Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tukien saaja saa säästää käytännön tarpeeseen?

Vierailija
27.12.2023 |

Toivottavasti kukaan ei poistata kysymystäni pelkästään otsikon perusteella.

Tarvitsen pyykinpesukoneen. Sosiaalitoimisto antaa harkinnanvaraista tukea vain käytettyyn koneeseen. En pysty liikkumaan pitkin maakuntaa käytettyjen koneiden perässä, joten ainoa mahdollisuuteni on ostaa uusi, joista halvin maksaa 250 euroa, kuljetus ja asennus noin 100 euroa. Säästämiseen menee kuukausia. En pysty käyttämään käteistä.

Miten monta satasta saa "lojua" tilillä, ennen kuin toimeentulotukea pienennetään? En uskalla kysyä sosiaalityöntekijältäni hänen erikoisen asenteensa vuoksi. Asialliset ja erityisesti omaan kokemukseen perustuvat kommentit ovat tervetulleita.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuoppa on liian syvä, että pääsisit siitä yksin ylös. Tarvitsen apua. Luota vielä kerran ihmisen hyvyyteen. Eikö olo ketään keneltä voisit pyytään apua, tuttavaa,naapuria,etääntynyttä läheistä? Tai sitten jos ei oikeasti ole ketään käänny järjestöjen ja diakonian puoleen. Eikös monesta kaupan kassasta saa nostettua käteistä? Monesti olen kääntyt ihan myös tuntemattomien puoleen. Etsit torista joku joka voisi toimittaa käytetyn pyykkikoneen sinulle kotiin. Tsemppiä. 

Kiitos tsemppaamisesta.

Olen kokonaan yksin, enkä edes tunne tätä paikkakuntaa ollenkaan. Tuntemattomiin ihmisiin en luota missään asiassa, enkä varsinkaan halua joutua minkäänlaiseen kiitollisuudenvelkaan. En pärjää enää omin avuin, mutta käytän vain niitä yhteiskunnan virallisia rakenteita, joita olen ollut itsekin pitämässä pystyssä kymmeniä vuosia.

Ap

Vierailija
42/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä käteisenä. Tai pyydä maksusitoumus pesukoneeseen, niin ei tarvitse omia rahoja laitteisiin tuhlata.

Maksusitoumustahan et saa jos olet yksinasuva sinkku. Pese ne pyykkisi vaikka ämpärissä. Toinen asia jos taloudessa alaikäisiä lapsia. Silloin voit saada maksusitoumuksen pesukoneeseen.

Mistä tuollaisen maksusitoumuksen saa?

Jos Kela ei myönnä pesukoneeseen harkinnanvaraista maksusitoumusta, soita kotikuntasi sosiaalitoimistoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä käteisenä. Tai pyydä maksusitoumus pesukoneeseen, niin ei tarvitse omia rahoja laitteisiin tuhlata.

Maksusitoumustahan et saa jos olet yksinasuva sinkku. Pese ne pyykkisi vaikka ämpärissä. Toinen asia jos taloudessa alaikäisiä lapsia. Silloin voit saada maksusitoumuksen pesukoneeseen.

Jos Kela ei myönnä pesukoneeseen harkinnanvaraista maksusitoumusta, soita kotikuntasi sosiaalitoimistoon. 

Kuten jo aloituksessa kerroin, sosiaalitoimisto antaa tukea vain käytettyyn koneeseen, ja sellaista minun ei ole mahdollista metsästellä. Kommentissa Nro 28 kerron syyn tarkemmin.

Olen tässä illan mittaan miettinyt, mitä minun pitää tehdä. Minulla on säästössä 120 euroa. Pitääkö minun nyt käyttää ne johonkin, jotta kun seuraavan kerran lähetän tiliotteita tarkastettavaksi, siellä ei näy käyttämätöntä rahaa?

Ap

Vierailija
44/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa tutkineena, yksinasuvalla toimeentulotuella saa olla ainoastaa 50euroa säästössä kuun lopussa. Tsemppiä. Vaikea tilanne. 

No ei tuo kyllä päde jos esim saa työmarkkina + toimeentulotukea. Kun ne työmarkkinarahat voi tulla milloin vaan,e i kai niitä nyt heti tarvitse nostaa t ililtä pois. koskaan ei ole vaikuttanut tt-tukeen.

Vierailija
45/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä saa säästää niin paljon ku huvittaa nostamalla käteiselle.

Vierailija
46/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset laita säästöön käteisenä? noin itse ostin pesukoneen. 

