Minä en hyvätuloisena halua, että työttömiltä, sairailta ja pienituloisilta leikataan!
Se on kylmää ja epäinhimillisiä ja lisää turvattomuutta koko yhteiskunnassa.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toisena hyvätuloisena en ota ihan noin mustavalkoisesti kantaa asiaan. Sairaat ja työkyvyttömät on asia erikseen, heille en toivo leikkauksia. Sen sijaan tukijärjestelmän hyväksikäyttäjiltä ja mä en vaan haluu -työhaluttomilta leikkaamista en näe pahana asiana.
Tärkeintä olisi kuitenkin uudistaa koko tukisysteemi, joka on nykyisellään järjetön.
Työhaluttomia on mahdoton seuloa niistä, jotka kyllä haluaisivat töitä, mutta joita työnantajat eivät halua palkata. Esim. joillain jo 50 vuoden ikä voi aiheuttaa tällaista. Tuskin sinäkään uskot, että nimenomaan kuuttakymppiä lähestyvillä ihmisillä yhtäkkiä puhkeaa työhaluttomuus?
Toisaalta mitä tarkalleen edes tarkoitat työhaluttomuudella? Sellaista ihmistä tuskin onkaan, joka olisi valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä strippauksessa ulosottoon ja taistelukoirien kouluttamisesta
Tää teksti oli aivan naurettava-miksei vaikka avaruuslentäjän tms.hommia?Aivan tavallisia matalapalkkaisia on tarjolla mutta koko ajan saa kuulla kun ei pysty ja ei jaksa ja ei makseta tarpeeksi.Eli työhaluttomuutta tämä on.Itse juuri näitä töitä tehneenä ja hyvin ilman tukia pärjänneenä suoraan sanoen v-tuttaa tämä .69
Älä puhu paskaa!!! Jokainen hyvätuloinen hyväksyy sem että on useita ihmisiä jotka joutuu kärsimään pienillä tuloilla että sinä saat hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukijärjestelmän hyväksikäyttäjiä on loputon määrä ja tähän on tultava loppu. Ystäväni asui suuressa velattomassa kolmiossa pk-seudulla, myi sen ja sai ison kasan rahaa, laittoi ne säästöön ja nyt asuu kaupungin vuokra-asunnossa, saa tukia ja tekee töitä max. 25 h viikossa, vaikka saisi enemmänkin tunteja, mutta muuten jotkut työttömyystuet loppuisivat. Näitä riittää.
Samoin omat vanhempani roikkuivat tuilla, vaikka olisivat joutaneet töihinkin.
Oikeasti sairaat (syöpä yms.) on ihan eri juttu.
Jatkuvia masentujia en taas ymmärrä lainkaan.
Njaa, sinulle kelapaa syyksi työttömyyteen ainoastaan syöpä.
Niinpä. Miksi aivot, jossa tunteet, kognitiiviset kyvyt ym, eivät voisi sairastua siinä kun muutkin elimet ja muutenkin kuin syöpään. Tunteet vain kemiallisia reaktioita. Jos ihmisellä esimerkiksi vakava raudanpuute, liian vähän kilpirauhashormonia, suuria suruja ja traumoja, niin toki aivot sairastuu. Hyvin yksinkertaista semmoinen ajattelu, että vain syöpä on sairaus. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Ja myös sosiaaliset suhteet vaikuttavat paljon aivoterveyteen. Työstäkin voi sairastua. Suomessa on paljon työpaikkakiusaamista
Eikä avoinna oleviin työpaikkoihin usein haluta työtöntä. Työssäolijat vain vaihtaa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa!!! Jokainen hyvätuloinen hyväksyy sem että on useita ihmisiä jotka joutuu kärsimään pienillä tuloilla että sinä saat hyvät tulot.
Tämä on ihan täyttä paskaa. Sen sijaan jokainen valitsee itse koulutuksensa ja koulutustasonsa. Jos ei opiskele ollenkaan tai opiskelee alalle jossa on huonot palkat voi katsoa peiliin. Siellä näkyy syyllinen siihen että saa huonoa palkkaa. Turha on syyttää niitä jotka opiskelevat tutkinnon jonka töistä maksetaan hyvää palkkaa. Eri alojen ja toimenkuvien palkkatason voi helposti tarkistaa netistä, ei ne ole mitään valtionsalaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan täyttä paskaa. Sen sijaan jokainen valitsee itse koulutuksensa ja koulutustasonsa. Jos ei opiskele ollenkaan tai opiskelee alalle jossa on huonot palkat voi katsoa peiliin. Siellä näkyy syyllinen siihen että saa huonoa palkkaa. Turha on syyttää niitä jotka opiskelevat tutkinnon jonka töistä maksetaan hyvää palkkaa. Eri alojen ja toimenkuvien palkkatason voi helposti tarkistaa netistä, ei ne ole mitään valtionsalaisuuksia.
Kaikilla ei äly riitä isopalkkaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mut saan rahaa viinerin syömisestä ja paskan puhumisesta 10 kertaa enemmän ku sä kusisia tukia
ja voin ostella kaikkee kivaa ja matkustella sä et voi
Et sä kohta enää saa, kun tulee massa irtisanomiset.
Sun asunto myydään halvalla pankinjohtajan velipojalle ja sulle jää velkaa.
no sit voin elellä tuilla niinku sä .tilillä kuiteki 70 000e
Ei voi. Sä saat pelkän työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa, kun sulla on tilillä rahaa.
Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että olisi joku tapa tehdä osa-aikaisesta työstä kannattavampaa.
teen 20h/vk hommia ja jouduin päälle vielä täyttelemään tuntitolkulla kelalle selvityksiä toimeentulotuen eteen.
No kaipa se on utopiaa toivoa jotain perustulon tapasta tähän maahan.
Minä taas toivoisin, että täysipäiväinen työ olisi kannattavampaa. Teen osa-aikaisena, koska muutoin vero-% nousee liikaa. Ymmärrän että kohdallani suurituloisena verotus on kovempaa, mutta karu tosiasia on, ettei minun kertakaikkiaan kannata tehdä 5 päivää työtä viikossa, saati 6 päivää viikossa vaikka jaksaisin. Veroprogression kiihtyminen lääkärien palkkaluokassa ei ole ehkä ihan loppuun asti ajateltu. Ei tarvitse tehdä edes keikkatyötä, ettei normaaliaikainen työ kannata.
Ja ehdottomasti kyllä perustulolle. Nykyinen systeemi on aivan järjetön, että pienipalkkaiset ja osa-aikaiset joutuvat täyttämään kelan arpajaiskuponkeja jatkuvasti. En ihmettele, että jotkut ovat ennemmin kokonaan työttöminä. Perustulo olisi niin selkeä systeemi. Tämä kannustaisi ottamaan aina kaikenlaista työtä vasteen, koska työn vastaanottamisesta ei rangaista.
Ilmeisesti lääkäreille maksetaan liian isoa palkkaa, jos progressio noin pahasti ehtii purra. Tähän olisi se yksinkertaisin ratkaisu, että verovaroin koulutetut lääkärit velvoitetaan tekemään vaikka 5 vuotta työtä julkisissa töissä tietyllä palkalla (alempi kuin sinulla) ja normaalilla viikkotuntimäärällä. Vasta sitten pääsevät "rahastamaan" yksityisissä töissä. Jos eivät suostu, maksavat sitten koulutuksestaan jonkin summan takaisin. Näin saataisiin lääkärivajetta paikattua, kun koulutetut lääkärit "viitsivät" tehdä täyttä päivää ja ei tarvitse julkiselle puolelle ostopalveluna ostaa ylihintaisia keikkalääkäreitä.
Etkö teekään työtä ihan työn ilosta? Ai et. Miten sitten muidenkaan pitäisi? Moni pienipalkkainen raataa täysiä tunteja. Heidän pitäisi varmaan ihan työn ilosta sitten jaksaa tehdä kahden työt yhdellä surkealla palkalla, kun sijaisia ei haluta palkata ja vapaapäivinä soitellaan duuniin. Olen kuullut, että lääkäreille maksetaan jotain toimenpidepalkkioitakin. Siis ihanko tosi? Palkataan tekemään työtä ja sitten erikseen työaikana tehdyistä töistä vielä maksetaan palkan lisäksi erikseen, että ne viitsii tehdä. Sotejohtajillekin kuulemma on maksettu jotain kokouspalkkioita hulppean palkan lisäksi, jos sattuu kokous vaikka illemmalle. Johtajillahan piti olla isot palkat siksi, kun ei ole työaikaa, vaan on oltava aina käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voit maksaa ylimääräisiä veroja. Verottajan sivuilta löytyy varmasti ohjeet, joten huoli pois pääset kyllä ylimääräisistä rahoista eroon :)
Ja miksi tekisin niin, kun ei ole mitään kontrollia sen suhteen mihin niitä rahoja käytetään? Ei todellakaan kiinnosta tukea persujen tapaisia paskiaisia.
no haluaisitko tukea meita vasemmisto tapatyöttömiä.
En, vaan olosuhteiden uhreja.
Työttömät ovat tämän maan syöpä. Eikö noita maanvaivoja voitaisi karkottaa vaikka Venäjälle ja ottaa kansalaisuus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toisena hyvätuloisena en ota ihan noin mustavalkoisesti kantaa asiaan. Sairaat ja työkyvyttömät on asia erikseen, heille en toivo leikkauksia. Sen sijaan tukijärjestelmän hyväksikäyttäjiltä ja mä en vaan haluu -työhaluttomilta leikkaamista en näe pahana asiana.
Tärkeintä olisi kuitenkin uudistaa koko tukisysteemi, joka on nykyisellään järjetön.
Työhaluttomia on mahdoton seuloa niistä, jotka kyllä haluaisivat töitä, mutta joita työnantajat eivät halua palkata. Esim. joillain jo 50 vuoden ikä voi aiheuttaa tällaista. Tuskin sinäkään uskot, että nimenomaan kuuttakymppiä lähestyvillä ihmisillä yhtäkkiä puhkeaa työhaluttomuus?
Toisaalta mitä tarkalleen edes tarkoitat työhaluttomuudella? Sellaista ihmistä tuskin onkaan, joka olisi valmis tekemään ihan mitä tahansa työtä strippau
ksessa ulosottoon ja taistelukoirien kouluttamisesta
Tää teksti oli aivan naurettava-miksei vaikka avaruuslentäjän tms.hommia?Aivan tavallisia matalapalkkaisia on tarjolla mutta koko ajan saa kuulla kun ei pysty ja ei jaksa ja ei makseta tarpeeksi.Eli työhaluttomuutta tämä on.Itse juuri näitä töitä tehneenä ja hyvin ilman tukia pärjänneenä suoraan sanoen v-tuttaa tämä .69
Tuossa on muutama teksti taaksepäin työhaluton lääkäri. Ei siis ole vajaatyökykyinen vaan mukavuudenhaluinen. Saa kertomansa mukaan niin hyvää palkkaa, että veroprogressio alkaa vituttaa. Ei siis "viitsi" tehdä kolmea päivää enempää töitä viikossa, kun silläkin pärjää. Lääkäreistä taitaa olla juuri siksi pulaa ja yksityiset firmat rahastavat välistä, kun "myyvät" paljon kovemmalla tuntipalkalla palveluja pakkoraossa oleville julkisille laitoksille. Tuo raha on sitten pois niistä sote-alueen muista suorittavan työn paikoista. Porukkaa potkitaan säästöjen takia pois ja jäljelle jääneet tekevät entistä enemmän, kunnes uupuvat. Onko siis tämä sinusta sitä "parempaa työhaluttomuutta".
Vierailija kirjoitti:
En nyt tässä jaksa kaikkia viestejä lukea, mutta miksi todella monen ajatusmaailma on sellainen, ettei kukaan työtön olisi ollut koskaan töissä tai että kukaan työtön ei haluaisi töihin? Kuitenkin työttömien joukko vaihtuu koko ajan kuin virtaava vesi. Välillä sitä jää johonkin seisomaan mutta suurin osa menee eteenpäin ja takaapäin tulee uutta tilalle, välillä massoina, välillä vähemmän.
Koska silloin ei voi kääntää selkäänsä ja kääriytyä omaan vihaansa työttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ovat tämän maan syöpä. Eikö noita maanvaivoja voitaisi karkottaa vaikka Venäjälle ja ottaa kansalaisuus pois.
Työttömyys on olennainen osa kapitalismia joten oletko sinä kommunisti? No miksi työttömät pitäisi karkottaa? Sehän tarkoittaisi että kaikilla tänne jäävillä olisi töitä. Mitä sen jälkeen tapahtuisi? No kapitalisti olisi pulassa koska olisi niin sanotut "työntekijän markkinat" jolloin työtekijä määräisi hinnan työlleen. Kapitalistille ei jäisi niin paljon kapitaalia kuin maassa jossa on tietty rakenteellinen työttömyys. Työn ihannointi liiallisessa mittakaavassa on hyvin epäterveellistä eikä meillä Suomessa missään nimessä ole työvoimapulaa nyt eikä varmasti tulevaisuudessa jos maa on oikeiston hallinnassa koska he eivät missään nimessä halua täystyöllisyyttä vaikka ratsastavatkin sen ihannoinnilla. Eli toisin sanoen kansaa viedään kuin pässiä narussa ilman että kukaan tajuaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoisin että olisi joku tapa tehdä osa-aikaisesta työstä kannattavampaa.
teen 20h/vk hommia ja jouduin päälle vielä täyttelemään tuntitolkulla kelalle selvityksiä toimeentulotuen eteen.
