Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin lähteä harrastamaan

Vierailija
01.01.2024 |

Jäin leskeksi ja ammattiauttaja neuvoi aloittamaan jotain uutta kun tärkein kaverini, mieheni,  kaikissa touhuissamme  kuoli.

Menin sentlementtikeskuksen lukupiiriin,  kaikki kymmenkunta olivat käyneet kauan ja keskenään tuttuja.   Tuli niin vahva ulkopuolisuuden tunne, olin näkymätön, lopetin.

Menin maalauskerhoon.   Jälleen sama, tiivis ryhmä, olin ulkopuolinen.  Opettaja kutsui muun porukan kotiinsa illanviettoon,  heidän tapansa,  mutta ei minua.

Menin vesivoimisteluun.   Jälleen sama ystävyyspiiri, kaikki kyselivät toisiltaan lastensa kuulumisia,  terveyttä jne.   En viitsinyt pukuhuoneessa olla näkymätön, kukaan ei vastannut jos aukaisin suuni.

Miten tälläinen hiljaisempi ihminen pääsisi johonkin porukkaan mukaan?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen ja hymyile. Sano muille jotain. Huomaat, että muutaman kerran jälkeen tilanne on jo paljon parempi. 

Olen itse päätynyt harrastamaan ruotsinkielisissä ryhmissä koska he ovat puheliaampia ja iloisia. 

Jos osaat kieliä, voit kokeilla harrastaa esim. englanniksi.

Vierailija
42/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakki ne, jotka ovat jo tiiviitä ryhmäläisiä keskenään, ovat kuitenkin mitä luultavammin yksin tai jonkun parhaan ystävänsä kanssa sinne piiriin aluan alkaen tulleet, ja olleet siis ihan yhtä outoja ensi alkuun toisilleen kuin Ap:kin. Se suhde muihin tiimiläisiin on ajan kanssa tiivistynyt.

Jos oikeasti haluat ystäviä ja seuraa, jää johonkin harrastukseen pidemmäksi aikaa ja anna ihmisten nähdä, kuka olet ja kerro itsestäsi. Älä niinkään tuppaa sitä ystäväntarvettasi muille.

Vasta, jos ei kuukausienkaan päästä kukaan sinua noteeraa, niin olette ehkä vain liian erilaisia. Sitten vaihda harrastuspiiriä.

Olen nyt monesti maininnut, en lähtenyt ystäviä hakemaan vaan harrastamaan asioita.    Ei kai joku harrastus josta julkisesti ilmoitetaan ja maksu kerätään voisi olla tiukka sisäpiirijuttu,  jossa vain y

Se sisäpiirijuttu on muodostunut niiden kesken jotka on kauemmin siellä käyneet. Ja sellainen on ihan tavallista suomalasten käyttäytymistä, ettei uusia ja outoja oikein haluta mukaan, koska ne omat jutut on jo päässeet muotoutumaan oman mielen mukaiseksi ja kaikki uudethan sotkevat sellaisia kuvioita.

Se taas, että piiri on julkisesti ilmoitettu ja maksullinen, ei todellakaan estä sisäpiirien muodostumista. Eikä niissä harrastuksissa ole mitään sääntöjä, että pitäisi kaikki osallistujat ottaa huomioon niin kuin jossain lasten kerhossa tai koulussa.

Olen itsekin ollut lukupiirissä, jossa minulle ei kukaan kertonut, että se vaihtoi paikkaa. Olihan se tökeröä olla kertomatta ja kun menin paikalle, ei ollutkaan ketään siellä, missä oltiin aina kokoonnuttu. Mutta en kyllä olisi sinne uuteen paikkaankaan halunnut, joten piirissä käyminen loppui sitten luontevasti siihen. Enkä ole vastaavaan lukupiiriin muutenkaan enää kaivannut. Osaan lukea kotonakin yksin. Eikä ne keskutellut piirissä minulle mitään anatneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet ja pysyt. Itte sinä valitset tuppisuuna mököttämisen ja pelkuruuden.

Sinäpä vaikutat todella miellyttävältä persoonalta.

Vierailija
44/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on. Eikä auta jäädä, et pääse porukkaan jos sinua ei siihen haluta. Kävin pelaamassa salibändiä pari vuotta, eikä minua koskaan otettu mukaan mihinkään keskusteluihin. Aina kun yritin liittyä keskusteluun niin jätettiin vastaamatta ja tehtiin selväksi ettei panostani kaivata. Ja en siis ole mikään haiseva hiljainen örkki vaan muissa piireissä varsin pidetty ja kiva tavallinen ihminen. 

Vierailija
45/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jösses, ei se ole syrjintää että osa on voinut tuntea toisensa vuosia, eikä uusi ihminen ole sama asia.

