Työterveyslääkäri kirjoitti työhöntulotarkastuksen
lappuun, että ei voida arvioida työkykyä, koska en antanut lupaa katsoa vanhoja Kantatietoja. Mitä tästä seuraa? Puretaanko nyt työsuhteeni?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jokaiselta kantatietojen piilottelijalta löytyy taustalta mt-ongelmia taikka viinan tai muiden huimausaineiden kanssa höpöstelyä.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella huolestuttavalta. Eli systeemi tehdään sellaiseksi, että jos koskaan saat minkäänlaisen mielenterveysdiagnoosin, peli on jo puoliksi pelattu. Roolisi monien ihmisten silmissä on olla pelkkä sylkykuppi heille. Kotona ei tietenkään saisi olla, mutta jos koskaan pääset töihin, on sekin tällaista kiusaamista. Todellisuudessahan suurin osa ihmisistä täyttää jossain vaiheessa elämää jonkin "mielenterveyden häiriön" kriteerit. Ja aika ruusuinen tuo idea siitä että tiedoista halutaan katsoa vain akuutisti relevantit asiat, kun tässäkin ketjussa joku on jo tietämässä miten minkään mt-diagnoosin saaneesta ei ole koskaan mihinkään töihin, vaikka todellisuudessa olisit ihan normaali ihminen.
No onhan se selvää, että kun porukka "ottaa sairauslomaa" masennusdiagnoosilla viikkotolkulla, niin se loma
Täysin ymmärrettävää. Työkohtaisella perusteella. Fyysinen tai psyykkinen kantti. Molemmat voi vaihdella työn mittaan, jälkimmäistä voi testaillakin etukäteen.
Sama tapahtui minulle syksyllä, vapautin osan tiedoista ja lääkäri oli tyytyväinen .
Ärsytti itseänikin,mutta työ tärkrämpi kuin oma hetkellinen ärtymys. Ja nyt on työpaikka.
Onhan tää järkyttävää, että ihmisen työpaikka mahdollisesti vaarantuu sen takia, että joku terveydenhuollon henkilö ei pääse katsomaan työntekijän aikaisempia Kantatietoja. Samaan aikaan voivotellaan työttömien määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella huolestuttavalta. Eli systeemi tehdään sellaiseksi, että jos koskaan saat minkäänlaisen mielenterveysdiagnoosin, peli on jo puoliksi pelattu. Roolisi monien ihmisten silmissä on olla pelkkä sylkykuppi heille. Kotona ei tietenkään saisi olla, mutta jos koskaan pääset töihin, on sekin tällaista kiusaamista. Todellisuudessahan suurin osa ihmisistä täyttää jossain vaiheessa elämää jonkin "mielenterveyden häiriön" kriteerit. Ja aika ruusuinen tuo idea siitä että tiedoista halutaan katsoa vain akuutisti relevantit asiat, kun tässäkin ketjussa joku on jo tietämässä miten minkään mt-diagnoosin saaneesta ei ole koskaan mihinkään töihin, vaikka todellisuudessa olisit ihan normaali ihminen.
No onhan se selvää, että kun porukka "ottaa sairauslomaa" masennusdiagnoosilla viikkotolkulla, niin se loma
"Sopeutumishäiriö" liittyy usein henkilökohtaiseen äkilliseen kriisiin eikä sairauteen, esim. lapsi joutuu yllättäen teho-osastolle. Normaalit ihmiset reagoivat.
Ennen tilattiin paperiset terveystiedot, jos työterveyshuolto oli ollut eri toimijalla.
Kyllä edelliset terveystiedot ovat ihan tärkeitä arvioitaessa työkelpoisuutta altisteisilla aloilla.
Ei kirjoittanut. Kanta on ollut olemassa sen verran vähän aikaa, että ei ole merkitystä.
Työhöntulotarkastus ei ole lakisääteinen ainakaan kaikilla aloilla. Ehkä sellaisilla, joissa on jotain terveysrajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan itse en palkkaisi jos on tarve piilotella kanta-tietojaan lääkäriltä
Työterveyslääkäreitäkin on niin monenlaisia. On pikkupaikkakuntia, joissa lääkäri on hyvinkin läheisesti kytköksissä työnantajaan. Itse suosin sen vuoksi terveys- ja sairausasioissa riippumattomia lääkäreitä.
En mä esimerkiksi halua että mun keskenmenot näkyy työterveyteen ja tätä kautta työnantajalle tiedoksi että yritän lasta. Kai tuonkin voi kirjoittaa jonnekin että muutoin hyvä terveys, mutta suunnittelee jäävänsä vapaille lähiaikoina. Pakko joku oikeus olla yksityisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitä lausuntoa saanut, lupasi lähettää postissa. Ei ole tullut. Menin niin hämilleni siitä, että se vaati päästä niitä katsomaan, koska verikokeet olivat Ok. Mutta sellainen lausunto on tulossa ja minä ilmeisesti työtön sitten. Kyseessä perus asiantuntijatyö. Eli ei ihme, että täällä on niin paljon työttömiä
Älä valehtele.
Lausunto menee suoraan työnantajalle. Ei sinulle.
Työnantaja sitten ilmoittaa sinulle, että työsopimusta ei voida solmia, terveydentilasi takia.
Ja se on sitten siinä?!
Jo tutkimuksessa työterveyshoitaja ilmoittaa onko kaikki OK.
Vierailija kirjoitti:
En mä esimerkiksi halua että mun keskenmenot näkyy työterveyteen ja tätä kautta työnantajalle tiedoksi että yritän lasta. Kai tuonkin voi kirjoittaa jonnekin että muutoin hyvä terveys, mutta suunnittelee jäävänsä vapaille lähiaikoina. Pakko joku oikeus olla yksityisyyteen.
Näitä ei saa ilmoittaa työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Kuka menee edes noihin työterveyspaikkoihin ja siellä udellaan kaikenlaista outoa. Oikein toimit. Ei tiedot kuulu kaikille. Jos ei töihin pääse normaali ihminen ilman outoja juttuja, on ihme. Eri asia jos kriittinen ala että tietoja tarvii, kaikki alat ei sellaisia. Moni tajuaa myös rajoitteensa ja niistä voi puhua erikseen muualla pomon kanssa.
Työhöntulotarkastus on lakisääteinen, jokaiselle työntekijällä, kun aloittaa työt. Muuten työsopimusta ei voi tehdä, oli ala mikä tahansa.
Ei ole
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minunkaan lapsettomuushoitoni eivät kuulu uudelle työterveydelle, kuten eivät ole kuuluneet nykyisellekään työterveydelle. Piilossa saavat olla.
On ikävää, että kansalainen ei voi luottaa, että häntä koskevat terveystiedot olisi kirjattu asianmukaisesti ja että niitä osattaisiin jatkossa käyttää ammattitaitoisesti arvioiden ja haitattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jokaiselta kantatietojen piilottelijalta löytyy taustalta mt-ongelmia taikka viinan tai muiden huimausaineiden kanssa höpöstelyä.
Höpö höpö.
Mistä edes voisit tietää, kun et näe niitä tietoja!
Idi ootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on ihan luonnollista salata tiedot. Ennemmin ihmettelen että jättääkö joku sen tekemättä.
Jaa meinaatko että normaalilla ihmisellä olisi siellä edes rokotustietoja ihmeellisempää. Itsellä on kannassa kaksi merkintää
Meinaatko tosiaan, ettei normaalit ihmiset sairastu/joudu rikoksen uhriksi/joudu väärien kirjauksien kohteeksi...
Voi mitä paskaa taas.
Tehdäänkö lyhyille työsuhteilla yleensä työhöntulotarkastusta?
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki, joilla on joskus ehkä ollut mt-ongelmia tai päihteiden kanssa ongelmia, niin kaikki vaan työttömiksi tai työkyvyttömyyseläkkeelle. Osa laitetaan kierrätyskeskukseen viikkaamaan vaatteita.
Tulisi miljoonia työttömiä lisää :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä verikokeita työterveystarkastukseen sisältyy? Jotenkin kuulostaa hauskalta että otetaan susta verikoe ku tuut töihin.
Siellä urkitaan esimerkiksi maksa-arvoja ja kolesterolia. Niillä kartoitetaan elintapojasi. Jos sanot että et juo alkoholia ollenkaan mutta maksa-arvot on koholla, oletetaan automaattisesti että juot mutta haluat salailla sitä. Kolesteroli kertoo siitä että syöt mitä sattuu ja kohta on suonet tukossa, eli saikkua enteilee. Pienestäkin ylipainosta huomautellaan, liikuntaa pitäisi harrastaa reilusti vapaalla, jotta jaksaisi siellä työssä paremmin. Eli kuluta omaa vapaa-aikaasikin jotta olet mahdollisimman tehokas ja tuottava työntekijä työaikana. Kyttäyslaitos tuo työterveys on eikä mitään muuta. Kumartelee työnantajaan päin, vähät siltä että itse työ tuhoaa selän, nivelet ja mielenterveyden. Niistä viis, kunhan tuotat paljon verotuloja, jäät eläkkeelle mahdollisimman myöhään ja sitten heti kuolet pois. En mene enää minkään syyn takia työterveyteen. Mieluummin julkiselle. Itse myös piilotin tietoni Kannasta. Eipä kuulu nykyiselle työterveydelle menneisyyteni sairaudet tai terveyteni.
Ei se kyllä käy sieltä Kanta-tiedoistakaan ilmi, jos siellä olevista tiedoista tulkitaan sellaista, jota tiedot eivät todellisuudessa kerro. Kuten että tuollaista lopputulosta tulkitaan ja pelätään jonkun vuosia vanhan, johonkin ihan muuhun liittyneen mt-diagnoosin pohjalta. Ei ole yhtään ihme, että tiedot voidaan haluta piilottaa, ettei päädyttäisi tekemään tuollaisia johtopäätöksiä työn kannalta turhaan. Siinä työntekijän oikeudet eivät toteudu.
Ja nykyään haluttaisiin alkaa diagnosoimaan alttiutta mielenterveysongelmiin jo verikokeista, tässä taas yksi syy, miksi se on ongelmallista.