Heräsin vasta nyt. :( Miten saan unirytmin sellaiseksi, että ensi viikolla heräisin aamu 6:00 töihin?
Syöpötellen, juopotellen sekä pelaillen on mennyt joulu. Kotoa ei ole paljon ulos päässyt. Nukkumaan menen samaan aikaan, kun pitäisi herätä. Olen yrittänyt nyt pari päivää korjata rytmiä, mutta en onnistu siinä. En vain nukahda.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Huomenna heräät klo 6
Enhän mä ole vielä edes nukkumassa silloin!
Pitää kestää valvomista jos aikoo kääntää rytmin. Tajuatko että esim. päivystävät lääkärit, palomiehet ym. kykenevät tekemään vaativaa työtäkin univelkaisena
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, niinhän se on.
Yks vaihtoehto on valvoa yksi vuorokausi ympäri. Mä eläisin loman miten huvittaa ja huolehtisin vaan, että oon töissä ekana päivänä silloin kun pitää, rytmi tasaantuu sitten kyllä itsekseen.
Venyttää hereillä oloa kokkelin avulla juuri sopivasti. Se on sitten kellontarkkaa hommaa....
Vierailija kirjoitti:
Pitää kestää valvomista jos aikoo kääntää rytmin. Tajuatko että esim. päivystävät lääkärit, palomiehet ym. kykenevät tekemään vaativaa työtäkin univelkaisena
Hatunnosto heille, kovaa duunia. Iteltä ei onnistuis.
Menet nukkumaan tänään myöhemmin vaikka klo 24-01, mutta heräät kellon soiden kuudelta ja nouset ylös. Et nuku päikkäreitä ja seuraavana iltana vaikka väsyttää kovasti valvot normiaikaan ja herätys normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, niinhän se on.
Niin kärsii, mutta ei tuo sinun pään aukominen auta nyt asiaan yhtään.
Mene nukkumaan sitten kun nukuttaa, mutta laita herätyskellon 4 tunnin päästä herättämään. Etkä nuku päikkäreitä vaikka kuinka nukahtaisit istualleen. Olisitko muutamassa päivässä niin väsynyt, että pääset jo aikaisemmin nukkumaan?
Otat fiksummin sitten seuraavien lomien aikaan, eikös niin.
Ei tohon auta muu kuin valvominen putkeen, korkeintaan pari tuntia unta.
Vierailija kirjoitti:
Menet nukkumaan tänään myöhemmin vaikka klo 24-01, mutta heräät kellon soiden kuudelta ja nouset ylös. Et nuku päikkäreitä ja seuraavana iltana vaikka väsyttää kovasti valvot normiaikaan ja herätys normaalisti.
Yritin sitä eilen. Menin sänkyyn, mutta katsoin kelloa vielä 6 aikaan kun uni ei tullut.
3 vuorotyöntekijä ainakin on tottunut kääntämään useinkin rytmiä. Onneksi minä aina voin toivoa loman jälkeisiä työvuoroja, teen 3 vuorotyötä. Loman jälkeen iltaa ja yötä. En jaksaisi aamulla alottaa, itselläkin lomalla vähän rytmi kääntyy yövalvomisiksi. Sitten öiden jälkeen käännän rytmin.
Unet jää nukkumatta viimeisenä yönä ennen töihin menoa, mutta siitä kyllä selviää.
elä juopottele enää yhtään.
Eikö ens viikolla oo joku -20 tai -30 astetta pakkasta. Aiotsä oikeesti mennä töihin
Yksi keino on, että uutena vuotena piristeiden voimalla venyttää yön aamuun ja nukkuu kellon ympäri seuraavan päivän. Aika kuutamolla on töissä, mutta rytmi korjaantuu kyllä silloin.
Kuudelta herääminen ei ole inhimillistä. Ota loparit.
Mulla menee aina lomilla unirytmi sekaisin, koska olen yökukkuja. Käännän niin, että nukun vain kolme tuntia ja seuraavan kerran nukkumaan siihen tavalliseen aikaan. Vaatii kyllä esim. ulkoilua, siivoamista ja muuta aktiivista tekemistä tai muuten nuokkuu puoliunessa sohvalla.
Huomenna heräät klo 6