No kaipa se on utopiaa toivoa jotain perustulon tapasta tähän maahan.
Osa-aikatyöstä tulee kertaheitolla kannattavampaa, kun otat niitä riittävän määrän. Pois toisten kukkarolta perustuloinesi...
Vierailija kirjoitti: Tää teksti oli aivan naurettava-miksei vaikka avaruuslentäjän tms.hommia?Aivan tavallisia matalapalkkaisia on tarjolla mutta koko ajan saa kuulla kun ei pysty ja ei jaksa ja ei makseta tarpeeksi.Eli työhaluttomuutta tämä on.Itse juuri näitä töitä tehneenä ja hyvin ilman tukia pärjänneenä suoraan sanoen v-tuttaa tämä .69
Tällä palstalla on monikin kertonut tarkkoja esimerkkejä työrajoitteistaan. Yhdellä on kädet sökönä, toisella selkä ja kolmas istuu pyörätuolissa. Tätähän työnantajat eivät edes tiedä, kun työhakemuksia on lähetettävä. Ihan rauhassa voikin hakea vaikka siivojaksi neliraajahalvautuneena, sillä ei siivojaksikaan pääse. Eivät kaikki tosiaankaan voi tehdä fyysistä työtä, vaikka haluaisivat. He pystyvät kuitenkin tekemään kuka mitäkin koulutuksensa mukaista työtä. Matalapalkka-alat ovat yleensä juuri noita fyysisiä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla tasapalkka. Silloin ei olisi nuijia lääkäreitä.
Olen samaa mieltä. Olen hyvätuloinen, mutta viimeiset pari vuotta sairastanut vakavasti ja ollut siten paljon poissa työelämästä. Tuon sairastamisen aikana olen usein miettinyt, miten ihmeessä huonommassa talosutilanteessa olevat ihmiset luovivat näissä tilanteissa. Olen korkeakoulutettu ja kelan ja eläkevakuutusyhtiön ja terveydenhuollon kanssa on ollut yhtä helvettiä asioida ja vaatia itselleen sitä, mikä kuuluu. Koko ajan on tarvinnut täyttää eri lippusia ja jännittää kuinka monta kuukautta niiden käsittelyyn tällä kertaa menee. Ainoa helpotukseni on ollut se, että taloudesta ei ole tarvinnut huolehtia. aikaisempien säästjen ansiosta. Nyt olen hieman paremmassa kunnossa ja hallituksen tekemät leikkaukset tuntuvat minusta aivan hirveiltä. En ymmärrä miten nämä pienituloiset lapsiperheet ja "työttömät" eli osatyökykyiset, joille ei eläkettä myönnetä koska ovat muka "liian terveitä" pärjäävät. Paasataan mielenterveyshäiriöistä, mutta mitä muuta voi kuin masentua, kun kaikki aika menee sen miettimiseen,miten rahat riittää. Opiskeluun ei ole enää minkäänlaista mahdollisuuksien tasa-arvoa.Tukihuijareita en itsekään suvaitse, mutta luulen, että heitä on ihan oikeasti aika murto-osa.
Voisin todellakin maksaa enemmän veroja, mutta vain, jos veroprosentti olisi ns. yleinen. Sillä, että itse maksaisin jonkun tonnin enemmän valtiolle, ei nimittäinolisi yhtäänmitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei äly riitä isopalkkaisiin töihin.
Ei riitäkään, mutta silloinkin syy alhaiseen palkkaan löytyy peilistä eikä syypää suinkaan ole se työkaveri jolla on hyväpalkkainen työ.
Vierailija kirjoitti: Tämä on ihan täyttä paskaa. Sen sijaan jokainen valitsee itse koulutuksensa ja koulutustasonsa. Jos ei opiskele ollenkaan tai opiskelee alalle jossa on huonot palkat voi katsoa peiliin. Siellä näkyy syyllinen siihen että saa huonoa palkkaa. Turha on syyttää niitä jotka opiskelevat tutkinnon jonka töistä maksetaan hyvää palkkaa. Eri alojen ja toimenkuvien palkkatason voi helposti tarkistaa netistä, ei ne ole mitään valtionsalaisuuksia.
Ei koulutus takaa työpaikkaa, ei korkeakoulutuskaan. Yksi avoin työpaikka ja sata hakijaa, 99 jää ulkopuolelle. Avoimien työpaikkojen määrä on tällä hetkellä yli 8000 ja työttömien määrä 265 000. Siinä on aika monta koulutettua, jotka eivät saaneet mitään työtä, saati sitä hyväpalkkaista. Koulutuksestaan huolimatta.