Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin joskus puhua ajasta murteella esim "Olikkos sää töissä täällä?" Tarkoittaen nykyhetkeä.

Vierailija
30.12.2023 |

Minä aina välillä sorrun puhumaan vähän tunnelman nostattajaksi erilailla. En tiedä mistä se tulee. 

Välillä sitten kysyn jotain "Olikkos, olitkos.." tarkoittaen nykyhetkeä. Olen saanut siitä joskus kuittausta ja jäi vaivaamaan, että eikös jossain puhuta tuohon malliin kuitenkin tarkoittaen käsillä olevaa aikaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin. Kuuluu suomen kieleen tuo muoto.

Vierailija
2/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntija osaa vastata 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä voi joskus heittää jos puhuu tietyllä murteella. Eräs kerta just kysyin, että "Niin, Olikkos sää vai töissä täällä tämän kesän?" ja kesäkausi vasta oli siis aluillaan. Tarkoitin tietty, että onko hän töissä kesän siellä. Siihen eräs työkaveri sanoi, että ei noin kysytä, vaan että onko(!) ja kertoi että olitko on menneestä ajasta kuin lapselle kertoen. itse huokaisin, että niin enkä jaksanut vaivautua selittämään. 

Ap

Vierailija
4/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mielessä että maailmankaikkeudessa ei ole yhtä "keskuskelloa". Jokainen havainnoitsija voi oikeutetusti väittää kahden tapahtuman keskinäisen järjestyksen aika-akselilla kuten omasta referenssikoordinaatistostaan käsin näkee. Havainnoitsijat voivat liikkua eri nopeuksilla toisiinsa sekä havainnoitavaan kohteeseen nähden. Tämä ei nyt tarkoita sitä että henkilö tulee ulos kaupasta ennen kuin menee kauppaan sisälle.

Vierailija
5/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö turkulainen kysysis: Olisikkos sää töissä täällä?

Ouluksi se ainakin on: Ookkö nää töisä täälä?

Vierailija
6/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tili kirotusvire: Ookko

Vierailija
7/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennyt aikamuoto perustuu siihen, että olet joskus menneisyydessä kuullut, miten asia on. "Oliko sun nimi Riitta?" -> Teidät on esitelty vuosi sitten, mutta olet epävarma muistatko oikein.

Vierailija
8/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus hämettä, kyllä voi käyttää. 

Vierailija
9/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu äänensävystä millä sää sanotaan, onko se kamala junttimainen vai sointuu ettei sitä huomaakaan. Olikkos ei ehkä paha, mutta "muistakkos sää mua" on paha. Voikkos?

Vierailija
10/10 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten väärin. Aloitukseen voi vasta en ole. Vaikka on töissä, koska on nykyään töissä. Siinä kysytään mennyttä aikamuotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän