Miten pitkälle sähköautolla pääsee -30 asteen pakkasessa? Jotta pitää ladata taas.
Auton toimintamatka 470km ilmoitettu. Polestar on auto. Pitäisi Lappiin lähteä.
Kommentit (356)
235 kilometriä kun ajat hiljaa etkä lämmitä.
Joo niin Helsingistä lähtö. Noin 1000km matka.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin Helsingistä lähtö. Noin 1000km matka.
5-6 latausta.
Pakkanen 30 astetta. Akusta vain puolet sen energiamäärästä siirtää autoa eteenpäin. Lataat 80% :iin ja et aja akkua tyhjäksi vaan jätät sen suositeltuun 20%:iin.
Pääset yhdellä latauksella vain 141km .
En tiedä sun autosta, mutta Tesla kulkee lataamatta vähintään 500km, kelillä kuin kelillä. Sen pidemmälle ei toistaiseksi ole tarvinnut kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen 30 astetta. Akusta vain puolet sen energiamäärästä siirtää autoa eteenpäin. Lataat 80% :iin ja et aja akkua tyhjäksi vaan jätät sen suositeltuun 20%:iin.
Pääset yhdellä latauksella vain 141km .
Varaudu siis 7 lataukseen. Vähintään 1 hotelliyöpyminen. Voi joutua kahteenkin yöhön, jos jonoja tai akku ei ota vastaan jostakin syystä kaikissa paikoissa (hyvin yleistä).
Vierailija kirjoitti:
235 kilometriä kun ajat hiljaa etkä lämmitä.
Noita palelevia sähköautomiehiä alkaa jo liiaksi näkyä teillä. Todella vaarallista touhua!
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sun autosta, mutta Tesla kulkee lataamatta vähintään 500km, kelillä kuin kelillä. Sen pidemmälle ei toistaiseksi ole tarvinnut kokeilla.
Paljonko Teslassa on toimintamatka?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sun autosta, mutta Tesla kulkee lataamatta vähintään 500km, kelillä kuin kelillä. Sen pidemmälle ei toistaiseksi ole tarvinnut kokeilla.
Kuluttajaviranomainen: Tesla vääristelee sähköautojensa toimintamatkalukemia
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuluttajaviranomainen-tesla-vaarist…
Pilkkihaalarit päälle ja kuumaa juotavaa niin voi 150km päästä jos lataa 100%. Pidätte lämmityksen pois kun se kuluttaa ihan älyttömästi noin kylmässä. Joku 7 lataustakoa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mistä lähtee.
Riippuu vähän kuinka pitkälle roikka ylettää.
Meidän autossa range on 400km ja kovalla pakkasella käytiin 500km reissu yhdellä lataamisella. Ladattiin loppumatkasta kun akkua oli n. 30% jäljellä ja täyteen saakka, eli latausta jäi hyvin jäljelle reissun jälkeenkin. Aikaa lataukseen kului 25min. Ihan hyvin voi ladata 100% asti tien päällä jos harvoin käyttää pikalatausta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän autossa range on 400km ja kovalla pakkasella käytiin 500km reissu yhdellä lataamisella. Ladattiin loppumatkasta kun akkua oli n. 30% jäljellä ja täyteen saakka, eli latausta jäi hyvin jäljelle reissun jälkeenkin. Aikaa lataukseen kului 25min. Ihan hyvin voi ladata 100% asti tien päällä jos harvoin käyttää pikalatausta.
Niin ja siis täydellä akulla lähdettiin kotoa liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sun autosta, mutta Tesla kulkee lataamatta vähintään 500km, kelillä kuin kelillä. Sen pidemmälle ei toistaiseksi ole tarvinnut kokeilla.
Epälen, että yksikään Tesla ei pääse tuota matkaa. Matka-aika tuollaisessa pakkasessa (-30C) talviolosuhteissa 8 tuntia, Jo sisätilojen, lasien ja akuston (kyllä) lämmittämiseen menee 20-25KWh. Puolet akun kapasiteetista vain käytössä auton liikkumiseen. Ja kukaan ei aja akkua alle 20% . Autovalmistajien WLTP kertoo aivan muuta, se ei päde tähän esimerkkiin.
-30 pakkanen tarkoittaa +30 asteen. Joten kauas pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän autossa range on 400km ja kovalla pakkasella käytiin 500km reissu yhdellä lataamisella. Ladattiin loppumatkasta kun akkua oli n. 30% jäljellä ja täyteen saakka, eli latausta jäi hyvin jäljelle reissun jälkeenkin. Aikaa lataukseen kului 25min. Ihan hyvin voi ladata 100% asti tien päällä jos harvoin käyttää pikalatausta.
Buaahaa. Hyvä vitsi. Mutta täällä on joku kysynyt ihan asiaa.
150km matkoja tehtävä. Sitten latausta odotellessa kurakahvia ja pakkopullaa ABC:lla niin että vatsahaava syntyy jo yhdellä Lapin matkalla.
Riippuu vähän mistä lähtee.