Saako äiti tai isä ottaa lapsen kädestä tavaran?
Jos lapsen (6v.) päivän TV:n katseluaika on päättynyt ja saanut ehkä vähän lisäaikaakin mutta senkin jälkeen nätisti pyydettäessä kieltäytyy sulkemasta TV:n niin saako vanhempi ottaa väkisin kaukosäätimen lapsen kädestä? Tästä on väännetty meillä
Kommentit (133)
Yhteiskunta alkaa olla täynnä näitä kieroon kasvatetuista kakaroista, joilla on vain oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia. Joita ei olla koskaan kielletty y.m.
Ettekö ymmärrä, te jotka " kasvatatte" lapsenne näin että lapsi ei tule yhteiskunta kelpoiseksi koskaan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Te, joiden mielestä minulla ei äitinäkään ole oikeutta ottaa kaukoa lapselta, mihin rikokseen mielestänne syyllistyn?
Ap
Omaan turvallisuuden tunteeseesi se ei vaikuttaisi mitenkään, jos omassa kodissasi joku sinua huomattavasti isompi ihminen alkaisi repimään tavaroita käsistäsi?
Aikuisen tehtävä on nimenomaan asettaa rajat. Se tuo lapselle turvallisuuden tunteen. Lapsethan saattavat riehua ja hakea rajojaan kovastikin ja se on osa kasvua. Turvallisuuden tunnetta ei tuo se, että lapsen annetaan päättää kaikesta tai että kaikki annetaan periksi. Näitä on nähty ja silloin mennään pahasti metsään. Rajat pitää olla ja sovituista säännöistä pidetään kiinni. Vanhemman velvollisuus on ottaa se kaukosäädin pois kädestä. Sitä kutsutaan kasvatukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan revitä mitään väkisin edes lapsen kädestä.
Eikö silloinkaan, jos lapsella olisi vaikka ase tai vaarallinen pilleri kädessä?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi poimii lattialle pudonneen 600 mg Buranan ja meinaa laittaa sen suuhunsa. Miten toimit?
Löytää ulkona käytetyn injektioruiskun. Miten toimit?
Lapsi lähtee juoksemaan tielle auton eteen. Saako lapseen tarttua ja pysäyttää väkisin?
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Lapsen kanssa pitää asiasta keskustella ja tukea lapsen positiivisia näkemyksiä tilanteesta.
Vain näin toimimalla kasvatamme lapsen itseluottamusta ja kykyä pärjätä yhteiskunnassa.
Muistakaa, aina positiivisuuden kautta ja lapsen tekoja kannustamalla ja tukemalla.
Tuolla tavalla "kasvatat" lapsestasi narsisti-hirviön!
Tottakai. Mut nykyään näitä kermaperseitä kasvatetaan sillai et ne määrää eikä vanhemmat. Jälki näkyy kyllä kaupungilla, valitettavasti.
Onko arkijärki täysin kadonnut? Tottakai otetaan, jos ei itse anna. Aikuiset määräävät, koska kantavat myös vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö silloinkaan, jos lapsella olisi vaikka ase tai vaarallinen pilleri kädessä?
Väkisin otetaan pois mikä tahansa esine, johon lapsella ei ole lupaa koskea. Ja jos kädessä on vaarallinen esine, niin se otetaan pois tilanteen vaatimia voimakeinoja käyttäen.
Eihän kukaan vanhempi voisi käydä missään, jos kaikki esineet, joihin lapsi koskee olisivat automaattisesti lapsen. Aivan järjetön ajatus.
Mieti nyt. Saako lapsen kädestä ottaa veitsen ?
Ihan kuin olisi ollut puhetta, että jatkossa saattaa opettaja saada valtuudet puuttua kännykänkäyttöön. Toivotaan, toivotaan.
Mikäli vääntö ja paini ei innosta, niin TV:n pistoke pois seinästä tai sähköt pois olohuoneen sulakkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mikä kysymys. Kuka määrää, lapsi vai aikuinen?
Miten tähän ollaan tultu, että annetaan lasten pompotella?!
Tämä. Suvi-Uolevi määrää kylässäkin.
Telkkari on mun ja kaukosäädin on mun. Lapsi saa lainata niitä, kunnes mä sanon, että nyt on aika lopettaa. Jos lapsi ei tottele, niin otan siltä kaukosäätimen pois, vaikka väkisin, ja seuraavana päivänä se ei enää saa lainata niitä. Sama pätee kaikkiin mun omistamiin tavaroihin, joita lapselle lainaan. Minä olen aikuinen ja se joka määrää säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos lapsesi ottaa lompakkosi ja kieltäytyy antamasta sen takaisin, niin saa pitää sen?
Tai miten jos ottaa ison veitsen käteensä ja kieltäytyy antamasta sen pois?
Tulitikut y.m ?
Hellanlettas, eihän lasta voi komentaa silloinkaan, voi tulla traumoja. Olkaa hankkimatta niitä kakaroita jos ette osaa kasvatta niitä!
Onko kaukosäädin uhka lapsen tai jonkun muun terveydelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos lapsesi ottaa lompakkosi ja kieltäytyy antamasta sen takaisin, niin saa pitää sen?
Tai miten jos ottaa ison veitsen käteensä ja kieltäytyy antamasta sen pois?
Tulitikut y.m ?
Hellanlettas, eihän lasta voi komentaa silloinkaan, voi tulla traumoja. Olkaa hankkimatta niitä kakaroita jos ette osaa kasvatta niitä!
Onko kaukosäädin uhka lapsen tai jonkun muun terveydelle?
Ei tarvitse olla uhka vaan riittää että vanhempi käskee antaa sen pois! Voi se tavallaan olla uhkakin terveydelle jos lapsi saa katsoa telkkaria niin paljon kun haluaa, esim. läpi yön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Tv ja kaukosäädin ei ole mikään lapsen henkilökohtainen tavara.
Lapsella ei ole henkilökohtaisia tavaroita.
Lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Ei tasan tarkkaan ole, jos vaikka on juoksemassa auton alle, vihaisen koiran kimppuun tai vetämään kuumaa ruokakattilaa päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä oletus perustuu? Lapsen omaisuus on lapsen omaisuutta, oli se lahjaksi saatu pehmolelu tai osakesalkku.
Onko kaukosäädin lapsen omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä oletus perustuu? Lapsen omaisuus on lapsen omaisuutta, oli se lahjaksi saatu pehmolelu tai osakesalkku.
Huoltaja hallitsee lapsen omaisuutta.
Ei saa. Mitään ei ole tehtävissä. Telkku on päällä kunnes lapsi nukahtaa.