Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?

Vierailija
01.01.2024 |

Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.

Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.

Kommentit (195)

Vierailija
1/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Vierailija
2/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.

Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Vierailija
4/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa synttärilahjan ja joululahjan samassa kuussa. Kaikki lahjat tulevat samassa kuussa. Sitten on odotettavissa huonompia synttärilahjoja.

Vierailija
5/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.

Vierailija
6/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää koulussa helpommin jälkeen ja joutuu helpommin kiusatuiksi. Näin kävi mm minulle. Onneksi kaikille ei kuitenkaan käy niin! Koko elämän olen ollut semmonen että jään hieman muista jälkeen tai siltä ainakin tuntuu..

Miten asiat olisi ollut toisin jos olisit syntynyt 1.1.?

Vierailija
7/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä osaa sanoa! Olisin ainakin mennyt vuoden vanhempana kouluun eli siinä mielessä varmaan paremmin koska olisin ollut enemmän samalla tasolla muiden kanssa. Myös vanhempani myönsivät että varmaan toi loppuvuodesta syntyminen on aiheuttanut ongelmia elämääni mutta turha sitä on sen enempää murehtia enää.

Vierailija
8/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvuoden pojilla adhd-diagnoosi napsahtaa moninkertaisella todennäköisyydellä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Eli kypsymättömyys sekoitetaan neuropsykiatrisiin ongelmiin. En haluaisi omalle lapselleni sellaista tilannetta, joten kyllä minua harmittaa sen marraskuussa syntyneen kohdalla, vaikka näyttääkin pärjäävän hyvin. Ja on poikien leikeissä kurjaa olla aina se porukan pienin.

Vierailija
9/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joulukuun lapsi. Ei koskaan mitään ongelmia ja koulussa oli kivaa olla nuorin ja edelleenkin kiva olla kaveriporukan nuorin. Synttärit erikseen ja joulu erikseen, kaksi ihan eri asiaa. 

Vierailija
10/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille hoettiin tätä samaa. Peloteltiin miten lapsen on nyt sitten vaikeaa pärjätä koulussa ja varmaan on aina muuta paljon pienempi.

Hassua vaan etteivät ottaneet huomioon sitä että asuimme jo silloin Britanniassa, missä lapsi ei suinkaan ole luokkansa nuorimpia.

Vierailija
11/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta on ollut tutkimuksia. Jos samalla luokalla on lapsia, joista osa on syntynyt vuoden alussa ja osa saman vuoden lopussa, niin ero fyysisessä ja henkisessä kehityksessä voi olla suuri, kun on kyse pienistä lapsista. Toisaalta kaikki tietysti ovat yksilöitä.

Vierailija
12/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa 28 pvä syntyneenä että mulla oli todella iso ero kehityksessä esim tammi tai helmikuussa syntyneisiin. Vuosi on ihan hemmetin paljon kehitysvaiheessa. 

Myös Joulukuussa kaikki keskittyy jouluun ja saat aina synttärilahjan ja joulahjan samassa kun muut saa ne selkeästi erikseen. Puhumatta siitä ettei hirveästi tullut kukaan syntyareille kun kaikki oli juhlimassa joua ja lomia.

En ikinä tekisi lasta niin että syntyisi joulukuussa 

Vierailija
13/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten?

Koulussa usein takamatkalla. Onhan siinä lapsen kehityksessä eroa jos toinen syntynyt tammikuussa ja toinen joulukuussa. 

Vierailija
14/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan loppuvuodesta syntyneet menestyvät elämässään heikommin, kuin alkuvuodesta syntyneet. Erityisesti urheilijoista lähes kaikki menestyneet ovat ikäluokkansa vanhimpia. Loppuvuodesta syntyneet ovat voimakkaasti yliedustettuina koulun tuen tarvitsijoiden joukossa. 

Monissa maissa koulujen luokkarajat menevät eri tavoin kuin Suomessa. Niissä vastaavasti se luokan nuorimmat kokevat enemmän ongelmia (vaikka ovat silloin alkuvuodesta syntyneitä). Näistä on paljon tutkimuksia.

Ihan henk. koht. voin myös sanoa, että kyllä se oli tosi per*eestä olla aina niitä luokan nuorimpia. Erityisesti tämä oli kova paikka, kun kaverit olivat 18 ja itse kökki yksin kotona. 

Vierailija
15/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette aloittaneet koulua myöhemmin jos kerran oli koulussa vaikeaa olla luokan nuorin?

Seuraavalle vuosiluokalle vaan niin olisitte olleet luokkanne vanheimpia.

Vierailija
16/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tuo että oli melkein vuoden toisia nuorempi niin vaikutti siihen että tunsi olevansa huono kun olisi pitänyt osata ja liikkua yhtä nopeasti kun joku vuotta sua vanhempi. 

Vierailija
17/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette aloittaneet koulua myöhemmin jos kerran oli koulussa vaikeaa olla luokan nuorin?

Seuraavalle vuosiluokalle vaan niin olisitte olleet luokkanne vanheimpia.

Lapsi laitetaan yleensä vuosiluokkansa mukana esikoulusta eteenpäin, koska se tuplaaminenkaan ei ole sosiaalisesti täysin ongelmatonta. Toivotaan, että eiköhän se siellä muiden mukana mene, ja toki usein meneekin. Mutta arpapeliähän se on. Eli sikäli tuollaiset miksi ette -kysymykset ovat vähän jälkiviisaita. Vanhemmilla ei edes taida olla viimeistä sanaa asiassa.

-eri.

Vierailija
18/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli pienessä luokassa, jossa yksi lapsi oli syntynyt joulukuussa, kaikki muut tammi-helmikuussa. Selvästi se yksi lapsi oli vuoden nuorempi kuin ne muut. 

Ei välttämättä ole mitään merkitystä, kun isokokoinen ja nopeasti kehittyvä lapsi voi olla hyvinkin 7-vuotiaitten tasolla jo  6-vuotiaan.  Vain ikäluokkaurheilussa syntymävuodenajalla on merkitystä. Tämä voi johtaa siihen, että lahjakas ja myöhemmin menestyvä urheilija lopettaa jo lapsena, kun on ikäluokkansa nuorin ainakin joka toinen vuosi.

Vierailija
19/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asia mitä jotkut ei harmittelisi 

Vierailija
20/195 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt loppuvuonna, ja olin liian nuori ja kypsymätön aloittamaan koulun. Olisin hyötynyt siitä, että olisin ollut syntynyt alkuvuonna. Ja olihan se nuorena ärsyttävää, kun kaverit oli jo täysi-ikäisiä ja itse ei päässyt vielä kesällä baariin jne..