Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä annoitte lapsenne yökylään?

26.12.2023 |

Meidän vauva on 7kk ja anoppi on kysellyt jatkuvasti jostain 3kk ikäisestä asti vauvaa yökylään hänen luokseen. Kiinteiden lisäksi imetän edelleen yöllä kerran tai kaksi ja päivisinkin 3-5 kertaa. Vauva on kyllä ollut elämänsä aikana 4 kertaa päivällä hoidossa 1-5h kerrallaan. Minua ahdistaa kun anoppi tuntuu pitävän minua jotenkin omivana kun en anna vauvaa vielä yökylään. Kyse ei ole siitä etten luottaisi häneen tms mutta mielestäni tämän ikäinen kuuluu vielä vanhempiensa luokse. Mun siskoillakin on lapsia ja yksikään niistä ei ole ennen vuoden ikää ollut yöhoidossa joten en osannut ajatellakaan että minulta joku odottaisi sellaista vielä pitkiin aikoihin. Ilmeisesti miehen puolen suvulla on ollut erilaiset käytännöt tässä asiassa. Vauvani on tosi helppo tapaus joten en ole yhtään väsynyt hänen hoitamisestaan eikä meillä vanhemmilla ole ollut mitään menojakaan miksi olisi vauvaa pitänyt antaa hoitoon. Olen itse kiltti luonteeltani ja olen tosi vaivaantunut kun anoppi kokoajan vihjailee ja kyselee asiasta mutta en saa terävästi sanottua kantaani. Yleensä vaan sanon että katsotaan sitä sitten myöhemmin.

Miten teillä muilla on menetelty yökyläilyjen kanssa? Olenko jotenkin outo ja omistuksenhaluinen? Tuntuu että kun pelkkä ajatuskin erosta ahdistaa niin varmasti valvoisin murehtimassa koko yön täällä kotona jos antaisin vauvan yökylään.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ehkä vähän outoja mutta lapset ei ole ollut yökylässä kuin pakollisista syistä. Ja se on ollut synnytys, lasten iät olleet 2v2kk, 1v7kk, 3v4kk. Kuopus nyt 3v ja ei ole ollut yökylässä.

2/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ehkä vähän outoja mutta lapset ei ole ollut yökylässä kuin pakollisista syistä. Ja se on ollut synnytys, lasten iät olleet 2v2kk, 1v7kk, 3v4kk. Kuopus nyt 3v ja ei ole ollut yökylässä.

Minä olen myös pitänyt tuota vuoden ikää ehdottomana miniminä omassa päässäni. Olisi kiva odottaa että lapsi osaa itse kertoa haluaako mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1kk.

Vierailija
4/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siinä 28 ikävuoden tietämillä.

Vierailija
5/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähän voisit anopille sanoa että saa yökylään sitten kun imetys on loppu. Sehän on jokaisen itse päätettävissä milloin se on, itsellä kaikkien kanssa n. 1,5v iässä loppunut. Tietysti voi myös aiemmin antaa, mutta lähinnä oman mukavuuden takia itselle tuo imetys on ollut sellainen ratkaiseva tekijä, en jaksa täysiä tissejä pumpata ja vauvat ei ole juonut pullosta.

Vierailija
6/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla ongelmat. Meidän lapset olivat koululaisina ekaa kertaa yökylässä jonkun kaverinsa luona. Isovanhemmat eivät kertaakaan ottaneet heitä yökylään. Olisi ollut ihanaa nukkua joskus yksi yö rauhassa.

Vierailija
7/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 42v, kun lapsi meni ekan kerran yökylään, silloinkin serkuilleen.

Vierailija
8/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa aika kulunutta ymmärtää kysymys tahalleen väärin.

Vierailija
9/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli 4-vuotiaana mummolassa yökylässä sillä tavalla, että mies (lapsen isä) oli siellä mukana. Tuo oli siis ensimmäinen yö ilman äitiä ja selvisivät ihan hyvin. Muistaakseni sitten joskus 6-7-vuotiaana oli jo useamman yön appivanhempien kesämökillä ilman meitä vanhempia. 

Vierailija
10/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on, että lapsi kestää olla niin monta vuorokautta erossa vanhemmista kuin on ikävuosia. Lapsesi ei ole vuottakaan eli ei pitäisi antaa yökylään kenellekään. Meillä on 10kk2vk vanha vauva eikä todellakaan anneta häntä yöksi isovanhemmille. Ei ole tullut pyyntöjäkään, koska ymmärtävät ettei niin pieni voi olla yötä erossa vanhemmistaan muuta kuin hätätapauksessa. Päivisin on toki ollut isovanhempien hoidossa meidän omassa kotona ja hyvin on mennyt.

Vierailija
11/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että keskustellaan asiasta vuoden päästä (tai mitä itse pidätkään suurinpiirtein rajana). Sun ei tarvitse selitellä mitään, yökyläily vaan ei ole vielä ajankohtaista teidän lapselle. Mun lapsi ei ole ollut ilman vanhempiaan yökylässä ja on 2,5v. Nyt vasta alkaa vähitellen tuntua, että hän voisi sellaisesta nauttia kun on hyvät suhteet sukulaisiin. Voi olla että kesällä viimeistään menee yökylään. Onneksi kukaan ei ole kärttänyt. 

Vierailija
12/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sinnikkäästi kieltää ja hoitaa lapsensa itse. Anoppi kun voi vuoden pyydettyään todeta, että asia selvä, ei tarvita apua. Sitten kun lapsi on 3v ja oikeasti tarvitse apua, niin sitä ei välttämättä ole maksutta saatavilla.

Vierailija
13/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä missään nimessä haluaisi itselleni yövierasta, joka mahdollisesti itkee öisin ja on vielä vaipoissa. Vaikka olisi kuinka rakas. Ihmettelen miksi kukaan haluaa. Toki hätätilanteessa auttaisin, mutta muuten vaan ei. 

Vierailija
14/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sinnikkäästi kieltää ja hoitaa lapsensa itse. Anoppi kun voi vuoden pyydettyään todeta, että asia selvä, ei tarvita apua. Sitten kun lapsi on 3v ja oikeasti tarvitse apua, niin sitä ei välttämättä ole maksutta saatavilla.

Hei kultamummi, oletko saanut uusia lapsenlapsia ja kiristät heidän vanhempiaan taas...? 

Vierailija
15/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole mikään kauppatavara! Vauva on elävä ja tunteva olento, jonka paras paikka on vanhempien hoivassa. 

Vierailija
16/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä vauvaa tarvitse anopin mieliksi yökylään antaa vastoin omaa äidinvaistoaan. Itse olin tuossa vauvan ollessa 7kk vielä tiiviissä symbioosissa, en olisi voinut kuvitellakaan mitään yökyläilyä, kun en muutenkaan halunnut olla vauvasta erossa.

Joskus se ikävä kyllä on niin, että äidin täytyy puolustaa vauvan etua anopin mielitekoja vastaan. Ei siinä auta ajatella, miten anoppi näkee miniänsä. Vauvan hyvinvointi menee edelle, kuten myös vauvan ja äidin välinen suhde. Vauva ei siitä yökyläilystä tuon ikäisenä mitenkään hyödy, päin vastoin.

Vierailija
17/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko ollut n. 5-6v.

Vierailija
18/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kultamummi, oletko saanut uusia lapsenlapsia ja kiristät heidän vanhempiaan taas...? 

Olen 28v ja anoppi hoiti täällä meillä kotona lastamme siitä alkaen, kun tämä oli 3 vko ikäinen. Minä menin nukkumaan ja anoppi höpsötteli vauvan kanssa. Näin varmistin, että anoppi sai olla lapsen kanssa, olla vastuussa tästä ja ymmärsi, että yökyläilyä ei tarvita, hän saa olla isoäiti päiväaikaankin. Samalla saatiin lapselle yksi tärkeä oma aikuinen lisää vanhempien lisäksi ja minulle vahva tunne siitä, että anoppi tarvittaessa pärjää lapsen kanssa erittäin hyvin.

Miehen veljen perhe teki toisin ja kun heillä apua tarvittiin, ei anoppi ollutkaan valmis hoitamaan lasta, jota ei tuntenut oikeastaan lainkaan.

Vierailija
19/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v oli mummilassa yön. Sitä ennen satunnaisesti päiväaikaan jonkun tunnin. Ei mitään tarvetta työntää tissivauvaa yökylään. 

Vierailija
20/51 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole mikään kauppatavara! Vauva on elävä ja tunteva olento, jonka paras paikka on vanhempien hoivassa. 

Juuri tämä. Siksi lapsen vieminen 9 kk ikäisenä hoitoon on lapselle järkyttävä asia, koska hänellä ei ole mitään kokemusta muiden aikuisten olemassaolosta. Mitä symbioottisempi on vanhempien ja lapsen suhde, sitä rajumpi on repäisy kotoa hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän