Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta

Vierailija
30.12.2023 |

Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.

- Guagamolea 

- Tortilla sauce hot

- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms.  en niin tarkkaan katsonut

- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on

- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois). 

Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.

Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita. 

Kommentit (246)

Vierailija
101/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää hakea tukea kaikkeen. Verotusta vaan nostetaan jatkuvasti. Haet tukia. Ruokaostokset voisi automaattisesti mennä kela-korvauksen piiriin.

Maataloustukiin kuluu joka vuosi 7 miljardia. Sen rahan voisi suoraan vaan vähentää ruuan verotuksesta. 

Vierailija
102/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoittakaa sitten jotain parempaa niihin ruoka-avustuksiin. Simple as that.

Suomessa on eu asia että ruoasta maksat itsesi kipeäksi. Ruokaa ostavia vahtii vartijat ja ylijäämäruoka heitetään lukittuun roskiin ettei vaan nälkäinen köyhä saisi dyykattua. Tarkkaan organisoitua toimintaa. Samaan henkeen kuin työttömyyskorvausten indeksikorotusten poisto ja pitäminen 590 eurossa suomen hintatasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somalia menee pian suomen ohi taloudessa.

Ja sekö oikeuttaa vinkumaan, kun ei saa JUURI MINULLE erikseen räätälöityä ruokaa ruoka-avusta?

Tule leipäjonoon ilkkumaan saat mitä ansaitset. Vaikka kyllähän teitä demoneita näkee siellä aina, vielä jonossakin luullaan olevansa niitä työllisiä ja parempia kuin vähäosaiset.

Ikävä tuottaa lapselle pettymys, mutta olen käynyt leipäjonossa elämäni aikana hyvinkin monta kertaa. Ja juuri siksi ei tulisi pieneen mieleenkään valittaa siitä, että saa ilmaiseksi suhteellisen kalliita kastikkeita, joilla saa maustettua vaikka ja mitä. 

Miksi ihmeessä    niitä suhteellisen kalliita kastikkeita ei jätetä niille, jotka käyttäisivät niitä eikä tungeta sellaisille, jotka eivät ole käyttäneet niitä koskaan eivätkä aio käyttää?

Vierailija
104/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö oikeuttaa vinkumaan, kun ei saa JUURI MINULLE erikseen räätälöityä ruokaa ruoka-avusta?

Tule leipäjonoon ilkkumaan saat mitä ansaitset. Vaikka kyllähän teitä demoneita näkee siellä aina, vielä jonossakin luullaan olevansa niitä työllisiä ja parempia kuin vähäosaiset.

Ikävä tuottaa lapselle pettymys, mutta olen käynyt leipäjonossa elämäni aikana hyvinkin monta kertaa. Ja juuri siksi ei tulisi pieneen mieleenkään valittaa siitä, että saa ilmaiseksi suhteellisen kalliita kastikkeita, joilla saa maustettua vaikka ja mitä. 

Miksi ihmeessä    niitä suhteellisen kalliita kastikkeita ei jätetä niille, jotka käyttäisivät niitä eikä tungeta sell

Kyllä sinä voit jättää ne muille. Ei ole mikään pakko ottaa, jos ei sinulle kelpaa. Siinä on vain sellainen juttu, että sinun on itse tehtävä se valinta, koska ruokajakelun vapaaehtoiset eivät voi mitenkään tietää, mitä JUURI SINÄ pidät, vaan kassiin laitetaan sitä mitä sattuu olemaan. Se sinun ihan omalla vastuullasi jättää ottamatta tuotteet, joita et halua käyttää. 

Vierailija
105/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä älytöntä että ruokajakelussa jaetaan vain lähinnä mausteita eikä kunnon ruokia. Mistä kaupungista aloituksessa on kyse?

Vierailija
106/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä    niitä suhteellisen kalliita kastikkeita ei jätetä niille, jotka käyttäisivät niitä eikä tungeta sell

No mietipä nyt vähän. Jos ruokajakelussa käy vaikkapa 500 ihmistä päivässä niin millähän luulet työntekijöiden tietävät käyttääkö rouva punaisessa takissa guacamolea tai osaako herra mustassa takissa ja vihreässä pipossa laittaa kastiketta makaroonin päälle

Vierailija
107/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Kaikki muuta paitsi kakkupursote käyvät kastikkeeksi mitä erilaisimpiin ruokiin (jopa pelkälle makaroonille jos on ihan kädetön) tai leivän päälle. Kakun koristeella voi "maustaa" vaikka kaupan halvimpia keksejä, jos ei muuta osaa. 

Ongelma ovat vahvat ja eksoottiset maut. Kun muutenkin on syötävä närästyslääkettä päivittäin, ei viitsi kokeilla erikoisuuksia. Hernaripurkki menisi, ja ehkä munakoisokin. Kakkuja meillä leivotaan aika ahkerasti, mutta niihin käytetään mahdollisimman vähän teollisia kemikaaleja, joten pursote jäisi käyttämättä.

Vierailija
108/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä    niitä suhteellisen kalliita kastikkeita ei jätetä nii

Ruokajakelun vapaaehtoisten ei tarvitse käyttää aikaa ja vaivaa turhaan pakkaamiseen. Sen sijaan he voisivat laittaa erikoisemmat tarvikkeet kuten wasabin ja maitojauheen erikseen laatikkoon,  jossa ohje "OTA TÄSTÄ TARVITSEMAASI". 

Onhan siinä se vaara, että vapaaehtoiset joutuvat itse heittämään ne jätteisiin sen sijaan, että papparaiset heittävät ne metsään. Siinä kärsii avustamisen idea.

Vierailija
109/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis moni lähtee nyt sivuraiteille, mutta onneksi osa ymmärsi. Eli pointtini on, että pitäisi saada jättää siitä kassista pois sellaiset, mitä ei tarvitse, koska osa voi hyvinkin keksiä wasabille ja tulisille kastikkeille käyttöä. En minäkään käytä salaatinkastikkeita koskaan, ei niillä nälkä lähde. Lisäksi osalla on allergioita. Itse olen ihan hyvätuloinen ja välillä vaihdan papalta jotain mitä voin syödä, ostan hänelle kaupasta tilalle turvallisempia tuotteita, ihan juustoa, leipää, pikapuuroja mehua yms. Ei nuo kastikkeet vie nälkää yhtään sen enempää kuin että olisi syömättä. Vai syökö joku teistä salaattikastiketta ja tacokastiketta nälkäänsä? Leivän voi syödä ilman päällisiä ja samat ravintoaineet saa silti. 

Jos vanha ihminen alkaa yhtäkkiä syödä jotain taco chili hot -kastiketta, kun aiemmin mausteet mihin on tottunut on suola ja pippuri, miten luulette käyvän. Ja kuten sanoin, hän on syönyt munakoisoa raakana, kun ei ole tiennyt että sitä ei ole hyvä raakana syödä, tietämättä edes mikä se on. Oli tosin pitänyt siitä. Tein hänelle lopusta munakoisosta ja ostamastani kesäkurpitsasta + jauhelihasta sellaista mössöä ja siitä tykkäsi. Tacokastiketta pistettiin ihan pieni lusikallinen sekaan. 

Vierailija
110/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Kaikki muuta paitsi kakkupursote käyvät kastikkeeksi mitä erilaisimpiin ruokiin (jopa pelkälle makaroonille jos on ihan kädetön) tai leivän päälle. Kakun koristeella voi "maustaa" vaikka kaupan halvimpia keksejä, jos ei muuta osaa. 

Ongelma ovat vahvat ja eksoottiset maut. Kun muutenkin on syötävä närästyslääkettä päivittäin, ei viitsi kokeilla erikoisuuksia. Hernaripurkki menisi, ja ehkä munakoisokin. Kakkuja meillä leivotaan aika ahkerasti, mutta niihin käytetään mahdollisimman vähän teollisia kemikaaleja, joten pursote jäisi käyttämättä.

Miksi sitten otat niitä kastikkeita? Vai etkö tiennyt, että kaikkea ei ole pakko hamstrata vaikka ilmaiseki saakin? 

Vierailija
111/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä    niitä suhteellisen kalliita kastikkeita ei jätetä nii

Ei tarvitse tietää. Ei tarvitse käyttää aikaa ja vaivaa valmiiden pakkausten tekemiseen. Riittää, kun ruoka-avun saajat voivat osan tavaroista ottaa tai jättää ottamatta. Siis vähän niin kuin ruokakaupoissa, jossa voi olla rajoite 1 kpl/asiakas, ja osa ilman mitään rajoitteita eikä niitä silti kukaan huoli.

