Minkä ikäisenä annoitte lapsenne yökylään?
Meidän vauva on 7kk ja anoppi on kysellyt jatkuvasti jostain 3kk ikäisestä asti vauvaa yökylään hänen luokseen. Kiinteiden lisäksi imetän edelleen yöllä kerran tai kaksi ja päivisinkin 3-5 kertaa. Vauva on kyllä ollut elämänsä aikana 4 kertaa päivällä hoidossa 1-5h kerrallaan. Minua ahdistaa kun anoppi tuntuu pitävän minua jotenkin omivana kun en anna vauvaa vielä yökylään. Kyse ei ole siitä etten luottaisi häneen tms mutta mielestäni tämän ikäinen kuuluu vielä vanhempiensa luokse. Mun siskoillakin on lapsia ja yksikään niistä ei ole ennen vuoden ikää ollut yöhoidossa joten en osannut ajatellakaan että minulta joku odottaisi sellaista vielä pitkiin aikoihin. Ilmeisesti miehen puolen suvulla on ollut erilaiset käytännöt tässä asiassa. Vauvani on tosi helppo tapaus joten en ole yhtään väsynyt hänen hoitamisestaan eikä meillä vanhemmilla ole ollut mitään menojakaan miksi olisi vauvaa pitänyt antaa hoitoon. Olen itse kiltti luonteeltani ja olen tosi vaivaantunut kun anoppi kokoajan vihjailee ja kyselee asiasta mutta en saa terävästi sanottua kantaani. Yleensä vaan sanon että katsotaan sitä sitten myöhemmin.
Miten teillä muilla on menetelty yökyläilyjen kanssa? Olenko jotenkin outo ja omistuksenhaluinen? Tuntuu että kun pelkkä ajatuskin erosta ahdistaa niin varmasti valvoisin murehtimassa koko yön täällä kotona jos antaisin vauvan yökylään.
Kommentit (51)
Tosi outo otsikko.
Mä olin mummilla ja ukilla ihan pienestä alkaen. Maailman parhaat ja 100% luotettavat isovanhemmat.
Meidän 5v ei ole ikinä ollut yökylässä. Anoppi olisi myös halunnut vauvana, mutta pari päiväreissua sinne sai ymmärtämään, että kunto ei kestä. Meillä on siis molemmat mummot ja ukit niin huonokuntoisia, etteivät jaksa kun tuurilla sen pari tuntia ja silloinkin pitää istua sisätiloissa.
Lapsi kyllä pääsisi mun siskolle yökylään heti kun uskaltaa, mutta vielä jännittää liikaa ja haluaa kotiin nukkumaan.
Kyllähän sellainen ihminen on vinksahtanut, joka syyttäisi pikkulapsen äitiä omistushaluiseksi, kun ei "anna" lasta yökylään. Kertoo paljon ajatusmaailmasta, jos näkee lapsen jonain objektina, josta pitää jakaa muillekin eikä ihmisenä, joka hiljalleen luo suhdetta muihin kun siihen kypsyytensä puolesta kykenee.
Minun mielestäni lapset menevät yökylään kun sille on vanhempien puolesta tarve tai kun tämä itse sitä pyytää ja luotettava hoitaja löytyy. Vanhemmilla voi olla tarve siihen vaikka kun lapsi on 4kk vanha ja se on ihan ok, kun se todella tukee vanhempien jaksamista ja vanhemmilla on luottamuksellinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo otsikko.
Mä olin mummilla ja ukilla ihan pienestä alkaen. Maailman parhaat ja 100% luotettavat isovanhemmat.
Pahoittelut nyt jos äitiaivoillani kirjoitettu otsikko teksteineen on epäselvä. Ei pystynyt jälkikäteen muokkaamaan. Löysin jälkeenpäin luettuna muutaman muunkin virheen kirjoituksestani. Minkä ikäisen lapsen olette antaneet ensimmäistä kertaa yökylään? Omistushaluinen. Ja niin edelleen. Ehkä pointti tuli kuitenkin selväksi.
Tämä on anopin kolmas lapsenlapsi mutta edellisestä on vierähtänyt jo 10 vuotta että mummouden intoa kyllä riittää. Käsittääkseni nämä kaksi muuta ovat olleet jo ihan pienestä pitäen hoidossa ja yökylässä. En vain ymmärrä miksei hän voi tyytyä hoitamaan vauvaa päiväsaikaan kun kyläilemme toistemme luona. Yritän silloin aina antaa anopille tilaa sylitellä ja syöttää vauvalle sosetta yms. Ja painotan vielä ettei ole kyse siitä ettenkö luottaisi appivanhempiin. Ei vaan tunnu vielä oikealta antaa vauvaa yöksi pois.
Kiinnostaa vain tehdä gallupia kuinka muut toimivat ja olenko ihan kaheli kun tunnen näin. Itselläni on myös ystävä jonka vauva on ollut vanhempiensa jaksamisen vuoksi välillä yökylässä 1kk ikäisestä asti ja ymmärrän sen täysin kun on kyse siitä että vanhemmat tarvitsevat lepoa.
Meikäläiset on menneet se ikäisinä kun ovat osanneet sanoa haluavansa mummolaan. Esikoinen oli 4v ja kuopus ehkä samoja ikiä.
Nyt paljon myöhemmin tajuan että esikoisen autismi vaikutti siihen että häntä oli vaikea jättää hoitoon pienenä ja myöhemminkin. Silloin jo oli fiilis että lapselle on rankkaa jäädä seuraan joka ei oikeasti tunne ja ymmärrä häntä, mutta en tajunnut miksi. Ja kun lapset oli jäämässä hoitoon yhdessä niin eipä tuntunut helpolta sekään, ovat tarvinneet paljon puskuria väliin.
Anopille ei valitettavasti ole meidän lapsella mitään asiaa minkään ikäisenä. En pysty luottamaan että hoitaisi kun meidän koira ei meinannut edes pissalle päästä kun anoppi halusikin levätä.
Mun lapsi on 9 vee ja oli juuri ekaa kertaa yökylässä naapurissa kun itse pyysi. Mummoloissa ollaan oltu yötä vanhemmat mukana.
Kepatsu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo otsikko.
Pahoittelut nyt jos äitiaivoillani kirjoitettu otsikko teksteineen on epäselvä. Ei pystynyt jälkikäteen muokkaamaan. Löysin jälkeenpäin luettuna muutaman muunkin virheen kirjoituksestani. Minkä ikäisen lapsen olette antaneet ensimmäistä kertaa yökylään? Omistushaluinen. Ja niin edelleen. Ehkä pointti tuli kuitenkin selväksi.
Tämä on anopin kolmas lapsenlapsi mutta edellisestä on vierähtänyt jo 10 vuotta että mummouden intoa kyllä riittää. Käsittääkseni nämä kaksi muuta ovat olleet jo ihan pienestä pitäen hoidossa ja yökylässä. En vain ymmärrä miksei hän voi tyytyä hoitamaan vauvaa päiväsaikaan kun kyläilemme toistemme luona. Yritän silloin aina antaa anopille tilaa sylitellä ja syöttää vauvall
Jos anoppi ei pyytäisi lastasi yökylään, niin vetäisit herneitä nenään, että miksi tämä lapsi ei kelpaa, kun ne edellisetkin sai olla mummolassa ja vanhemmat sai levätä.
Mun lapsi taisi olla 3 v kun oli ekaa kertaa yön pois kotoa (mummolassa). Sitä ennen on ollut kotona mummon hoidettavana sillä tavalla, että mummo on nukuttanut ja vahtinut siihen asti, että me vanhemmat tultiin kotiin (tyyliin yhdeksän - kymmenen aikaan). Ei ole ollut tarvetta aiemmin.
Aivan hyvä siitä lapsesta kasvoi, kouluikäisenä ja jo itse asiassa päiväkoti-iässä yökyläili jo kaverillaan. Nyt on 19 v ja asunut jo 1,5 omillaan.
Höpö höpö. 9kk ikäinenhän menee jo päiväkotiin. Pahinta on juuri se, että Suomessa lapset eivät totu muiden vanhempien hoivaan. Muualla mennään hoitoon kuukauden ikäisenä ja kuukauden ikäinen pärjää hyvin yökylässäkin viikonlopun.