Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Suomessa täysimetys kestää keskimäärin 1,4 kk!

Vierailija
06.01.2007 |

Luin just uusimmasta Vauva-lehdestä Oulun ja Tampereen synnytyssairaaloissa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan tutkimuksessa seurattujen yli 3500 vauvan täysimetys kesti keskimäärin vain 1,4 kk. Musta tosi vähän aikaa, kun suositus on kuitenkin (4-)6 kk. Osittaisimetys kesti keskimäärin 6 kk. Hyvin mielenkiintoinen pointti tossa kirjoituksessa oli mun mielestä se, että niitä vauvoja, jotka eivät synnytyssairaalassa saaneet lisämaitoa, imetettiin keskimääräistä pidempään. Mistä se johtuu? Ja tarkimmin imeväisten ruokasuosituksia noudattivat yli 30-vuotiaat ja hyvin koulutetut äidit.

Pitääkö tutkimus omalla kohdallanne paikkaansa vai oletko poikkeus?

Mun kumpikaan lapsi ei saanut sairaalassa lisämaitoa (eivätkä koskaan myöhemminkään saaneet lisämaitoa tai korviketta). Eka oli täysimetyksellä 6 kk ja osittaisimetystä kesti 1,5 v asti (jolloin lapsi itse vieroitti itsensä). Toka oli täysimetyksellä 5,5 kk ja saa myös itse vieroittaa myöhemmin itsensä (en aio tissiä häneltä väkisin viedä, mutta kun 1 v lähestyy, alan imetyskertoja hieman vähentää). Olen alle 30-vuotias, enkä ole hyvin koulutettu, vaan lähihoitaja =)

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kummallekaan lapselle annettu lisämaitoa sairaalassa, kielsin antamasta. Molempia lapsia on imetetty pitkään :)

En tiedä onko koulutuksella merkitystä, mutta minulla sitä ei juuri ole. Toisaalta otin paljon selville etukäteen, jo ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Halusin imettää hyvin ja pitkään.

Ehkä se on tämä tietämättömyys imetyksestä? Ehkä olisi hyvä jokin ns. imetysvalmennus?

Vierailija
2/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin koska vauva oli saanut isin hoidossa pullosta maitoa ja ei enää huolinut rintaa... Lisäksi sorruin tupakkaan!

En koe itseäni huonoksi enkä myöskään lastani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen täysimetyksellä 6 kk (ei lisiä sairaalassa) osittainen imetys jatkuu edelleen (vauva 9 kk).

Itselläni ei juuri koulutusta ja ikää alle 30 ;).

Vierailija
4/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetetty molempia 6kk ja imetys lopetettu 12kk. Olen alle 30v ja akateemisesti koulutettu.

Vierailija
5/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En koe itseäni huonoksi enkä myöskään lastani.

Vierailija
6/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin meidän tapauksessa kun vauvan sokerit piti saada nousuun synnytyksen jälkeen ja myöhemmin kun vauva ei jaksanut imeä rinnasta kun oli ennenaikainen.

Vierailija
7/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tyttäreni on saaneet sairaalassa lisämaito, mutta olen " täysimettänyt" ( Joku kuitenkin tulee saivartelemaan = )) 5 kk ja 6 kk. Ja osittain 10 kk ja 12 kk.

Vierailija
8/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin lastani 6kk. Lopetin imettämisen, kun palasin takaisin töihin lapsen ollessa 11kk.

Koulutusta on jonkin verran, yliopistotutkinto. Ikää on ja oli lapsen syntyeessäkin yli 30v.

Vierailija
9/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Niinkuin meidän tapauksessa kun vauvan sokerit piti saada nousuun synnytyksen jälkeen ja myöhemmin kun vauva ei jaksanut imeä rinnasta kun oli ennenaikainen.

Sokerit tarkkailussa ja SILTi kielsin antamasta lisämaitoa: sokerit nousivat hienosti omalla maidolla, vaikka yksi lisäpäivä oltiinkin sairaalassa. Ei siihen lisämaitoa välttämättä tarvitse, mutta toki niin pääsee helpommalla.

Vierailija
10/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saanut lisämaitoa, imetys lopetettiin 2kk iässä lääkärin määräyksestä. Ei ollut vaihtoehtoja.

Lisämaidon antamiseen ja imetyksen kestoon vaikuttavat paljon muutkin syyt kuin äidin halukkuus.

Vierailija
11/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyksellä viisi kuukautta, osittaisimetys jatkuu vielä (nyt 10 kk). Olen yli 30 v. opistotasoisesti koulutettu (hyvin, mutten akateemisesti :)).

Vierailija
12/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalassa vauvalle lisämaitoa kun en mistään mitään vielä tiennyt enkä tajunnut kieltää. No sen jälkeen kuitenkin oli täysimetyksellä 4kk, sen jälkeen alettiin maistelemaan soseita. Ja itse olen kolmekymppinen, en korkeasti koulutettu.

Vierailija
13/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joiltakin jopa kokonaan onnistuneen täysimetyksen torpedoida!

Kätilöopistollakin annetuista lisämaidoista on melkein 80 % turhaan annettuja, eli ihan vain " varmuuden vuoksi" , sen sijaan, että tuettaisiin imetystä kunnolla ja autettaisiin äitejä ja vauvoja kunnolla sen alkuun.

Vierailija
14/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smastakin syystä joskus tarvitaan, joskus ei. Tärkeintä pitäisi kuitenkin olla, että vauva saa riittävästi ravintoa ja voi hyvin.

Vierailija
15/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän myös sai tutin muutaman päivän iässä, rintakumi oli käytössä ja kotonakin annettiin maitoa pullosta silloin tällöin alusta asti.

Eipä tullut mieleenkään, etten olisi näiden kaameiden rikkomusten takia voinut täysimettää häntä puolivuotiaaksi. ;) Osittaisimetän edelleen, tyttö on kohta 1 v 4 kk.

Vierailija
16/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä olen sitten keskiverto. Osittainimetin 6kk. Olisin halunnut täysimettää, mutta minulla ei vaan tullut maitoa tarpeeksi. Söin jopa 5kk maidontuloa edistävää lääkettäkin :(

Lisämaitoa vauva sai sairaalassa, koska joutui lastenosastolle synnyttyään enkä saanut imettää ennenkuin poika oli 2vrk ja oppinut jo pullolle.

Vierailija
17/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei saanut lisämaitoa, imetys lopetettiin 2kk iässä lääkärin määräyksestä. Ei ollut vaihtoehtoja.

Esim. syöpähoidot voivat olla syynä ettei imetystä voi jatkaa.

Melkein kaikille lääkkeille kuitenkin on olemassa imetysaikanakin sopivia vaihtoehtoja, mutta kaikki lääkärit eivät vaivaudu esim. teratologisesta tarkistamaan sopivaa lääkettä, vaan kieltävät imetyksen (en väitä, että lainaamani viestin kirjoittajalla olisi ollut näit, puhun yleisellä tasolla).

Vierailija
18/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Täysimetin lastani 6kk. Lopetin imettämisen, kun palasin takaisin töihin lapsen ollessa 11kk.

Siis lapseni sai lisämaidon ennen kuin me tapasimme osastolla. Synnytys oli hankala ja päätyi hätäsektioon ja ennen kuin minä olin osastolle siirrettävässä kunnossa kului siihen monta monituista tuntia eli mieheni ruokki tällä aikaa lastamme lisämaidolla ja kun minä pääsin kehiin, niin imetys alkoi eli ensimmäisen puolen vuorokauden jälkeen lastani olen imettänyt 11kk, joista kuutena ekana hän ei saanut mitään muuta. Oli se sitten täysimettämistä tahi mitä lie ;) Liekö sitten tilaston mukaan olen täysimettänyt alle vai yli 1,4kk? ;)

Vierailija
19/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mrs_Starlight:

Eipä tullut mieleenkään, etten olisi näiden kaameiden rikkomusten takia voinut täysimettää häntä puolivuotiaaksi. ;) Osittaisimetän edelleen, tyttö on kohta 1 v 4 kk.

sinulla meni kaikki hyvin niistä huolimatta :)!

Vierailija
20/43 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esikoista täysimetin 4,5kk jonka jälkeen 10kk asti osittaisimetystä (uusi raskaus ym pakottivat tuolloin lopettamaan).

Kakkosta täysimetin 6kk ja nyt on tarkoitus jatkaa osittaisimetyksellä niin pitkäään kuin meistä hyvältä tuntuu. Toivon että ainakin tuo vuosi saadaan täyteen :) Niin ja sairaanhoitaja on ammattina, mihin koulutustasoon se nyt sitten lasketaankin.

Sinänsä ei kyllä kuuluta tähän tilastoon että emme asu suomessa, vaan ruotsissa jossa joidenkin lukemieni lakelmien mukaan täysimetystä harrastettaisiin pidempään kuin suomessa? Eroista näiden maiden välillä tuntuu ensimmäisenä pistävän silmään se että täällä en ole kuullut tuollaista imetys-painostusta ja syyllistämistä kuin suomessa. Ehkä imetys sitten koetaan normaalimpana asiana, tapana ruokkia lapsi eikä minään valtavana suorituksena jossa onnistutaan tai epäonnistutaan.

Itselleni esikoisen imetys oli todellinen haaste (lapsi ei ollut terve ja ei osannut imeä alkuun lainkaan). Tuolloin nuo lukemani ikävät kommentit ja syyllistämiset lähinnä loivat valmiiksi tappiomielialaa ja kannustivat vain lopettamaan koko touhun koska en sitä kirkkainta kruunua koskaan saisi. Täältä sain lähinnä kommenttia " päivä ja imetyskerta kerrallaan" , imetät niin pitkään kuin jaksat ja hyvältä tuntuu. Kun voimat alkaa loppua niin ruokaa on saatavilla kaupastakin eikä korvikkeen käyttö tee kenestäkään huonompaa äitiä.