Ratkaisu on jatkaa yhdessä lajissa vuosia, ei hyppiä ryhmästä toiseen. Jos siis haluaa niitä kavereita, eikä harrastaa lajia. Ihmiset yleensä huomaa jos joku ei ole lajista kiinnostunut vaan hakee vain ihmisiä, sellaista vähän varotaan kun kaikkia hulluja riittää.

Uhri mentaliteetti näkyy kehon kielessä ja sitten ihmiset oikeasti tulee varovaiseksi.

Olen innokas lukija ja kirjallisuuden ystävä.   En lähtenyt ystäviä hakemaan vaan luulin että siellä oikeasti keskustellaan  aiheesta,  ei jonkun sisäpiirin asioista uusi täysin sivuuttaen.

Jossain vesivoimistelussa tai maalauksessa ryhmät isompia eikä niin vaivaannutavaa vaikka ydinryhmä niissäkin hyvin sisäpiirinen .

Törppöjä on kaikkialla, eikä mitään kohteliasuusvaatimuksia kyllä sisälly harrastuksiin. Siihen pitää jossain määrin tottua, jos haluaa harastaa jossain porukassa, että niitä erilaisia munapäitä riittää.

Ja luulisi, että olisi useampi lukupiiri paikkakunnalla. Hae uusi paikka. Tai järjestä sellainen itse kotonasi. Pistä ilmoitus lehteen.

Vierailija
46/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tuppisuu-kommenttiin.  Olenhan kertonut että normaalisti olen tottunut small talkiin naulakoilla, ohjaajaa odottaessa, kahvitermon vieressä,  siis sellaista normaalia kohteliaisuutta.

Pettymykseni siksi suuri kun aikuiset seniorit esim tuossa lukupiirissä täysin ohittivat olemassaoloni.  En odottanut siis mitään suurta rakkautta tai pokjurointia,  normaaleja tervehdyks ja kylläpä pakastaa.

Vierailija
47/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon tuppisuu-kommenttiin.  Olenhan kertonut että normaalisti olen tottunut small talkiin naulakoilla, ohjaajaa odottaessa, kahvitermon vieressä,  siis sellaista normaalia kohteliaisuutta.

Pettymykseni siksi suuri kun aikuiset seniorit esim tuossa lukupiirissä täysin ohittivat olemassaoloni.  En odottanut siis mitään suurta rakkautta tai pokjurointia,  normaaleja tervehdyks ja kylläpä pakastaa.

Jatka sinä tuota omaa hyvää tapaasi, että huomioit myös muut ja olet kaikille kohtelias. Mutta ei sellaista kannata muilta odottaa.

Vierailija
48/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene johonkin sellaiseen toimintaan missä kaikki ovat samalla viivalla eli juuri alottamassa, eivätkä ole vielä ehtineet "ryhmäytyä". Joku aloittelijoiden kurssi aiheesta x, uusi ryhmä aiheesta y jne. Tuollaisesta voi sitten löytyä kaveri tai pari joiden kanssa jatkaa eteenpäin. 

Tai sitten vaan sinnikkyyttä, kyllä ne tiiviitkin harrastusryhmät usein tulokkaalle aukeaa kunhan jaksaa käydä. Paljon on tietysti ohjaajastakin kiinni - tuo on aika rimanalitus että kutsuu yhtä lukuunottamatta koko ryhmän kotiinsa...

Vierailija
49/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku takertunut ristiriitaisuuksiin kommenteissani.   Olen siis hiljainen mutta kohtelias ja small talk-taitoinen.   En ole siis se esiintymiskykyinen kuitenkaan joka tulee uuteen ryhmään ja kovalla äänellä kajattaa itsetietoisena. (Esimerkiksi  Ent. Opettaja, esimies, konsultti tms)

Eli ryhmissä vaivaannuin tuohon ettei heipateltu jne   vaan sisäpiiri joko kajatti omia sisäpiirijuttujaan muista viis tai hiljaa suhisi keskenään esim naulakolla luoden vihaisia silmäyksiä,  suori nyt se pipo päähäs ja häivy, muukalainen.

Vierailija
50/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainoharhalta kuulostaa 

Vierailija
51/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan nyt ihan tajua sitä, miksi menet juuri ryhmässä harrastettaviin harrastuksiin, jos kerran haet vain tekemistä itsellesi, etkä seuraa.

Ja jos joku harrastus on sellainen, että se ei onnistu kuin ryhmässä, niin en tajua sitäkään, miksi sitten suhtaudut negatiivisesti niihin törttöihin ryhmäläisiin, jos kerran haet vain iloa tekemisestä.

Vierailija
52/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harrastan monissa ryhmissä enkä ikinä ole törmännyt tuollaiseen. Kurssit taitaa olla Porvooo.

Vierailija
53/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt jo 10 vuotta porukassa, jossa ei pahemmin olla minusta tykätty.

Vierailija
54/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku takertunut ristiriitaisuuksiin kommenteissani.   Olen siis hiljainen mutta kohtelias ja small talk-taitoinen.   En ole siis se esiintymiskykyinen kuitenkaan joka tulee uuteen ryhmään ja kovalla äänellä kajattaa itsetietoisena. (Esimerkiksi  Ent. Opettaja, esimies, konsultti tms)

Eli ryhmissä vaivaannuin tuohon ettei heipateltu jne   vaan sisäpiiri joko kajatti omia sisäpiirijuttujaan muista viis tai hiljaa suhisi keskenään esim naulakolla luoden vihaisia silmäyksiä,  suori nyt se pipo päähäs ja häivy, muukalainen.

Eli jos ihmisellä on harrastusryhmässä hyviä kavereita, niin hän ei saisi jutella sen kaverin kanssa mitään keskinäisiä asioitaan silloin kun he näkevät? Eivätkä he saisi tavata keskenään ilman että kutsuvat koko ryhmän mukaan? Nuo vihaiset silmäyksen nyt luultavasti on olemassa vain omassa päässäsi.

Vierailija
55/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu tässä keskustelussa olevan paitsi mukavia ihmisiä myös heitä jotka eivät suvaitse uusia tulijoita työryhmäänsä,  harrastukseensa, taloyhtiön talkoisiin.

Ja monta myös heitä jotka eivät vain jätä  tervehdykset ja small talkit uusia kohtaan pois vaan suorastaan heittelevät ilkeyksiä joko suoraan henkilölle tai ryhmässä ääneen tai sisäpiirissäään puoleen ääneen.

Lastentarhassa opet voi puuttua, aikuisten ryhmissä ohjaajatkaan eivät voi mitään.   Ja heille sisäpiirin tuki on tärkeä. 

Vierailija
56/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikka yhdistelmä sitä, että olet tilanteesi takia hieman herkistyneessä tilassa, ja ryhmät tavallista enemmän täynnä huonokäytöksisiä tanttoja, ja ristiriita siten korostuu. Tai sitten paikkakunnallasi ollaan enemmänkin juntteja, joille on vieraita normaalit kohteliaisuudet, kuten nuo tervehdyksiin vastaamiset ja parin lauseen small talkit.

Mikä sinulle oli itsellesi tärkeämpää, löytää kiva harrastus tekemiseksi, vai päästä olemaan ihmisten ilmoilla, vai löytää uusia kaveriporukoita? Tavoitteesta riippuen voit käydä mukaviksi katsomisissa harrastuksissa ihan yksin - ei joku jumppa tai maalauskaan harrastuksena oikeasti edellytä sitä, että edes sitä small talkkia muiden ryhmäläisten kanssa harrastaa. PK-seudulla järjestetään myös todella paljon verkkokursseja, joille voi osallistua kotoa mistä päin maata tahansa.

Vierailija
57/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ihmisellä on harrastusryhmässä hyviä kavereita, niin hän ei saisi jutella sen kaverin kanssa mitään keskinäisiä asioitaan silloin kun he näkevät? Eivätkä he saisi tavata keskenään ilman että kutsuvat koko ryhmän mukaan? Nuo vihaiset silmäyksen nyt luultavasti on olemassa vain omassa päässäsi.

Hyvät käytöstavat ovat muuttuneet sitten nuoruusvuosieni.  Jos minä 15 hengen porukasta sovin viiden kanssa jonkun oman jutun tai viini-illan  hoidan asian heidän kanssaan.   En huutele "virallisen ohjelman" aikaan isoon ääneen vapaa-ajan tapaamisesta.

Jäin miettimään , olet hyvän joukon nuorempi minua

Vierailija
58/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ihmisellä on harrastusryhmässä hyviä kavereita, niin hän ei saisi jutella sen kaverin kanssa mitään keskinäisiä asioitaan silloin kun he näkevät? Eivätkä he saisi tavata keskenään ilman että kutsuvat koko ryhmän mukaan? Nuo vihaiset silmäyksen nyt luu

Mutta viimeksihän et tiennyt sen tapaamisen aikaa tai paikkaa, niin miten ihmeessä siitä nyt on voitu kovaan ääneen huudella virallisen tapaamisen aikana? 

Vierailija
59/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos ihmisellä on harrastusryhmässä hyviä kavereita, niin hän ei saisi jutella sen kaverin kanssa mitään keskinäisiä asioitaan silloin kun he näkevät? Eivätkä he saisi tavata keskenään ilman että kutsuvat k

Sotket kaksi kirjoittajaa,  joku ei saanut tietoa paikan vaihtamisesta.

Vierailija
60/62 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli sinä tiesit missä ja milloin koko ryhmän pikkujoulut (tms.?) järjestetään. Ja valitsit olla menemättä sinne siihen aikaan. Mikä oli se ongelma?