Vierailija
47/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin et voi tai halua käyttää käteistä? Toinen vaihtoehto on, että jätät tilillä olevat rahat pesukoneeseen mutta nostat sen verran ruokarahaa käteisenä että pärjäät sitten. Mutta en ymmärrä . miksi et voisi esim käyttää käteistä ruokakaupassa.

Vierailija
48/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuo ongelmasi jossain roskalavaryhmässä niin ihmiset tuo sinulle käytetyn koneen kotiin ja laittaa paikoilleen. Uskaltakaa pyytää apua. Näitä tilanteita on koko ajan facebookissa. 

Vierailija
49/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä asentamista pyykinpesukoneessa on? Olen itse omin käsin 'asentanut' useampia pesukoneita, koulutus maisteri.

Säästää saa kuinka paljon tahansa, kunhan ei pidä sitä raha pankkitilillä.

Minäkin olen maisteri. Olen asentanut kaikki pesukoneeni tähän mennessä, mutta nyt selkävamman vuoksi en halua ryhtyä siihen.

Kuten aloituksessani mainitsin, en pysty säästämään muualle kuin pankkitilille. Selkävammani vuoksi en pysty liikkumaan pankkiautomaatille, taksikyyteihin ei ole rahaa, eikä ole ketään, jota voisin pyytää apuun.

Kysymykseni koskee vain tuota hyväksytyksi todetun summan kokoa.

Ap

Jos sulla on selkävamma , niin eikö sun pitäisi olla sairaslomalla?

Vierailija
50/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tukien saajan tarvitse säästää yhtään sillä hänelle lahjoitetaan kyllä heti lisää kun tarvetta ilmenee. Ja mihin pitäisi säästää kun kaikki on ilmaista? 

Vierailija
51/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aloituksessa kerroin, sosiaalitoimisto antaa tukea vain käytettyyn koneeseen, ja sellaista minun ei ole mahdollista metsästellä. Kommentissa Nro 28 kerron syyn tarkemmi

Ei niitä tarvitse metsästellä. Tavaraa on nykyään kaikilla ihan liikaa. Itselläni hajosi pesukone aaton aattona n. klo. 16.00. Katsoin facebookin kirpparit että pistä saan toisen tilalle. Oli n. 3 km päässä, 80 €. Pyysin ystävän avuksi hakemaan sen ja n. klo. 19.00 pesin sillä jo pyykkiä. 

Sinun ongelmasi tuossa on ainoastaan se nouto. Sanot että maksat 20€ siitä että se tuodaan sinulle. Ja mitä dokumenttia se sossu siitä tarkistuksesta nyt sitten tarvitsee? Miten se pitäisi heille todistaa? Ei tuollaisia todistuksia ole olemassa kuluttajien välisessä kaupassa.

Vierailija
52/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset maksa luonnosa?

Vierailija
53/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.1 2024 eteenpäin kaikki se raha mikä tilillä on kuukauden toimeentulotukea hakiessa lasketaan plus merkkisenä toimeentulotuki laskelmassa.

Onko oikeasti noin vaikeaa käydä kelan sivuilta tuokin päivän selvä asia lukemassa?  Jokainen euro joka on asiakkaan käytettävissä toimeentulotukijakson alkaessa lasketaan tulopuolelle laskelmaa tehtäessä.

Vierailija
54/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin et voi tai halua käyttää käteistä? Toinen vaihtoehto on, että jätät tilillä olevat rahat pesukoneeseen mutta nostat sen verran ruokarahaa käteisenä että pärjäät sitten. Mutta en ymmärrä . miksi et voisi esim käyttää käteistä ruokakaupassa.

Kolme kirjoittajaa peräkkäin on kysynyt, miksen säästä käteisenä. Muistaakseni kirjoitin tähänkin syyn tuolla ketjun alussa, mutta tulkoon nyt tähänkin. (Kiitos muuten kaikista kommenteista eli kiinnostuksesta. Tämä ketju on pysynyt sävyltään tosi asiallisena.)

Liikun tosi huonosti selkävamman vuoksi. Siksi sen asenna tai kanna pesukonetta tai liikuskele katsomassa niitä tai pese lakanoita ämpärissä tai käy ruokakaupassa tai apteekissa tai pankkiautomaatilla. En ole niin huonokuntoinen, että kuitenkaan saisin vammaisten tms. taksikyytejä tai palveluja. Olen täysin eristyksissä muusta maailmasta; posti sentään tulee, mutta ei lähde, koska en pääse sitä viemään.

