Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen liikatoiminta, miten alkoi, omia kokemuksia?

Vierailija
06.06.2023 |

Kilpirauhasen liikatoiminta. Minkä ikäisenä alkoi ja miten huomasit sen? Millaisia oireita?

Vajaatoimintaa sairastavat ettehän vastaa tähän.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omia kokemuksia?

Vierailija
2/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huomasin sen viikko sitten, toivottavasti saan nyt työkyvyttömyyseläkkeen. Aiemmin en saanut vaikka oli sähköallergia, työuupumus, Adhd ja Long Covid. Tämä kilpirauhasjuttu mulla on oireettomassa vaiheessa, mutta kyllä se paha on silti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kylläkin raskauden jälkeen ja poistui myöhemmin, mutta sydämen tykyttelyä oli ja univaikeuksia. Ärsyttävä levoton olo.

Vierailija
4/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut parikin kertaa. Ekalla kerralla oli paha unettomuus ja käsiräen törinä ne oireet, joiden takia menin lääkäriin, joka totesi struuman. Muut ns normaalit oireet olivat tulleet niin pikkuhiljaa, etten ollut tajunnutkasn, kuten nopea puhe ja laihuus jne.

Tokalla kerralla alkoi silmäoireilla, menin simmälääköriin kaksoiskuvien ja silmäsäryn takia. Silloin oli laihtuminen myös, mutta sitä en silloinkaan ollut tajunnut oireeksi. Unettomuutta oli molemmilla kerroilla, mutta en yhdistänyt sitäkään näihin.

Vierailija
5/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi kylläkin raskauden jälkeen ja poistui myöhemmin, mutta sydämen tykyttelyä oli ja univaikeuksia. Ärsyttävä levoton olo.

Poistui myöhemmin?

Käsittääkseni kilpirauhasen liikatoiminta vaatii jatkuvan lääkityksen.

Vierailija
6/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä huomasin sen viikko sitten, toivottavasti saan nyt työkyvyttömyyseläkkeen. Aiemmin en saanut vaikka oli sähköallergia, työuupumus, Adhd ja Long Covid. Tämä kilpirauhasjuttu mulla on oireettomassa vaiheessa, mutta kyllä se paha on silti!

Huono vitsi.

Liikatoiminnan hoito

Epäiltäessä kilpirauhasen liikatoimintaa pitää hakeutua parin päivän sisällä lääkäriin.

Kilpirauhasen liikatoimintaan ei elintavoilla tai muulla itsehoidolla pystytä vaikuttamaan.

Liikatoiminta todetaan yksinkertaisella verinäytteen tutkimuksella.

Välittömästi sydämentykytystä ja muita oireita lievitetään beetasalpaaja-lääkkeellä. Kilpirauhasen toimintaa hillitään karbimatsoli-nimisellä lääkkeellä, jolla hormonin tuotanto hiljalleen normaalistuu muutamassa viikossa. Tämän jälkeen pyritään lopulliseen hoitoon, jossa on kolme mahdollisuutta.

Karbimatsolia voidaan käyttää 1218 kuukautta. Tämä hoitomuoto voidaan valita, jos kilpirauhanen ei ole paljoa suurentunut ja esiintyy silmäoireita. Hoidon jälkeen noin puolella potilaista sairaus pysyy kokonaan poissa

Toinen mahdollisuus on radioaktiivinen jodi, jota nautitaan suun kautta. Se kertyy kilpirauhaseen ja tuhoaa sen soluja, jolloin liikatoiminta lakkaa. Usein hoidon seurauksena onalitoiminta, joka hoidetaan tyroksiinilla. Radiojodihoidossa elimistön säderasitus on hyvin pieni, eikä sen ole todettu aiheuttavan haittoja.

Kolmas mahdollisuus on leikkaus, jossa osa kilpirauhasta poistetaan. Leikkausta käytetään, jos kilpirauhanen on huomattavasti suurentunut.

Vierailija
7/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut parikin kertaa. Ekalla kerralla oli paha unettomuus ja käsiräen törinä ne oireet, joiden takia menin lääkäriin, joka totesi struuman. Muut ns normaalit oireet olivat tulleet niin pikkuhiljaa, etten ollut tajunnutkasn, kuten nopea puhe ja laihuus jne.

Tokalla kerralla alkoi silmäoireilla, menin simmälääköriin kaksoiskuvien ja silmäsäryn takia. Silloin oli laihtuminen myös, mutta sitä en silloinkaan ollut tajunnut oireeksi. Unettomuutta oli molemmilla kerroilla, mutta en yhdistänyt sitäkään näihin.

Miten hoidettiin? Leikattiinko?

