Saako äiti tai isä ottaa lapsen kädestä tavaran?
Jos lapsen (6v.) päivän TV:n katseluaika on päättynyt ja saanut ehkä vähän lisäaikaakin mutta senkin jälkeen nätisti pyydettäessä kieltäytyy sulkemasta TV:n niin saako vanhempi ottaa väkisin kaukosäätimen lapsen kädestä? Tästä on väännetty meillä
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Tv ja kaukosäädin ei ole mikään lapsen henkilökohtainen tavara.
Lapsella ei ole henkilökohtaisia tavaroita.
Lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Kuten myös henkiseen. Ethän vain ole pakkoliittänyt lastasi seurakuntaan?
Kiitos vastauksista. Te, joiden mielestä minulla ei äitinäkään ole oikeutta ottaa kaukoa lapselta, mihin rikokseen mielestänne syyllistyn?
Ap
No ei väkivalloin saa ottaa. Itse ottaisin tuossa tilanteessa telkkarista johdon irti. Jos ei sitä säädintä ilman väkivaltaa saa otettua.
Onhan aloitus provo? Toivon kovasti niin, muuten on kyllä vanhemmuus hukassa. Lievästi sanottuna!
Vierailija kirjoitti:
No ei väkivalloin saa ottaa. Itse ottaisin tuossa tilanteessa telkkarista johdon irti. Jos ei sitä säädintä ilman väkivaltaa saa otettua.
Kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa. Tv ja kaukosäädin ei ole mikään lapsen henkilökohtainen tavara.
Lapsella ei ole henkilökohtaisia tavaroita.
Mihin tämä oletus perustuu? Lapsen omaisuus on lapsen omaisuutta, oli se lahjaksi saatu pehmolelu tai osakesalkku.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on jonkun muun vuoro katsoa TV:tä ja vaikka aikuisten ohjelmaa? Pitääkö koko muun perheen normaalia arkea rajoittaa yhden jääräpäisen 6-vuotiaan takia?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mikä kysymys. Kuka määrää, lapsi vai aikuinen?
Miten tähän ollaan tultu, että annetaan lasten pompotella?!
Olen tuo jonka isä pistit sähköt poikki kun veli ei lopettanut pelaamista. Hän myös otti pelikonsolin seuraavana päivänä töihin. Eli sitä lasta voi pitää kurissa ilman, että tältä esim revitään esineet väkisin kädestä.
Ilmeisesti tässä perheessä se kaukosäädin on jo otettu kädestä, eikä se ole johtanut toivottuun lopputulokseen?
Eli jos lapsesi ottaa lompakkosi ja kieltäytyy antamasta sen takaisin, niin saa pitää sen?
Tai miten jos ottaa ison veitsen käteensä ja kieltäytyy antamasta sen pois?
Tulitikut y.m ?
Hellanlettas, eihän lasta voi komentaa silloinkaan, voi tulla traumoja. Olkaa hankkimatta niitä kakaroita jos ette osaa kasvatta niitä!
Saa ottaa . Ei kaukosäätimen ottaminen kädestä vahingoita lasta
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen väkivaltaa tarvita. Ranteesta hellästi kiinni ja toisella kädellä kaukosäädin pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan revitä mitään väkisin edes lapsen kädestä.
Kyllä muuten revin jos lapsesi koskee minun tavaroihin. Poliisikin repii maksamattoman tavaran kersasi kädestä, kun jää kiinni varkaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti kysytään tällaista? Saako vanhempi pitää lapselle kuria? Pitää sammuttaa se telkkari, joko kaukosäätimestä tai pistoke seinästä. Aikuinen asettaa rajat, jos 6v saa määrätä, niin piiiitkä lapsuus ja varsinkin murrosikä tulossa.
Tämä kuvaa hyvin nykyajan kasvatusta. Ja selittää miksi nuoriso on sellaista kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Te, joiden mielestä minulla ei äitinäkään ole oikeutta ottaa kaukoa lapselta, mihin rikokseen mielestänne syyllistyn?
Ap
Omaan turvallisuuden tunteeseesi se ei vaikuttaisi mitenkään, jos omassa kodissasi joku sinua huomattavasti isompi ihminen alkaisi repimään tavaroita käsistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh mikä kysymys. Kuka määrää, lapsi vai aikuinen?
Miten tähän ollaan tultu, että annetaan lasten pompotella?!
Yllättävän moni vanhempi on nykyään tuollainen uuvatti. Tätä satoa sitten niitetään kouluissa jne.
Miksi tällaista pitää edes kysyä? On itsestään selvää, että vanhempi saa ja hänen kuuluu ottaa kaukosäädin pois lapsen kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Omaan turvallisuuden tunteeseesi se ei vaikuttaisi mitenkään, jos omassa kodissasi joku sinua huomattavasti isompi ihminen alkaisi repimään tavaroita käsistäsi?
Vertauksesi ei ole validi.
Kyllä se on otettava pois vaikka väkisin. Ruutuaikaa on ohi silloin kun vanhempi sen päättää. Pyydät antamaan ja kerrot, ettei huomenna ole sitten lainkaan ruutuaikaa jollei tottele. Väkisin otat jos ei anna.
Kaikenlaiseen sitä neuvoja vanhemmat tarvitsevatkin.
Ei saa.
Lapsen kanssa pitää asiasta keskustella ja tukea lapsen positiivisia näkemyksiä tilanteesta.
Vain näin toimimalla kasvatamme lapsen itseluottamusta ja kykyä pärjätä yhteiskunnassa.
Muistakaa, aina positiivisuuden kautta ja lapsen tekoja kannustamalla ja tukemalla.
Mikä tavara?