Ihan normaalilla maalaisjärjellä voi päätellä, että kissansa kanssa kahden asustava kahdeksankymppinen vatsavaivainen ja sappileikattu mummo tai alkoholisoitunut viisikymppinen mies eivät syö samoja ruokia kuin kolmen teini-ikäisen yksihuoltajaisän perheessä tai hoitovapaalla olevan alle kouluikäisten äidin perheessä.

Vierailija
112/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Miksi sitten otat niitä kastikkeita? Vai etkö tiennyt, että kaikkea ei ole pakko hamstrata vaikka ilmaiseki saakin? 

Kun ne kassit on valmiiksi pakattuja ja niistä ei saa jättää tavaroita pois, näin pappa on sanonut. Hän käy myös yhdessä toisessa paikassa ja siellä on kuulemma parempi kun on jonotuslaput ja siellä on että saa ottaa x kappaletta sitä ja tätä ja perhekoon mukaan. Esimeriksi jossain on noita kastikepurkkeja ja siitä saa ottaa esim. kaksi mutta pakko ei ole ottaa yhtään. En sitten itse tiedä miten on, en ole koskaan käynyt jakelussa tai olltu vapaaehtoisena. Ap. 

Vierailija
113/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tästä ihmisestä tehty huoli-ilmoitus ja eikö sosiaalitoimi ole auttanut mitenkään? Ei nyt saisi olla niin, että yksittäinen ihminen joutuu auttamaan ja huolehtimaan ja vielä koska aikoinaan äiti on huolehtinut samasta ihmisestä. Itsekin joudun toki tahtomattani hoitamaan vanhan ja sairaan sukulaiseni asioita ja tekemään kotityöt. Sosiaalitoimi ei ole auttanut, joten ymmärrän, että apua voi olla mahdoton saada. Ap. ilmeisesti on itse ns. normaali ihminen, eikä omia rajoitteita ole. Itselläni sen sijaan on omiakin toimintakykyä rajoittavia diagnooseja, rajoitteita, mt-ongelmia tai muuta vastaavaa eli itsekin tarvitsisin sitä apua, jota en ole itsekään saanut.

Vierailija
114/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne kassit on valmiiksi pakattuja ja niistä ei saa jättää tavaroita pois, näin pappa on sanonut. Hän käy myös yhdessä toisessa paikassa ja siellä on kuulemma parempi kun on jonotuslaput ja siellä on että saa ottaa x kappaletta sitä ja tätä ja perhekoon mukaan. Esimeriksi jossain on noita kastikepurkkeja ja siitä saa ottaa esim. kaksi mutta pakko ei ole ottaa yhtään. En sitten itse tiedä miten on, en ole koskaan käynyt jakelussa tai olltu vapaaehtoisena. Ap. 

No jo on taas ongelmat. Huomaa, että "vähävaraisilla" ei ole oikeasti puutetta, kun on aikaa ja energiaa valittaa noin mitättömistä asioista. Kukaan ei tasan varmasti tule papparaista vankilaan viemään, jos hän antaa wasabipullon vaikka jollekin toisella siellä jonossa käyvälle. Niin tekisi ihminen, joka osaa käyttää aivojaan. 

Vierailija
115/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokajakelun vapaaehtoisten ei tarvitse käyttää aikaa ja vaivaa turhaan pakkaamiseen. Sen sijaan he voisivat laittaa erikoisemmat tarvikkeet kuten wasabin ja maitojauheen erikseen laatikkoon,  jossa ohje "OTA TÄSTÄ TARVITSEMAASI".

Paljon vähemmän aikaa ja vaivaa menee siihen, että tuotteet vain lapataan kasseihin kuin siihen, että jokainen tuote eritellään ja valikoidaan ja pohditaan onko tämä nyt erikoinen tuote vai meneekö tämä perustuotteisiin. Miten sen edes voi määritellä, kun osalle ihmisitä wasabi on hyvinkin tavallinen tuote ja osallle esim. lenkkimakkara voi olla sellainen, jota ei käytetä koskaan. jne. jne. 

Mikä muuten estää jonossa käyviä puhumasta toisilleen ja kysymästä esim. "Hei, olisiko sulla käyttöä wasabille, kun itse en siitä oikein väitä"  Varmasti saisi purkki ottajan kun vähän viitsisi suutaan avata. 

Vierailija
116/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

115 sinäymmärtämätön, kyseessä on vanha ihminen joka ei ole ihan niin kuin muut muutenkaan. Opettele lukemaan itse siellä yläilmoissasi.