Ap

Vierailija
55/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aloituksessa kerroin, sosiaalitoimisto antaa tukea vain käytettyyn koneeseen, ja sellaista minun ei ole mahdollista me

Sanot että maksat 20€ kuljetuksesta?? Noin vain sanelee ? Kuka tuolla hinnalla kuskaa yhtään mitään minnekään? Ensin raahaa kolmannesta kerroksesta vuokraamansa peräkärryn päälle,sitten hurauttaa 30 kilsan päähän ,raahaa koneen 5 kerrokseen, asentaa sen ja saa 20e ??

Mistä näitä oikein sikiää?? 0,50 senttiä kilometri on jo pelkästään auton kulut ,eli 30 euroa.

Ja tuollainen ihminen sitten ulisee ettei voi mennä töihin josta saa "vain" 20 euroa tunnilta vaikka omasta mielestään muiden pitäisi jopa maksaa siitä, että saa palvella häntä ja kaltaisiaan persläpiä.

Vierailija
56/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä asentamista pyykinpesukoneessa on? Olen itse omin käsin 'asentanut' useampia pesukoneita, koulutus maisteri.

Säästää saa kuinka paljon tahansa, kunhan ei pidä sitä raha pankkitilillä.

Minäkin olen maisteri. Olen asentanut kaikki pesukoneeni tähän mennessä, mutta nyt selkävamman vuoksi en halua ryhtyä siihen.

Kuten aloituksessani mainitsin, en pysty säästämään muualle kuin pankkitilille. Selkävammani vuoksi en pysty liikkumaan pankkiautomaatille, taksikyyteihin ei ole rahaa, eikä ole ketään, jota voisin pyytää apuun.

Kysymykseni koskee vain tuota hyväksytyksi todetun summan kokoa.

Ap

Jos sulla on selkävamma , niin eikö sun pitäisi olla sairaslomalla?

Lääkärin mielestä olen työkykyinen, ja kuten näkyykin, kirjoittaminen sujuu vaivatta. Olen työvoimareservissä kärkkymässä töitä, joissa ei tarvitse istua, seistä tai kävellä.

Ap

Vierailija
57/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Missä käyt kaupassa? Jos siinä ei ole pankkiautomaattia lähellä, voiko kassalta nostaa käteistä? Se on yleistynyt aika paljon viime aikoina, yleensä cashbackin nimellä. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa, kun yrittää saada raha käteiksi

2. Kannattaa silti katsella niitä käytettyjä koneita, tosi hyvällä tuurilla joku voi myydä ihan naapurissa

3. Minusta jos joku kituen toimeentulotuesta säästää johonkin olennaiseen (kuten pesukoneeseen), pitäisi Kelan antaa tilillä olla enemmän, kunhan selittää mitä varten säästää ja järjellisen ajan kuluttua sen kuluttaa. Miten muuten köyhän on tarkoitus yhtään oloaan parantaa ja myöhemmin päästä tuista eroon?

Vierailija
58/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikset maksa luonnosa?

Minulle yksi yyhhoo tarjosi maksua luonnossa, mutta sanoin ettei minulla ole antaa noin suuresta takaisin.

Vierailija
59/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikset maksa luonnosa?

Myin kerran iphonen luontovisalla jonka asiakas maksoi kolmessa erässä pois.

Eräänlaista oravannahkakauppaa , mutta hyvin luontevaa ja lähentää ihmisiä.

Vierailija
60/67 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Missä käyt kaupassa? Jos siinä ei ole pankkiautomaattia lähellä, voiko kassalta nostaa käteistä? Se on yleistynyt aika paljon viime aikoina, yleensä cashbackin nimellä. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa, kun yrittää saada raha käteiksi

2. Kannattaa silti katsella niitä käytettyjä koneita, tosi hyvällä tuurilla joku voi myydä ihan naapurissa

3. Minusta jos joku kituen toimeentulotuesta säästää johonkin olennaiseen (kuten pesukoneeseen), pitäisi Kelan antaa tilillä olla enemmän, kunhan selittää mitä varten säästää ja järjellisen ajan kuluttua sen kuluttaa. Miten muuten köyhän on tarkoitus yhtään oloaan parantaa ja myöhemmin päästä tuista eroon?

1. Tilaan kaiken kotiinkuljetuksella Prismasta, joka on halvin ruokakauppa. Apteekin kuljetus on vajaat viisi euroa. Muita hankintoja harkitsen ja yhdistelen kuukausikaupalla, koska 12-15 euroa kuljetukseen on tosi iso raha. Tämä pesukonelogistiikka näyttää kyllä jo ylitsepääsemättömältä.

2. Hyvä tuuri ei ole koskenut minua enää vuosiin.

3. Olen samaa mieltä.

Ap