Miksi Suomessa ollaan niin poikkeuksellisen riippuvaisia valtiosta ja sen tuista?
Muualla maailmassa pyritään pärjäämään omillaan ja menestymään. Täällä eletään maksimoidakseen kaikki tuet ja pelätään vaan hysteerisesti, että jotain jäi saamatta.
Kommentit (721)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin nauratti, kun joku asukas kirjoitti lehdessä riittääkö kaikkiin asuntoihin asukkaita.
No, ei tietenkään riitä.
Kaupunki rakentaa koko ajan uusia vuokrakerrostaloja ja yksityisten sijoitusassuntoja ei vuokraa kukaan, niissä on 1990 - luvun keittiökaapit ja lemmikki kielto.
😂😂😂😂😂
Kovastipa se naurattaa, vaikka ei edes yhdyssanoja osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Jos on kesämökki ja 5 lasta ja tilillä 0 euroa niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja ruokaan.
Niin, nauratti kun joku luuli, että kaikki saa toimeentulotukea.
No, ei saa, toki saa jos asut vuokralla etkä omista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niin nauratti, kun joku asukas kirjoitti lehdessä riittääkö kaikkiin asuntoihin asukkaita.
No, ei tietenkään riitä.
Kaupunki rakentaa koko ajan uusia vuokrakerrostaloja ja yksityisten sijoitusassuntoja ei vuokraa kukaan, niissä on 1990 - luvun keittiökaapit ja lemmikki kielto.
😂😂😂😂😂
Kovasti naurattaa, kun kohta irtisanotaan porukkaa ja sä et saa perheelle toimeentulotukea ruokaan.
Asutteko 200 000 euron omakotitalossa. Syökää vaikka vessapytty ruoaksi.
😁😁😁😁😁
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana pitää sanoa, että ap on väärässä. Suomessa sosiaaliturvan taso päinvastoin on saanut moneen otteeseen moitteita liian alhaisesta tasosta. Mihin perustuu aloittajan väite? Riikka Purran horinoihin? Tyhmät uskovat.
älä puhu paskaa joka viikko täällä.vaan ota selvää asiasta.on on laskettu pelkästä työmarkkina tuesta ja suomessa saa aina muitakin tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä takertuvia ihmisiä maa täynnä. Itse ei osata tai viitsitä tehdä mitään, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Toki tämä on seurausta korkeista veroista
Kyllä tämä ihan oikeasti valtava ongelma alkaa olla. Kaikki asiallinen keskustelu tästä sotketaan sillä että aletaan haukkumaan jotain puoluetta tai hallitusta. Joko nykyistä tai edellisiä. Suomessa tarvittaisiin kunnon ryhtiliikettä monessa asiassa, esimerkiksi vanhemmuus on täysin hukassa nykyään monissa perheissä. Perheitäkään ei kohta enää ole.
Tähän jatkoksi sitten uusi, nykyinen valta-ajatusmaailma, että kaikki viisaus, osaaminen ja äly, kyky ajatella ja analysoida on sitä suurempaa ja laajempaa, mitä nuorempi ihminen on. Kaikki edelliset sukupolvet ja vanhemmat ihmiset ja asiat ovat jollain tavalla korjauksen tarpeessa olevia, viallisia kappaleita, joilta suuret viisaudet puuttuvat.
Minulla taas on ikää jo yli sen 60-vuotta ja palkkatyöstä on kokemusta aina 12 vuotiaasta asti, jolloin olin ensimmäistä kertaa sokerijuurikkaita harventamassa. Sen jälkeen joka kesä jossain kesätyössä parikymppiseksi asti ja sen jälkeen työelämään.
Köyhän duunariperheen kasvatti olen minäkin, mutta minä sen sijaan en ole unohtanut juuriani joten pidän yhä edelleen vähempiosaisten puolta.
Elämme tällä hetkellä oikeistolaisemmassa yhteiskunnassa kuin koskaan Suomessa sitten 1930-luvun ja se kyllä näkyy kaikessa. Oikeisto tekee kaikkensa, että se saisi syyllistettyä köyhiä ja antaa ymmärtää, että kaikki köyhät on patalaiskoja eivätkä tee mitään hyvinvointinsa parantamiseksi. Tosiasiassa ns elämäntapatyöttömät on Suomessa äärimmäisen pieni ja mariginaalinen joukko, jota oikeisto käyttää härskisti keppihevosena syyllistääkseen kaikki köyhät.
Fakta on kuitenkin se, että aina kun on tarjolla vakituista kokopäivätyötä TES-palkalla on hakijoita satoja, ellei jopa tuhansia. Ne työpaikat joihin ei hakijoita löydy on nollatuntisopimuksella ja orjapalkalla olevia hommia, joilla ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia tulla toimeen. Mutta näitä täysin turhia ja jopa rikollisia töitä kuten puhelinmyyntiä roikotetaan vuodesta toiseen kortistossa syyllistämässä työttömiä siitä, ettei heille muka työ kelpaa.
Tätä sosiaalituki shittiä opetettu ihmisille vuosikymmeniä, nyt vaan on sieltä rahat loppu. Ja hyvä näin, ihmisten tulee oppia elämään omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana pitää sanoa, että ap on väärässä. Suomessa sosiaaliturvan taso päinvastoin on saanut moneen otteeseen moitteita liian alhaisesta tasosta. Mihin perustuu aloittajan väite? Riikka Purran horinoihin? Tyhmät uskovat.
älä puhu paskaa joka viikko täällä.vaan ota selvää asiasta.on on laskettu pelkästä työmarkkina tuesta ja suomessa saa aina muitakin tukia.
Suomessa ei saa aina muita tukia.
Mun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta eikä olla ikinä saatu asumistukea eikä toimeentulotukea vuokra-asuntoon.
Odotan irtisanomiskevättä innolla ja asuntovelkaisten itkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa täysiä työtunteja, vaikka pyytää.
Moni joutuu tekemään 6 kuukauden sijaisuuksia.
Suomessa on kylmä ilmasto. Osassa muita maita ei tule edes lämmityslaskua asunnossa. Lisäksi meillä on 4 vuoden aikaa eikä nytkään voi mennä ulos shortseilla ja t-paidalla.
Älä ole typerä. Esimerkiksi Espanjassa, jota pidetään lämpimänä maana, on kyllä ns. Talvi, jolloin asunnoissa on kylmä. Ehkä siellä ei tarvitse lämmittää ympäri vuoden, mutta kyllä asunnoissa on todella epämukavaa jos niitä ei voi jäähdyttää. Eli ilmastointi on todella tarpeellinen -ja se vie sähköä. Sähkö muuten on Espanjassa kalliimpaa, kuin Suomessa. Monet muuttajat on sähkölasku yllättänyt. Eikä sielläkään paikalliset kulje sortseissa ja t-paidassa läpi vuo
Laitappa linkkiä tuohon kelan ulkomaanmuutto tukeen.
Samalla voisi kysyä miksi niin moni eu maa on saanut kriisitukea? Italia, kreikka, espanja, irlanti ym.. Eli ei oikein pidä paikkaansa tuo väittämäsi omillaan toimeentulosta ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Ulosottoviraston sivuista tulee mielenkiintoiset, kun irtisanomissuoja heikkenee ja toimeentulotukea ei saa kaikki.
Seuraamme siis asuntotarjontaa.
Ei sulla ole varaa ostaa mitään mistään. Senkus seurailet.
Vierailija kirjoitti:
Tätä sosiaalituki shittiä opetettu ihmisille vuosikymmeniä, nyt vaan on sieltä rahat loppu. Ja hyvä näin, ihmisten tulee oppia elämään omillaan.
Kohta saa irtisanoa valtion ja kaupungin työntekijöitä
Ja teidän perhe on todellakin ilman ruokaa.
Valtio leikkaa palkkarahoja, onko sulle kertynyt 15 vuoden lomat ja lisät eli olet ensimmäisenä irtisanomislistalla.
Koska Suomessa ei ole kaikille työpaikkoja, kokoaikatyötä, eikä palkkoja joilla elää, rikkain promille väestöstä haluaa keskiluokan maksavan veroista köyhien elätyksen. Itse he saavat kevyesti verotettuja pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on olematon irtisanomissuoja ja työllisyysaste on korkea. Suomessa ei uskalleta palkata työntekijöitä, koska heistä ei pääse eroon tarvittessa. Suomen järjetön irtisanomislainsäädäntö itsessään aiheuttaa työttömyyttä ja keikkatyön suosiota. Asioita voisi miettiä vähän pidemmälle. Onko kivaa työskennellä työpaikassa väkisin, jossa työntekijää ei enää kaivata? Nykyinen systeemi ohjaa työnantajat savustamaan tarpeettomat työntekijät ulos armottomalla kiusaamisella, jotta työntekijä sanoisi itsensä irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tietenkään riitä.
😂😂😂😂😂
Kovasti naurattaa, kun kohta irtisanotaan porukkaa ja sä et saa perheelle toimeentulotukea ruokaan.
Asutteko 200 000 euron omakotitalossa. Syökää vaikka vessapytty ruoaksi.
😁😁😁😁😁
Oletpa lapsellinen. Mä taidan kuule muille kustantaa sitä toimeentulotukea.
Saahan sitä pyrkiä pärjäämään omillaan, mutta todellisuus on, että maailmalla on paljon enemmän ihmisiä, jotka eivät pärjää, koska ovat omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kesämökki ja 5 lasta ja tilillä 0 euroa niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin ja ruokaan.
Niin, nauratti kun joku luuli, että kaikki saa toimeentulotukea.
No, ei saa, toki saa jos asut vuokralla etkä omista mitään.
toi on jauhanu tota samaa paskaa joka viikko.on vaikee ymmärtää ettei kaikki elä tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on olematon irtisanomissuoja ja työllisyysaste on korkea. Suomessa ei uskalleta palkata työntekijöitä, koska heistä ei pääse eroon tarvittessa. Suomen järjetön irtisanomislainsäädäntö itsessään aiheuttaa työttömyyttä ja keikkatyön suosiota. Asioita voisi miettiä vähän pidemmälle. Onko kivaa työskennellä työpaikassa väkisin, jossa työntekijää ei enää kaivata? Nykyinen systeemi ohjaa työnantajat savustamaan tarpeettomat työntekijät ulos armottomalla kiusaamisella, jotta työntekijä sanoisi itsensä irti.
Tanskassa on myös erittäin korkea työttömyysturva. Suomessa on kohta surkea työttömyysturva ja surkea irtisanomissuoja.
Suomessa irtisanominen on myös yrityksille halpaa. Monissa maissa on ihan tavallista, että tavalliset duunarit saavat isot lähtörahat,, jos irtisanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa ei ole kaikille työpaikkoja, kokoaikatyötä, eikä palkkoja joilla elää, rikkain promille väestöstä haluaa keskiluokan maksavan veroista köyhien elätyksen. Itse he saavat kevyesti verotettuja pääomatuloja.
Sekoitat suomen nyt tuohon itänaapuriin, josta ulostat näitä spämmejäsi. Oligarkit on siellä teillä, mene niille valittamaan valtionne taloutta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa suku ja perhe eivät pidä huolta vähäosaisista sukulaisistaan, toisin kuin vaikka Amerikassa. "Välittäminen" on ulkoistettu valtiolle ja veronmaksajille.
Juuri näin. Lisäksi Suomessa arvostetaan sitä, että lapsi pian täysi-ikäistyttyään muuttaa lapsuudenkodistaan pois. Jos vielä 21-vuotiaana asuu lapsuudenkodissaan, ympäristökin alkaa jo ihmetellä, mitä se siellä vielä tekee. Siis vaikka olisi opiskelijakin, niin omilleen pitää muuttaa. Ja silloin tietenkin tarvitaan yhteiskunnan tukia, jotta omillaan voi asua. Monissa muissa maissa on ihan normaalia asua lapsuudenkodissaan siihen asti, että menee naimisiin. Vaikka kävisi jo töissäkin. Ja jos tuleekin sitten ero, on ihan normaalia muuttaa takaisin lapsuudenkotiinsa. Suomessa kun kerran olet lähtenyt, ei takaisin ole tulemista. Paitsi käymään silloin tällöin kyläilemässä.
Suomessa m
Jep. Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin, josta oli pakko lähteä, kun edes bussilla ei päässyt päivittäin kulkemaan järkevästi mihinkään. Tosin myös vanhempanikin olivat sellaisia, jotka koko teini-ikäni toivat esiin, että jos toimin niin tai näin niin lennän pihalle. He olivat ihan tavallisia ihmisiä ja itse kiltti teini, mutta itselle tuli sellainen tunne, että he halusivat minusta äkkiä eroon. Muutinkin pois heti kun olin 18. Vanhemmillani olisi ollut erilaisia tilaisuuksia auttaa minua tässä vuosien varrella, mutta eipä ole apua tarjottu mihinkään. Jotenkin korostavat omia kiireitään koko ajan. He itse aikoinaan saivat paljon lapsenvahtiapua omilta vanhemmiltaan, joten odotin, että he olisivat minuakin auttaneet. Kun isovanhempani olivat iäkkäitä ja avuntarpeessa, vanhempani auttoivat heitä. Itse tosin pohdin, että miksi auttaisin heitä, koska en ole heiltä apua saanut missään vaiheessa. Se, että he suuresta armostaan antoivat minun asua kotona edes täysi-ikäiseksi saakka. En koe tästä vielä tulleen sellaista velvollisuudentunnetta, että viitsisin heidän suhteensa hirveästi vaivaa nähdä. En pyytänyt syntyä tähän maailmaan ja usein olen miettinyt, että niin olisi ollut parempikin.