Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta

Vierailija
30.12.2023 |

Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.

- Guagamolea 

- Tortilla sauce hot

- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms.  en niin tarkkaan katsonut

- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on

- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois). 

Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.

Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita. 

Kommentit (246)

Vierailija
141/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppojen roskikista dyykkaamalla saa terveellisempää ruokaa kuin leipäjonoista. Olihan uutisissakin ettei hurstilla oikeen ruokaan ollut rahaa mutta vuokraan löytyi rahat.

Siinä oli kyse jouluaaton juhlasta, jossa tarjottiin ateria ja lisäksi jokainen sai mukaansa kassillisen ruokatarvikkeita.

Vierailija
142/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli tässä ketjussa, kun eläkeläinen ei tuntenut munakoisoa.  On paljon nuorempiakin ihmisiä, jotka ei tunnista outoja hedelmiä ja kasviksia, varsinkaan jos eivät itse käy kaupassa tai tee ruokaa.  Esim. miespuolinen ystäväni maistoi  joulun aikaan ensi kerran avokadoa ja kiiviä.  Ei pitänyt kummastakaan.  Munakoisoa tai kyssäkaalia tai kesäkurpitsaa ei takuulla tunne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain päiväysvanhan salaatinkastike kanisterin jolla on painoa 2,5kg. Asun yksin, ja syön kyllä salaattia silloin kun sitä on varaa ostaa, mutta 2,5kg on aika suuri määrä käyttää kastiketta. Laitan sitä nyt sitten leivän päälle :D 

Kuulemma jossain ruokajakelussa annettiin kaikille koiranruokaa eikä yhtään kysytty että onko hänellä koiraa vai ei.

Eikö ollut suuta sanoa, ettei tarvii koiranruokaa, ja jättää ottamatta??

Mitä vielä keksit ?

Vierailija
144/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain päiväysvanhan salaatinkastike kanisterin jolla on painoa 2,5kg. Asun yksin, ja syön kyllä salaattia silloin kun sitä on varaa ostaa, mutta 2,5kg on aika suuri määrä käyttää kastiketta. Laitan sitä nyt sitten leivän päälle :D 

Kuulemma jossain ruokajakelussa annettiin kaikille koiranruokaa eikä yhtään kysytty että onko hänellä koiraa vai ei.

Eikö ollut suuta sanoa, ettei tarvii koiranruokaa, ja jättää ottamatta??

Mitä vielä keksisit?

Vierailija
145/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Kaikki muuta paitsi kakkupursote käyvät kastikkeeksi mitä erilaisimpiin ruokiin (jopa pelkälle makaroonille jos on ihan kädetön) tai leivän päälle. Kakun koristeella voi "maustaa" vaikka kaupan halvimpia keksejä, jos ei muuta osaa. 

Ongelma ovat vahvat ja eksoottiset maut. Kun muutenkin on syötävä närästyslääkettä päivittäin, ei viitsi kokeilla erikoisuuksia. Hernaripurkki menisi, ja ehkä munakoisokin. Kakkuja meillä leivotaan aika ahkerasti, mutta niihin käytetään mahdollisimman vähän teollisia kemikaaleja, joten pursote jäisi käyttämättä.

Miksi sitten otat niitä kastikkeita? Vai etkö tiennyt, että kaikkea ei ole pakko hamstrata vaikka ilmaiseki saakin? 

Mitä tästä et ole ymmärtänyt? Joillakin jakelupaikoilla annetaan käteen valmiiksi pakattu kassi.

Vasta lähdettyäsi jonosta näet mitä kassi sisältää.

Vierailija
146/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli tässä ketjussa, kun eläkeläinen ei tuntenut munakoisoa.  On paljon nuorempiakin ihmisiä, jotka ei tunnista outoja hedelmiä ja kasviksia, varsinkaan jos eivät itse käy kaupassa tai tee ruokaa.  Esim. miespuolinen ystäväni maistoi  joulun aikaan ensi kerran avokadoa ja kiiviä.  Ei pitänyt kummastakaan.  Munakoisoa tai kyssäkaalia tai kesäkurpitsaa ei takuulla tunne.

Ja se, että yksi ystäväsi on puskassa elänyt tampio, tarkoittaa että ruokajakelussa ei saa jakaa mitään perunaa eksoottisempaa ettei kukaan vaan hämmenny? 

Vierailija
147/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa voi käyttää internetiä ilmaiseksi. Sinne vaan kyssäkaalin kanssa googlailemaan, jos ei muuten älli riitä. 