Vierailija
117/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

115 sinäymmärtämätön, kyseessä on vanha ihminen joka ei ole ihan niin kuin muut muutenkaan. Opettele lukemaan itse siellä yläilmoissasi.

Ei vanhuus ole mikään tekosyy heittäytyä idiootiksi. Eiköhän se sinun papparaisesti osaa kuitenkin puhua. Sillä pääsee jo pitkälle. 

P.S. mitä enemmän jatkat sitä enemmän alat vaikuttaa provolta

Vierailija
118/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä ihmisestä tehty huoli-ilmoitus ja eikö sosiaalitoimi ole auttanut mitenkään? Ei nyt saisi olla niin, että yksittäinen ihminen joutuu auttamaan ja huolehtimaan ja vielä koska aikoinaan äiti on huolehtinut samasta ihmisestä. Itsekin joudun toki tahtomattani hoitamaan vanhan ja sairaan sukulaiseni asioita ja tekemään kotityöt. Sosiaalitoimi ei ole auttanut, joten ymmärrän, että apua voi olla mahdoton saada. Ap. ilmeisesti on itse ns. normaali ihminen, eikä omia rajoitteita ole. Itselläni sen sijaan on omiakin toimintakykyä rajoittavia diagnooseja, rajoitteita, mt-ongelmia tai muuta vastaavaa eli itsekin tarvitsisin sitä apua, jota en ole itsekään saanut.

On. Itse asun kaukana, en pysty käymään edes joka viikonloppu ja minulla on lähellä toinekin avustettava, tosin sellainen omatoimisempi Sosiaalitoimi kävi kerran, mutta olivat todenneet että ei tarvitse apua. Nyt on itse asiassa tulossa uudelleen loppiasen jälkeen kartoitus. Hän on henkisesti tosi virkeä ja erittäin sosiaalinen tapaus. Jätin todella paljon viestissäni kertomatta, keskityin vain näihin ruoka-asioihin nyt. minusta on uskomatonta että hänelle ei annettu mitään apua. Hänelle kyllä riittäisi tällä hetkellä jos vaikka pari kertaa viikossa joku kävisi. Hänellä on toisen käden toimintahäiriö, mikä vaikeuttaa ruuan tekemistä mutta makaronit kuitenkin oppi keittämään. Keittää ne tosin niin, että vesi häviää kun ei oikein pysty kattilasta sitä ottamaan pois, mutta pääasia että edes jotenkin. Hänen myös kaukana asuva toinen sukulainen käy noin neljä kertaa vuodessa, mutta kesälomalla on viikonkin kerrallaan niin silloin saa paljon apua. Aiemmin oli muita sukulaisia, mutta näillekin tuli ikää ja yksi on kuollutkin. 

Vierailija
119/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon vähemmän aikaa ja vaivaa menee siihen, että tuotteet vain lapataan kasseihin kuin siihen, että jokainen tuote eritellään ja valikoidaan ja pohditaan onko tämä nyt erikoinen tuote vai meneekö tämä perustuotteisiin. Miten sen edes voi määritellä, kun osalle ihmisitä wasabi on hyvinkin tavallinen tuote ja osallle esim. lenkkimakkara voi olla sellainen, jota ei käytetä koskaan. jne. jne. 

Mikä muuten estää jonossa käyviä puhumasta toisilleen ja kysymästä esim. "Hei, olisiko sulla käyttöä wasabille, kun itse en siitä oikein väitä"  Varmasti saisi purkki ottajan kun vähän viitsisi suutaan avata. 

Jatkan vielä: Moni vähävarainen voi olla myös yksinäinen, joten samalla voisi rupatella muutakin ja piristää molempien päivää. Ties vaikka pidemmän päälle löytyisi ystäviäkin. 

Vierailija
120/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Itse asun kaukana, en pysty käymään edes joka viikonloppu ja minulla on lähellä toinekin avustettava, tosin sellainen omatoimisempi Sosiaalitoimi kävi kerran, mutta olivat todenneet että ei tarvitse apua. Nyt on its

Mitäs vikaa makaronin keittämisessä noin, itse keitän paistinpannulla, esim. kanaliemessä juuri niin ettei siivilöidä nestettä pois. Teflonpannuun ei tartu ainakaan niin herkästi kuin kattilaan.

Sellaisia yhden padan ruokia siis teen, voi sen jauhelihankin paistaa ensin samalla pannulla, sitten makaroni ja vesi ja mausteet. Ehkä voisit opettaa niin tiskissäkin säästyy.