Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joille julmust on niin sanotusti pakollinen joulujuoma?

Vierailija
25.12.2023 |

Tuntuu ettei moni edes tiedä kyseisestä juomasta, kun ottaa puheeksi. Minulla se on kuulunut jo pitkään omiin jouluperinteisiin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse tehty kotikalja on ihan parasta.  Yhden kerran julmustia maistaneena, en osta toista kertaa. Joo, ei tod. ole meillä pakollinen juoma.

Kotikalja on kuin joisi oikeaa olutta, jota on pidetty pulloa kuukausi auki.

Vierailija
22/23 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon moni tykkää, itse en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut tätä ensimmäisen kerran elämässäni Ruotsissa v.1967.  Kävin Tukholmassa joululomalla ihan riikin ruotsalaisen perheen luona.  Tykkäsin valtavasti.  Suomestahan tätä ei mistään ikinä saanut, joten siitä jäi ihana makumuisto.

Noin kymmenen vuotta sitten näin tätä meillä marketissa ja tietysti ostin  ja kyllä minun mielestäni maku on sama kuin silloin kauan sitten.  Aina jouluna meillä on tätä tarjolla ja kaukainen muisto nuoruusajalta palaa mieleen.  

Olin ujo suomalaistyttö maalta ja jouduin kieltäytymään tarjotuista pähkinöistä, koska en osannut käyttää niitä pähkinäsaksia enkä kehdannut kysyä neuvoa.  Silloin näin myös ensimmäisen kerran elämässäni mandariineja.  Ne oli taivaallisen makuisia.

Jouluinen koti Ruotsissa oli kuin piparkakkutalo ja ihmiset valtavan ystävällisiä.  Koulussa opetettiin kyllä ruotsia, mutta riikinruotsia en ymmärtänyt juuri yhtään.  Ihana muisto jäi tuosta matkasta.  Ja Tukholman jouluvalot oli kuin sadusta.  Julmustin myötä matkustan aina muistoissani takaisin noihin päiviin.