parsakaalia lisukkeeksi.
sämpylöitä.
kaurapuuroa.
1 hernekeitto ja 1 kinkkukiusaus 40 ateriaa?
40? En tiedä, millaisia määriä ruokaa ihmiset mättävät, mutta itse söisin noista 8-10 kertaa molemmista, jos yksin olisin, eli pitäisi riittää kahdelle naiselle vähintään 8 päiväksi nuo kaksi ruokaa, kun syö vain kerran pävässä lämpimän ruuan. Pari kolme päivää sitten munakasta, jonka unohdin tähän viestiin laittaa.
Jos äiti on sairas ja teini lomalla, tuskin he mitään raskasta fyysistä aktiviteettia harrastavat, että tarvitsisi kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Eikä 30 e siihen edes riitä, jos kaapeissa ei ole valmiiksi mitään. Järkeilin listan niin, että olisi jotain aamupalaa (puuroa tai sämpylä + hedelmä), kerran päivässä lämmin ruoka ja jotain iltapalaa (puuroa tai sämpylä + hedelmä).
Vierailija kirjoitti:
Tämä perhe saa yhteiskunnan tukirahoina noin 2500 euroa kuukaudessa plus nuo elatusmaksut joten mistään pienituloisesta porukasta ei nyt ole kyse lainkaan.
Koko aloitus on vain ja ainoastaan provokatiivinen tarkoituksena saada huomiota itselleen tylsänä päivänä.
Tämä on hyvin yleinen yksinhuoltaja äitien tapa kerjätä huomiota, säälipisteitä ja rahaa. Poliisi kehoittaa olematta vastaamaan tällaisiin huijausviesteihin ja varmuuden vuoksi laittamaan poistoon painamalla lipun kuvaa sivun alalaidassa.
Mistä tuon 2 500 oikein revit?
Saan 1 300 euroa sairauspäivärahaa, 250 euroa asumistukea ja 160 euroa lapsilisää. Mun matikalla se ei oo lähellekään 2 500 ja se puuttuva 300 euroa on aika iso osuus tuosta. En ole missään vaiheessa valittanut olevani rutiköyhä enkä kerjännyt rahaa, kysyin vaan miten kolmellakympillä voisi selvitä 1,5 viikkoa.
Ap
Siksi, että aloittaja ilmoittaa rahaa olevan käytössä 30 e ja kaapeissa valmiina vain perunaa ja vähän muuta. 30 egellä ei ostella kuin halvinta, ei todellakaan mitään marjoja.
Olen vähävarainen itsekin ja syön puuron kanssa marjoja, jotka itse poimin kesällä metsästä ja pakastan. En voi syödä gluteenia ja vatsa kestää huonosti riisipuuroa jostain syystä, joten itselle ainut vaihtoehto on kaurapuuro. En osaa pitää sitä pahana.
Itse en ole joulun jälkeen ostanut kuin maitoa ja kanamunia, loput olen saanut ruokakeräyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei mitään muuta ole kaapeissa, ostaisin:
kaurahiutaleita
banaaneja tai omenia (riippuen kummassa halvempi kilohinta)
sipulin
pussin kuivattuja herneitä
palasen palvikinkkua (Lidlissä maksaa 2,79 e)
sämpyläjauhoja
hiivaa
kermapurkin tai kaksi (ruokakerma halvempaa)
pienen pussin mustapippuria
suolaa (jollei sitäkään ole)
rasian levitettä
ja tekisin:
hernekeiton, johon käyttäisin puolet palvikinkkupalasta
ja kinkkukiusauksen, johon käyttäisin toisen puolen. Siihen voisi laittaa myös aurajuustomurun makua antamaan ja höyryttää/kiehauttaa parsakaalia lisukkeeksi.
sämpylöitä.
kaurapuuroa.
1 hernekeitto ja 1 kinkkukiusaus 40 ateriaa?
40? En tiedä, m
Omasta mielestäni mulla on aika normaali kulutus vajaa 40-vuotiaaksi naiseksi, ja mulle riittäisi yksi kinkkukiusaus+hernari ehkä kolmeksi päiväksi, jos siihen lisäksi vielä vaikka leipää. Ei mitenkään riitä 8 päiväksi kahdelle, eli periaatteessa 16 päiväksi. Jotain on sun elimistössä pielessä, jos syöt noin vähän.
Käykäähän lääkärissä jos kituutatte kattilallisella samaa keittoa kaksi viikkoa.
Täällähän on listattu ap:lle ja monelle muulle uusavuttomalle upeita,terveellisiä ruokatarvikelistoja, joissa hinta jää jopa alle 30e. Se on ,kun ei viitsi vertailla hintoja ja nähdä vaivaa asian eteen.
Sitäpaitsi terveellisesti noita ruokia syömällä pysyy hoikkana ja pirtsakkana.
Puuroa, leipää.
Kävisin jossain ruokajonossa tai kysyisin apua srk-diakonialta
Lämpimissä ruuissa ottaisin listalle myös erilaiset paistokset, joihin pyttipannun tyyliin voi pistää mitä tahansa sekalaista ja siitä saa aterian, eikä vain yksittäisiä raaka-aineita. Pohjalle halpa hiilari (peruna, juurekset, riisi, pasta) ja sen lisäksi ihan mitä tahansa protskua (lihaa, kananmunaa, makkaraa, eineslihapullia puolitettuna, papuja, tofua ym.) sekä mahdollisesti jotain kasvista (tuore, pakaste), niin ravitsemuksellisesti se on jo hyvä. Esimerkiksi paistettuun riisiin saa jo todella paljon makua yhden kanankoiven lihoista. Spagetilla voi korvata nuudelit wokissa.
Suosittelen myös soijarouhepihvien tekemistä. Ne ovat sellaista puoli-ilmaista ruokaa, vaikka sidosaineena käyttäisi kananmunaa. Niiden kanssa keitetyt perunat ja ruskea kastike niin tulee sellaista ruokaa, että mummokin sen tunnistaa. Eurolla saa jo aika ison annoksen.
Suosittelen myös tutustumaan suolaiseen riisipuuroon konseptina jos ei nyt tänä stressaavana aikana, niin ehkä myöhemmin. Ajatus voi tuntua hurjalta, mutta Aasiassa sitä syödään esim. aamulla. Sitä ei tehdä maitoon, ja sen kanssa voi syödä vaikka kananmunaa. Jos aamiaisena se tuntuu oudolta, niin mikä estää syömästä sitä vaikka lounaana.
Tässä on muutamia ruokalajeja, joita tuli "tajuttua", keksittyä ja opeteltua opiskeluaikana ja myöhemmin pätkätöiden värittämän työelämän aikana. Suosittelen ostamaan ainakin puurohiutaleita ja halpaa öljyä kaappiin. Jos joku päivä näyttää siltä, ettei lämmintä ruokaa riitä kuin lapselle, niin saat sinäkin syötyä edes jotain. Tämäkin piti kokea itse kerran kantapään kautta.
Maksalaatikko 1,79 e /400 g, makaronilaatikko (50 snt+2.80 e) hernekeitto (0.99 e tai itsetehtynä kuivatuista herneistä 1.19e= tupla-annos), makkarakeitto(pottujahan sulla onkin, eli keittojuures 60 snt, lenkkimakkara 1.20 e) , perunakilo ,1 kgja jauhelihakastike, makaroni ja aurajuustokastike (+ruokakerma 50 snt) , ranskanperunat-+ makkaralenkki, makaronilenkkimakkarapata.Vaihda kaikki -60% aleen jos mahd.
Lisäksi ruisleipää, margariini, halvin leikkele, kurkku/tom/ salaatti/ , maito, kananmuna, jauho ja hiiva leipomiseen ja lettuihin? , hedelmiä, kmenuujogurttti kilon purkissa.
"Omasta mielestäni mulla on aika normaali kulutus vajaa 40-vuotiaaksi naiseksi, ja mulle riittäisi yksi kinkkukiusaus+hernari ehkä kolmeksi päiväksi, jos siihen lisäksi vielä vaikka leipää. Ei mitenkään riitä 8 päiväksi kahdelle, eli periaatteessa 16 päiväksi. Jotain on sun elimistössä pielessä, jos syöt noin vähän."
Riittävyys riippuu ihan kattilan/vuokan koosta. Mulla on iso vuoka, jonka teen täyteen ja kolmen litran kattila, jonka teen täyteen. Annoskoot on sekä minulla että miehellä liian isoja (olemme ylipainoisia), mutta syödään molempia ruokalaleja vähintään 3 päivää. Mies lappaa lautaselleen ruokaa kahden edestä, eli oikeasti nuo riittäisi useammallekin päivälle, jos jakaisin talouteni teinitytön kanssa.
Teen itse ko. ruokalajit noin kuin ehdotin, eli puolitan kinkkupalan ja käytän toisen puolen keittoon, toisen kiusaukseen. Hernarin keitän niin kypsäksi, että herneet hajoavat muhjuksi, koska tykkään siitä sellaisena ja sillä tavalla 1 pussi kuivaherneitä riittää 3 litraan keittoa paremmin kuin hyvin. Nuo ovat omia köyhäilyruokiani ja ap:n kaapeista valmiina löytyvät tarvikkeet sopivat niihin. Sitähän en voi tietää, onko hänellä perunoita 2 kpl vai 2 kiloa tai jotain siltä väliltä, mutta lähdin siitä olettamasta, että niitä on ennemminkin 2 kiloa kuin kappaletta.
Oikeasti nyt, ihmiset! Aloittajalla on poikkeuksellisesti tilanne, että pitää selvitä minibudjetilla ja jotkut höyryää makroravintoaineista. Jotain todellisuudentajua, kiitos.
10 päivää elää vaikka pelkällä kaurapuurolla, jos pakko on. Se ei kenenkään terveyttä kaada. Suurin osa suomalaisista, minäkin, päinvastoin hyötyisi tuollaisesta kuurista.
Jos pitää kolmella kympillä ostaa kaikki ruuat kahdelle hengelle kymmeneksi päiväksi, ravintosuositukset täytyy unohtaa ensimmäisenä. Seuraavaksi unohdetaan einekset ja puolivalmisteet ja kolmanneksi k-ryhmän liikkeet. Mennään Lidliin ja keskitytään olennaiseen.
Aamiaiset: Kaksi pikakaurahiutalepakettia 3 euroa (2x500 g) = isot aamupuuroannokset veteen keitettynä. Puuron päälliseksi viipaloitua banaania 2 euroa (1,5 kg). Sekaan voi laittaa hiukan öljyä. Aamiaisten hinta yhteensä 5 euroa.
Lounaat: Kolme pakettia kuivattuja linssejä 5,50 euroa (3x400 g) ja kolme purkkia tomaattimurskaa 2 euroa (3x500 g), eli joka päivälle annos linssikeittoa (reseptiin tulee myös vettä, kasvisliemikuutio, mausteita - niitä varmaan löytyy? - Jos ei, niin ilmankin selviää hätätapauksessa). Lounaiden hinta yhteensä 7,50 euroa.
Päivälliset: "Pyttipannua" johon perunaa, parsakaalia, keräkaalia, kananmunaa ja soijarouhetta, öljyä ja mausteita. Perunaa ja parsakaalia jo olikin, mutta jos lisää tarvitsee, niin perunaa 2 kg 1,90 euroa. Lisäksi kaksi 10 kpl pakettia kananmunia 3,80 euroa, 2 kg keräkaalia 2,80 euroa ja soijarouhetta 500 g, 3 euroa. Päivällisten hinta yhteensä 11,50 euroa.
Iltapalat: Sama kuin aamupala eli puuro, mutta banaanin tilalle vaihtelun vuoksi jotain muuta täytettä, esim. omenaa soseutettuna, 2 kg / 3 euroa. Iltapalat yhteensä 6 euroa.
Kyllähän tuo saattaa vähän tylsäksi käydä, mutta hyvälaatuista ravintoa saa eikä tarvitse nälässä olla, ja 30 euroa riittää.
Perunat ja kananmunat on lähes ilmaisia 👍
Mitkäköhän kaupat teillä on lähellä? Täälläpäin S-marketeissa on satunnaisia vihanneksia/hedelmiä aamuisin hevihävikissä 65 senttiä kilo. Prisma taas myy hävikkituotteita klo 18 jälkeen 60 prosentin alennuksella. Ne täytyy kyllä saalistaa sinne omaan kärryyn jo klo 16.30. Joskus on vain kalliita tuotteita, ettei kannata niitä ostaa. Lidl:ssä taas seuraan tarjouksia ja joskus olen onnistunut saamaan hövikkilaatikon.
Mutta sitten asiaan. Tuo on noin 3 euroa päivä. Eli ei paljoa.
Kuinkahan paljon teillä on niitä perunoita?
Ostaisin munia, kuivia herneitä, jauhoja, hiivaa, sipulia, porkkanoita, linssejä, kaurahiutaleita, tölkki tomaattimurskaa
Aamupalaksi puuroa.
Lounaaksi ja päivälliseksi:
espanjalaista perunamunakasta,
perunat ja paistettua munaa ja porkkanaraastetta
Linssikeitto: sipulia, perunaa, linssiä ja porkkanaa
Linssimuhennos samoista aineksista+parsakaali
Kasvishernekeittoa ( herneet, sipuli ja porkkanaa)
Pitsa: leipoisin itse pohjan, halvimmasta tomaattimurskasta kastike ja päälle sitä Aurajuustomurua
Lisäksi leipoisin sämpylöitä, veteen tehtyjä lettuja ( jos on sokeria, niin voi ripottaa päälle). Googlaa resepti "Karjalan kauraleipä, siihen tulee vain jauhoja, kaurahiutaleita ja hiivaa.
Mutta soittaisin/ lähettäisi sähköpostia myös sinne diakonille ja sosiaalitoimeen. Jos teillä ei ole ruoanjakelua, niin saattaa olla mahdollista saada ostolappu.
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä taitaa olla jotain mummoja neuvomassa, joiden aineenvaihdunta on käytännössä pysähtynyt, kun ne luulee että kattilallinen hernekeittoa riittää monelle ihmiselle viideksi päiväksi, tai että naiselle riittää puolikas kanankoipi ja 150g pastaa per päivä 😆
150g kuivaa pastaa on keitettynä suunnilleen puolitoista lautallista pastaa ja varsinkin jos valitsee jonkun pennen tai muun vastaavan pastan. Minä keitän 4 ihmisille noin 450g kuivaa pastaa, eikä kukaan jää nälkäiseksi. Ei edes teinipojat syö enempää kuin 150g pastaa. En osaa sanoa paljonko se painaa keitettynä, mutta kilon paketista pastaa kyllä riittää vähintään naisille 8 ruokakertaan.
Kyllä suosittelen sinua kokeilemaan ihan itse. Mittaat sen 300g kuivaa pastaa ja keität sen. Otat ne kypsät kanankoivet ja niistä ne lihat ja ihan oikeasti laitat ne lihat siihen 2 dl kermaan. Lämmität sen ja kaadat sen siihen keitettyyn pastaan ja katso kuinka hitosti siinä on ruokaa. Totta, minustakaan hernekeitto ei pidä kauheasti nälkää kuten ei riisikään, mutta perunamuusi ja 100g jauhelihapihvin pitäisi kyllä pitää. Ja jos se jauheliha maksaa 6,50€ kilolta sen pihvin hinta on silloin 65 senttiä.
Varmaan bodarit ei pärjää, mutta keski-ikäinen nainen ja teinitytöt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa kun itselläni ei ole ollut koskaan tuollaista ongelmaa. Pakasteesta on löytynyt aina vähintäinkin viikoksi ja pidemmäksikin ajaksi lihaa, kalaa, herneitä, paprikaa, sieniä, ja sekavihanneksia, marjoja., Kuivakaappia täydennän joka kerta kaupassa käydessä ja säilykkeitäkin on jonkin verran. Tuommoisen 10 päivää eläisin hyvin käymättä kaupassa ollenkaan. Miksei ap järkkää myös jotain varaa kuivakaappiin ja pakasteeseen tälläisen tilanteen varalta?
Sama homma. Minunkin budjetillani (2hlö 300e/kk) onnistuu, kaapeista löytyy peruselintarvikkeita aina 1-2 viikoksi. Tiukasti eläen riittäisi varmaan kuukaudeksi, jos olisi ihan pakko eikä katsottaisi ravintoarvoja.
Autto muuten varmaan tosi paljon kysyjää :D :D :D
Etsisin punalaputettuna kananmunia, jauhelihaa, maksaa, maustamatonta jugurttia, piimää. Jos ei löydy punalaputettuna, niin sitten vaan vähän vähemmän normaalihintaisena.
Mitä ihmeellistä tässäkin nyt oli? Lapsilisästä on jäljellä 100 euroa, mutta siitä menee 70 euroa sähkönsiirtolaskuun (jonka eräpäivää on jo kerran siirretty). Olisiko se lapsilisä pitänyt käyttää samantien vai mitä oikein haet?
Ap