Paljonko tukien saaja saa säästää käytännön tarpeeseen?
Toivottavasti kukaan ei poistata kysymystäni pelkästään otsikon perusteella.
Tarvitsen pyykinpesukoneen. Sosiaalitoimisto antaa harkinnanvaraista tukea vain käytettyyn koneeseen. En pysty liikkumaan pitkin maakuntaa käytettyjen koneiden perässä, joten ainoa mahdollisuuteni on ostaa uusi, joista halvin maksaa 250 euroa, kuljetus ja asennus noin 100 euroa. Säästämiseen menee kuukausia. En pysty käyttämään käteistä.
Miten monta satasta saa "lojua" tilillä, ennen kuin toimeentulotukea pienennetään? En uskalla kysyä sosiaalityöntekijältäni hänen erikoisen asenteensa vuoksi. Asialliset ja erityisesti omaan kokemukseen perustuvat kommentit ovat tervetulleita.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asentamista pyykinpesukoneessa on? Olen itse omin käsin 'asentanut' useampia pesukoneita, koulutus maisteri.
Säästää saa kuinka paljon tahansa, kunhan ei pidä sitä raha pankkitilillä.
Joo, ja sitten kun tulee vesivahinko, saa vakuutuksesta 0 euroa...
No on se liitin niin vaikea laittaa, täällä kuvitellaan että siihen tarvitaan joku erikoiskoulutus.
Älä pidä yhtään mitään tililläsi 5 päivää ennen kuun vaihdetta. Ei latiakaan. Alle 50e on ihan maksimi mutta sen jälkeen kaikki miinustaa sun seuraavan kuun tukea. Jos jostain ihmeen syystä sulle on jäänyt säästöjä tuosta pienestä rahasta, nosta pois ne. Puhun kokemuksesta jota sairauden myötä 10 vuotta eikä töihin huolita tai kykene. Minulla myös tilanne se ettei kukaan auta, ei perhettä eikä sukua. Ystävät, ne katosi jo ajat sitten kun työelämä jäi sairastelun vuoksi.
Jos joku on minulle kateellinen niin voin vaihtaa mieluusti paikkaa. Sen verran koville ottaa tämä syrjäytyminen kaikesta ja kaikista. Enää ei voi mennä ravintoloihin ystävien kanssa eikä kukaan soita eikä käy. Kadehtikaa pois. Sairaus se on sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä asentamista pyykinpesukoneessa on? Olen itse omin käsin 'asentanut' useampia pesukoneita, koulutus maisteri.
Säästää saa kuinka paljon tahansa, kunhan ei pidä sitä raha pankkitilillä.
Joo, ja sitten kun tulee vesivahinko, saa vakuutuksesta 0 euroa...
No on se liitin niin vaikea laittaa, täällä kuvitellaan että siihen tarvitaan joku erikoiskoulutus.
Ei siihen tosiaan tarvita erikoiskoulutusta tai mitään koulutusta, mutta koneen purkaminen pakkauksestaan ja erityisesti kuljetustukien poistaminen on temppu, johon minä en fyysisesti enää pysty. Joudun joka tapauksessa maksamaan asennuksesta, joten olisi hyvä, että koko homma tulisi valmiiksi samalla kertaa.
Ap
Yksinasuvalla toimeentulotukea saavalla saa olla vain 50€/kk ylimääräistä tilillä.
Eli jos saat 150€ veronpalautusta, se vähentää 100€ toimeentulotukea tai tuen määrästä riippuen useamman kuukauden tt-tukea. Köyhä ei saa säästää, mutta silti pitäisi tt-tuella kattaa kaikki kulut, vaatteet ja kodinkoneet.
Suosittelen ostamaan koneen osamaksulla, se on ainoa mahdollisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvalla toimeentulotukea saavalla saa olla vain 50€/kk ylimääräistä tilillä.
Eli jos saat 150€ veronpalautusta, se vähentää 100€ toimeentulotukea tai tuen määrästä riippuen useamman kuukauden tt-tukea. Köyhä ei saa säästää, mutta silti pitäisi tt-tuella kattaa kaikki kulut, vaatteet ja kodinkoneet.
Kerroin tuolla edellä, että osamaksu ei ole mahdollinen. Jos olisi, olisi minulla pesukonekin, eikä tarvitsisi täällä kysellä..
Ainoa tapa saada pesukone on säästää siihen rahat. Säästäminen on kuitenkin kielletty.
Aika ilotonta on tämä köyhän ja raihnaisen elämä.
Ap
Eikö tästä säästämisestä voi sopia tuen maksajan kanssa erikseen selvittäen? Saisit tukea käytettyyn, mutta haluat uuden, mikä on ok ja ymmärettävää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tästä säästämisestä voi sopia tuen maksajan kanssa erikseen selvittäen? Saisit tukea käytettyyn, mutta haluat uuden, mikä on ok ja ymmärettävää.
Tämä ketju on selventänyt sitä, että minulla ei tosiaan ole mitään keinoa ostaa pesukonetta. En haluaisi kysyä sosiaalityöntekijältä, koska en halua silmätikuksi, mutta pakko kai on kysyä.
Kyllä minulle käytettykin pesukone kelpaisi, mutta käytännössä se kävisi kalliimmaksi kuin uuden ostaminen netistä. Minun olisi ostettava kone sokkona tai käytävä taksikyydillä katsomassa sitä; sosiaalitoimisto haluaa, että kone myös "tarkastettaisiin", mikä minusta kuulostaa sekä kalliilta että hankalalta. Paikallisten firmojen kuljetusmaksut alkavat sadasta eurosta per keikka. Tuohon pitäisi vielä maksaa asennus ja ne nippelit, joita siihen mahdollisesti tarvitaan. Gigantti on kaikkineen halvempi vaihtoehto, ja tuotteella on kaiken lisäksi takuukin.
Ap
Laitan joka kk n .100€ rahalippaaseen, nyt siä on n.1200€ tämän vuoden ylijäämää säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan joka kk n .100€ rahalippaaseen, nyt siä on n.1200€ tämän vuoden ylijäämää säästössä.
Osta muutamalla säästämälläsi satasella luetunymmärtämisen kursseja. Tulevat tarpeeseen.
kirjoitti:
Olisiko vain yksinkertaisesti helpompaa, jos menisit töihin, ettei tarvitsisi tuollaisia asioita pohtia ja säätää? Olisi varmaan vähemmän vaivaa, kun tukijärjestelmistä kaiken hyödyn irtiottamisen optimointi.
Ekalla palkalla saisit jo sen pesukoneen. Ja ihan eritavalla mielesi kohenisi, kun omalla itse hankkimillasi rahoillasi olisit saanut sen hankittua!
Tässä tuli eka orpokyprän kaltainen.
Siis työmarkkinatuella? Silloin saa tulla tilille satunnainen tulo. Itse sain 2000€ perintöä, ei vaikutusta. Tästä on kyllä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis työmarkkinatuella? Silloin saa tulla tilille satunnainen tulo. Itse sain 2000€ perintöä, ei vaikutusta. Tästä on kyllä aikaa.
"Miten monta satasta saa "lojua" tilillä, ennen kuin toimeentulotukea pienennetään?"
Vierailija kirjoitti:
Säästä käteisenä. Tai pyydä maksusitoumus pesukoneeseen, niin ei tarvitse omia rahoja laitteisiin tuhlata.
Maksusitoumustahan et saa jos olet yksinasuva sinkku. Pese ne pyykkisi vaikka ämpärissä. Toinen asia jos taloudessa alaikäisiä lapsia. Silloin voit saada maksusitoumuksen pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästä käteisenä. Tai pyydä maksusitoumus pesukoneeseen, niin ei tarvitse omia rahoja laitteisiin tuhlata.
Maksusitoumustahan et saa jos olet yksinasuva sinkku. Pese ne pyykkisi vaikka ämpärissä. Toinen asia jos taloudessa alaikäisiä lapsia. Silloin voit saada maksusitoumuksen pesukoneeseen.
Mistä tuollaisen maksusitoumuksen saa?
Kysymys oli tukien saajista. Lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 50e raja koskee esim. lahjarahaa tai veronpalautusta, eikä tarkoita, ettei tilillä saisi koskaan olla enempää. Pakkohan se on tt-tuellakin tehdä hankintoja, kodinkoneita, huonekaluja ja polkupyöriä yms. Pieni puskuri saanee ja on hyväkin olla, mutta ei siihen mitään tarkkaa virallista rajaa ole olemassa ja lienee myös virkailijakohtaista?
Asiaa tutkineena, yksinasuvalla toimeentulotuella saa olla ainoastaa 50euroa säästössä kuun lopussa. Tsemppiä. Vaikea tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 50e raja koskee esim. lahjarahaa tai veronpalautusta, eikä tarkoita, ettei tilillä saisi koskaan olla enempää. Pakkohan se on tt-tuellakin tehdä hankintoja, kodinkoneita, huonekaluja ja polkupyöriä yms. Pieni puskuri saanee ja on hyväkin olla, mutta ei siihen mitään tarkkaa virallista rajaa ole olemassa ja lienee myös virkailijakohtaista?
Tuo virkailijakohtaisuus ja harkinnanvaraisuus onkin aikamoinen ongelma, kun hankinta on tehtävä ensin, ja vasta sitten voi hakea siihen tukea. Käytännössä voi käydä niin, että on säästänyt pesukoneen hinnan, ja yhtäkkiä saldo on taas nolla, mutta pesukonetta edelleenkään ole.
Tämä kuoppa on liian syvä, että pääsisit siitä yksin ylös. Tarvitsen apua. Luota vielä kerran ihmisen hyvyyteen. Eikö olo ketään keneltä voisit pyytään apua, tuttavaa,naapuria,etääntynyttä läheistä? Tai sitten jos ei oikeasti ole ketään käänny järjestöjen ja diakonian puoleen. Eikös monesta kaupan kassasta saa nostettua käteistä? Monesti olen kääntyt ihan myös tuntemattomien puoleen. Etsit torista joku joka voisi toimittaa käytetyn pyykkikoneen sinulle kotiin. Tsemppiä.
En voi. Yritykseni kaatuminen johti maksuhäiriömerkintään. Velkoja ei ole paljon, mutta työttömänä en selviä niistä koskaan. Mikään, mihin tarvitaan puhdasta mainetta ja kansalaiskunniaa, ei ole mahdollista.
Ap