Vierailija
148/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä et ole ymmärtänyt? Joillakin jakelupaikoilla annetaan käteen valmiiksi pakattu kassi.

Vasta lähdettyäsi jonosta näet mitä kassi sisältää.

Avaa kassin, katsoo sisälle, poistaa tuotteet joita ei halua.

Ja taas on yhden uusavuttoman ongelma ratkaistu. 

Vierailija
149/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhälle saatana ilmainen ruoka kelpaa.

Älä nyt viitsi. Ei kaikki osaa kaikkea käyttää, ja ikävä jos menee hukkaan kun joku muu voisi käyttää.

Itse ainakin voisin wasabit ja salaattikastikkeet/majoneesit ottaa jos ruokajonossa kävisin ja vaikka sekoittaa ne keskenään, olen ostanut wasabimajoneesia joskus hävikkikaupasta ja oli hyvää jossain täytetyn leivän välissä. Ja nuo kastikkeet sopivat mielestäni miltei mihin ruokaan vain, vaikkei salaatteja söisikään.

Ei osaa käyttää? Pitäiskö sitä saatana olla valmiiksi kootut annoksetkin, jotta köyhät eivät vaan joutuisi itse näkemään yhtään vaivaa?

Joku vanhus varmaan tollasia ikinä nähnytkään. 

Vierailija
150/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuntemani todella vähävarainen (myös sos.toimen asiakas) sai joulun alla seurakunnalta diakonin tuomana ruokakassin jossa oli kahvipaketti, paketti kaakaojauhetta, paketti teetä, paketti puurohiutaleita, kilo puuroriisiä, näkkileipää, hapankorppuja, hernekeittotölkki, lihapullakastiketölkki, pari tölkkiä tonnikalaa, pari pussia makaronia, Italianpatapussi, perunamuusijauhepakkaus, tölkit ananasrenkaita ja hedelmäcocktailia, suklaakeksejä, suklaalevy ja pussi pähkinäsekoitusta. Sanoisin että varsin hyvä sisältö josta riittää syötävää useammaksi kerraksi.

Täällä saa ostaa noihin keräyksiin ja muutama tuote tuossa on sellaisia, joita olen juuri ostanut ja täysin silä perusteella, mitä auttamani henkilöt (sen papan lisäksi on yksi toinenkin, mutta hänellä on niin rajut ruokarajoitteet ettei ruokajakelut käy ja hän osaa laittaa mitä tahansa ruokaa sekä on rahasta ta

Kiitos ap. Mulle joku keräystä organisoiva sanoi, että ihan parhaita on sellaiset tuotteet, joita ei tarvitse sen enempää valmistella. Mikro aika monelta löytyy ja sitä osaavat käyttää. Joku makaroonin tai riisin keitto voi olla jo liian hankalaa, ei ole kattiloita (puhtaina) jne. Murojen ongelma on, että niihin tarvittaisiin maitoa. Välipalapatukat on ainakin lapsille helppoja käyttää. 

Vierailija
151/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi. Ei kaikki osaa kaikkea käyttää, ja ikävä jos menee hukkaan kun joku muu voisi käyttää.

Itse ainakin voisin wasabit ja salaattikastikkeet/majoneesit ottaa jos ruokajonossa kävisin ja vaikka sekoittaa ne keskenään, olen ostanut wasabimajoneesia joskus hävikkikaupasta ja oli hyvää jossain täytetyn leivän välissä. Ja nuo kastikkeet sopivat mielestäni miltei mihin ruokaan vain, vaikkei salaatteja söisikään.

Ei osaa käyttää? Pitäiskö sitä saatana olla valmiiksi kootut annoksetkin, jotta köyhät eivät vaan joutuisi itse näkemään yhtään vaivaa?

Jos ei ole vanhusikään ehdittyään ikinä nähnyt salaatinkastiketta niin jo on korkea aika nähdä ja jopa maistaakin. Ei vanhuus tarkoita sitä, että pitää syödä vain pottua ja makkaraa. 

Vierailija
152/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mukana ruokajonotoiminnassa ja voin vahvistaa, että tuollaisia aineksia on tosiaankin ollut liikkeellä viime aikoina. Nyt on vain niin, että sitä jaetaan, mitä saadaan jakoon. Jos ei ole tarjolla sellaista ruokaa, josta voisi koota kassiin täydellisen ruokaympyrän mukaiset ateria-ainekset, niin sitten sitä ei ole. Ruokajonot toimivat täysin sen varassa, mitä ylijäämää kaupat, tehtaat ja ruokatalot laittavat jakoon. Esim. lihaa tulee harvoin, koska se myydään kaupoista ulos punalaputettuna mieluummin kuin pannaan jakeluun. 

