Mielenkiintoista: vain 2 pressaehdokasta ei usko Jumalaan - loput 7 uskovat
Kertoneeko suomalaisesta jakaumasta, vain mistä?
Kommentit (89)
"Suurempi voima viittaa siihen, että maailmassa on jotain, mitä emme näe, mutta en ymmärrä sitä, mitä en näe.
olepa hyvä selityksestä."
Ei tuo kerro oikeasti vielä yhtään mitään. Aika tärkeää on se että haluaako se suurempi voima meiltä jotain, edellyttääkö se meiltä jotain, palkitseeko tai rankaiseeko se meitä jotenkin, puuttuuko se maailman asioihin vai ei, onko se persoonallinen vai persoonaton voima jne.
Vierailija kirjoitti:
"Suurempi voima viittaa siihen, että maailmassa on jotain, mitä emme näe, mutta en ymmärrä sitä, mitä en näe.
Ei tuo kerro oikeasti vielä yhtään mitään. Aika tärkeää on se että haluaako se suurempi voima meiltä jotain, edellyttääkö se meiltä jotain, palkitseeko tai rankaiseeko se meitä jotenkin, puuttuuko se maailman asioihin vai ei, onko se persoonallinen vai persoonaton voima jne.
Minä itse uskon tähän mystiseen suurempaan voimaan. Nuo esittämäsi kysymykset ovat minulle täysin epärelevantteja. En vaivaa niillä päätäni, koska en tule koskaan tietämään vastausta niihin. Uskon, että kyse on jostain vielä suuremmasta kuin mikään kirja voi selittää. Kaikkien uskonsuuntien selitykset ovat tynkiä.
Jos Jumala on totuus, niin on varsin todennäköistä, että juuri nämä kaksi "ateistia" uskovat siihen ja muut eivät.
Tuo on kiinnostavaa kuinka Halla-aho on kuin Raimo Ilaskiven kadonnut hippipoika. Muusikko, ateisti ja kyynikko. Mutta samaan aikaan patavanhoillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne mitään usko. Sanovat vain noin uskisten ääniä kalastellessaan.
uskon, että uskovat. Minun kokemukseni mukaan liki kaikki uskoo johonkin.
Paskat kukaan mitään usko. Pieni vähemmistö joilla päässä vikaa uskoo oikeasti, papit paavit ja piispatkin vain esittävät hyötyäkseen.
Suppean maailman suppea ihminen.
Pahoitteluni.
Kyllä, minunkin kokemukseni mukaan nämä "uskovaiset" elävät erittäin suppeassa maailmassa mihin ei mahdu mitään muuta jottei olemassa oleva järjestys muuttuisi.
Yli puolet äänestäjistä, siis Suomen kansasta, ei usko raamatun jumalaan, joten ehdokkaat taitaa olla muusta kansasta poiketen uskovaisia?
Minä olen fatalisti, joten uskon korkeampaan voimaan, mutta se ei ole raamatussa kerrottu ukkeli.
Vierailija kirjoitti:
Yli puolet äänestäjistä, siis Suomen kansasta, ei usko raamatun jumalaan, joten ehdokkaat taitaa olla muusta kansasta poiketen uskovaisia?
Minä olen fatalisti, joten uskon korkeampaan voimaan, mutta se ei ole raamatussa kerrottu ukkeli.
Mistä päättelet, että ehdokkaat uskovat raamatun jumalaan?
Suomessa on sen verran kristittyjä, että vaarallista vastata tuollaiseen ettei usko. Kristinusko on myös vielä voimakkaasti esillä puolustusvoimissa, jonka ylipäällikkö presidentti virassaan on. Joten en usko, että vastaukset ovat kovinkaan rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on sen verran kristittyjä, että vaarallista vastata tuollaiseen ettei usko. Kristinusko on myös vielä voimakkaasti esillä puolustusvoimissa, jonka ylipäällikkö presidentti virassaan on. Joten en usko, että vastaukset ovat kovinkaan rehellisiä.
Eikä kristittyjä ole fifty-fifty. Eli jos vastaat, että uskot, saat kristuttyjen äänet. Jos vastaat, että uskot, niin menetät ateistien äänet. Ei tällä oikein voi pelata.
Ei kai uskomisella ole mitään tekemistä presidentin viran kanssa, se on yksityisasia. Me ollaan Suomessa, ei jenkeissä joka on väärällään monenkirjavaa uskontoa ja lahkoa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä että on edelleen turvallisempaa kertoa että uskoo edes johonkin. Se suututtaa harvempia äänestäjiä kuin ateistiksi julistautuminen. Koska olemme tottuneet moderniin "kevytuskoon", sellaisen hyväksyy suurin osa ateisteistakin eikä se rajaa pois äänestäjiä.
Näin juuri. Tämä ei ole myöskään mikään uusi asia. Ainakin Elisabeth Rehnin presidentinvaalikampanjaa 90-luvulla vahingoitti se, kun hän toi esiin agnostisia näkemyksiään.
Jotenkin tuntuu oudolta, että Harkimo vääristelisi vastauksiaan, jotta ei vaarantaisi presidentiksituloaan.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot on aina 50 v ajastaan jäljessä. Eivät tiedä mitä kansa ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itse uskon tähän mystiseen suurempaan voimaan. Nuo esittämäsi kysymykset ovat minulle täysin epärelevantteja. En vaivaa niillä päätäni, koska en tule koskaan tietämään vastausta niihin. Uskon, että kyse on jostain vielä suuremmasta kuin mikään kirja voi selittää. Kaikkien uskonsuuntien selitykset ovat tynkiä.
Eli vastaat juuri sitä mistä aikaisemin kerroin. Eli uskot kyllä "johonkin" mutta se ei vaikuta elämääsi yhtään mitenkään koska siihen "johonkin" ei sisälly mitään uskonnollisia oppeja tai käsityksiä. Tai voit keksiä ne ihan itse.
Siis sellainen turvallinen valinta jolla voi korostaa omaa henkisyyttään rajoittamatta kuitenkaan mitenkään sitä mitä voi tehdä tai miten ajatella.
Sopiva "kevytjumala" nykypäivän maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kristittyjä ole fifty-fifty. Eli jos vastaat, että uskot, saat kristuttyjen äänet. Jos vastaat, että uskot, niin menetät ateistien äänet. Ei tällä oikein voi pelata.
Käytännössä ateistit hyväksyvät useimmiten modernin kevytuskon joka ei vaikuta oikein mihinkään. Joten heidän ääniään ei juuri menetä vain sanomalla uskovansa johonkin.
Moniko ehdokkaista uskoo joulupukkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat kukaan mitään usko. Pieni vähemmistö joilla päässä vikaa uskoo oikeasti, papit paavit ja piispatkin vain esittävät hyötyäkseen.
sinulle ei vain kukaan uskalla mitään paljastaa, kun asenteesi on tuollainen.minä pääsen vähän joka päivä hämmästelemään, kuinka paljon ihmiset uskovat. Suoralta kädeltä tiedän kaksi, jotka eivät usko. Kaikki muut (kymmeniä ihmisiä) uskovat johonkin. Eivät välttämättä kristinuskon Jumalaan, mutta johonkin muuhun suurempaan voimaan.
Uskon, että sidosryhmäotantasi on raskaasti vinoutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinulle ei vain kukaan uskalla mitään paljastaa, kun asenteesi on tuollainen.minä pääsen vähän joka päivä hämmästelemään, kuinka paljon ihmiset uskovat. Suoralta kädeltä tiedän kaksi, jotka eivät usko. Kaikki muut (kymmeniä ihmisiä) uskovat johonkin. Eivät välttämättä kristinuskon Jumalaan, mutta johonkin muuhun suurempaan voimaan.
eli tunnet vain 2 täysjärkistä
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu oudolta, että Harkimo vääristelisi vastauksiaan, jotta ei vaarantaisi presidentiksituloaan.
Kuka sen ajatuksenjuoksua seuraa?
Suppean maailman suppea ihminen.
Pahoitteluni.