Presidentti Niinistö Turun Sanomille: Olemme Suomessa tottuneet pitämään yllä elintasoa, jota ei ole ansaittu
Sauli Niinistö sanoi samaa Tammikuussa 2023 kuin Riikka Purra nyt. Mutta ei kukaan uskaltanut sanoa asiasta mitään.
Kun Riikka Purra kertoi saman totuuden nyt Joulukuussa niin kauhea raivo repesi.
Kommentit (108)
Taas tällainen pahan mielen ketju.
Että joillakin pietarintrolleilla on aikaa vatvoa suomen asioita, vaikkei koskaan ole näin hyvin suomella mennyt.
Lue:
"Köyhät ovat Suomessa tottuneet pitämään yllä elintasoa, jota he meidän kokoomuslaisten mielestä eivät ole ansainneet"
Vierailija kirjoitti:
Lue:
"Köyhät ovat Suomessa tottuneet pitämään yllä elintasoa, jota he meidän kokoomuslaisten mielestä eivät ole ansainneet"
Rikkaat, jopa syntymärikkaat ovat mielestään AINA ansainneet rikkautensa eikä Niinistökään varmaan ole tästä eri mieltä. Mutta vaikea on nykyään saada riittävän nöyrää työvoimaa!
Vierailija kirjoitti:
Mikro- ja makrotaloutta i yleensä voi vertailla. Mutta tässä on aika suora analogia, että ihminen maksaa kulutuksensa pitkän aikaa kulutusluotoilla ja lopulta pikavipeillä.
En tiedä, että miksi jotkut ihmiset vaativat yhteiskuntaa rahoittamaan taloutta tällä tavoin, eikä velan määrällä vaikuta olevan mitään merkitystä
Olisipa enemmän neutraali, mutta helposti ymmärrettävää ja suht. nopeasti omaksuttavaa taloussuhteista helposti saatavilla. Periaatteessa joo olen kuullut sanat mikro- ja makrotalous ja olen vähän ymmärtävinäni niiden erot. Mutta siinäpä se sitten onkin. Entäs tarkemmin?
Mitä minä kuluttajana voin tehdä toisin, että en pahenna tilannetta? Olen töissä (ainakin toistaiseksi) ja pystyn tekemään jonkin verran kulutusvalintoja.
Suomen talouden rakenne vs. muut Pohjoismaat? Mä en täältä kotoa käsin näe muuta kuin että Ruotsista välitetään helkasti ympäristölle tuhoisaa pikamuotia ja kodin pikasisustusta, ja lisäksi siellä on ainakin kehitetty Spotify ja on paljon myös musiikkivientiä maailmalle asti.
Mutta ei kai ne pelkästään selitä eroa? Jossain kirjoitettiin, että Suomi ei enää saa Ruotsia kiinni. Missä?
Toisaalta pitäisi kuluttaa että talous pyörii, mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pitäisi kuluttaa että talous pyörii, mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä
Laihtua pitäisi.
Ei pidä syödä lihaa eikä pyytää silakoita.
Pitäisi syödä koppiaisia tjs.
Ei saa Juoda.
Varsinkaan ei ajeta polttomoottorivehkeillä eikä ajaa autolla.
Pitää ajaa pyörällä ja pitää kypärää, ettei kaadu ja joudu kuormittamaan sairaalakapasiteettia.
Ei pitäisi saada eläkettä ei huolia tukia.
Ei pitäisi mennä akuuttiin.
Ei pitäisi mennä haittaamaan muita kauppaan.
Ei pitäisi yleensäkään vanheta eikä sairastua.
Ei saisi suotta murehtia eikä ainakaan masentua, vaan olla iloinen.
Ei pitäisi elää yli varojensa.
Tulisi vaan pärjätä ei se sen kummempaa.
Minä en ole koko Suomi enkä voi verrata omaa elintasoani kaikkien suomalaisten elintasoon, mutta olen sitä mieltä, että olen itse omalla työlläni ansainnut oman vaatimattoman elintasoni, sanokoon Purra tai Niinistö, mitä haluaa. En muuten tiedä, mitä he sillä elintasolla ylipäänsä tarkoittavat eli mitä siihen heidän mielestään kuuluu. Minulla on oma, omalla työllä ansaituilla rahoilla maksettu asunto, joka on hankittu siihen aikaan, kun lainan korot eivät enää olleet verovähennyskelpoisia. Jonkun pienen verovähennyksen sain, kun laina oli kokonaan maksettu.
Olen asunut muutaman vuoden ulkomailla, kun kotimaasta ei löytynyt töitä. Ulkomaanmatkoja elintasoni ei ole koskaan sallinut, jos kyseessä olisi ollut pelkkä huvimatka. Eli ne muutamat Eurooppaan suuntautuneet matkat ovat aina olleet työhön liittyviä, esim. koulutuksia. Leveästi en ole koskaan oppinut elämään. Tosin aina on ollut ruokaa riittävästi ja vaatettakin tarpeeksi.
Kun asuntolaina oli suurimmillaan, niin ompelin lähes kaikki vaatteeni päällysvaatteita myöten itse. Palakaupoista löytyi edullisesti laadukkaita kankaita, kunhan vain osasi etsiä ja valita. Minua loukkasi Purran purkaus, että emme ansaitse muka elintasoamme. Ehkä jos elintasoni olisi ollut samaa tasoa kuin suuria tuloja liiveihinsä käärivien poliitikkojen, voisin olla sitä mieltä, etten sitä ole ansainnut, mutta kun minun käytettävissä olevat rahat eivät heille riittäisi viikoksikaan, mutta minulle kuukaudeksi, olen elintasoni ansainnut. Säästöönkin jää murusia.
laitetaan nyt jokainen vähän ylimääräistä kulutusta pienemmälle niin Orpo ja Purra ovat tyytyväisiä. työpaikkojen määrä toki laskee mutta näinhän me on äänestetty.