Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien välinpitämättömyys loukkaa

Vierailija
26.12.2023 |

Olen jo pitkään ollut huolestunut siskostani. En nyt tunnistettavuuden takia mene liialti yksityiskohtiin, mutta hänen käytöksensä ja mielenterveytensä on mennyt alas huolestettuvaa vauhtia. Asun itse eri paikkakunnalla, niin myös siskoni, mutta näin joulun aikaan molemmat olemme nähneet lapsuuden kodissa.

Ja sitten asiaan. Vanhempieni suoraan sanottuna välinpitämätön suhtautuminen ärsyttää. Sisko saattaa tuntikausia tuijottaa seinää liikkumatta, ei reagoi mihinkään, ei puhu eikä juo tai syö ja vanhempani silti ajattelevat, että hän vain esittää. Tuntuu todelta pahalta kuunnella vierestä, kun näitä tilanteita olen jouluna todistanut ja miten he hänestä puhuvat. Puistattaa, että siskoni mukaan hän kyllä kuulee ja ymmärtää puhetta, muttei vain pysty reagoimaan.

Minulle on tullut tunne, että vaikka siskollani olisi diagnoosina fyysinen (eli "oikea sairaus", ei mt) sairaus, vanhempani ajattelisivat kyseessä olevan draamailua tms.esittämistä. Olen pannut merkille muitakin huolestuttavia oireita ja mietin miten ihmeessä saisin autettua häntä. Siskoni on mm.puhunut avoimesti itsetuhoisuudestaan, mistä minä olen todellakin huolissani. Isäni mielestä tämäkin on vain huomionhakuisuutta. Pelkään, että siskoni vaikka onki aikuinen, ottaa tästä onkeensa, ettei kukaan välitä tai kuule häntä ja tekeekin jotain peruuttamatonta :(. 

Olen todella täynnä tätä. Haluaisin vain ravistaa molempia ja näyttää, ettei tämä tilanne mene ohitse millään olantaputuksilla ja "kyllä se siitä"-mantroilla. Olen yrittänyt puhua asiasta, mutta todennut sen olevan turhaa. Miten hel**tissä saan apua ihmiselle, joka on itse täysin voimaton ja loppu sitä hakemaan ja joka jatkuvasti aliarvioi omia oireitaan ja vaikeuksiaan kiitos edellämainitut ongelmat?? 

Anteeksi vuodatus. Olo on vain niin voimaton ja haluaisin huutaa. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä aikuissosiaalityöhön. Heidän tehtävänsä on auttaa sua etenemään tässä asiassa. Hanki siskollesi apua!

Voimia sinulle, pidä siskosta huolta! Älä luovuta, vaikka avun saaminen voikin olla hidasta ja tuntua mahdottomalta. Kiitos kun välität

Vierailija
2/5 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sotkea vanhempia asiaan, jos he eivät halua ymmärtää. Yritä itse saada hänelle apua. Palvelevista numeroista voi kysyä paikkakuntakohtaisiakin neuvoja nimettömästi. Mene yhdessä sisaresi kanssa lääkärin vastaanotolle? Keskustelu on hyväksi, jos se onnistuu. Itsetuhoisena hetkenä pitää jutella mukavia eikä synkentää toisen ajatuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet aikuinen, siskosi on aikuinen. Miksi ihmeessä edelleen huudatte vanhempia apuun asiassa, joka ei heille kuulu?

Jos haluat siskollesi apua, hanki sitä äläkä oleta, että vanhemmillasi olisi mitään velvollisuuksia tilanteessa, jossa sisko on jo moneen kertaan kaiken avun torjunut!

Vierailija
4/5 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huutanut heitä apuun, enemmänkin toivoisin, että he viimeinkin ymmärtäisivät, että hän tarvitsee oikeasti apua. Minua vain pännii, että he aktiivisesti ajattelevat hänen vain olevan vaikea ja huomionkipeä ja heidän puheidensa kautta siskoni on ajatellut itsestäänkin jo näin. 

Siskoni on ollut jonossa jo kuukausia, ilman mitään konkreettista apua. Pikemminkin koen, että julkinen terveydenhuolto on jättänyt hänet omilleen. Pompotellaan vain ympäriinsä. Ymmärrän, että resursseja on rajallisesti, mutta hän on tuonut ilmi itsetuhoisuutensa ja kertonut minulle lääkärin olleen välinpitämätön asiaan. Pelkään, että hänen tekonsa menevät entistä pahemmaksi juuri tämän asenteen vuoksi kun kotoakin kuuluu sama viesti.

Ja olen samaa mieltä, että siskoni ei kannata vanhempia sotkea tähän asiaan enää jo itsensä vuoksi. Ymmärrän, että hän haluaa puhua ja kertoa ongelmistaan, mutta tästedes lupaan, että soittakoon vaikka mihin aikaan tahansa minulle. Ajattelin myös, että vien hänet lääkäriin itse ja katson, mihin tilanne etenee. Kiitos teille tsempeistä ja neuvoista! 

Vierailija
5/5 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun porukat oli tollasii. Sitpä tulikin diagnoosina semmoinen pommi että katkaisin välit kun ei heidän mielestää mitään mussa ole mikään vialla.