Ärsyttää näin pienituloisena, että jouluvieraat syövät niin hirveän paljon eivätkä korvaa minulle mitenkään
Tällä hetkellä tekee tiukkaa ja minusta on epäreilua että vieraat kuvittelevat että he voivat vain istua valmiiseen pöytään ja minä täältä tarjoilen ilmaiseksi kaiken. Hädin tuskin ostan jouluruoat itselleni joka vuosi tässä tilanteessa mutta sitten 6-7 hengen kestitseminen on tosi kallista ja jouduin ottamaan pikavipin että rahat riittäisi. Ärsyttää tämä vieraiden kiittämättömyys ja lappavat ruokaa suuhunsa niin paljon että heikompaakin hirvittää.
Kommentit (28)
Minulla on yksi neuvo. Olkaa rehellisiä. Eikö ole visa-korttia, kun piti ottaa pikavippi. Asiat pitää puhua niin kuin ne ovat.
Suomessa puuttuu tässäkin asiassa käytöstapoja, mitä ei vaan ole kotona opetettu. Eirtyisesti jos kutsutaan syömään, tulisi viedä viinipuollo, jotain keksejä jälkiruokaksi tai jotain viemisiä ylipäätään.
Erityisesti nuoret, jopa 30 v tuntevat itsensä nuoriksi, tulevat tätien ja setien luokse ilman mitään. Harmittaa yksin asuvan tuttavani puolesta. Hänellä ei ole ollut iso palkka eikä ole eläkekään, Sukulaislapset tulevat kaupungissa vierailun yhtedessä tädin luokse syömään "sitä ihanaa tädin tekemää x ruokaa. Tämä päivänä eivät ole edes enää opiskelijoita vaan tulevat maailmalla reissujen ja uusien työsaavutusten keskellä uudestaan. Mielestäni heidän tulisi viedä täti ulos. Nämä lapset tulevat varakkaista perheistä. Ehkä heidät on opetettu ottamaan muista ihmisistä irti mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aiempina vuosina sinä olet lokkeillut muiden luona. Reilua siis näin.
Onko se lokkeilua kun on pyydetty kylään?
Ei, mutta se on että itse olet ollut nauttimassa muiden järjestämistä antimista, kun nyt ei kiinnosta välillä itse tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aiempina vuosina sinä olet lokkeillut muiden luona. Reilua siis näin.
Onko se lokkeilua kun on pyydetty kylään?
Ei, mutta se on että itse olet ollut nauttimassa muiden järjestämistä antimista, kun nyt ei kiinnosta välillä itse tarjota.
Riippuu siitä onko sovittu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erikoiselta että pienituloisena ruokit muita ja otat kotiisi syöjiä, usean vielä. Ja pystyt ne ruuat ja juomat hankkimaan. Sitten sulle ei jää mitään. Mikä logiikka tämä on? Etkö ole selittänyt muille myös taloustilannettasi tai et vain ota sinne porukkaa. Eikö yksi vieras ole jo ihan ok tai kaksi ja he tuovat itse ruokia, juomia. Ymmärrän jos sulla olisi lapsi ja antaisit sille ruokaa. Säkin voisit olla muilla kylässä tai sitten rauhassa vaan omassa kodissa.
Lue koko ketju, on aiempina vuosina syönyt ja lappanut ruokaa kaksin käsin muiden kotona, se kyllä kelpasi eikä tainnut edes miettiä paljonko on rahaa muilla mennyt. Nyt kun piti ilmeisesti ensimmäistä kertaa tarjota näille muille niin itku alkoi. Muutkin voi olla pienituloisia
Jos olisin pienituloinen, en pyytäisi seitsemää vierasta syömään. Ostaisin ruokaa itselleni, muut pysykööt missä haluavat.
Me emme ole vähävaraisia, muttei nyt rikkaitakaan, jokaisella 5 taloudella, 3 yksin asuvaa ja 2 lapsiperhettä olisi varaa tarjota joulu kaikille 12hengelle.
Pari viikkoa ennen joulua sovitaan mitä kukin tuo tai vie joulun viettoon, osa jää yöksi ja joulupäiviksi osa kömpii omiin koloihinsa ja saapuu uudestaan joulupäivänä.
Syödään ja nautitaan, lapset saavat lahjoja, lopuksi jokainen ottaa mukaansa, mitä haluaa joulupöydästä, suosittelen kaikille, kukaan ei rasitu ei myöskään kukkaro ylenpalttisesti.
Tänä vuonna kaikki palasivat omiin koloihinsa eilen illalla ja suoritettiin rääppeiden jako, minulle jäi lohopastan ainekset, teen sen kohta ja jouluruuat on taputeltu.