Olen niin kypsä puolison täysi-ikäiseen lapseen
Yhteistä joulua takana neljä päivää ja en malta odottaa, että saan kotini jälleen itselleni.
Olen maailman suurin introvertti enkä jaksa enää yhtään kuunnella sen näsäviisaita juttuja,
Mun puolestani joulu saa loppua NYT
Kommentit (99)
Avaa suusi ja heitä kummatkin lokit ulos sieltä täysylläpidostasi. Eli mies ja lapsensa.
Vaikutat äärimmäisen vihamieliseltä ihmiseltä. Vihamielisyys ja kaunaisuus on hyvin kielteinen luonteenpiirre, sitä voi olla terapiassakin vaikea oikaista.
Yhtä kaikki. Ihminen ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun, oli tämä ihminen sitten lapsi, aikuinen tai vanhus. Sinä olet väärässä ja sinulla on kasvun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat äärimmäisen vihamieliseltä ihmiseltä. Vihamielisyys ja kaunaisuus on hyvin kielteinen luonteenpiirre, sitä voi olla terapiassakin vaikea oikaista.
Yhtä kaikki. Ihminen ansaitsee ihmisarvoisen kohtelun, oli tämä ihminen sitten lapsi, aikuinen tai vanhus. Sinä olet väärässä ja sinulla on kasvun paikka.
Mä olen väsynyt ja kuormittunut ihminen. En ole tätä tunnetta purkanut tuohon lapseen. Puran sen tänne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäinen? Kuinka sen ikäinen vielä tulee isänsä tyttöystävälle jouluksi.😯
Tuossa iässä me pyörittiin, juhlittiin jouluna jo paljon oman ikäisten kavereittenkin kanssa eikä nyhjätty juurikaan vanhempien kyljessä. 🤭
Millaiset perheet teillä oli? Alkoholisoituneet? Eronneet? Uusperheet?
Kyllä normaaleissa perheissä nuoret aikuiset tulevat jouluksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäinen? Kuinka sen ikäinen vielä tulee isänsä tyttöystävälle jouluksi.😯
Tuossa iässä me pyörittiin, juhlittiin jouluna jo paljon oman ikäisten kavereittenkin kanssa eikä nyhjätty juurikaan vanhempien kyljessä. 🤭
Siis millainen kaveripiiri ja suku sinulla oikein on ollut, jos jouluna on pyöritty kakaroiden kesken? Kyllä normaaleissa perheissä ja suvuissa kokoonnutaan juuri jouluksi yhteen ihan ikään katsomatta. Ei tuossa nyt ole mitään kehuskelun aihetta, syrjäytyneiden puuhaltahan tuo kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytetyillä käytettyjen ongelmat.
Etkai kuvittele ettei oma biologinen teini ärsyttäisi? Jos siis näsäviisas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen väsynyt ja kuormittunut ihminen. En ole tätä tunnetta purkanut tuohon lapseen. Puran sen tänne.
ap
Mitä tuo kitinä mielestäsi auttaa? Ärsyttääkö vähemmän, kun valitat täällä vai lietsotko täällä valittamalla pahaa mieltä itsessäsi?
Sano niille ihan ystävällisesti, että olen pahoillani, mutta nyt on teidän aika lähteä kotiin. Olen aika väsynyt ja tarvitsen lepoa ja omaa rauhaa. Oli kiva nähdä teitä ja hyvää joulua ja uutta vuotta. Sitten ohjaat heidät eteiseen pukemaan ulkovaatteita päälle, ihan vaikka selästä hellästi työntäen, jos ei muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Puolisosi on lapsen vanhempi. Heillä on ikuinen suhde. Sinä olet joku jonka voi vaikka lennosta vaihtaa toiseen eikä tarvitse enää ikinä kuulla tai nähdä.
Jos lennosta lopettaa suhteen ilman selitystä, toimii väärin. Mutta tottakai lapsen on oltava tärkein, valitettavasti niin vaan ei ole aina, olen nähnyt. Itse tavallaan toivoisin löytäväni miehen jolla lapsia, koska en halua olla kenellekään se tärkein. Tykkäisin saada omaa aikaa kun mies ja lapsi olisivat yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä tuo kitinä mielestäsi auttaa? Ärsyttääkö vähemmän, kun valitat täällä vai lietsotko täällä valittamalla pahaa mieltä itsessäsi?
Itse asiassa kyllä tämä auttaa. Vaikuttaa olevan muutama kommentoija jotka ymmärtävät
ap
Aloittaja kovin korostaa, että aikuinen lapsi. Toisaalta puhuu teinistä. Kyse lienee siis juuri 18 täyttäneestä koululaisesta. Sen ikäinen harjoittelee aikuisen elämän asioita, kuten ajaa autoa ja äänestää, mutta ei hän keski-ikäisen näkökulmasta ole vielä aikuinen, vaan ihan lapsi. Lapsiin pitää suhtautua ystävällisesti ja lempeydellä. Ei tuolla tavalla karusti pois työntäen.
Minä ymmärrän hyvin. Oma täysi-ikäinen lapseni ärsyttää. Etukäteen saa jännittää, mistä tänä jouluna tuulee. Tämä joulu meni yllättäen hyvin. No, ei hän taaskaan yhtään mitään lahjoja tuonut, vaikka itse sai kuinka monta. Mitä nyt poika istui kännykällä sohvalla, kun muut istuivat pöydässä ja keskusteluvat. Onneksi hän ei itsekään halua nurkkiin jäädä lojumaan vaan haluaa parin tunnin päästä pois.
Tiedoksi, että lapsena hän osteli sisaruksille lahjoja ja otti osaa keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kovin korostaa, että aikuinen lapsi. Toisaalta puhuu teinistä. Kyse lienee siis juuri 18 täyttäneestä koululaisesta. Sen ikäinen harjoittelee aikuisen elämän asioita, kuten ajaa autoa ja äänestää, mutta ei hän keski-ikäisen näkökulmasta ole vielä aikuinen, vaan ihan lapsi. Lapsiin pitää suhtautua ystävällisesti ja lempeydellä. Ei tuolla tavalla karusti pois työntäen.
18-vuotias ei osaa useinkaan ajatella muiden tarpeita. Niille pitää ihan opettaa se. Senkin takia ap:lla on täysi oikeus avata suunsa ja sanoa, että nyt olette viipyneet riittävän kauan, lähtekää kotiin. En ole ilmainen hotellimajoitus buffetteineen. Jos siitä pahoittaa mielensä, se kertoo vain siitä että teiniä on paapottu eikä kukaan ole koskaan sanonut hänelle ei. Ei kerro mitään ap:sta. Hyvää tekee ottaa muut ihmiset huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on uusperheiden suurin ongelma. Omia kitiseviä lapsia ja näsäviisaita teinäjä pohjimmiltaan kuitenkin rakastaa ja ymmärtää, vieraat lapset, vaikka olisivat rakkaan puolison lapsia, ärsyttävät. Kuten karjuva pieni lapsi bussissa, ymmärrät, että lapset huutavat, mutta toivot samalla että vanhempi saisi hiljennettyä mukulansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on uusperheiden suurin ongelma. Omia kitiseviä lapsia ja näsäviisaita teinäjä pohjimmiltaan kuitenkin rakastaa ja ymmärtää, vieraat lapset, vaikka olisivat rakkaan puolison lapsia, ärsyttävät. Kuten karjuva pieni lapsi bussissa, ymmärrät, että lapset huutavat, mutta toivot samalla että vanhempi saisi hiljennettyä mukulansa.
en minä noin ajattele. Olen itse ollut metrossa huutavan lapseni kanssa, niin eräs keski-ikäinen nainen tuli sanomaan minulle, että tuollaisia ne lapset ovat. Naamani varmaan paljasti paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt vaan kestää.
Koitan. Tänään lähtee, mutta jokainen minuutti tuntuu toistaan pitemmältä
ap
Jossain vaiheessa tilanne voi muuttua paremmaksi ja on hyvä, että yhteydet on olemassa. Olen ollut samassa tilanteessa, enkä aina voi sanoa olleeni se lämminhenkisin isän uusi puoliso. Nolottaa nyt muistella niitä aikoja. Nykyään on jo mukavat välit.
Meillä on ihan ok välit, mutta kyllähän se varmaan vaistoaa, että en nauti sen seurasta kun vetäydyn jatkuvasti omiin oloihini kun en vaan pysty olemaan niin sosiaalinen. Ehkä jos siitä kasvaa semmonen normaali aikuinen joskus niin tilanne voi muuttua, mutta nyt en vaan jaksa näsäviisaita teinijuttuja.
ap
Jos lapsi on jo aikuinen, niin kyllä hänelle pitäisi olla ihan OK, että sinä vetäydyt välillä omiin oloihisi, kun kaipaat omaa aikaa. Minun mieheni on aika introvertti, minä ja parikymppinen lapseni taas olemme puheliaita ja seurallisia. Kyllä minun lapseni tietää, että isäpuoli tarvitsee enemmän omaa aikaa. Minä osaan viettää aikaa kahdestaan lapseni kanssa sillä aikaa, kun mies vetäytyy vaikkapa lukemaan tai pelaamaan jotain vanhaa tietokonepeliä. Osa ajasta ollaan yhdessäkin, pelataan vaikka lautapelejä tai laitetaan ruokaa.
Harvoin ydinperheessäkään molemmat vanhemmat ovat koko ajan lapsen kanssa. Yleensä jompikumpi vanhemmista on selvästi seurallisempi. En minäkään edes näin keski-ikäisenä puhu juuri mitään isäni kanssa, hän puuhailee mieluummin omiaan pihalla tai autotallissa.
Puhukaa näistä asioista yhdessä, niin kaikilla on helpompaa.
Olisit tehnyt lapsen joulusta vaikean, ei tulisi ensi vuonna ja saisit nauttia rauhallisesta joulusta miesystäväsi kanssa.
Kaikki ongelmat selviävät, kunhan tarjoat jouluna puhdasta ruokaa. Lue pipliaa, tutki viidettä Mooseksen kirjaa. Sieltä löytyy sinulle totuus, joka pelastaa. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
Näin sanoo Herra:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä miestä ärsyttää välillä omat lapsensa. Mutta ei hän sitä tietenkään näytä heille. Välillä ärähtää, kun kitinää on liikaa.
Sen lapsen vanhempi on puolisosi. Lapsi oli olemassa puolisosi elämässä jo ennen sinua. Sinulle sopii lähinnä ihminen, jolla ei ole lapsia.