Naapurissa piipannut palohälytin 10h, ei ketään kotona
Mitä tehdä, kun naapurin asunnossa (kerrostalo) on piipannut palohälytin 10 h ja ketään ei ole kotona? Palohälytin verkkovirtaan kytketty ja tänä vuonna uusittu, eli ei patterin loppuminen kyseessä.
Asunto varmuuslukossa ja asunnon omistajat toisella puolella Suomea, palolaitos käynyt aamuviideltä oven takana. Ei savunhajua rappukäytävässä.
Voiko asunnossa kuitenkin kyteä palon alku? Eikö pelastuslaitoksen pitäisi murtaa ovi ja todeta tilanne? Alkaa lisäksi käydä hermoon tuo piipitys..
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon viestin 35 kirjoittaja ja totean vielä ap:lle että tasainen n. minuutin välein oleva piippaus kertoo että patteri pitää vaihtaa. Ole levollisin mielin jos tuo ääni ei muuten häiritse. Omistajille sitten toimenpiteenä ensin uuden patterin haku (yleensä sellainen palikan mallineen 9V) sitten hälyttimen sulake irti/kytkin ala sulakekaapista. Sitten hälytin auki, patteri veks, uusi tilalle, kansi kiinni ja sulake (kytkentä) takaisin.
Huoltoyhtiöt eivät näitä tee vaan kuuluu asukkaan vastuulle. Eli jos huoltoyhtiön soitat niin lasku tulee sinulle.
Huoltoyhtöt tekevät nimenomaan näitä. Päivystys on heidän työtään, samoin kuin hälyttimen huolto ja korjaus.
Sähkövirtaan kytketty hälytin on taloyhtiön vastuulla, eli lasku ei tule asunnon omistajalle eikä varsinkaan omistajan naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon viestin 35 kirjoittaja ja totean vielä ap:lle että tasainen n. minuutin välein oleva piippaus kertoo että patteri pitää vaihtaa. Ole levollisin mielin jos tuo ääni ei muuten häiritse. Omistajille sitten toimenpiteenä ensin uuden patterin haku (yleensä sellainen palikan mallineen 9V) sitten hälyttimen sulake irti/kytkin ala sulakekaapista. Sitten hälytin auki, patteri veks, uusi tilalle, kansi kiinni ja sulake (kytkentä) takaisin.
Huoltoyhtiöt eivät näitä tee vaan kuuluu asukkaan vastuulle. Eli jos huoltoyhtiön soitat niin lasku tulee sinulle.Älä valehtele, varoittimet ylläpito on nykyään yhtiön vastuulla.
Riippuu kyllä taloyhtiöstä. Mutta pääsääntöisesti kai ainakin verkkovirtaan kytketyt hälyttimet ovat taloyhtiön vastuulla.
Vanhemmissa taloyhtiöissä, kuten tässä jossa asun, paristohälyttimestä vastaa ainakin toistaiseksi asikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltoyhtiöt eivät näitä tee vaan kuuluu asukkaan vastuulle. Eli jos huoltoyhtiön soitat niin lasku tulee sinulle.
Tuttua hommaa. Mielenkiintoista että tämä täysin oikean ohjeen antaja saa täällä alapeukkuja. Ei taida olla kovin kummosia asumisen perustietoja palstalaisilla. :D
Alapeukut tulivat siitä että annoit vääriä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Batterit loppu. Onpa ikävä.
Hälyttimet verkkovirtaan kytketty ja uusittu kesällä, eli siitä ei voi olla kyse. Muuten on toki voinut mennä epäkuntoon. Ap.
Jos sieltä on sähköt katkastu vaikkapa maksamattomien laskujen takia? Vertautuu vähän niinkuin battereitten loppumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei huoltokaan jaksa tulla paikalle, vaikka aamuyöstä jo piipannut.. eikä asunnon asukkaat hetkeen tulossa paikkakunnalle. Huolestuttaa, jos siellä oikeasti palo kytemässä. Ap.
Ei ole. Jos olisi jo 10 tuntia palanut niin voimakkaasti, että hälytin reagoi, niin koko talo olisi jo aikoja sitten palanut poroksi. Joku vikahan siinä hälyttimessä täytyy olla. Ei huolto varmaan selvitä asiaa, jos kukaan ei ilmoita sinne huoltoon tilanteesta.
Mun taloyhtiössä on kanssa niin että on verkkovirtaan kytketty hälytin, joka kuuluu taloyhtiölle, MUTTA patterin vaihto kuuluu asukkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltoyhtiöt eivät näitä tee vaan kuuluu asukkaan vastuulle. Eli jos huoltoyhtiön soitat niin lasku tulee sinulle.No ei varmasti tule lasku minulle jos naapurin palohälyttimen vinkumisesta soitan huoltoon.
Todennäköinen maksaja on taloyhtiö ellei kuulu jo huollon perustehtäviin ja maksuihin. Sitä varten heillä on päivystys.
Joka tapauksessa huollon
Minä en tilaa mitään vaan vaadin, että huolto korjaa naapurista kuuluvan häiritsevän piipityksen. Ja minä en todellakaan ole laskun maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltoyhtiöt eivät näitä tee vaan kuuluu asukkaan vastuulle. Eli jos huoltoyhtiön soitat niin lasku tulee sinulle.Älä valehtele, varoittimet ylläpito on nykyään yhtiön vastuulla.
Riippuu kyllä taloyhtiöstä. Mutta pääsääntöisesti kai ainakin verkkovirtaan kytketyt hälyttimet ovat taloyhtiön vastuulla.
Vanhemmissa taloyhti
Ei pääsääntöisesti vaan verkkovirtaan kytketty hälytin on AINA taloyhtiön vastuulla. Ja sellainen on nyt kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei huoltokaan jaksa tulla paikalle, vaikka aamuyöstä jo piipannut.. eikä asunnon asukkaat hetkeen tulossa paikkakunnalle. Huolestuttaa, jos siellä oikeasti palo kytemässä. Ap.
Ei ole. Jos olisi jo 10 tuntia palanut niin voimakkaasti, että hälytin reagoi, niin koko talo olisi jo aikoja sitten palanut poroksi. Joku vikahan siinä hälyttimessä täytyy olla. Ei huolto varmaan selvitä asiaa, jos kukaan ei ilmoita sinne huoltoon tilanteesta.
Häh. Patterihan tuossa on ihan selvästi loppu. Myös sähkössä olevis hälyttimissä on tietenkin patteri, että se hälyttää myös sähkökatkojen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä taloyhtiöstä. Mutta pääsääntöisesti kai ainakin verkkovirtaan kytketyt hälyttimet ovat t
Patterin vaihto asukkaan vastuulla myös täällä. Muuten ko. sähkölaitteesta vastaa huoltoyhtiö. Eroja siis on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomisesta alkaen.
Ota selvää omistajasta ja tiedustele, kenellä on vara-avain paikkakunnalla, niin voi käväistä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuoden alusta kuuluu taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Enkä itse haluaisi joutua maksumieheksikään, jos soitan hälytyskeskukseen ja pyydän tarkistamaan tilanteen eli käytännössä rikkomaan oven.
No soita perheelle, että hoitavat huoltoyhtiön avamaan avaimella ovi. Ihme tuhoamisen halua
Vierailija kirjoitti:
Mun taloyhtiössä on kanssa niin että on verkkovirtaan kytketty hälytin, joka kuuluu taloyhtiölle, MUTTA patterin vaihto kuuluu asukkaalle.
Juu, asukkalle kuuluu, mutta jos asukas ei ole kotona eikä tavoitettavissa kuuluu häiriön vuoksi huollolle. Huolto sitten laskuttaa asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä itse haluaisi joutua maksumieheksikään, jos soitan hälytyskeskukseen ja pyydän tarkistamaan tilanteen eli käytännössä rikkomaan oven.
No soita perheelle, että hoitavat huoltoyhtiön avamaan avaimella ovi. Ihme tuhoamisen halua
Mistä ap muka saisi naapurin numeron? En minä ainakaan tiedä yhdenkään naapurini puhelinnumeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap muka saisi naapurin numeron? En minä ainakaan tiedä yhdenkään naapurini puhelinnumeroa.
Itse yrittäisin ensin numerotiedustelusta ja sitten kysyisin hallituksen puheenjohtajalta, jos hänen numero löytyy.
Ja laittaisin tekstarin, koska monet pelkäävät nykyään puhelinsoittoja.
Tää ketju jatkuu varmaan seuraavan viikon ,kun naapuri ei osaa ottaa selvää asunnon omistajan puh numerosta.Että ihmiset ovat tolloja!!!!
No ap, mites siellä tilanne etenee, vieläkö naapurissa piippaa?
Tämä selviää helposti kun luet taloyhtiösi vastuunjakotaulukon. Vaikka itse laite olisi taloyhtiön vastuulla, patterin vaihto kuuluu asukkaalle. Ei taloyhtiölle. Ellet ole laitoshoidossa. Naapuri ei voi tilata toiselle maksullista palvelua.