Mikä pakkomielle teillä on koota niitä valmiiksi kassiin? Sehän tässä on ongelma, että osa valmiiksi pakatuista menee hukkaan. Se harmittaa ja saajalle tulee vain paha mieli.

Esimerkiksi metsästysseuraan kuuluvalla papparaisella voi olla pakastimessa lihaa enemmän kuin ehtii s

Kun lainaukset ovat mitä ovat, lainaan tähän sen johon vastaan:

" Kun jokainen saa valmiin kassin jakelu on kaikille osapuolille sujuvinta."

Epäilemättä jakelu on sujuvaa. Onko todella JAKELUN SUJUVUUS ensisijainen asia ruokajakelussa? Asiakkaan kannalta olisi tärkeämpää se, että ei tyrkytetä sellaista, joka menee itsellä suoraan roskiin. Toiseksi tärkeintä on se, että saisi sellaista, jota itse käyttää.

Ja miksi on niin mahdotonta sallia sitä, että niistä kasseista saisi jättää jotain pois?

Jospa hetken ajattelisitte myös asiakkaita ettekä vain itseänne.

Vierailija
153/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

115 sinäymmärtämätön, kyseessä on vanha ihminen joka ei ole ihan niin kuin muut muutenkaan. Opettele lukemaan itse siellä yläilmoissasi.

En itse ole kauhean vanha, mutta en nuorikaan. En tiedä koskaan maistaneeni wasabia tai

guacamolea tai mitä muuta aloituksessa lueteltiin. Kukaan ei ole vielä pitänyt minua "vajaakykyisenä",

korkeintaan vähän naljaillut dementiasta, jos en heti muista jotain nimeä. En ole koskaan pitänyt

vieraasta tai eksoottisesta mausta, mutta jotain kuivattua purkkimaustetta olen alkanut käyttää vasta

vanhempana. Kammoksun  erilaisia kastikepulloja, joita ruokakaupoissa on metrikaupalla. Mieluummin

maustan kotona, jos makuja kaipaan. Epäilen niiden olevan keinotekoisia ja mahdollisesti lihottavia.

Joskus aikoinaan ostin HP-kastiketta, joka oli kovasti muotia siihen aikaan.

Vierailija
154/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma noissa tuotteissa on? Jonkun guacamolen tai salsasoosin saa sotkettua ihan mihin hyvänsä ruokaan ja wasabikin toimii mausteena vaikka missä. Se että ruokakassin saaja on täysin kädetön pökiö, joka ei osaa syödä mitään muuta kuin yhtä ja samaa ruokaa, ei ole varsinaisesti sen ruokajakelun ongelma. Jos syömäkelpoisen ruuan äärellä kuolee nälkään, niin oma on valintansa.

Ongelma on se, että monista eri syistä kaikki eivät voi syödä kaikkea. Kyse ei ole kädettömyydestä vaan pikemminkin suolettomuudesta. Kolonoskopiat ja muut eivät ole kovin miellyttäviä kokemuksia. Jos niitä oi tiukalla ruokavaliolla välttää, ei syödä mitään sellaista, jota ei varmasti tiedä terveydelle sopivaksi.

Miksi sopimattomia ruokia ei voi heittää roskiin jo jakelupaikassa vaan on velvollisuus kantaa kotiin, jos kuitenkin jotain ruoka-apua tarvitsee?

Vierailija
155/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mukana ruokajonotoiminnassa ja voin vahvistaa, että tuollaisia aineksia on tosiaankin ollut liikkeellä viime aikoina. Nyt on vain niin, että sitä jaetaan, mitä saadaan jakoon. Jos ei ole tarjolla sellaista ruokaa, josta voisi koota kassiin täydellisen ruokaympyrän mukaiset ateria-ainekset, niin sitten sitä ei ole. Ruokajonot toimivat täysin sen varassa, mitä ylijäämää kaupat, tehtaat ja ruokatalot laittavat jakoon. Esim. lihaa tulee harvoin, koska se myydään kaupoista ulos punalaputettuna mieluummin kuin pannaan jakeluun. 

Mikä pakkomielle teillä on koota niitä valmiiksi kassiin? Sehän tässä on ongelma, että osa valmiiksi pakatuista menee hukkaan. Se harmittaa ja saajalle tulee vain paha mieli.

Esimerkiksi metsästysseuraan kuuluvalla papparaisel

Kyllä. Jakelun sujuvuus on hyvinkin olennainen asia ruokajakelussa. Se ei ole mikään marketti, missä esitetään toiveita ja valikoidaan mitä JUURI MINÄ haluan. Se on hyväntekeväisyystoimintaa ja tarkoitettu ensisijaisesti TÄYDENTÄMÄÄN ihmisen omia ruokavaroja. Et voi olettaa, että saat lahjoisten varassa toimivasta paikasta täsmälleen sinun makuusi räätälöidyn kokonaisuuden, jossa on kaikki mikort ja makrotkin valmiiksi mietittynä. 

Vierailija
156/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinulle on tullut käsitys, että et missään tapauksessa saa antaa omasta kassistasi mitään pois? 500% varmuudella kukaan ei tule sinua sakottamaan tai muutenkaan rankaisemaan, jos esim. kysyt siinä vieressä olevalta henkilöltä haluaisiko hän wasabia, kun sinulle kelpaa vain hernari. Tai jos et jonossa uskalla puhua, voit mennä vaikka siihen ulkopuolelle kyselemään. Lupaan, että korkeintaan 5 henkilöä tarvitsee käydä läpi ja wasabiongelmasi on ratkaistu. 

Vierailija
157/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakohan lisätuntia ulkona pakkasessa halutaan jonottaa, jotta jokainen saa valita itse, mitä ottaa? Sujuvuus on tärkeää sen vuoksi, että jonotusaika olisi mahdollisimman lyhyt. Ja silti se on jo nyt pitkä.

Vierailija
158/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaettaisiin ruokakassien sijasta ruokalahjakortteja, joilla saisi itse käydä valikoimassa punalaputettuja tuotteita kaupasta oman makunsa mukaan ja hävikkikin vähenisi entisestään kaupoissa.

Varmaan eri ruuan jakajat toimivat vähän erilailla. Se, minkä itse tunnen parhaiten, toimii siten, että vetäjät kiertää tutut kaupat ja saa sieltä mitä milloinkin on jäämässä vanhaksi. Niistä tehdään ruokaa,  jota kävijät saavat syödä, ja tuotteet, joita ei ruuanlaitossa käytetty, laitetaan pöydälle. Kukin ottaa, mitä haluaa. Olisi tietysti kiva, jos voisi jaella lahjakortteja, mutta kun niitä ei satu olemaan. Mistä niitä jäisi "yli"?. Kaikki jaettava ruoka on kaupan ylijäämää.

Se, joka sanoi jakelijan rikastavan tällä toiminnalla, voisitko avata tarkemmin sen mekanismin? Järjestäjä hakee kaupoista ruokaa (omalla autollaan ja bensoillaan), tarjoaa valmisruokaa, jonka on laittanut (seurakunnalta ilmaiseksi käyttöönsä saamassaan keittiössä) ja antaa ilmaiseksi ruuat pois. Lopuksi vielä vie kotiin joillekin vanhuksille, jotka ei itse pääse hakemaan (taas oma auto ja bensat).

Vierailija
159/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? En minäkään ollut ennen eilistä päivää nähnyt kauriin maksaa, mutta hyvin se meni kurkusta alas pureskelun jälkeen. 

Vierailija
160/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma noissa tuotteissa on? Jonkun guacamolen tai salsasoosin saa sotkettua ihan mihin hyvänsä ruokaan ja wasabikin toimii mausteena vaikka missä. Se että ruokakassin saaja on täysin kädetön pökiö, joka ei osaa syödä mitään muuta kuin yhtä ja samaa ruokaa, ei ole varsinaisesti sen ruokajakelun ongelma. Jos syömäkelpoisen ruuan äärellä kuolee nälkään, niin oma on valintansa.

Ongelma on se, että monista eri syistä kaikki eivät voi syödä kaikkea. Kyse ei ole kädettömyydestä vaan pikemminkin suolettomuudesta. Kolonoskopiat ja muut eivät ole kovin miellyttäviä kokemuksia. Jos niitä oi tiukalla ruokavaliolla välttää, ei syödä mitään sellaista, jota ei varmasti tiedä terveydelle sopivaksi.

Miksi sopimattomia ruokia ei voi heittää roskiin jo jakelupaikassa vaan on velvollisuus kantaa kotiin, jos kuitenkin jotain ruoka-apua tarvitsee?

Älä viitsi esittää tyhmempää kuin olet. Kyllä sinäkin sen verran älyät, että mikään taho ei sinua estä heittämästä itsellesi sopimattomia tuotteita jakelupaikkaa lähinnä olevaan roskikseen, jos et kerran sen vertaa pysty suutasi avaamaan, että kysyisit onko jollain toisella tarvetta superhyperextratarkalle suolellellesi sopimattomille tuotteille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän