Varakassaa määräaikaistilille vai ei?
Vuoden määräaikaistalletuksille saa nyt yli 4% riskitöntä korkoa. Moni odottaa lähitulevaisuudessa koronlaskuja, mikä näkyy heti tavalliselle säästötilille maksettavissa koroissa pienentäen niitä ties kuinka paljon. Kannattaako siis osa pahan päivän varalle säästetystä varakassasta sitoa määräaikaistilille, jos näyttää erittäin epätodennäköiseltä että tarvitsisi kaikkia rahoja vuoden sisällä? Millaisiin ratkaisuihin te muut palstalaiset olette päätyneet?
Kommentit (66)
Nordnetin kuluttomaan indeksirahastoon kuukausisäästösopimuksella 👍
Vierailija kirjoitti:
Ei määrä aikaiselle, bank norvegia, yms. Hyvä korko ja rahat ulos koska tahansa...
Miksi? Mieti nyt hetki, kuinka paljon Norwegianin korot on noussut vuoden sisällä. Mikään ei estä sitä laskemasta seuraavan vuoden aikana vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Pörssiin ei ikinä pitäisi laittaa rahoja joita voi tarvita muutaman vuoden sisällä. Ainakaan jos ei ole niin rikas ettei haittaa, vaikka joutuisi myymään osan omaisuudestaan vuosisadan romahduksen pohjilla.
Määräaikaistilille ei kannata hätävaraa tallettaa koska rahoja et voi nostaa ennenaikojaan jos tulee äkkitarve.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki ehdotuksessasi on? Varakassa on siltä varalta, että tulee yllättäviä menoja. Sen ei siis ole tarkoitus tuottaa vaan mahdollistaa yllättävistä menoista selviytyminen mahdollisimman vähin tappioin. Indeksirahastoissa voi tulla pahasti takkiin, jos joutuu myymään juuri silloin kun kurssit on romahtanut.
Jos taas etsii parasta mahdollista tuottoa, kuukausisäästösopimuksilla voi pyyhkiä persettä jos vaihtoehtona on laittaa kaikki rahat heti pörssiin. Tuotto-odotus on sitä parempi mitä kauemmin rahat on pörssissä.
Laitoin itse muutama viikko sitten varakassan Nordean JoustoTalletus-tilille. Korko oli talletusta tehdessäni 3,4 %, ja rahat - tai osan niistä - saa tarvittaessa nostaa koska tahansa. Koron saa kuitenkin vain niille rahoille, jotka pitää tilillä koko vuoden.
Ei saa.. Se ei ole RISKITÖNTÄ. Sitomalla rahat sinulle syntyy KASSAVIRTARISKI, toisinsanoen voi syntyä tarve käyttää sitä rahaa, mutta se onkin sidottuna siihen talletukseen. Sen talletuksen ennen aikaisesta purkamisesta voi syntyä kuluja ja tai tuoton menetyksen. Vaihtoehtoisesti muun rahoituksen järjestämisestä (vaikka luottokortti) voi syntyä kuluja.
Lisäksi tuotto on aika vaatimaton ottaen huomioon tuon kassavirtariskin.
Mulla on osa rahoista ulkomaalaisella määräaikaistilillä. Säästän remonttia varten, joka tulee suunnilleen parin vuoden päästä. Tavallisella säästötilillä on sellainen summa että sillä pitäisi selvitä melkein mistä tahansa, ja jos maailma kaatuu silti niskaan, voin purkaa määräaikaistilin pientä sakkomaksua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.. Se ei ole RISKITÖNTÄ. Sitomalla rahat sinulle syntyy KASSAVIRTARISKI, toisinsanoen voi syntyä tarve käyttää sitä rahaa, mutta se onkin sidottuna siihen talletukseen. Sen talletuksen ennen aikaisesta purkamisesta voi syntyä kuluja ja tai tuoton menetyksen. Vaihtoehtoisesti muun rahoituksen järjestämisestä (vaikka luottokortti) voi syntyä kuluja.
Lisäksi tuotto on aika vaatimaton ottaen huomioon tuon kassavirtariskin.
Myös siinä on vastapuoliriski. Jos vastapuoli (pankki) tekee konkurssin niin et saakaan rahojasi heti, vaan siinä menee aikaa kun ne rahat maksetaan talletussuojasta. Lisäksi tällöinkin menetät TUOTON.
Svea-pankissa on tili josta saan 3.55 prosentin koron ja voin nostaa varoja. Muitakin vaihtoehtoja on.
itse laitoin tuonne kun en osaa sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki ehdotuksessasi on? Varakassa on siltä varalta, että tulee yllättäviä menoja. Sen ei siis ole tarkoitus tuottaa vaan mahdollistaa yllättävistä menoista selviytyminen mahdollisimman vähin tappioin. Indeksirahastoissa voi tulla pahasti takkiin, jos joutuu myymään juuri silloin kun kurssit on romahtanut.
Jos taas etsii parasta mahdollista tuottoa, kuukausisäästösopimuksilla voi pyyhkiä persettä jos vaihtoehtona on laittaa kaikki rahat heti pörssiin. Tuotto-odotus on sitä parempi mitä kauemmin rahat on pörssissä.
Et siis tiedä mikä on indeksirahasto. Indeksirahasto nimenomaan on parempi kuin suorat osakesijoitukset. HYVIN HARVA tienaa indeksiä paremmin osakkeilla.
Ai mistäkö tiedän. no siitä että olen sijoittanut suoraan osakkeisiin jo kymmeniä vuosia ja tästä syystä tiedän että indeksin voittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Eli ennemmin koko potti indeksirahastoon muutaman kuukauden aikavälillä+ normaali kuukausisijoittaminen päälle.
"Et siis tiedä mikä on indeksirahasto. Indeksirahasto nimenomaan on parempi kuin suorat osakesijoitukset. HYVIN HARVA tienaa indeksiä paremmin osakkeilla.
Ai mistäkö tiedän. no siitä että olen sijoittanut suoraan osakkeisiin jo kymmeniä vuosia ja tästä syystä tiedän että indeksin voittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Eli ennemmin koko potti indeksirahastoon muutaman kuukauden aikavälillä+ normaali kuukausisijoittaminen päälle."
Miksi luulet, etten tiedä mikä indeksirahasto on? Olen sijoittanut niihin itsekin, ja pidä niitä oikein hyvinä sijoituksina. Tässä keskustelussa kuitenkin puhuttiin sijoitusten sijaan varakassasta, mikä on ihan eri asia, kuten totesin edellisessä viestissäni.
Kuukausisäästö on oikein hyvä vaihtoehto niille, jotka haluaa sijoittaa suhteellisen säännöllisistä tuloistaan. Jos kuitenkin haluaa sijoittaa jo olemassaolevista rahoistaan, on parempi laittaa kaikki rahat heti sijoituksiin, jos haluaa päästä käsiksi parhaisiin tuottoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrä aikaiselle, bank norvegia, yms. Hyvä korko ja rahat ulos koska tahansa...
Miksi? Mieti nyt hetki, kuinka paljon Norwegianin korot on noussut vuoden sisällä. Mikään ei estä sitä laskemasta seuraavan vuoden aikana vielä enemmän.
Hyvä pointti. Vaikka Norwegian tai Svea tuntuu tällä hetkellä hyvältä vaihtoehdolta määräaikaiselle, niin vuosi sitten niiden korko oli alle prosenttiyksikön ja niin saattaa olla ensi kesänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Svea-pankissa on tili josta saan 3.55 prosentin koron ja voin nostaa varoja. Muitakin vaihtoehtoja on.
itse laitoin tuonne kun en osaa sijoittamista.
Mulla myös suurin osa säästöistä on tuollaisella tilillä Sveassa. Määräaikaistilillä on vain hitusen isompi tuotto, ettei sillä juuri ole merkitystä ja tuolta Svean säästötililtä voi tosiaan tehdä tarvittaessa nostoja ilman kuluja useita kertoja vuodessa. Siirto myös tulee nopeasti, jopa seuraavana päivänä, joten olen aika surutta siirtänyt kaikki liikenevät käyttötileiltä Sveaan, koska tarpeen tullen saan ne nopeasti takaisinkin.
Vierailija kirjoitti:
"Et siis tiedä mikä on indeksirahasto. Indeksirahasto nimenomaan on parempi kuin suorat osakesijoitukset. HYVIN HARVA tienaa indeksiä paremmin osakkeilla.
Ai mistäkö tiedän. no siitä että olen sijoittanut suoraan osakkeisiin jo kymmeniä vuosia ja tästä syystä tiedän että indeksin voittaminen on äärimmäisen vaikeaa. Eli ennemmin koko potti indeksirahastoon muutaman kuukauden aikavälillä+ normaali kuukausisijoittaminen päälle."
Miksi luulet, etten tiedä mikä indeksirahasto on? Olen sijoittanut niihin itsekin, ja pidä niitä oikein hyvinä sijoituksina. Tässä keskustelussa kuitenkin puhuttiin sijoitusten sijaan varakassasta, mikä on ihan eri asia, kuten totesin edellisessä viestissäni.
Kuukausisäästö on oikein hyvä vaihtoehto niille, jotka haluaa sijoittaa suhteellisen säännöllisistä tuloistaan. Jos kuitenkin haluaa sijoittaa jo olemassaolevista rahoistaan, on parempi laittaa kaikki r
Kyllä niistä indeksirahastoissa saa rahaa pois päivissä. Ei ole mitään järkeä seisottaa "vararahastoa" tilillä tuottamattomana siltä varalta että jos jotain tapahtuu kun sen tarvittavan summan saa pois päivissä. Ainakin osassa rahastoja on mahdollisuus vielä itse valita milloin ostettuja osuuksia myy, joten jos ajallinen hajautus on kunnossa löytyy siellä AINA sekä voitollisia että mahdollisesti tappiolla olevia osuuksia. Näin voi myös VEROSUUNNITELLA myykö voitolla olevia vai tappiolla olevia tai vaikkapa molempia jolloin tulos on +-0 verotuksen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin itse muutama viikko sitten varakassan Nordean JoustoTalletus-tilille. Korko oli talletusta tehdessäni 3,4 %, ja rahat - tai osan niistä - saa tarvittaessa nostaa koska tahansa. Koron saa kuitenkin vain niille rahoille, jotka pitää tilillä koko vuoden.
Svealla on parempi tili: korko 3,55 ja se lasketaan päivän saldolle. Rahoja saa nostaa monta kertaa kuluitta ja siirto tulee melko nopeasti.
Tuo Nordean korkosysteemi kuulostaa itse asiassa tosi hölmöltä, sinuna vaihtaisin, kun parempiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiin ei ikinä pitäisi laittaa rahoja joita voi tarvita muutaman vuoden sisällä. Ainakaan jos ei ole niin rikas ettei haittaa, vaikka joutuisi myymään osan omaisuudestaan vuosisadan romahduksen pohjilla.
Pörssiin kannattaa laittaa rahaa AINA niin paljon kuin pystyy. Ai mistäkö tiedän. No siitä että olen sijoittanut sinne 90-luvulta lähtien (eli muutama romahdus nähty) ja sijoituksten tuotolla olen maksanut paritalon puolikkaan Espoossa ja kolme uutta autoa. Enkä edes käyttänyt kaikkia tuottojani noihin vaan iso osa on mennyt takaisin sijoituksiin. Sijoitusten tuottavat ihan riihikuivaa rahaa kuukausittain nelinumeroisen summan käytettäväksi tai uudelleen sijoitettavaksi.
Sijoitusurani aloitin siis lukioikäisenä ja olen tehnyt sitä myös pienituloisena vuosia.
Mulla on rahat Norwegianin plus säästötilillä, korkoa kertyy 3,7% ja se lasketaan joka päivälle, nostoja ilman kuluja 2/vuosi. Voi olla, että tuon korko laskee jossain vaiheessa, mutta nyt otan hyödyn irti tästä hetkestä.