Joulu meni jo joten miksi joillakin on vielä jouluvaloja ja joulukoristeita?
Kommentit (53)
Minulla ne muuttuvat loppiaisen jälkeen laskiaisvaloiksi, sitten pääsiäisvaloiksi, vappuvaloiksi ja edelleen juhannusvaloiksi.
Itse miellän nämä enemmänkin talvivaloiksi jotka voi hyvin olla kaikkein pimeimmän ajan päällä. Maaliskuussa alkaa olemaan niin valoisaa ettei enää tarvi.
Otan pois kun päivä on pidempi kuin yö
Avaaja on taas nukkunut koulussa, kun ei tiedä, että joulun aika päätty vasta Nuutinpäivänä. Kausivaloja saa tietenkin polttaa niin kauas kevääseen kuin rahat vaan riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Valot laitetaan lokakuussa ja otetaan pois maaliskuussa. Siis ne ulkona olevat. Kuusen ja kyntteliköt ym jouluisimmat lähtee noin loppiaisena.
Minä otin suurimman osan joulukoristeista pois jo eilen. Kaunis joulukuusi saa jäädä. Eipä oikestaan muuta tarvitakaan.
Päätin, että en taida sittenkään viettää joulua. Nyt harmittaa vähän kun siivosin viimeisen päälle talon.
Paitsi ei siivoaminen koskaan ole tavallaan turhaa.
"Joulu on taas, joulu on taas, se pääsiäiseen asti kestää."
23.12. vasta virittelin kaikki jouluverhot ja valot. Olkoot nyt loppiaiseen.
Mä vasta alan laittelemaan joulukoristeita kun tilasin niitä alesta.
Minä jo ostan uusia koristeita ja valoja
lisään valoja nyt ja otan pois maaliskuun lopussa
Minä ainakin pidän ensi kesään omiin synttäreihin asti, se on jämptisti niin!
Vierailija kirjoitti:
Eli otat pois jo ennen joulua? Talvipäivänseisaus on 22.joulukuuta.
Ateistin joulu on heti ohi, mutta kunnon kansalaisilla joulu kestää Nuutinpäivään saakka.
Asun maalla ja pidän jouluvalot päällä ainakin maaliskuun loppuun. Tuovat valoa ja tunnelmaa.
Meillä joulujen valot ja koristeet saavat olla loppiaiseen saakka, ja vieläpä Nuutinpäivään asti loput jouluun liittyvät esineet tai koristeet. Mut mä en edes laita jouluun liittyviä koristeita, tähtivaloketjuja tms. kuin aikaisintaan joulukuun alussa. En ala koristaa kotiani jo lokakuun lopulla tai edes marraskuussakaan jouluaiheisilla valokoristuksilla. Kalenteri on juurikin sitä varten, jota voi seurailla, että pysyy ajantasalla juhlapyhistä ja niihin liittyvistä koristeluista kotonaan.
Muistisairastuneilla kylläkin saattaa olla ympäri vuoden kaikkien kalenterivuoden juhlapyhien koristelut esillä.
Uudenvuodenaattona ja sitä seuraavana uudenvuodenpäivänä on sittemin omat juttunsa, mutta kyllä esim. joulukuusikin saa olla ihan rauhassa kotonaan koristamassa ja valaisemassa pimeää talviaikaa loppiaiseen saakka. Joulutonttut sun muut osittain jouluaattoon kuuluvat freksiviitat voi jo vaikkapa pistää säilytyslaatikkoon odottelemaan seuraavan vuoden joulua. Jouluaiheisen ulko-ovikranssin voi kyllä jo ennen loppiaista nakata säilöön. Samahan se on juhla-aterioidenkin ruoatkin, kutakin juhlapyhää varten on yleensä omanlaisensa herkut tarjolla. Eihän pääsiäisenäkään syödä kinkkua, eikä jouluna syödä mämmiä tai pashaa. Teeman mukaan kuljetaan vuoden juhla-ajat läpi koristellen koti niin sisällä kuin ulkopuolella. Ja sapuskat linjaavat myös juhlapyhien teeman mukaisesti.
Miksei tietysti saattaahan jotkut uppopaistella munkkeja jouluna ja valmistaa simaa juotavakseen. Vappuna sitten joulun ruokamenuuta.:D
Mitä sää hättäilet, määkin sain vasta eilen viimeisetkin laitettua paikoilleen.
Onko sinulla kiire? Ota rauhassa. Kausivaloista kannattaa nauttia niin kauan kuin siltä tuntuu. Tuolla etelän maissa niitä näkee ympäri vuoden, koska öisin on pimeää.
Ne ovat kausivaloja eivätkä jouluvaloja ja minusta on mukava katsella niitä ihmisten ikkunoissa ja pihoissa.