Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin auttamassa yhtä sukulaispappaa ja kerron mitä hän oli saanut ruokajakelusta

Vierailija
30.12.2023 |

Tämä ei siis todelllakaan ole pro vo vaikka nyt tähän av:n tapaan tulee joku sellaista väittämään. Harmittaa, etten ottanut kuvaa.

- Guagamolea 

- Tortilla sauce hot

- jotain kakun koristeita, lisää vain vesi niin saat puristaa joku Dr. Oekter tms.  en niin tarkkaan katsonut

- wasabia lasipullossa, en edes tiennyt että tällaista on

- salaattikastikkeita pari erilaista (hän syö salaattia ja ostaa kaupasta valmissalaatteja, mutta heittää niissä mukana tulevat kastikkeet aina pois). 

Mitäpä luulette papparaisen, yksin elävä, vähän sellainen reppana peräkammarin poikamies, joka osaa jopa keittää makaronit ja lämmittää vettä, tekevän näistä? Siinä oli ollut jotain muutakin, mutta yksi naapuri, ihan hyvätuloinen oli käynyt läpi mitä itse käyttää ja ottanut, antanut tilalle jotain leipää ja juustoa mitä pappa osaa käyttää.

Miksi kerron tämän on se, että noista pitäisi todellakin saada jättää pois ne, mitä ei itse tarvitse koska joku muu voisi ottaa, menee turhaan roskiin nämä. En minäkään noita tarvitse joten en ottanut. Kerran hän oli saanut munakoisoa ja syönyt sitä raakana, kun ei tiennyt mikä se on. Oli siinä ollut ihan hyviäkin tuotteita, kuten rinkeleitä ja paahtoleipää ja ne menivät käyttöön. Oli tuossa muutakin kaapissa, mutta en enää muista muita. 

Kommentit (246)

Vierailija
81/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noita täytekakkuja voi laittaa noissa jakeluissa tarjolle ja pakkausta sen viereen niin, että ruokaa hakevat voivat ottaa niistä palan ja syödä sen heti jakelutilassa tai sen ulkopuolella? Jakelijat voisivat myös annostella kakun valmiiksi pahvilautasille. Kai tuonne jakeluun nyt pahvisia kertakäyttölautasia ja kertakäyttölusikoita voidaan hankkia. Tuohan olisi samalla pieni yllätyskin, jos vielä kahviakin saataisiin tarjolle. Tuolla vastaavalla tavallahan ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa on maistiaisia ja joskus jopa kakkutarjoilua ollut.

Vierailija
82/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näiden ruokia suunnittelevien ei kannattaisi mennä omien mieltymysten mukaan , vaan oikeasti katsoa mitä ihmisillä on tapana syödä, mitkä ovat makutottumukset. Vanhan ihmisen ei enää tarvitse sopeutua muiden maiden ruokakulttuureihin vaan saa syödä sitä mikä hyvältä maistuu ja mitä haluaa syödä, on se sitten vaikka lihasoppa tai maksalaatikko. 

Vanha(kin) ihminen syö sitä mitä on tarjolla tai on nälässä. Ei vähävaraisuus ole mikään peruste nirsoilulle. Vai luuletko, että jossain Somalian savimajassa ihmisillä on varaa nirsoilla siitä, että riisi ei ole juuri MINUN makuni mukaista tai aina saa vain maapähkinätahnaa eikä koskaan esim. kaviaaria. 

Somalia menee pian suomen ohi taloudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylijäämä ruokaa ei saa lahjoittaa edes sikaloille. Se heitetään roskiin. Eu määrää niin.

Vierailija
84/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita täytekakkuja voi laittaa noissa jakeluissa tarjolle ja pakkausta sen viereen niin, että ruokaa hakevat voivat ottaa niistä palan ja syödä sen heti jakelutilassa tai sen ulkopuolella? Jakelijat voisivat myös annostella kakun valmiiksi pahvilautasille. Kai tuonne jakeluun nyt pahvisia kertakäyttölautasia ja kertakäyttölusikoita voidaan hankkia. Tuohan olisi samalla pieni yllätyskin, jos vielä kahviakin saataisiin tarjolle. Tuolla vastaavalla tavallahan ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa on maistiaisia ja joskus jopa kakkutarjoilua ollut.

Sinäkö maksat ne lautaset ja lusikat? Ei nimittäin ole ilmaista puuhaa hankkia satoja (tai jopa tuhansia) lautasia ja lusikoita. Entä kuka hoitaa jätehuollon, kun kakut on syöty? Ei nimittäin ole sekään ilmaista puuhaa. 

Vierailija
85/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisena seurakunnan ruokajakelussa. Meillä tehdään niin että maustekastikkeet, mausteet, kakkukoristeet, pesuaineet, sekä kissanhiekat, eläintenruuat ym." Erikoiset" jutut laitetaan erilliselle pöydälle, josta asiakkaat saavat ottaa halutessaan mitä tarvitsevat. Kun kaikki eivät leivo eikö kaikilla ole lemmikkejä.

Meillä varsinaisissa ruokakasseissa on aina leipää sekä pullaa/kakkua, einesruokaa, lihoja, sekä paikallisten koulujen ylijäämäruokaa annosrasioissa, joista syö tyyliin kaksi kertaa, esim. kanaa ja riisiä. Lisäksi on vaihtelevasti hedelmiä, esim. banaaneja ja kuivatuotteita, esim.kolhiintuneita säilyketölkkejä. Mutta onhan tässä vielä kehitettävää: välillä kaupasta tulee isoja täytekakkuja, voi olla 10-12 hlö pakastettu kakku, ja suurin osa kävijöistä on yksinasuvia. On käynyt mielessä jakaa kakku rasioihin, ja rasia per kassi/asiakas.  Mutta siinä on ongelmana kaikki allergiat... kun sitten ei ole

No varmaankin allerginen itse tietää onko mahdollisesti vai ei allergisoivaa kakussa. Jos on allerginen munille tai pähkinöille tai kaseiinille tmv, niin uskoisin henkilön itse osaavan päättää syökö kakkua vai ei.

Itse en ottaisi, kun en syö kotimaisia viljoja enkä meijerituotteita.

Vierailija
86/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekö oikeuttaa vinkumaan, kun ei saa JUURI MINULLE erikseen räätälöityä ruokaa ruoka-avusta?

Vierailija
87/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on eläkeikäinen, eikä vieläkään tiedä mitä on munakoiso? 

No mistäs niitä kaikkia tietää jollei ikinä ole ostanut.

Tuttukin noita ruokakasseja saanut, niin kyllä siinä välillä miettii että mikähän tämäkin mahtaa olla, oisko joku kyssäkaali ja oisko tuo granaattiomena, tuttu ei pääsisi edes noin lähelle että voisi ihan helpolla googlata varmistuksen. Näitä kasviksia on siis ilnan mitään pakkausta tai lappua. En ole minäkään niin perehtynyt että kaikkia tunnistaisin.

Onko tuttusi kehitysvammainen vai miten on mahdolista, ettei hän osaa esimerkiksi mennä kaupan hevi-osastolle lukemaan lapusta mikä se kotona oleva "kummajainen" on. Sillä tavalla me muutkin olemme oppineet, miltä näyttää granaattiomena tai pomelo tai ananskirsikka jne. jne. Tosin me muut emme ole saaneet kal

Joo joo, että tekisi sitten vaikka linja-autolla reissun tutkiakseen. Niitä kun ei kaikkia ole edes lähikaupan tiskillä.

Sillä tavallahan useimmat ovat tosiaan oppineet kun ovat menneet ostamaan jotain harvinaisempaa, mutta eipä se keski-ikäinen mies ole sellaista harrastanut.

Vierailija
88/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö oikeuttaa vinkumaan, kun ei saa JUURI MINULLE erikseen räätälöityä ruokaa ruoka-avusta?

Tule leipäjonoon ilkkumaan saat mitä ansaitset. Vaikka kyllähän teitä demoneita näkee siellä aina, vielä jonossakin luullaan olevansa niitä työllisiä ja parempia kuin vähäosaiset.

Vierailija
89/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ruoka-avusta saatu tavara kelpaa, sitten pitää mennä töihin tienaaman rahaa ruoan ostamista varten. Tai elää pelkällä vedellä. Sitä kai sentään avuon papparainenkin saa hanasta itse otettua.

Vierailija
90/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähänkin rahaa niin huomenna on taas kaupat pullollaan laputettua ruokaa. Joulun jälkeen -50 prosenttia aamusta alkaen ja sillä säästi jo paljon. 

Vierailija
91/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku ruokatarkastaja joka kiertäisi kauppoja tsekkaisi ettei ruokaa mene roskiin. Yhtäkkiä jonoista alkaisi saada oikeaakin ruokaa.

Vierailija
92/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylijäämä ruokaa ei saa lahjoittaa edes sikaloille. Se heitetään roskiin. Eu määrää niin.

Jännä ettei suomalaisille kyhille saa lahjoittaa päivämäärä vanhentunutta ruokaa mutta maahan otetaan tpaikkaturisteja elätettäväksi, paljon paremmille sosiaalituille kuin suomalaiset saa, vaikkei laki velvoita muuhun kuin hakemuksen vastaanottamiseen.

Vierailija
93/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis on eläkeikäinen, eikä vieläkään tiedä mitä on munakoiso? 

No mistäs niitä kaikkia tietää jollei ikinä ole ostanut.

Tuttukin noita ruokakasseja saanut, niin kyllä siinä välillä miettii että mikähän tämäkin mahtaa olla, oisko joku kyssäkaali ja oisko tuo granaattiomena, tuttu ei pääsisi edes noin lähelle että voisi ihan helpolla googlata varmistuksen. Näitä kasviksia on siis ilnan mitään pakkausta tai lappua. En ole minäkään niin perehtynyt että kaikkia tunnistaisin.

Onko tuttusi kehitysvammainen vai miten on mahdolista, ettei hän osaa esimerkiksi mennä kaupan hevi-osastolle lukemaan lapusta mikä se kotona oleva "kummajainen" on. Sillä tavalla me muutkin olemme oppineet, miltä näyttää granaattiomena tai pomelo tai anansk

No vaikka sitten niin, jos ei osaa kävellä tai esim. soittaa jollekin ja kysyä, että mikähän tämä mahtaisi olla tämä violetti pötkylä. Uskalla väittää, että suurin osa suomalaisistakin kuitenkin tunnistaa granaattiomenan, munakoison ja kyssäkaalin, joten varmasti löytyy puhelimen päästä joku joka osaa neuvoa uusavutonta. Vähävaraisuus ei  tarkoita, että pitää heittäytyä täysin avuttomaksi. 

Vierailija
94/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ruoka-avusta saatu tavara kelpaa, sitten pitää mennä töihin tienaaman rahaa ruoan ostamista varten. Tai elää pelkällä vedellä. Sitä kai sentään avuon papparainenkin saa hanasta itse otettua.

MInne? Otatko sinä töihin?

Vierailija
95/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule leipäjonoon ilkkumaan saat mitä ansaitset. Vaikka kyllähän teitä demoneita näkee siellä aina, vielä jonossakin luullaan olevansa niitä työllisiä ja parempia kuin vähäosaiset.

Ikävä tuottaa lapselle pettymys, mutta olen käynyt leipäjonossa elämäni aikana hyvinkin monta kertaa. Ja juuri siksi ei tulisi pieneen mieleenkään valittaa siitä, että saa ilmaiseksi suhteellisen kalliita kastikkeita, joilla saa maustettua vaikka ja mitä. 

Vierailija
96/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku ruokatarkastaja joka kiertäisi kauppoja tsekkaisi ettei ruokaa mene roskiin. Yhtäkkiä jonoista alkaisi saada oikeaakin ruokaa.

Ei alkaisi, koska EU on kieltänyt päiväysvanhan ruuan lahjoittamisen. Juuri siksi siellä ruokajonossa ei ole lihoja jne. vaan pitkään säilyviä kastikkeita yms. 

Vierailija
97/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että ruokajonossa jaetaan sitä, mitä on sattunut yli jäämään. Toki hyvä, jos joku lahjoittaa rahaa siihen että voidaan ostaa varta vasten tavaraa ruoka-apuun, mutta hävikkikama on sitä mitä on. Varmaan systeemiä kannattaisi kehittää sen osalta, että kukin saisi niitä tuotteita joita käyttää ja tarvitsee, eikä jokaiseen kassiin laitettaisi automaattisesti esim jotain tulista kastiketta. Ap:n sukulainen on kuitenkin jonkinlainen erityisaikuinen, joka ei selvästikään osaa kaikkia sellaisia asioita, joita tavallisen keskivertoaikuisen voisi aivan perustellusti odottaa osaavan. Hänen kohdallaan ongelman ydin ei ole ruokajakelussa, ja ratkaisuksi soveltuisi paremminkin jonkinlainen henkilökohtainen apu ruoan hakemiseen ja hyödyntämiseen. Avustussysteemeistä kun ei koskaan mitenkään tule saamaan sellaisia, että ne soveltuisivat aivan kaikkien erityistarpeisiin täydellisesti.

Aloituksessa luetelluista ruoka-aineista kaikki ovat sellaisia, joita meillä kahden aikuisen taloudessa käytetä koskaan. Ehkä nuoriso avaisi purkin, käyttäisi kerran ja loput menisi jätteisiin. Emme me mitään erityisaikuisia  , jos sellaiseksi ei lasketa nykyään itse metsästetystä lihasta, itse kasvatetuista perunoista ja kokonaista kaloista ruokaa laittavia, toki kaupasta ostetuilla tarvikkeilla lisättynä.

Ruokajakelut ovat usein vallankäyttöä. Sitä osoittaa juuri tuo periaate " minä päätän, mitä sinun on otettava". Järkevästi toimittaessa olisi peruspaketti ja sitten erikseen lisätarvikkeet itse valittavina esimerkiksi niille, joilla on paljon lapsia ja maitojauheelle käyttöä ja yksinäisille eläkeläismiehille, joilla on koira ainoa seuralainen.

Vierailija
98/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin vaan ei enää riitä paljoa mitään ruokajakeluihin joillakin paikkakunnilla koska kauppojen hävikkimyynnit jne.

Mun äiti on tosi vähävarainen ja joutuu joskus käymään ruokajaossa. Ennen sieltä sai tosi hyvin kaikkea mutta nyklyisin on saanut vain tyyliin pari hedelmää, säilykemaustekurkkuja, leipää, joskus saa puuroryynejä ja joskus ei(niistä äiti on ollut tosi iloinen koksa niistä voi kokata ruokaa), pilttipurkkeja(venäjänkielisiä ties mistä tulevat), jugurttia.

Koska hyväntekeväisyysjärjestöt laittaa resurssit turistien palveluun. Hurstilla kielsi kaupunkin kelakortin pyytämisen koska turistit ei olisi saanut sieltä ruokaa. Nyt on sitten jakamassa kolmasosa enemmän. Uusimmat älypuhelimet kädessä nenän vartta suomalaisia köyhiä kyyläten kärsimättöminä.

Vierailija
99/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInne? Otatko sinä töihin?

No töihin. Soita nyt alkuun vaikka MJ dynastialle. Hakevat jatkuvasti työntekijöitä. Lisätietoja löydät TE-toimiston sivuilta. 

Vierailija
100/246 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan ymmärrettävää, että ruokajonossa jaetaan sitä, mitä on sattunut yli jäämään. Toki hyvä, jos joku lahjoittaa rahaa siihen että voidaan ostaa varta vasten tavaraa ruoka-apuun, mutta hävikkikama on sitä mitä on. Varmaan systeemiä kannattaisi kehittää sen osalta, että kukin saisi niitä tuotteita joita käyttää ja tarvitsee, eikä jokaiseen kassiin laitettaisi automaattisesti esim jotain tulista kastiketta. Ap:n sukulainen on kuitenkin jonkinlainen erityisaikuinen, joka ei selvästikään osaa kaikkia sellaisia asioita, joita tavallisen keskivertoaikuisen voisi aivan perustellusti odottaa osaavan. Hänen kohdallaan ongelman ydin ei ole ruokajakelussa, ja ratkaisuksi soveltuisi paremminkin jonkinlainen henkilökohtainen apu ruoan hakemiseen ja hyödyntämiseen. Avustussysteemeistä kun ei koskaan mitenkään tule saamaan sellaisia, että ne soveltuisivat aivan kaikkien erityistarpeisiin täyde

Ei sinne ruokajakeluun ole mikään pakko mennä, jos sieltä saatu tavara ei kelpaa. Monelle muulle kelpaa oikeinkin hyvin. Sen kun ostat itse omat ruokasi, jos haluat nirsoilla. Oikeasti köyhällä ei ole siihen varaa, vaan sitä on syövä mitä sattuu saamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä