Nirsouden huiput, pahimmat ruokarajoitteet ilman allergiaa.
TUnnen ihmisen, joka ei syö kuin muutamaa ruokaa, koska ei vaan tykkää. Ja ikää on 30+ (mies).
Listalla on makaronilaatikko, perunat ja jauhelihakastike, spagetti...yms. tän tyyliset menee, mutta mitään, siis ei mitään mausteita saa olla. Ehkä vähän suolaa voi vilauttaa joukkoon.
Salaattiin ei voi laittaa mitään muuta ku salaattia, kurkkua ja tomaattia... Hedelmistä syö vain omenaa, banaania ja appelsiinia...
Mitään erikoista ei suostu kokeilemaan (ja erikoista olis esim. oliivit, ananas, kana, puhumattakaan jostain tofusta...).
Mieheni paras ystävä, ja toisaalta maailman helpoin vieras ku aina ihan mielettömän kiitollinen mun makaroni-jauheliha tyyppisestä ruoasta :)
Tuli vaan mieleen, että mitä rajoitteita teillä/tutuillanne on?
Kommentit (62)
Itse olen kasvissyöjä. Kala menee. Mies kaikkiruokainen, iis TODELLA. En tiedä mitään mitä ei söis.
Lapsi on aina tykännyt eniten kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Kiisseliä inhoaa.
Ja tuli muuten mieleen anoppi vielä.. ai prkl..
Hän ei ikinä osta mitään lightia, ei margariinia, ei rasvatonta maitoa, vaan kaikki on sitä itteään, voita, punasta maitoa, kermaa...lihaa läskillä (jos vaan jostain löytää) Joo, onhan ne sinänsä hyvänmakuisia raaka-aineita monen mielestä, ja nythän kiistellään terveellisyysaspektistakin. Jotkut tutkijat sitä mieltä että oikea voi yms olis parempia kuin kasvispohjaiset. Menen ja tiedä...
MUTTA, kun sillä saakelin anopilla on KAIKKI mahdolliset lääkitykset varmaan jo päällä sairauksiin, joka johtuu sen 60v jatkuneesta ruokavaliosta!
Ja sit tämä samainen anoppi aina arvostelee "kauheaa tämä viherpipertäjien ruoka...mitä tämäki on? ". Ja jos on kylässä, lähtee illalla dramaattisin elkein kioskille voita ostamaan, jos jääkaapissa on vain 60% margariinia leivälle. MIksi hemmetissä ostaisin voipaketin hänen vierailunsa takia, kukaan muu ei sitä meillä käytä?
suku on pahin...
Itse voinen sanoa olevani jokseenkin kaikkiruokainen ja perhe hyvässä vauhdissa perässä.
Kaverillani oli poika jolle n. 2v syötti varmaan puoli vuotta jauhelihapihvejä ja muussia. Taisi joku jogurtti ja banaani kelvata lisäksi - juu ja tuoremehuista appelsiini ja omena. Onneksi poika on tästä toipunu ja syö kitisemättä nykyään ihan monipuolisesti.
3-vuotias poika ei esim. syö keitettyä porkkanaa, tai hernettä tai maissia, mutta silti kaikesta huolimatta teen jatkuvasti ruokia mitkä sisältävät esim. keitettyä porkkanaa ja joka kerta pyydän maistamaan pienen palan, kaikkea pitää maistaa ja olen stressannut useasti kun muutamaa ruokalajia ei syö, mutta ilmeisesti turhaan kun muilla paljon suurempia ruokarajoitteita, itse olen mieheni kanssa kaikkiruokainen ja ehkä siksi oletan lapsien syövän aivan kaikkea. Nyt tästä päivästä lähtien yritän olla murehtimatta liikaa, joten kiitos tästä ketjusta :)
Ei suostu edes maistamaan ruokaa, jossa:
- sipulia
- sieniä
- homejuustoa
- paprikaa
- valkosipulia
- tilliä
- ei mitään muita kasviksia kuin babyporkkanat
- ei hedelmiä tai marjoja paitsi banaani ja mustikat
Tämän miehen mielestä on mukavaa istua iltaa syöden ja juoden. Hän haluaa aina t-luupihvin tai makkaraa ranskalaisilla ja kyytipoikana mieluusti olut, HUOH!
minä en syö
- maksaa enkä muita sisäelimiä
mies ei syö
- purjoa
8 v ei syö
- paistettua herkkusieniä (raakoja syö kyllä) eikä paistettua tomaattia (raakoja kyllä).
6 v ei syö
- hänellä on lista niin pitkä, etten viitsi edes kirjoittaa. Jos hän saa valita, niin syö pelkkää leipää, jonka päällä on voita ja meetvurstia.
Ei suostu edes maistamaan ruokaa, jossa:
- sipulia
- sieniä
- homejuustoa
- paprikaa
- valkosipulia
- tilliä
- ei mitään muita kasviksia kuin babyporkkanat
- ei hedelmiä tai marjoja paitsi banaani ja mustikatTämän miehen mielestä on mukavaa istua iltaa syöden ja juoden. Hän haluaa aina t-luupihvin tai makkaraa ranskalaisilla ja kyytipoikana mieluusti olut, HUOH!
Ja sitten vielä kehtaavat vaatia esim. kaverisynttäreillä vegaanikullannupuilleen vegaaniherkkuja.
Toisivat edes omat eväät!
ei mitään muita kasviksia kuin babyporkkanat
- ihan huippu! t-luupihviä ja babyporkkanoita!
reps reps
jos ei keksi mitään ravitsevaa ruokaa johon ei tulisi sipulia ja lihaa...
Eräs ystäväni (nainen) ei syö mitään muita vihanneksia kuin perunaa :)
se haisee ihan oksennukselta
mies on allerginen lähes kaikille hedelmille mutta muuten kaikkiruokainen.
tytär syö mitä vaan mutta vain lusikallisen tai kaksi, sitten hän on muka täynnä
poika on allerginen koko joukolle ruokia ja sen lisäksi välttelee epäluuloisesti sellaisia ruokia joille on joskus ollut tai on epäilty että hän olisi allerginen, eikä hän suostu syömään munakoisoa koska sen nimessä on muna ja hän on munalle allerginen
Kun itse laitan ruokaa, jätän vain sipulit pois. Ihan hyvää on tullut, on niitä muitakin mausteita.
Jos tietää, että joku ruokavieras ei syö sipulia, miten vaikeaa voi olla tehdä ruoka ilman sitä ja tarjoilla sipulit lisukkeena?
ei keksi mitään ravitsevaa ruokaa johon ei tulisi sipulia ja lihaa...
Nyt joudun kyllä varmaan kivitetyksi, mutta mielestäni kaikista hankalimpia on vähähiilarista ruokavalioa noudattavat, jotka ovat niin tarkkoja, että eivät voi juhlissakaan syödä mitään. Suolaiset tarjottavat on kyllä usein sellaisia, että sieltä löytyy vähähiilarisia vaihtoehtoja, mutta sitten se kahvipöytä on kyllä jo melkoinen emännälle miettiä.
Itsellä tilanne se, että meillä yksistään oma lähipiiri on ihan oikeasti niin ruokarajoitteinen, että siinä kaikki konstailijat jätetään ihan huomioimatta, jollei kyse ole terveydellisistä syistä kyse, niin sitten saavat olla syömättä. Lähipiirissä on siis "ei raaakoja tuotteita" eli hyvin samantapainen kuin raskaana olevien ruokavalio paitsi että jatkuva, gluteeniton ruokavalio ja täysin laktoositon ruokavalio.
Meillä minä olen ihan uskomattoman "ei-ronkeli". Ainut mitä en ole suostunut syömään on pässinkivekset.
Mies syö kiltisti kaikki ruuat mitä meiltä löytyy, mutta tiedän ettei pidä valkosipulista, eikä herkkusienistä (muut sienet hänestä hyviä) eikä tonnikalasta (muut kalat hänestä hyviä). Isompi pojista syö ihan kaikkea, mutta ei pidä selvästi oliiveista, mutta syö kyllä niitäkin, jos ne ovat ruuassa. Pienmpi poika on ihan mahdoton syömään ihan kaikkea. On syönyt tähän mennessä kaikkea raasta sipulista oliiveihin.
Ja sitten vielä kehtaavat vaatia esim. kaverisynttäreillä vegaanikullannupuilleen vegaaniherkkuja.
Toisivat edes omat eväät!
Vaatiiko joku oikeasti että lapsilleen tehdään vegaaniherkkuja synttäreillä...? Siis muissa kuin vegaaniperheissä?
No, vegaanius on aatteellinen juttu, ja arvostan suuresti. Ei mielestäni nirsoilua.
Kanaa en syö. Leivänpäälle kelpaa vain juusto tai savukinkku. Minulla on PITKÄ lista mitä en suuhuni laita, silti hyvin olen hengissä pysynyt, olen ja erittäin harvoin sairas.
Muut perheenjäsenemme ovat kaikkiruokaisia. Mies joutuu kokkaamaan kun ruuaksi kalaa tai kanaa, en edes koske niihin.
kesäkeittoa, klimppisoppaa, tai yleensäkään keittoja joissa on maitoa, lipeäkalaa, tillilihaa, vellejä ja pyrin välttämään paprikaa (se närästää ihan mahdottomasti), ostereita, merisiilin mätiä. Enkä haluaisi lautaselleni esim. paistettuja torakoita tms. hyönteistä. Ja pässinkivekset voisivat tosiaan tökkiä.
Jos menen vieraisille ja siellä tarjotaan jotain yllä mainituista otan mahdollisimman vähän ja syön sen hirveällä vauhdilla ja juon monta lasia vettä päälle.
Mieheni syö kaikkea, mutta ei hänkään kesäkeiton perään haikaile.
Lapsemme ei tällä hetkellä syö raakoja vihanneksia (keitettyjä kyllä) ja on melkoisen epäluuloinen uusia makuja kohtaan. Mutta maistaa kaikkea lusikallisen ja kesällä söi mm. mustekalaa ja munakoisoja homejuustokuorrutuksella.
Kaverini söi lapsena vain kurkkua ja maksalaatikkoa...
Yksi poikaystävistäni söi vain HK:n sinistä makkaraa, lohta, perunaa, leipää ja juustoa sekä mandariineja sekä joi limuja ja söi suklaata. Kaivoi kaikista ruuista mm. sipulit pois, väitti olevansa allerginen vaikka ei tosiaan ollut, oli vain kamala kronkeli.
Minä en väitä olevani allerginen, vaan sanon suoraan jos kysytään etten pidä maidosta keitossa jne. Mutta ikinä ei tulisi mieleenkään vaatia, että minun takiani pitää tehdä erityisruokia (koska ei ole allergioita) ja aina syön mitä on tarjolla (jos mielestäni hirveän pahaa otan ihan minimimäärän) ja muistan kiittää.
Miehen hyvä nuoruudenystävä, ulkomailta, tuli meille joku aika sitten kylään. Halusin tarjota jotain oikein suomalaista ja väänsin kirjolohikiusauksen, ja huomatkaa, täällä saksan maalla ei oo mitään sipuli-perunasekoituksia vaan joka peruna piti omin kätösin kuoria ja silputa ;)
Ja sit tää tyyppi tulee ruokapöytään, näkee ruuan, kääntyy mun miehen puoleen ihan tyrmistyneenä ja loukkaantuneena ja sanoo:
MUT SÄHÄN TIEDÄT ETTEN MÄ VOI SIETÄÄ KALAA!
mun mies ei muuten ollut tiennyt tätä, ei ollut kai koskaan tullut puheeksi kaverusten kesken.
Me sitten miehen ja lasten kanssa syötiin kirjolohikiusaus ja se vieras sai salaattia ja leipää.
(helpompi luetella, mitä syö)
- liha (nauta, sika, kana); ei saa maustaa
- keitetyt perunat
- pepsi
- maito
- kaakao
- pulla
- kinuskikakku (ei saa olla hilloa)
- fazerin sininen
- (valion) banaanijogurtti
- vaalea leipä
Ikää jo miehen verran. Mitkään kasvikset, hedelmät, marjat ei käy. Ei myöskään esim. kakun välissä. Kala, lammas, merenelävät ei käy. Sipuli ei käy, riisi ei käy... Luonnollisesti kaveri asuu peräkammarissa ja äitinsä tekee tämän dietin mukaista ruokaa.
koska en kertakaikkiaan saa niitä nieltyä. Lisäksi näin aikuisiällä olen todennut, ettei ole mitään pätevää syytä syödä tai juoda sellaista, mistä ei pidä. Paitsi akuutti rahapula.
Lisäksi muuten voi saada oireita ruoasta ilman allergiaakin. Itselläni tulee chili ulos ripulina parin tunnin sisällä sen syömisestä, vaikka olisin syönyt sitä vain pari maustehippusta. Useammasta maustehipusta tulee lisäksi maha tosi kipeäksi. Luonnollisesti pyrin välttämään chilin syömistä.
Samoin muutamat ruoka-aineet röyhtäyttävät loppupäivän, joten en niitäkään sitten viitsi syödä, ihan vain mukavuuteni vuoksi.
maistuvat niin pahalata,että meinaan aina oksentaa. muuten syön mieltei mitä vaan. Kalakeitto ei ole lemppareitani siltikään :)
Ei syö mitään hedelmiä, ja kasviksista vain yleisimmät tyyliin porkkana ja herne. Liha-peruna(tai pasta-riisi) sekä kastike vain kelpaa.