Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta

Vierailija
30.12.2023 |

Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.

- Guagamolea 

- Tortilla sauce hot

- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms.  en niin tarkkaan katsonut

- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on

- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois). 

Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.

Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita. 

Kommentit (246)

Vierailija
121/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

115 sinäymmärtämätön, kyseessä on vanha ihminen joka ei ole ihan niin kuin muut muutenkaan. Opettele lukemaan itse siellä yläilmoissasi.

Ei vanhuus ole mikään tekosyy heittäytyä idiootiksi. Eiköhän se sinun papparaisesti osaa kuitenkin puhua. Sillä pääsee jo pitkälle. 

P.S. mitä enemmän jatkat sitä enemmän alat vaikuttaa provolta

Se on Suomessa j.k. eikä p.s.

Vierailija
122/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

115 sinäymmärtämätön, kyseessä on vanha ihminen joka ei ole ihan niin kuin muut muutenkaan. Opettele lukemaan itse siellä yläilmoissasi.

Ei vanhuus ole mikään tekosyy heittäytyä idiootiksi. Eiköhän se sinun papparaisesti osaa kuitenkin puhua. Sillä pääsee jo pitkälle. 

Ilman välipistettä jk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, kuten voit itsekin huomata, jos osaat lukea.

P.S. Opettele kirjoittamaan kunnollisia lauseita ennen kuin yrität päteä muille. 

Vierailija
124/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se muuten just koronan vuoksi muuttuneet nämä käytännöt, että kaikki on valmiiksi pakattu, eikä voi esim. jättää pois niitä mitä ei itse tarvitse. Oisko sitten vaan jatkettu samalla mallilla, vaikka oikeasti olisi hyvä jos olisi semmoinen pöytä mihin jättää ja toiset saavat ottaa.

Ei se keskenään rupattelu siellä ehkä niin toimi, jos muutama kerrallaan pääsee kassia hakemaan, ja kiireellä lähdetään alta pois.

Vierailija
125/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kohdalla toimii onneksi luonnonvalinta ja kuolet nälkään

Vierailija
126/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkikirjoitus (lat. post scriptum, postskriptumi), lyhennetään PS tai P.S., myös JK tai Jk., on kirjalliseen viestintään liittyvä käsite, joka nimensä mukaisesti tarkoittaa kirjeeseen (ei välttämättä kirjeen loppuun, vaan ylipäänsä kirjeen sisältöön) jälkikäteen lisättyä kirjoitusta.

Ehkä seuraavalla kerralla kannattaa tarkistaa vaikka wikipediasta ennen kuin nolaa itseään enempää :)

Vierailija
127/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mukana ruokajonotoiminnassa ja voin vahvistaa, että tuollaisia aineksia on tosiaankin ollut liikkeellä viime aikoina. Nyt on vain niin, että sitä jaetaan, mitä saadaan jakoon. Jos ei ole tarjolla sellaista ruokaa, josta voisi koota kassiin täydellisen ruokaympyrän mukaiset ateria-ainekset, niin sitten sitä ei ole. Ruokajonot toimivat täysin sen varassa, mitä ylijäämää kaupat, tehtaat ja ruokatalot laittavat jakoon. Esim. lihaa tulee harvoin, koska se myydään kaupoista ulos punalaputettuna mieluummin kuin pannaan jakeluun. 

Mikä pakkomielle teillä on koota niitä valmiiksi kassiin? Sehän tässä on ongelma, että osa valmiiksi pakatuista menee hukkaan. Se harmittaa ja saajalle tulee vain paha mieli.

Esimerkiksi metsästysseuraan kuuluvalla papparaisella voi olla pakastimessa lihaa enemmän kuin ehtii syödä, vaikka olisi koira kaverina. Tuskin hän silti aloituksessa mainittuja lisäkkeitä kaipaa, mutta makaronit, näkkileipä ja purkkihernekeitto olisivat mukava lisä. Ja ehkä se maitojauhe, jos osaa käyttää sitä perunamuusin ja lättyjen tekoon.

Vierailija
128/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se ulosotto on mennyt sellaiseksi, ettei suojaosaa enää jätetä velalliselle? 

Vierailija
129/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mukana ruokajonotoiminnassa ja voin vahvistaa, että tuollaisia aineksia on tosiaankin ollut liikkeellä viime aikoina. Nyt on vain niin, että sitä jaetaan, mitä saadaan jakoon. Jos ei ole tarjolla sellaista ruokaa, josta voisi koota kassiin täydellisen ruokaympyrän mukaiset ateria-ainekset, niin sitten sitä ei ole. Ruokajonot toimivat täysin sen varassa, mitä ylijäämää kaupat, tehtaat ja ruokatalot laittavat jakoon. Esim. lihaa tulee harvoin, koska se myydään kaupoista ulos punalaputettuna mieluummin kuin pannaan jakeluun. 

Mikä pakkomielle teillä on koota niitä valmiiksi kassiin? Sehän tässä on ongelma, että osa valmiiksi pakatuista menee hukkaan. Se harmittaa ja saajalle tulee vain paha mieli.

Esimerkiksi metsästysseuraan kuuluvalla papparaisella voi olla pakastimessa lihaa enemmän kuin ehtii syödä, vaikka olisi koira kaverina. Tuskin hän sil

Ei se ole mikään pakkomielle, vaan jakelijoiden työtä huomattavasti helpottava toimenpide. Lisäksi se sujuvoittaa myös asiakkaiden asiointia, kun ei tarvitse seistä pönöttää odottamassa ottaako se rouva nyt vasaappia vai ei jne. Kun jokainen saa valmiin kassin jakelu on kaikille osapuolille sujuvinta. Jos kassissa on jotain, mitä ei itse halua käyttää, sen voi antaa vaikka naapurille tai jos ei muuta keksi niin tyrkkää ensimmäisen vastaantulijan kouraan. Yleensä tosin puhumalla selviää, onko kenelläkään toisella tavetta ko. tuotteelle. 

t. eri

Vierailija
130/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Kaikki muuta paitsi kakkupursote käyvät kastikkeeksi mitä erilaisimpiin ruokiin (jopa pelkälle makaroonille jos on ihan kädetön) tai leivän päälle. Kakun koristeella voi "maustaa" vaikka kaupan halvimpia keksejä, jos ei muuta osaa. 

Ongelma ovat vahvat ja eksoottiset maut. Kun muutenkin on syötävä närästyslääkettä päivittäin, ei viitsi kokeilla erikoisuuksia. Hernaripurkki menisi, ja ehkä munakoisokin. Kakkuja meillä leivotaan aika ahkerasti, mutta niihin käytetään mahdollisimman vähän teollisia kemikaaleja, joten pursote jäisi käyttämättä.

Miksi sitten otat niitä kastikkeita? Vai etkö tiennyt, että kaikkea ei ole pakko hamstrata vaikka ilmaiseki saakin? 

Sitähän tässä on kysytty! Miksi ne kastikkeet on pakattu valmiiksi kassiin niin, että niitä ei voi edes jättää pois?

AP ei kerro, oliko kassissa noiden lisäksi jotain muutakin.

Jk. Olen se, joka sain alapeukkuja siitä, kun olin tekemässä tavallista kotiruokaa seurakunnan järjestämässä työttömien ruokailussa. Aivan sosiaalisen yhteistoiminnan vuoksi siellä sai käydä syömässä kuka tahansa. Talkoolaiset saattoivat ottaa ylijäämäruokaa itselleen, mutta muuten en ole itse noita avustuspaketteja hakenut.

Vierailija
131/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaettaisiin ruokakassien sijasta ruokalahjakortteja, joilla saisi itse käydä valikoimassa punalaputettuja tuotteita kaupasta oman makunsa mukaan ja hävikkikin vähenisi entisestään kaupoissa.

Onko nyt muka sellainen tilanne, että punalaputettuja ei saa myydyksi, vaan tarvitaan lahjakortillisia niitä ostamaan? Jotenkin en ihan usko. 

Vierailija
132/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä noissa on ongelma?

Kaikki muuta paitsi kakkupursote käyvät kastikkeeksi mitä erilaisimpiin ruokiin (jopa pelkälle makaroonille jos on ihan kädetön) tai leivän päälle. Kakun koristeella voi "maustaa" vaikka kaupan halvimpia keksejä, jos ei muuta osaa. 

Ongelma ovat vahvat ja eksoottiset maut. Kun muutenkin on syötävä närästyslääkettä päivittäin, ei viitsi kokeilla erikoisuuksia. Hernaripurkki menisi, ja ehkä munakoisokin. Kakkuja meillä leivotaan aika ahkerasti, mutta niihin käytetään mahdollisimman vähän teollisia kemikaaleja, joten pursote jäisi käyttämättä.

Miksi sitten otat niitä kastikkeita? Vai etkö tiennyt, että kaikkea ei ole pakko hamstrata vaikka ilmaiseki saakin? 

Sitähän tässä on k

Kyllä voi jättää pois. Suomen perustuslaki takaa jokaiselle aikuiselle itsemääräämisoikeuden. Ketään ei voida pakottaa ottamaan maustekastiketta, jos hän ei sitä halua. Sen kun ottaa kastikkeen pois kassista ja antaa jollekin toiselle. Asia ratkaistu. 

Vierailija
133/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhälle saatana ilmainen ruoka kelpaa.

Älä nyt viitsi. Ei kaikki osaa kaikkea käyttää, ja ikävä jos menee hukkaan kun joku muu voisi käyttää.

Itse ainakin voisin wasabit ja salaattikastikkeet/majoneesit ottaa jos ruokajonossa kävisin ja vaikka sekoittaa ne keskenään, olen ostanut wasabimajoneesia joskus hävikkikaupasta ja oli hyvää jossain täytetyn leivän välissä. Ja nuo kastikkeet sopivat mielestäni miltei mihin ruokaan vain, vaikkei salaatteja söisikään.

Vierailija
134/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems: Ruokajakelusta saa kympin purkki maksavaa kastiketta. Kyllä on kamalaa :D

Vierailija
135/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ruokajakelu?

Se on avustustoimintaa, jossa jaetaan kauppiaiden tai muiden tahojen lahjoittamia elintarvikkeita vähävaraisille.

Vierailija
136/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ruokajakelu ole mikään supermarket. Ei ole henkilökuntaakaan moiseen operaatioon.

Vierailija
137/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkkeellähän ne eläkeläiset elävät, jotka ovat aikoinaan töissä käyneet. Jos ei saa työeläkkeensä lisäksi tukia, niin silloin eläke on liian suuri, vai mitä? Ne eläkeläiset, jotka eivät ole töissä käyneet elävät takuueläkkeellä ja tukiaisilla saaden jopa enemmän kuin ne, jotka ovat matalapalkka-alalla raataneet kymmeniä vuosia.

Vierailija
138/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku ruokatarkastaja joka kiertäisi kauppoja tsekkaisi ettei ruokaa mene roskiin. Yhtäkkiä jonoista alkaisi saada oikeaakin ruokaa.

Ei alkaisi, koska EU on kieltänyt päiväysvanhan ruuan lahjoittamisen. Juuri siksi siellä ruokajonossa ei ole lihoja jne. vaan pitkään säilyviä kastikkeita yms. 

Onko tämä totta? Muutama vuosi ennen pandemian alkua kävin pari vuotta helsinkiläisessä

ruokajakelussa. Kyseessä oli pienimuotoinen avustustoiminta ja jonotus ja roan nouto tapahtuivat

sisätiloissa. Siellä sai myös syödä paikan päällä valmistettua lämmintä ruokaa. Jaetut ruoat olivat

välillä hyvin vanhoja. Pakkauksissa oli jopa 3 viikon vanhoja päiväyksiä ja nyt on puhe lihasta,

makkarasta tai eineksistä. Pakatuissa leivonnaisissa oli joskus toukkia, eläviä ja/tai kuolleit.

Aloin ihmetellä mikä ruokakauppa antaa pois niin huonoja tavaroita. Mielestäni ne

kuuluivat suoraan kaatopaikalle. Lopulta lakkasin käymästä siellä. Joskus mietin vieläkin.

mitä siellä oikein tapahtui.

Vierailija
139/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma noissa tuotteissa on? Jonkun guacamolen tai salsasoosin saa sotkettua ihan mihin hyvänsä ruokaan ja wasabikin toimii mausteena vaikka missä. Se että ruokakassin saaja on täysin kädetön pökiö, joka ei osaa syödä mitään muuta kuin yhtä ja samaa ruokaa, ei ole varsinaisesti sen ruokajakelun ongelma. Jos syömäkelpoisen ruuan äärellä kuolee nälkään, niin oma on valintansa.

Vierailija
140/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö köyhälle saatana ilmainen ruoka kelpaa.

Älä nyt viitsi. Ei kaikki osaa kaikkea käyttää, ja ikävä jos menee hukkaan kun joku muu voisi käyttää.

Itse ainakin voisin wasabit ja salaattikastikkeet/majoneesit ottaa jos ruokajonossa kävisin ja vaikka sekoittaa ne keskenään, olen ostanut wasabimajoneesia joskus hävikkikaupasta ja oli hyvää jossain täytetyn leivän välissä. Ja nuo kastikkeet sopivat mielestäni miltei mihin ruokaan vain, vaikkei salaatteja söisikään.

Ei osaa käyttää? Pitäiskö sitä saatana olla valmiiksi kootut annoksetkin, jotta köyhät eivät vaan joutuisi itse näkemään yhtään vaivaa?