Vierailija
8/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jatkuva jano, ja leposyke n.170, jonka takia jouduin sairaalaan pariinkin kertaan. Tuohon aikaan olin myös tosi laiha ja välillä oli aikamoista hengenahdistusta.Vasta monen lääkärin jälkeen yksi tajusi epäillä kilpirauhasen liiketoimintaa ja sehän se oli.

Vierailija
9/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistui myöhemmin?

En tiedä, oliko tuolla joku ohimenevä juttu, mutta ei se kyllä loppurlämän lääkitystä vaadi. Jos se hoidetaan n 2 v kestävillä tyreostaateilla, voi riittää. Minulla uusuitui joidenkin vuosien päästä ja sitten leikattiin. Siitä tuli vajaatoimintaa, mikä on, joka vaatii loppuelämän läåkityksen tyroksiinia.

Vierailija
10/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistui myöhemmin?

Synnytyksen jälkeinen liikatoiminta parantuu yleensä itsestään. Tai muuttuu vajaatoiminnaksi.

Vierailija
11/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin ihmetellä miksi aina on niin kuuma. Luulin että ne on kuumia aaltoja. Sitten laihduin muistaakseni 10 kiloa tekemättä mitään. Unettomuutta, hiusten lähtöä, en pystynyt juoksemaan askeltakaan ja tuntui että kuolen siihen paikkaan. Lääkäriin tajusin mennä kun huomasin ison kyhmyn kaulallani (struuman).   Taisin olla 38v.

Vierailija
12/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jatkuva jano, ja leposyke n.170, jonka takia jouduin sairaalaan pariinkin kertaan. Tuohon aikaan olin myös tosi laiha ja välillä oli aikamoista hengenahdistusta.Vasta monen lääkärin jälkeen yksi tajusi epäillä kilpirauhasen liiketoimintaa ja sehän se oli.

Kuinka nopeasti oireet kehittyi vakaviksi?

Miten hoidettiin?

Vierailija
13/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti olette laihtuneet?

Vierailija
14/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unet 4 tuntia, kuumuus, pulssi välillä 200

Hirveä energia mutta toisaalta väsymys Silmät punaiset ja kipeät, Ärtynyt olo, ripuli , paino tippui 8 kg hetkessä. Kr poisto.

Vierailija
15/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka nopeasti olette laihtuneet?

Mahdotonta sanoa. Luulen että itselläni oli se vuosia tai pitkään ainakin, ei mitään hajua kauanko kesti ekalla kerralla. Tokalla kerralla tajusin nopeammin, kun oli tuttu tauti, mutta kyllä niitä oireita ehti useita kuukausia silti olla.

Vierailija
16/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille, sain uutta tietoa. Ja kertokaahan lisää kokemuksistanne.

Vierailija
17/28 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeillahan se aika nopeasti selviää, jos saat jonkun lääkärin sen otattamaan. Tai itse hakeudut verikokeisiin, mutta se tulkintapuoli onkin sitten hankalampaa. Varaa sitten sen jälkeen ajan lääkärille.

Vierailija
18/28 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 35-vuotiaana, todennäköisesti stressin laukaisema. Unettomuus, paleli, sydämen tykytystä. Tuli ilmi toisessa yhteydessä verikokeiden kautta, ensin lääkärit yrittivät hoitaa unettomuutta. Tyrazol ja propral joka vaihdettiin sitten bisoproloksi. Hoitoa takana n.4kk. Viikko sitten annostusta laskettiin ja nyt on useamman päivän ollut todella levoton/ahdistunut olo, tuntuu että olen sekoamassa. Uniongelmia ollut puoli vuotta, välillä nukun unilääkkeillä (zopinox), välillä vain melatoniinin kanssa. Viime aikoina olen pystynyt nukahtamaan mutta herään aina viiden aikoihin enkä saa enää unta.

Vierailija
19/28 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rajua sydämen oireilua ja sain siihen beetasalpaajaa. Hormonit ihan sekaisin, laihduin nopeasti. Tärisin ja olin koko ajan sellainen levoton ja ahdistunut. Yöllä ei pystynyt nukkumaan. Hirveetä hikoilua. Todettiin lopulta basedowin tauti. Radioaktiivinen jodihoito ei auttanut. Kilpirauhanen poistettiin kokonaan ja lääkitys loppuelämän.

Vierailija
20/28 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä oli kilpirauhasen tulehdus ja siihen liittyi liikatoimintaa. Hän oli tavattoman uupunut, söi kuitenkin hirveästi ja silti laihtui paljon pienessä ajassa, viikoissa putosi paino kymmenisen kiloa. Tulehdus hoidettiin sairaalassa ja hänelle kehittyi sitten vajaatoiminta. Mutta sekin saatiin kuriin eikä hänellä ole nyt kilpirauhaslääkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi