Tutkimus: Suomessa täysimetys kestää keskimäärin 1,4 kk!
Luin just uusimmasta Vauva-lehdestä Oulun ja Tampereen synnytyssairaaloissa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan tutkimuksessa seurattujen yli 3500 vauvan täysimetys kesti keskimäärin vain 1,4 kk. Musta tosi vähän aikaa, kun suositus on kuitenkin (4-)6 kk. Osittaisimetys kesti keskimäärin 6 kk. Hyvin mielenkiintoinen pointti tossa kirjoituksessa oli mun mielestä se, että niitä vauvoja, jotka eivät synnytyssairaalassa saaneet lisämaitoa, imetettiin keskimääräistä pidempään. Mistä se johtuu? Ja tarkimmin imeväisten ruokasuosituksia noudattivat yli 30-vuotiaat ja hyvin koulutetut äidit.
Pitääkö tutkimus omalla kohdallanne paikkaansa vai oletko poikkeus?
Mun kumpikaan lapsi ei saanut sairaalassa lisämaitoa (eivätkä koskaan myöhemminkään saaneet lisämaitoa tai korviketta). Eka oli täysimetyksellä 6 kk ja osittaisimetystä kesti 1,5 v asti (jolloin lapsi itse vieroitti itsensä). Toka oli täysimetyksellä 5,5 kk ja saa myös itse vieroittaa myöhemmin itsensä (en aio tissiä häneltä väkisin viedä, mutta kun 1 v lähestyy, alan imetyskertoja hieman vähentää). Olen alle 30-vuotias, enkä ole hyvin koulutettu, vaan lähihoitaja =)
Kommentit (43)
Halusin vain kirjoittaa tosta tutkimuksesta, kun siinä oli niin mielenkiintoisia pointteja (lisämaidon antamisesta ja äidin iästä ja koulutustasosta). Harmi vaan, ettei tossa kirjoitettu mitään siitä, mitä tutkimuksessa tarkoitettiin täysimetyksellä. Siis jos vauva saa elämänsä ekat puoli vuorokautta lisämaitoa ja saa sen jälkeen vaikkapa 6 kk pelkästään rintamaitoa, niin onko vauva täysimetetty? Mun itseni mielestä on, mutta en tiedä, mikä on tutkimuksen virallinen kanta. Ja ne on musta ihan hassuja, jotka sanoo, että jos vauva saa joskus pumpattua äidinmaitoa pullosta, niin vauva ei olisi silloin täysimetetty! Mutta älkää, please, alkako tappelemaan tästä asiasta, vaan kertokaa nätisti omat mielipiteenne!
esikoista imetin osittain n. 6kk. sai jo synnärillä korviketta ja kotonakin useimmiten. 3kk ikäisenä soseita.
toista en ole imettänyt kertaakaan. korviketta saanut ja myös n. 3kk ikäisenä soseita
kolmatta imetin samoin kuin esikoista. ja sai myös kiinteitä 3kk ikäisenä.
nyt neljättä odottelen ja toivottavasti menee samoin kuin ekan ja kolmannen kanssa tuo syöminen.
en koe olevani milläään tapaa huono äiti siitä, että olen toiminut näin. lapset ovat hyvin kasvaneet ja kehittyneet jne.
anteeksi vain, mutta ei se imetyskään ihan kaikilla onnistu ja voi olla ne miljoonat syyt miksi lasta ei imetetä (täysimetyksellä). harva lapsi siihen on kuollut, jos ei rintamaitoa saa.
Kaunis ajatus, että lääkityksessä voitaisiin ajatella imetystäkin. Unohdit vain sen, että monet rankoista lääkityksistä ovat rankkoihin vaivoihin. Äiti ei välttämättä ole kykenevä imettämään, hoitamaan lasta tai olemaan edes kotona. Imetys on pieru saharassa kokonaisuudessa jos äiti sairastuu vaikka syöpään raskausaikana tai vauvan synnyttyä. Vaikka kuinka olisi itse imetyshuuruissa niin jotain suhteellisuudentajua. Minulla ei ollut syöpää, mutta tämä on työn puolesta tuttua.
Meillä oli paljon tavallisempi syy imetyksen lopettamiseen. Vauva oli allerginen. Hän sai allergisia reaktioita kaikesta, mitä söin. Ruokavaliot eivät auttaneet ja vauva voi todella huonosti. Korvikkeella voi hyvin.
Kolmatta en olisi voinut edes imettää kun ei ole millä imettää. Leikattu rinnat.
Niin ja olen yli 30 v, korkeasti koulutettu.
Eli aina ei voi imettää vaikka tahtoisikin. Kolmonen on ollut terve, ei allergioita, ei korvatulehduksia eikä muitakaan sairauksia.
Mrs_Starlight:
Hän myös sai tutin muutaman päivän iässä, rintakumi oli käytössä ja kotonakin annettiin maitoa pullosta silloin tällöin alusta asti.Eipä tullut mieleenkään, etten olisi näiden kaameiden rikkomusten takia voinut täysimettää häntä puolivuotiaaksi. ;) Osittaisimetän edelleen, tyttö on kohta 1 v 4 kk.
Lisämaitoa sai nuo ensimmäiset päivät koska oma maitoni ei ollut vielä noussut. Lapsi syntyi rv37 kiireellisellä sektiolla ja istukan toimintahäiriön vuoksi " aliravittuna" , näin ollen tuo lisämaito oli hänelle välttämätön. Myöhemmin siirryttiin pumpattuun maitoon jota tarjoiltiin pääasiassa pullosta seuraavat 5 viikkoa, sillä lapsi ei kehitysvammansa vuoksi (ds) osannut imeä rintaa. Imetystä toki yritettiin ennen jokaista ruokailua, rintakumin kanssa koska ilman sitä ei lapsi yksinkertaisesti saanut mitään otetta. Tuttia emme ottaneet koskaan käyttöön, mutta muuten siis rikottiin näitä sääntöjä kirkkaasti ;). Jep, tiedän että olemme olleet todella onnekkaita monessakin mielessä. Eikä vähiten siinä että sain ruokkia lapseni nuo ensimmäiset viikot tuttipullolla nenämahaletkun sijaan...
Näistä rikkomuksista huolimatta siis täysimetystä 4,5kk, myöhemmin ajatellen olisi voinut jatkaa 6kk asti, mutta ensikertalaisena uskoin liian vahvasti neuvolan kantaa. Ja minulle tuo 4,5kk oli paljon suurempi saavutus kuin kuopuksen 6kk täysimetys.
*muistaakseni olin 22*
Vierailija:
Kaunis ajatus, että lääkityksessä voitaisiin ajatella imetystäkin. Unohdit vain sen, että monet rankoista lääkityksistä ovat rankkoihin vaivoihin. Äiti ei välttämättä ole kykenevä imettämään, hoitamaan lasta tai olemaan edes kotona. Imetys on pieru saharassa kokonaisuudessa jos äiti sairastuu vaikka syöpään raskausaikana tai vauvan synnyttyä. Vaikka kuinka olisi itse imetyshuuruissa niin jotain suhteellisuudentajua. Minulla ei ollut syöpää, mutta tämä on työn puolesta tuttua.
" vaivaan" lääke, joka sopii myös imetyksen aikana.
Jokainen toki arvioi jaksamisensa ym. ihan itse tykönään, mutta jos lääkäri sanoo, että imetys lopetettava lääkkeen takia, kannattaa aina soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä jos joku lääke sopisikin (vaikka juuri se minkä takia lääkäri haluaisi imetyksen lopetettavan..).
Näin käsittääkseni sanoin myös ensimmäisellä kerralla..
Esikoinen sai laitoksella lisämaitoa jonkun kerran (5-10 ml kerrallaan), kun en silloin vielä imetysasioissa ollut niin varma (ja tietoinen), että olisin luottanut oman maidon riittävyyteen. Kotiutumisen jälkeen ei saanut muuta kuin rintamaitoa 6 kk asti, ja ensimmäisen kuukauden imetin rintakumin kanssa. Tutin käyttö aloitettiin jo laitoksella. Imetys loppui, kun lapsi oli 13 kk.
Toinen ei saanut tippaakaan lisämaitoa, täysimetin 6 kk asti. Tuttiakaan ei ole koskaan syönyt (ei huolinut, vaikka välillä tarjottiin), ja imetys jatkuu edelleen, lapsi nyt 1v8kk.
Olen ylioppilas, yliopistokoulutus kesken.
eli olisko minunkin lapset sitten heti " poistettu" täysimetettyjen porukasta kun saivat lisämaitoa (luovutettua äidinmaitoa) eka päivänään? Sen jälkeen eivät pulloa huolineet, eka ei ollenkaan, ja toinen oli pakko opettaa erityiskorvikkeelle 9kk iässä, kun tuli allergiseksi lähes kaikelle rintamaidon kauttakin. Jokin tuollainen juttu siinä täytyy olla, koska lähes kaikki tuntemani äidit ovat imettäneet noin vuoden vanhaksi. Eikä minusta ole mitenkään keskiverrosta poikkeavia tuttuja.
Eikä imetys muuten lisämaidosta ja tutista kärsinyt. Pienempää yritin oikein aktiivisesti opettaa juomaan edes äidinmaitoa pullosta, mutta eka päivien jälkeen ei onnistunut enää ennen kuin imetys oli täysin lopetettu.
Itse siis sanon täysimettäneeni esikoista tuon 4,,5kk ennen kiinteiden maistelua. Käytännössä ensimmäiset 5 viikkoa hän sai maitonsa pumpattuna pullosta, minkä takia osa varmasti pitää täysimetys-termiä vääränä.
Kuopusta sanon täysimettäneeni 6kk ja tuona aikana hän on useammankin kerran saanut myös maitonsa pullon kautta. Minä itse miellän täysimetys-termin siihen että lapsi on ollut pelkällä rintamaidolla. Mikä sitten lieneekään oikea määritelmä...
Minä itse käytän täysimetystä kuvaamaan sitä, että vauva ei ole saanut ravinnokseen mitään muuta kuin äitinsä maitoa. Oli se sitten pullosta tai tissistä tarjoiltu ;).
Vauva oli iskokokoinen ja huusi nälkäänsä. Minut oli leikattu eikä maito noussut kovin äkkiä. Miksi en olisi turvautunut lisämaitoon?
Kun maitoa alkoi tulla, sitä tuli ihan hyvin. Täysimetin kuusi kuukautta ja olisin jatkanut pidempäänkin, jos lapsi olisi ollut samaa mieltä. Alkoi naureskella tissille ja kääntää päätään pois, kun tarjosin :)
Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä annettiin lupa lopettaa imetys. Kehuttiin, että riittävän kauan olin saanut kuitenkin imetettyä.
Olin yli 30 ja korkeakoulutettu...
To enable mothers to establish and sustain exclusive breastfeeding for 6 months, WHO and UNICEF recommend:
* Initiation of breastfeeding within the first hour of life
* Exclusive breastfeeding ¿ that is the infant only receives breastmilk without any additional food or drink, not even water
* Breastfeeding on demand ¿ that is as often as the child wants, day and night
* No use of bottles, teats or pacifiers
lopetin imetyksen, kun hän oli 1v 7kk. Sairaalassa hän sai suostumuksellani äidinmaidonkorviketta 3-5 päivän ikäisenä. Suosittelivat lisämaitoa, koska paino oli tippunut ja syntymäpaino oli alhainen. Maito nousi viidentenä päivänä ja kotona en tarvinnut kertaakaan korviketta. Rinnanpäät olivat haavoilla ja käytin rintakumeja alussa 2 viikkoa, kunnes pääsin niistä eroon. Kovasti siis yritin saada maitoa herumaan, että ihan haavoilla. Onneksi ei tullut rintatulehdusta.
Toista lasta " täysimetin" 6kk:ksi. Sai sairaalassa neljäntenä päivänä muutaman kerran äidinmaidonkorviketta tälläkertaa ihan minun pyynnöstäni. Muuten rauhallinen vauva alkoi itkemään nälkäänsä! Viidennestä päivästä eteenpäin selvisin omalla maidolla. Imetys jatkuu edelleen vauva nyt 1v 1kk.
Jälkeenpäin ajatellen toinen imetys on sujunut helpommin kuin eka. Maito heruu helpommin ja riittää ilman äidin uuvuttavaa hikoamista. Kielsin sairaalassa antamasta luovutettua äidinmaitoa. Sanoin, että " eiköhän minulta heru sentään tarpeelliset vasta-aineita sisältävät pisarat. Vain äidinmaidon korviketta saa luvallani antaa" . Olivat hoitajat niin huonomuistisia, että olisivat vahingossa antaneet tuota luovutettua maitoa jos en olisi kytännyt ja sitten vaihdattanut vääriä pulloja. Vaikka luovutettu maito onkin pastöroitua, niin minua inhottaa ajatus vieraan äidin maidon antamisesta lapselleni. Pärjäsivät hyvin korvikkeellakin nuo päivät!
Vierailija:
Kun maitoa alkoi tulla, sitä tuli ihan hyvin. Täysimetin kuusi kuukautta ja olisin jatkanut pidempäänkin, jos lapsi olisi ollut samaa mieltä. Alkoi naureskella tissille ja kääntää päätään pois, kun tarjosin :)Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä annettiin lupa lopettaa imetys. Kehuttiin, että riittävän kauan olin saanut kuitenkin imetettyä.
sai sairaalassa lisämaitoa. Lopetti rintamaidon itse 9 kk vanhana. Itse olen 23 wee ja ammatillisesti koulutettu.
Mutta väärin meni! Saihan lapsi sairaalassa kerran lisämaitoa ja tuttikin on ollut laitokselta asti päivittäin suussa.
Ja kotona ollessa välillä pumppasin maitoa pulloon ja menin lepämääm miehen ruokkiessa lastamme. Se siitä täysimetyksestä sitten.
Sai sairaalassa öisin vähän korviketta, johtuen siitä että olin itse todella huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen(vauva vaati että imetän istualleen puoli yötä ja oli istumakiellossa ja tissi ei yöllä makuuasennossa kelvannut). Täysimetys loppui kun vauva 4kk, paino oli pudonnut kun kukaan fiksu lääkäri ei huomannut vauvan sammasta joka aiheutti hirveän tissikivun ja sen ettei vauva pystynyt imemään kunnolla.
Lääkärin neuvoja jos oisin kuunnellut, imetys oisi tyssännyt siihen mutta toimin omaa päätä käyttäen, ja lapsi vieroitti itse itsensä kun oli 1v5kk vanha.
Kuopus nyt 5kk, ja ' täysimetyksellä' . Sai sairaalassa yöllä 10ml korviketta 6h maratonimetyksen jälkeen jolloin rinnat huusi hoosiannaa.....Kotona sai kerran 2kk ikäisenä korviketta 50ml, mulla oli pakollinen meno ja edellisenä päivänä koin järkytyksen kun heruin pumpulle hurjat 10ml edellisen viikon 100ml:n sijaan. Kuopus rupeaa saamaan soseita kunhan täyttää 6kk. Nyt olen maidottomalla dieetillä, eli kiinteiden aloitus voi venyä allergiakartoistusten takia..........
Snips tetra auki, plop plop pulloon ja lämpimäksi ja vauvalle. Eipä tuo nyt enää paljoa helpommaksi enää mene.. Ja Suomessa imetys opetus on ihan p*erseestä! Neuvoloihin raskauden aikana imetys opetus+ synnytyksen jälkeen pariksi viikoksi imetysohjaajat kotiin, niin lakaa lukemat nousta. Laiskuus ja yrittämättömyys.. Pullamössö äidit eivät viitsi sen vertaa taistella imetyksen puolesta, vaan heti ensimmäisten vastoinkäymisten jälkeen antaa pullosta.
Vierailija:
Puhuin asiasta neuvolassa ja siellä annettiin lupa lopettaa imetys. Kehuttiin, että riittävän kauan olin saanut kuitenkin imetettyä.
Koska yleinen imetysohje Suomessa kuuluu " suositellaan jatkettavaksi muun ravinnon ohella aina vuoden ikään saakka" .
Esikoinen sai lisämaitoa ja minulla oli rintakumi. Entäs tämä sitten: olin kerran jopa vuorokauden pois, eikä sekään täysimetysmenoa haitannut. Oppikirjojen mukaan kai imetyksen olisi pitänyt tyssätä viimeistään siihen.
Kuopuksen kohdalla ei lisämaitoa ja rintakumia tarvittu, mutta tutin hän sai ja pullosta maitoa satunnaisesti. Silti täysimetin häntäkin. Ai niin, ja tällä stoorilla on kiva kruunata fanaatikkojen järkytys: Imetin kuopusta joskus talvipakkasella leikkipuistossa! Ei muuta kuin tissi ulos takista ja vauvan suuhun. Ei tullut rintatulehdusta kertaakaan! ;)))