Päätin aloittaa talvipyöräilyn, koska kaveri suositteli sitä minulle.
Nyt otan itseäni niskasta kiinni, ja alan käyttää polkupyörää.
Muutaman kilometrin siirtymät, ja pienet kauppa jutut tästä lähtien pyöräillen.
Polkupyörä on lojunut varastossa vuosia, mut nyt sekin on kaivettu esiin.
Pyöräilykypäräkin löytyi oikeastaan ihan sattumalta, kun varastoa pengoin. Myönnän että kypärää en ole käyttänyt, kun pari kolme kertaa. (Sain kypärän joskus 10 vuotta sitten)
Olen toki pyöräillyt aiemmin aktiivisesti, muuta viime vuosina harvoin.
Ehkäpä nyt olisi aika kokeilla käyttää myös sitä kypärää.
Toivottavasti pyöräily tuo apua krooniseen selkäkipuun, ja parantaa kuntoa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kun on nastarenkaat talvella niin ei ole mitään syytä olla pyöräilemättä.
Olen pyöräillyt talvella yli 40 vuotta, ei ole ikinä ollut nastarenkaat. Kyllä työmatkat yhteen aikaan noin 10 kilometriä suuntaansa, lähemmäs 30 asteen pakkasessakin. Mietin miksi talvella pyöräily olisi joten erikoista ? Ei siihen tarvitse mitään muuta kuin pyörän.
Toinen ympäri vuoden pyöräilijä täällä. Ei ole nastarenkaita minullakaan. Talvipyöräily on yllättävän mukavaa, paljon mukavampaa kuin esim vesisateessa ja hirveässä tuulessa pyöräily. Varustautuminen vaan tuottaa päänvaivaa. Kylmällä on pakko pukea toppatakki, pipo ja huivi ja sitten on ihan hikinen kun pääsee töihin. Välillä olisi kiva pukeutua siististi tyyliin vaaleaan villakangastakkiin ja neulemekkoon, mutta ei sellaisessa varustuksessa tee mieli polkea 7km kaupungin halki pakkasessa. Toppahousutkin on rasittava vaihtaa työpaikalla kun kuitenkin pitää olla ihan edustava. Aika usein mulla on vain merinovillapitkikset ja farkut niiden päällä niin ei tarvitse vaihtaa vaatteita töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyöräillyt talvella yli 40 vuotta, ei ole ikinä ollut nastarenkaat. Kyllä työmatkat yhteen aikaan noin 10 kilometriä suuntaansa, lähemmäs 30 asteen pakkasessakin. Mietin miksi talvella pyöräily olisi joten erikoista ? Ei siihen tarvitse mitään muuta kuin pyörän.
Nastarenkaat ovat kovempaa materiaalia. Hiekoituskivet ovat aika teräviä ja menevät kumin läpi. Sisärengas hajoaa herkemmin kun ajaa kesärenkailla. Kun omistaa vanteen johon sopii vain ohuet renkaat niin kesärenkailla on vaarallista ajaa talvella jäällä. Nastarenkailla on huolettomanpaa ajoa ja pääsee lujempaa oikeissa olosuhteissa. Nastarenkaisiin tottuu eikä halua ajaa ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää ja liukkaus on vaarallista? Itse liukastelen kävellen kengillä ja autolla ajaessakin, joten kai nyt pyörälläkin voi kaatua tai liukastua autotielle ja jäädä auton alle tms.
Nastarenkaattomalla pyörällä voi ajaa vaikka märällä luistinradalla kunhan ei tee äkkinäisiä käännöksiä. Jos hankkii nastarenkaat niin sitten voi tehdä myös niitä äkkinäisiä käännöksiä.
Kävellen liikkuminen sen sijaan voi olla tuollaisessa ympäristössä lähes mahdotonta.
Juu ja kesärenkaillakin voi ajaa autolla ympäri vuoden kunhan ei tarvitse kääntyä tai pysähtyä. Jossain lapissa ehkä pärjää kun on sitä lunta, ei siinä nastoilla tee mitään mutta täällä etelässä on jatkuvaa sulamista ja jäätymistä.
Sitten on nää jotka polkee tyylikkäästi kypärä takaraivolla.
Hyvin yleistä ettei kypärää viitsitä kiinnittää kunnolla.
Yleiskunto kasvaa ja lihakset voimistuu. Pyöräily on hyvä kuntoilu muoto.
Talvi on vain petollista aikaa. Tiet voivat olla todella liukkaita.
Olen pyöräillyt useita vuosia läpi vuoden ja todellakin tiedän jotain pyöräilystä. Ensinnäkin kypärää ei tarvitse vaihtaa uuteen parin vuoden välein jos ei huvita. Tärkeintä kypärässä on se että se on sopivan kokoinen eli pysyy päässä jos törmää. Minulla on kolme eri kypärää erilaisiin käyttötarkoituksiin.
toisekseen olen kaatunut pyörällä varmaan kymmeniä kertoja jo autojen kanssa olen myös kolaroinut useasti. Kertaakaan en ole kolauttanut päätäni. Sormet ovat sen sijaan ottaneet kipeää. Kaatuminen on ihan normaali asia eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Usein kannattaa kaatua hallitusti kuin yrittää pysyä viimeiseen asti pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nää jotka polkee tyylikkäästi kypärä takaraivolla.
Hyvin yleistä ettei kypärää viitsitä kiinnittää kunnolla.
Näin kävi omalle äidille,joka ilmeisesti unohti kiinnittää pyöräilykypärän hihnan.
Kaatui pyörällä katukiven reunasta,lyöden päänsä asfalttiin. Onneksi selvisi pelkällä aivotärähdyksellä.
Pyöräilykypärä oli lentänyt pois päästä,joten se ei hyödyttänyt.
Voin todeta että 1-vaihteinen Helkama Oiva vm -84 kyntää kehnosti auratulla pyörätiellä, jopa paremmin kuin kesäkelillä. Kelillä kun kelillä 12 km päivässä ja on alkanut polvivaivatkin hellittämään.
Kyllä kai se kypärä on hyvä olla.
Itsellä on pyöräilyt vähäksi aikaa pyöräilty, kaaduin marraskuussa ihan ekoilla metreillä kun liukasta lunta alla, ja jalka ei ole kunnossa vieläkään. Liekö nastoistakaan apua täällä perämettissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää ja liukkaus on vaarallista? Itse liukastelen kävellen kengillä ja autolla ajaessakin, joten kai nyt pyörälläkin voi kaatua tai liukastua autotielle ja jäädä auton alle tms.
Nastarenkaattomalla pyörällä voi ajaa vaikka märällä luistinradalla kunhan ei tee äkkinäisiä käännöksiä. Jos hankkii nastarenkaat niin sitten voi tehdä myös niitä äkk
Minä kun tulen pihalta kevyen liikenteen väylälle, niin pitää tehdä äkkinäinen käännös, ja viikko sitten märällä jäällä kaaduin siinä heti. Ei ollut nykyiseen rengaskokoon sopivia nastarenkaita ja ajattelin, että leveillä nappularenkailla ehkä onnistuu, no tosiaan etupyörä lähti alta ja siinä ei mitenkään ehtinyt tehdä mitään ennen kuin löin kasvot asfalttiin. Kypäräni ei myöskään suojaa kasvoja, kun se on ihan tavallinen kypärä eikä mikään dh-kypärä tai vastaava.
Joskus on ollut talvia, jolloin täällä on pärjännyt nastattomalla renkaalla ihan hyvin, tämä talvi ei selvästikään ole sellainen. Ja ennen korona-aikaa kuljin lähes joka päivä töihin yhteensä 18-19 km päivässä, joten talviajokokemusta kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaadut ja sen jälkeen et aja pyörällä 10vuoteen. Odota mielummin toukokuuta.
Kävellessä on paljon suurempi riski kaatumiseen.
Ei ole terveellä.
Ens viikolla -30. Onnea pyöräilyyn🤣
Pyöräily ei ole selälle hyvä liikkumismuoto todellakaan. Kävely on.
Hyvä. Naisena en millään tajua miten jotkut voivat pyöräillä jäätävässä viimassa, eivät liukastu ja kaadu ilmeisesti. Samoin miten jotkut voivat käyttää sähkölautaa kaatumatta, keski-ikäinen mies meni kerran sillä, ei kypärää. Ehkä en vain tajua jotain tässä.
Ok siinäpä niitä juttuja sitten tulikin.
Tänään pyöräilyä noin 5km ja oikein hyvä keli oli.
Täytyy ostaa uusi pyöräilykypärä, ja valotkin puuttuu pyörästä.
Löytyvät varmasti kaupungin prismasta. Toivotan hyviä pyöräily hetkiä kaikille. ap
Talvella oppii lukemaan tietä mistä kannattaa ajaa, jos on liukasta. Lumisilla keleillä kannattaa varata aikaa taluttamiseen, kun aura-autotkaan ei kaikkialle heti kerkeä. Katukivetysten yli kannattaa ajaa mahdollisimman suorassa kulmassa, ettei takapyörä liukastu. Ilman nastojakin pärjää, kun rauhallisesti ajaa ja hiekotuksen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaadut ja sen jälkeen et aja pyörällä 10vuoteen. Odota mielummin toukokuuta.
Kävellessä on paljon suurempi riski kaatumiseen.
Ei ole terveellä.
Oletko koskaan kokeillut kävellä kirkkaalla ja märällä jäällä? Siinä ei edes pysty ottamaan askelia vaan pitää hivuttaa jalkoja ehkä 10 senttiä kerrallaan. Nastarenkaaton pyörä sen sijaan rullaa siitä samasta jäätiköstä yli ja pystyssä pysyy kunhan ei tee äkkinäisiä käännöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Talvella oppii lukemaan tietä mistä kannattaa ajaa, jos on liukasta. Lumisilla keleillä kannattaa varata aikaa taluttamiseen, kun aura-autotkaan ei kaikkialle heti kerkeä. Katukivetysten yli kannattaa ajaa mahdollisimman suorassa kulmassa, ettei takapyörä liukastu. Ilman nastojakin pärjää, kun rauhallisesti ajaa ja hiekotuksen päällä.
En ole kyllä koskaan joutunut taluttamaan pidempää matkaa tieverkolla ajaessa. Aina ovat autojen renkaat sen verran tampanneet lunta, että siinä pyörien urassa pääsee etenemään.
Kuinkas moni ylipäätään käyttää pyöräilykypärää?