Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyslääkäri kirjoitti työhöntulotarkastuksen

Vierailija
25.12.2023 |

lappuun, että ei voida arvioida työkykyä, koska en antanut lupaa katsoa vanhoja Kantatietoja. Mitä tästä seuraa? Puretaanko nyt työsuhteeni?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Kuka menee edes noihin työterveyspaikkoihin ja siellä udellaan kaikenlaista outoa. Oikein toimit. Ei tiedot kuulu kaikille. Jos ei töihin pääse normaali ihminen ilman outoja juttuja, on ihme. Eri asia jos kriittinen ala että tietoja tarvii, kaikki alat ei sellaisia. Moni tajuaa myös rajoitteensa ja niistä voi puhua erikseen muualla pomon kanssa.

Työhöntulotarkastus on lakisääteinen, jokaiselle työntekijällä, kun aloittaa työt. Muuten työsopimusta ei voi tehdä, oli ala mikä tahansa. 

Ai niinkö, outoa, oon tehnyt koko opiskeluaikani (ak, lukio, amk) osa-aikaisia töitä opintojen ohella, eikä kertaakaan ole tehty mitään työhöntulotarkastusta. Työpaikat olleet S- ja K-ryhmän kartelleissa, Hesessä ja kunnan vanhainkodeissa. Eli ei taida tarkastukset koskea sitten kaikkia?

Vierailija
22/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä jokaiselta kantatietojen piilottelijalta löytyy taustalta mt-ongelmia taikka viinan tai muiden huimausaineiden kanssa höpöstelyä.

Ja jos niitä mt-ongelmia ei piilota sieltä Kannasta, ei saa hoitoa fyysisiin sairauksiin. Tämä on ihan tutkittu juttu, että jos on vaikka joskus todettu masennus, on lääkäreiden silmissä aina hullu, eikä saa kunnollisia tutkimuksia vaikka menisi vakavien oireiden takia lääkäriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä jokaiselta kantatietojen piilottelijalta löytyy taustalta mt-ongelmia taikka viinan tai muiden huimausaineiden kanssa höpöstelyä.

Mitäs tällä on tekemistä tämän hetken työkyvyn kanssa? Vaikka olisi vetänyt litrakaupalla viinaa ja essoja, saanut siitä sitten vakavan masennuksen, niin mitä se kertoo tämän hetken työkyvystä? Lääkäri voi toki heittäytyä ennustuseukoksi ja povata, että henkilöllä on normaalia suurempi riski ajautua joskus uudestaan päihteisiin tai sairastua masennukseen, mutta se olisi vain ennustus. Tämän hetken työkyvyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos olisi, niin työntekijä voisi lampsia joku maanantai työterveyslääkärin vastaanotolle ja sanoa, että kirjoitahan mulle saikkua, kun olen työkyvytön. Lääkäri kysyisi, että no milläs tavalla työkyvytön. Työntekijä siihen, että kurkkaahan mun kantatietoja. Olen sairastanut

Ei ehkä olekaan väliä jos ongelmat ovat selvästi menneisyydessä, mutta entä jos ihminen on ollut vaikka viimeiset 10v päihdeongelmainen ja joutunut siksi kuukausittain sairaalaan? Tai on skitsofreenikko jolla on tapana jättää lääkkeet ottamatta ja mennä psykoosiin? Tai vaikka mitä muuta, mistä sitä voi tietää. Sillä ajatuksella niitä Kanta-tietoja katsotaan, että arvioidaan senhetkistä työkykyä, eikä siksi että haluttaisiin vain huvikseen urkkia, mitä sairauksia ihmisellä on joskus ollut.

Vierailija
24/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei välttämättä. Voi olla muitakin arkoja juttuja, joihin joku yksilö ei halua palata/ antaa tietoja niistä, esim. sukupuolitaudit, itseen kohdistunut väkivalta, r aiskaus, lapsettomuushoidot, keskenmenot ym. ym.

Vierailija
25/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan luonnollista salata tiedot. Ennemmin ihmettelen että jättääkö joku sen tekemättä.

Vierailija
26/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri kirjoittaa "työkyky arvioitu ilman taustatietoja Kanta-järjestelmästä". Ei siellä lue, että et antantut lupaa järjestelmästä katsoa. Tällä tavalla hän voi mahdollisessa riitatilanteessa todeta, että koska ei tiennyt vanhoista mielenterveysdiagnooseista ja koska työntekijä väitti, että mielenterveysongelmia ei ole, niin hän ei niitä työhöntulotarkastuksessa voinut ottaa huomioon. Samalla poistuu työnantajan velvollisuus korvata ko. sairaudesta johtuvat poissaolot, koska ne on työhöntulotarkastuksessa pimitetty.

Vierailija
27/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työterveyslääkäri osannut suomea vai eikö osannut kysellä sinulta suoraan?

Työhöntulotarkastus on terveydenkannalta soveltuvuus tarkastus ei sairaushistorian tutkimus sairastetuista lastentaudeista.

Jos epäävät nyt työpaikan nosta syyte epäasiallisesta syrjinnästä terveystietojen perusteella ja ota ammattiliittoon yhteyttä ensin.

Vierailija
28/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta arkojen tietojen jakaminen tuntuu pahalta. Olen vaihtamassa kohta työpaikkaa ja ajattelin kyllä ruksia kantaan nyt kieltoja päälle. Jos niitä tietoja on pakko levittää, niin tulee sellainen olo, että haluan vaihtaa kutsumanimeäni. Se ei muuta mitään, mutta ajatuksena jotenkin helpottaa. En halua liittää identiteettiini tiettyjä juttuja. 

Vierailija
29/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan itse en palkkaisi jos on tarve piilotella kanta-tietojaan lääkäriltä

Vierailija
30/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tehty työhöntulotarkastusta, vaikka se on pakollinen.

Johtui ehkä siitä, että olin ollut talossa 12 vuotta sijaisuuksissa ja osa-aikaisena. Kun sain toimen haun kautta, tein jo hakemaani paikkaa sijaisena, joten pomo ei varmaan muistanut lähettää lääkärin tarkastukseen, enkä itse silloin tuota tiennyt.

Olen nyt yhteensä 38 vuoden palvelun jälkeen eläköitynyt. Jälkikäteen ei voitane irtisanoa tuosta syystä. Toivottavasti kukaan ei edelleenkään huomaa tapahtunutta laiminlyöntiä, joka siis ei ollut minun vikani.

Vierailija
31/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän tarkastetaan nykyinen kunto ja sopivuus aiottuun työhön. Miten ne vanhoilla tiedoilla selviää?  Helpommalla pääsee tietty kun lueskelee vaan kantaa. 

Vierailija
32/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä maassa ole siis ihmisillä oikeutta aloittaa ns. puhtaalta pöydältä? Kyllä minä voin jäädä työttömäksi. Täysin työkykyinen ihminen. Että, jos ensi vuonna täällä huudellaan, että mene töihin, niin mulla on hyvä vastaus antaa siihen, miksi en ole töissä.

Vierailija
33/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä edes on vanhoilla merkinnöillä, siinähän arvioidaan SENHETKISTÄ työkykyä!!!

Vierailija
34/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkyky arvioitu ilman taustatietoja Kanta-järjestelmästä". 

Tämä työterveyslääkäri ilmoitti, että ei voi arvioida työkykyisyyttäni. Ilmoitti noin lausuntoon kirjoittavansa. Tuo edellä mainittu fraasi olisi jo ollut kohtuullinen. Minulta otettiin verikokeet yms. lääkäri itse totesi arvojen olevan Ok. Ehkä työterveyslääkäri on sopimaton tehtäväänsä itse. 

Aikaisemmat työhönsijoitustarkastukset ovat olleet ihan läpihuutojuttuja.

Todellakin nostan äläkän, jos työsuhteeni puretaan tuon takia. 

Ap

Vierailija
35/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhöntulitarkastus EI ole pakollinen kuin erityistä sairastamisen vaaraa aiheuttavissa töissä. 

Vierailija
36/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää työttömäksi tuon takia! Ole vielä yhteydessä työterveyshuoltoon. Voit nytkin kysyä ammattiliitosta oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi. On ehkä lääkärin kokemattomuudesta johtuva ongelma: ei ole osannut käsitellä kieltoasi asiallisesti, kun ri ymmärrä periaatettasi, vaan reagoi siihen jonkinlaisena vastarintana ja salailuna.

.

Vierailija
37/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan luonnollista salata tiedot. Ennemmin ihmettelen että jättääkö joku sen tekemättä.

Jaa meinaatko että normaalilla ihmisellä olisi siellä edes rokotustietoja ihmeellisempää. Itsellä on kannassa kaksi merkintää

Vierailija
38/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tällä on tekemistä tämän hetken työkyvyn kanssa? Vaikka olisi vetänyt litrakaupalla viinaa ja essoja, saanut siitä sitten vakavan masennuksen, niin mitä se kertoo tämän hetken työkyvystä? Lääkäri voi toki heittäytyä ennustuseukoksi ja povata, että henkilöllä on normaalia suurempi riski ajautua joskus uudestaan päihteisiin tai sairastua masennukseen, mutta se olisi vain ennustus. Tämän hetken työkyvyn kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Jos olisi, niin työntekijä voisi lampsia joku maanantai työterveyslääkärin vastaanotolle ja sanoa, että kirjoitahan mulle saikkua, kun olen työkyvytön. Lääkäri kysyisi, että no milläs tavalla työkyvytön. Työntekijä siihen,

Itse olen ollut nyt noin 15 vuotta täysin päihteetön, ei edes tupakkaa. 

Sanoppas koska retkahdan, niin tiedän varautua.

Vierailija
39/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä edes on vanhoilla merkinnöillä, siinähän arvioidaan SENHETKISTÄ työkykyä!!!

Melkoisia asiantuntijoita täällä, ei helvetti :DDD

Vierailija
40/80 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse olen kieltänyt kantatietojeni katselun ihan siitä syystä että ex-puolisoni on sairaanhoitaja ja täysin sekopää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi