Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nirsouden huiput, pahimmat ruokarajoitteet ilman allergiaa.

Vierailija
03.09.2008 |

TUnnen ihmisen, joka ei syö kuin muutamaa ruokaa, koska ei vaan tykkää. Ja ikää on 30+ (mies).

Listalla on makaronilaatikko, perunat ja jauhelihakastike, spagetti...yms. tän tyyliset menee, mutta mitään, siis ei mitään mausteita saa olla. Ehkä vähän suolaa voi vilauttaa joukkoon.

Salaattiin ei voi laittaa mitään muuta ku salaattia, kurkkua ja tomaattia... Hedelmistä syö vain omenaa, banaania ja appelsiinia...

Mitään erikoista ei suostu kokeilemaan (ja erikoista olis esim. oliivit, ananas, kana, puhumattakaan jostain tofusta...).

Mieheni paras ystävä, ja toisaalta maailman helpoin vieras ku aina ihan mielettömän kiitollinen mun makaroni-jauheliha tyyppisestä ruoasta :)

Tuli vaan mieleen, että mitä rajoitteita teillä/tutuillanne on?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään kasviksia ruuissa. Vain makaronia, perunaa, jauhelihaa.

Me olemme keittojen suosijoita ja tämä poika on meillä aina nopeasti kylläinen :)

Vierailija
42/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelosen perhe on uskomaton. Säälin teitä. Meillä kaikki syövät kaikkea, vaikkeivat pitäisikään, niin ainakin maistavat joka kerta. Terveellisyydestä ei tingitä.

Tiedän perheen, jossa lapsi syö vain valkoista ruokaa. Voitte kuvitella loput!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ovat tottuneet siihen, etteivät ihmiset osaa tehdä heille sopivaa tarjottavaa.

Ja sitten vielä kehtaavat vaatia esim. kaverisynttäreillä vegaanikullannupuilleen vegaaniherkkuja.

Toisivat edes omat eväät!

Vierailija
44/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä kehtaavat vaatia esim. kaverisynttäreillä vegaanikullannupuilleen vegaaniherkkuja.

Toisivat edes omat eväät!

Vierailija
45/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoin tapaamani inhokkiruoka on silti kurkku. Siis tavallinen tuorekurkku.

Mä en syö kurkkua. Se on ainoa ruoka-aine, joka jäi pysyvästi pois sappivaivojen jälkeen. Musta sen mausta tulee mieleen tuskallinen kipukohtaus.

Myöskään suolakurkku ei maistu, tai oikeastaan mikään etikkasäilyke. Punajuurta saatan joskus vähän maistaa.

Merenelävät jätän väliin allergian takia ja makkaroista en vain pidä.

Vierailija
46/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi tuorekurkkua. Jos ruoassa vilahtaakaan herne, purjo, salaatinlehti tms. niin yökkäyksenä tulee ulos.

Vierailija
47/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua luettuani viimein tajuan miksi pph kehuu lähes joka päivä sitä miten hyvä syömään meidän lapsi on :). Olen jo vainoharhaisena kuvitellut että onko se joku vihje että meidän lapsi syö pph:n vararikkoon ja etten kotona anna sille ruokaa. Lapselle menee alas lähes kaikki. Itselläni on rajoituksena oikeastaan vain simpukat, minusta ne on kauhean makuisia. Niin kuin söis hiekkaista merilevää.

Vierailija
48/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä hän suostu syömään munakoisoa koska sen nimessä on muna ja hän on munalle allerginen

Vierailija
49/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut harmaita hiuksia lapsistani jotka mielestäni nirsoilevat ruokien suhteen...mutta luettuani tämän ketjun...huhhuh, ei meidän lapset taida niin nisoja ollakaan ; ) !

Itse olen kaikkiruokainen...ok, on inhokkiruokia mutta nekin katoaa lautaselta ja näin olen koittanut lapsillekin opettaa. Mieskin on kaikkiruokainen ja haluaa aina kokeilla ja maistaa kaikkea uutta.

Lapsista kaksi on kaikkiruokaisia...niille maistuu oikeasti ihan mikä vaan. Jos joku on niiden mielestä pahaa, maistavat silti uudelleen. Hedelmät, kasvikset, liha, kala, mausteet...ihan mikä vaan menee.

Yksi lapsista on taas nirsoilijoita. Poika ei syö raejuustoa, salaatteja eikä sipulia, hedelmistäkin kelpaa vain banaani ja kasviksista kurkku. Siksi kai saankin harmaita hiuksia kun meillä nuo kuuluvat lähes jokapäiväiseen ruokailuun, aina on jotain salaattia ja joka ruoassa on sipulia. En valmista useampia ruokia vaan kaikki syö samaa oli se hyvää tai ei. Joten poika kiukkuilee lähes joka päivä ruoasta ; ). Noh, ikää alkaa olla kohta 5v joten päivä päivältä on rohkeampi maistamaan niitä uusiakin ruokia eikä etsi enää joka ruoasta sipuleja pois.

Niin ja nirsoiluun ei voi lukea vegeä. Itsekin monesti miettinyt josko jättäisin lihan ruokavaliosta pois....mutta en ole vielä pystynyt, hyvin grillatut pihvit ja kermaperunat on niin hyvää ; )! Mutta vegetarismi ei ola nirsoutta!!

Vierailija
50/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuuta maailmasta! Ei mulle tuota vaikeuksia keksiä tarjottavaa niille, eihän juhlissa kaiken tarjottavan tarvitse kaikille sopia! Ja esim vähähiilarisella olevat voivat hienosti syödä oikein tummaa suklaata, melonisiivuja tai makeutusaineella makeutettua juustokakkua, jossa pohja vaikkapa pähkinöistä ja mantelijauhosta... käyttäkääpä vähän mielikuvitusta!

Vaikeinta tarjoilun tekeminen on silloin, kun on mukana esim muna-maito-soija-lisäaine-allergikkoja.

Itse syön kaikkea, niin lapsetkin, mies ei meillä syö kalaa, muttei se ole iso ongelma.

Vierailija
51/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- perunamuusi

- ravintolan lehtipihvi

- ranskikset

- mandariini

- äitinsä tekemä pannari

- mars-suklaapatukka

Toivottavasti on isompana oppinut syömään, en tiedä kun emme ole enää yhtetdessä.

Vierailija
52/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillekin on vaikea ymmärtää, että se tarkoittaa myös lihaliemistä kieltäytymistä. Mutta useimmille sentään ei ole vaikea kuvitella lihattomia maukkaita ruokia.

Lapsellani on ruokarajoite, joka vaikeuttaa elämää enemmän. Hän ei nimittäin juo mitään, missä on kuplia. Ei siis limuakaan. Mutta KAIKKI lapsethan rakastavat limua! Sehän on lasten juhlajuoma. Ja niinpä aina kaikilla synttäreillä sitä mehua haetaan hänelle jostain lähikiskalta. Puhumattakaan aikuisten juhlista, avajaisista ja vastaavista, missa se alkoholiton juoma on aina jotain pommakkia...

Vierailija
53/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei syö

- sieniä

- hedelmiä

- marjoja

Tai no okei, jos kylässä tarjotaan ruokaa jossa on herkkusieniä, ei kyllä ala napisemaan vaan yrittää vaan ottaa ruokaa niin ettei sieniä tule lautaselle. Muihin sieniin ei suostu edes vilkaisemaan. Ja jos kylässä on jotain hedelmä- tai marjajälkiruokaa niin ottaa muodon vuoksi nokareen. Mutta kotioloissa ei siis suostu niitä syömään lainkaan.

Minä itse taas en suostu syömään kesäkeittoa. Muuten mulla on paljon ruoka-aineallergioita, joten kukaan ei ihmettele jos kieltäydyn kesäkeitosta, olettavat että olen allerginen jollekin ainesosalle.

Vierailija
54/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se että menee maha sekaisin tai närästää mene samaan kategoriaan kuin allergia. Jos tulee jotain fyysisiä vaivoja niin miksi syödä sellaista.

Tässähän oli kyse nirsoilusta.

Itse tunnen ihmisen joka ei voi syödä pitsaa jos se on paistettu uunissa tonnikalapitsan jälkeen. Katsokaas kun vanhat tonnikalahöyryt pilaa sitten hänen pitsansa. Ja ei, ei todellakaan ole allerginen.

Vierailija
55/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden tullessa illanviettoon on tosi vaikea keksiä tarjottavat. Tai oikeastaanhan se olisi tosi helppoa heidän menullaan. Melkeinpä voisi sanoa että paras olisi makkara ja perunasalaatti. Tai jauhelihapihvit kaupan hyllystä. Ja useinhan sitä haluaisi jo näin kolmekymppisenä laittaa "aikuisempaan makuun". Jotenkin ärsyttävää, kun he sitten pöydässä murjottavat, kun en tykkää fetasta, sipulista, kalasta, aurasta, tomaatista, suolakurkusta, kuoharimaljasta kerran kesässä, kahvista, teestä jne... Muuten ovat mukavia ihmisiä, ja haluan ehdottomasti viettää aikaa heidän kanssaan. Olisi vain mukava jos he tulisivat edes sen verran vastaan, että maistaisivat kaikkea. Mikä järki on lapselle opettaa kaiken maistamista, jos ei kolmekymppisenä itse siihen pysty. Allergisia eivät siis ole millekkään, mutta eivät kuulema vaan tykkää. Kuinka rajoittunutta se on, kun ei vaan tykkää. Eihän sitä opikkaan? Enhän minäkään kaikkea rakasta, mutta kohteliastahan se on maistaa, kun tarjotaan??

Vierailija
56/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Minä en syö sieniä, sisäelimiä (muuten kuin satunnaisesti maksamakkaraa), nilviäisiä, simpukoita, homejuustoa, epämääräisiä kalalajeja, hyönteisiä, verta enkä raakaa kalaa/lihaa. Noista mikään ei mene alas tai tulee ylös heti. Näistä en pidä mutta nielen pakon edessä: kesäkurpitsa, munakoiso, lammas, alkoholi, lakka, idut, tofu, kumina, juustosämpylät/leipä (siis ne joiden taikinassa sitä on).

* Mies on allerginen palkokasveille (herneet, pavut, linssit jne.), tomaatille (säilöttyä voi kyllä syödä kohtuullisia määriä) sekä paprikalle. Ärsyttävää! Näitä hän ei syö ollenkaan: kypsä kaali (raaka kelpaa), punajuuri, maitopohjaiset keitot paitsi lohikeitto, kiisselit, viilit, mehukeitot. En viitsi edes luetella mitkä menevät alas mutinan kanssa, sillä välillä tuntuu että 90% ruokalajeista on sellaisia...

* Lapsi 1v. syö aivan kaikkea paitsi kukkakaalta sellaisenaan.

Vierailija
57/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei suostu syömään mitään väkevää, olise sitten marjaa, hedelmää tai maustettua ruokaa. tein marjarahkaa, ja kun tarjoilin sen, se ehdotti että ajetaan tehosekottimella se ensin sileäksi ja sitten banaania joukkoon taittamaan väkevyyttä.. oli siis kermavaahtoon tehty vadelma/marjasekoitusrahka. syö muutenkin sellasita lastenmössöruokaa omien pilttiensä kanssa, että oksettaa. lapset on 3 ja 5 vuotiaat ja se edelleen muusaa ja mössää kaikki ruuat niille, hajottaa ruuan rakenteen.

Vierailija
58/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minä olen perheen ainoa virallinen ruokarajoitteinen; laktoosi-intolerantikko ja samasta syystä sitten en valitettavasti voi sieniä syödä (sienisokeri trehaloosi ei pilkkoudu myöskään suolessa).

Muuten maistelen kyllä aika ennakkoluulottomasti kaikkea mitä voin, mutta jos jostain ei pidä maistettuaan, ei sitä mielestäni pidä sitten väen v'äkisinkään syödä, kyllä aina kai löytyy vaihtoehtoja kuitenkin.

Varsinkin kun emme edes Suomessa asustele niin valikoima ja tarjonta on muutenkin valtavan laaja.

Mieheni ei suostu syömään silliä tai punajuurta, muuten menee kiltisti kaikki mitä tarjotaan :D

no tosin kouluajoista asti hänellä on myös ollut pannassa keitetty kieli, tilliliha ja kesäkeitto, mutta eipä meillä muutenkaan niitä tarjoiltaisi usein... makunsa kullakin.

7v. on aika nirso joidenkin lajien suhteen. esim marjoja ja hedelmiä suostuu maistelemaan hyvin nihkeästi. ja tuoretta tomaattia en saa häntä syömään vieläkään. saanut ainakin aiemmin tomaateista suun kipeäksi ja mansikkakuumeen, joten leikö ne syynä kammoon... kurkku ja vesimeloni ovat suosikkeja, aika mietoja makujahan ne ovatkin.

ollut myös aiemmin allergioita joten ehkä siksikin ennakkoluuloisempi joskus. tosin ei sitli mitään makkaralinjaa noudata todellakaan, vaikka makkarakin maistuu ;) muita herkkuja ovat mm. katkaravut, simpukat, feta- ja vuohenjuusto, grillattu halloumi, poronliha, ankanliha jne.

3v. taas on suurinpiirtein kaikkiruokainen ja iloisesti maistelee kaikkea surutta aina. Pistelee kaikki marjat ja hedelmät menemään, herkkuna fetajuusto, oliivit, kirksikkatomaatit, granaattiomena, viinirypäleet ja mansikat.

Lastemme suosikkeja ovat muutenkin kaikki aasialistyyliset ruuat vaikka monet muutkin tyylit uppoavat. Ovat pienestä pitäen oppineet vaan maistelemaan kaikkea ja monenlaista. Tämän ketjun luettuani ymmärrän että eivät sittenkään ole varmaan kovin onnettomia tapauksia kuitenkaan ;)

Vierailija
59/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- perunamuusi

- ravintolan lehtipihvi

- ranskikset

- mandariini

- äitinsä tekemä pannari

- mars-suklaapatukka

Toivottavasti on isompana oppinut syömään, en tiedä kun emme ole enää yhtetdessä.

- perunamuusi ja ketsuppi

- banaani

- kurkku

- banaanijogurti

- karkit ja sipsit

Vierailija
60/62 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei syö:

mitään kalaa, sieniä, mitään katkarapuja tai muuta meren elävää. Hyvin harvoin hedelmiäkään, tai viiliä tms.

minä en syö:

banaania, omenaa, appelsiinia (vain mehuna), luumuja, kirsikoita... oikeastaan hedelmistä syön vain mandariinia tms. ja VESImelonia. En syö tomaattia ja selleriä.

2 v. ei syö:

mitään marjoja tai hedelmiä tai kasviksia (paitsi perunaa), ei edes keitettynä. Eikä kiisseliä, viiliä tai jogurttia (paitsi ehkä jotain vanukasta).

Ja koululaiset taas ei syö melkeen mitään muuta, kun pyttipannua, pakastepizzaa, ranskalaisia, karkkia ja sipsiä. Muroja tai leipää + kinkkua syövät joskus, samoin Viiliksiä. Ja paistettuja vohveleita. (eivät syö esim. juustoa ikinä)