Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä annoitte lapsenne yökylään?

26.12.2023 |

Meidän vauva on 7kk ja anoppi on kysellyt jatkuvasti jostain 3kk ikäisestä asti vauvaa yökylään hänen luokseen. Kiinteiden lisäksi imetän edelleen yöllä kerran tai kaksi ja päivisinkin 3-5 kertaa. Vauva on kyllä ollut elämänsä aikana 4 kertaa päivällä hoidossa 1-5h kerrallaan. Minua ahdistaa kun anoppi tuntuu pitävän minua jotenkin omivana kun en anna vauvaa vielä yökylään. Kyse ei ole siitä etten luottaisi häneen tms mutta mielestäni tämän ikäinen kuuluu vielä vanhempiensa luokse. Mun siskoillakin on lapsia ja yksikään niistä ei ole ennen vuoden ikää ollut yöhoidossa joten en osannut ajatellakaan että minulta joku odottaisi sellaista vielä pitkiin aikoihin. Ilmeisesti miehen puolen suvulla on ollut erilaiset käytännöt tässä asiassa. Vauvani on tosi helppo tapaus joten en ole yhtään väsynyt hänen hoitamisestaan eikä meillä vanhemmilla ole ollut mitään menojakaan miksi olisi vauvaa pitänyt antaa hoitoon. Olen itse kiltti luonteeltani ja olen tosi vaivaantunut kun anoppi kokoajan vihjailee ja kyselee asiasta mutta en saa terävästi sanottua kantaani. Yleensä vaan sanon että katsotaan sitä sitten myöhemmin.

Miten teillä muilla on menetelty yökyläilyjen kanssa? Olenko jotenkin outo ja omistuksenhaluinen? Tuntuu että kun pelkkä ajatuskin erosta ahdistaa niin varmasti valvoisin murehtimassa koko yön täällä kotona jos antaisin vauvan yökylään.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää ihan tarkkaan, mutta olisivatko molemmat olleet jotain kahden ja kolmen vuoden väliltä, ehkä lähempänä kolmea.

Vierailija
22/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun molemmat lapset olleen äidilläni yökylässä n. 4kk ikäisenä. Ei mitään ongelmaa. Toki oltiin todella paljon tekemisissä eli mummo oli vauvoille tuttu ja turvallinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoselle pervolle setämiehelle voi antaa jo hyvin nuorena yökylään.

Vierailija
24/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljä lasta.

Eka oli yökylässä jo muutaman kuukauden ikäisenä. Oliko 4 kuukautta. Toinen on ollut 6 kk iässä. Kolmas taisi olla vuoden kieppeillä ja neljäs yli vuoden. Isovanhemmilla olleet aina. Isommat yökyläilleet enemmän. Oltiin nuoria vanhempia niin menojakin oli enemmän kun nyt. Kuopus joka 6 vuotias on ollut varmaan neljä kertaa yökylässä. Esikoinen jo 19 ja hän ollut paljon enemmän.

Eipä noista huomaa enää tuossa iässä kuka on ollut yökylässä minkäkin ikäisenä. Erona se että nämä (kaksi ekaa) jotka olleet yökylässä nuorempina ja määrällisesti enemmän on ollut läheisemmät isovanhempiensa kanssa.

25/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinnikkäästi kieltää ja hoitaa lapsensa itse. Anoppi kun voi vuoden pyydettyään todeta, että asia selvä, ei tarvita apua. Sitten kun lapsi on 3v ja oikeasti tarvitse apua, niin sitä ei välttämättä ole maksutta saatavilla.

Hei kultamummi, oletko saanut uusia lapsenlapsia ja kiristät heidän vanhempiaan taas...? 

Olen 28v ja anoppi hoiti täällä meillä kotona lastamme siitä alkaen, kun tämä oli 3 vko ikäinen. Minä menin nukkumaan ja anoppi höpsötteli vauvan kanssa. Näin varmistin, että anoppi sai olla lapsen kanssa, olla vastuussa tästä ja ymmärsi, että yökyläilyä ei tarvita, hän saa olla isoäiti päiväaikaankin. Samalla saatiin lapselle yksi tärkeä oma aikuinen lisää vanhempien lisäksi ja minulle vahva tunne siitä, että anoppi tarvittaessa pärjää lapsen ka

Anoppi näkee vauvaamme vähintään kerran viikossa kyläillessään meillä/kun käymme heidän luonaan ja saa kyllä silloin vaihtaa vaippaa ja syöttää sosetta ja sylitellä niin paljon kun haluaa. Jos myöhemmin ei halua vauvaa hoitaa sen takia ettei saanut häntä pienempänä yökylään niin tarvittaessa vauvalta kyllä löytyy toinenkin mummi ja monta tätiä jotka varmasti auttavat mielellään jos sitä tarvitaan.

Vierailija
26/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 1kk iässä, mutta tuolloin olin yksinhuoltaja ja vanhemmat niin paljon mukana hoidossa muutenkin. Toinen ja kolmas 4kk iässä. Kun on lämmin syli, rakkautta ja ruokaa niin vauvalla on hyvä olla. Eiköhän olennaista ole että milloin teillä on turvallinen ja luottavainen olo antaa vauva hoitoon. Ei kai siitä tarvitse syyllisyyttä tuntea, oli se sitten vuosi tai kymmenen. 

Vierailija
27/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli 8 kk äitini kanssa ilman minua

Mieheni kuoli raskausaikanani, joten vietimme todella paljon aikaa äitini luona vauvan kanssa. Joskus kysyinkin äidiltäni, eikö hän väsynyt, kun olimme siellä aina.

Vierailija
28/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli 4-vuotias, kun hän oli ekan kerran yökylässä anopin pyynnöstä.

Vierailija
29/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen 1v1kk iässä. Kuopuksen kanssa ei ole ollut niin kiire, oli vasta nyt 3 vuotiaana pakottavasta syystä.

Vierailija
30/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua antaa niin älä anna. Voit sanoa ettet itse raaski olla pienestä vielä erossa. Ja jos imetät, voit vedota siihen ettet saa lypsämistä onnistumaan, ja rinnat täyttyvät jos vauva on muualla.

Yksi ohje johon voit vedota, on se että "tunti per ikäkuukausi ja yö per vuosi"

Vierailija
31/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä alle 3 v:llä ei ole mitään syytä olla huvikseen yökylässä. Sylivauva varsinkin, ei vauva ole mikään lelu. 

En ymmärrä miksi pitää kärttää, kuulostaa todella oudolta.

Jos on jostain syystä pakko, se on eri juttu. 

Vierailija
32/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan antanut joskus 7-8 kk iässä, mutta ensimmäiset yökyläilyt meillä toteutui, kun lapset oli jo teini-ikäisiä. Meillä on useampi lapsi perheestä ollut rippileirillä ensimmäistä kertaa yötä pois kotoa. 

Itse en ymmärrä, miksi kukaan kärttäisi vauvaa yökylään. En varmaan nukkuisi itse yhtään, jos meillä olisi joku vieras vauva nukkumassa. Auttaisin toki hätätapauksessa.

Vierailija
33/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen ei ole vielä ollut yökylässä. Ei siinä etten antaisi, mutta ei ole paikkaa mihin viedä. 

Vierailija
34/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11kk ikäisenä oli isomummolla yötä, kun meillä vanhemmilla oli meno. Ei ollut mitään ongelmia koska heidän koti oli todella tuttu paikka lapselle, ja tämä mummo isovanhemmista läheisin. Lapsi on ollut sen jälkeen pari kertaa siellä yötä, ja hyvin on mennyt.

Jos sinusta ei tunnu hyvältä antaa vielä yökylään, niin ei tarvitse. Yökyläilyt sitten kun siltä tuntuu.

35/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 3-vuotiaina testattiin tyttären lasten yökyläilyä. Kaikki kolme oli joka kertan innoissaan tulossa yökylään kerrostaloon.

Kahdella iski ikävä kun mentiin nukkumaan, kuskasin yövaatteissa kotiin about kymmenen illalla. Onneksi ei ollut pitkä matka.

Kolmannella ei ollut mitään ongelmaa, yökyt päälle, hamppupesu ja tipahti sänkyyn nukkumaan.

Ei mitään yökyliä tuon ikäiselle jollei ole pakko.

Voisiko mies puhua äitinsä kanssa ja sanoa, että yökyläily on ok, sitten kun lapsi on vanhempi? Onko teidän eka lapsi? Anopin eka lapsenlapsi?

Vierailija
36/51 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3v ja 1v- lapset ja eivät ole olleet vielä missään yökylässä. Vuosi sitten isovanhemmat hoitivat silloista kaksivuotiasta kotonamme noin puoli vuorokautta, kun olimme synnyttämässä nuorimmaista. Mutta varsinaista yökyläilyä ei kyllä ole ollut vielä tarvetta harrastaa. 

Vierailija
37/51 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos lapset olis pieniä en antais anoppilaan ikinä.nyt jo aikuiset lapset ovat kertoneet kohtelusta - tukistusta,luunappeja , läskiksi haukkumiseksi yms . 

Vierailija
38/51 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan 1v 2 kk oli tulossa meille nyt uutenavuotena, mutta kieltäydyin. Liian vaarallista antaa noin pientä ventovieraalle isoäidille vain siksi, että halutaan parisuhdeaikaa, mutta ei maksaa lapsenhoidosta.

Vierailija
39/51 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ollut pukilla yhden yön yli 4v ja 6v. Voi olla etteivät käy yökylässä mahdollisesti koskaan. En tiedä eikä ole mitään tarvetta 

Vierailija
40/51 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ollut pukilla yhden yön yli 4v ja 6v. Voi olla etteivät käy yökylässä mahdollisesti koskaan. En tiedä eikä ole mitään tarvetta 

Voihan autocorrect. Siis ukkilassa olleet yötä kerran

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi