Kuolinpesän asunnon sopimukset ja uusi asukas
Kuolinpesä on laittanut asunto-osakkeen myyntiin ja sille on löytynyt ostaja. Nyt odotellaan kauppakirjan allekirjoittamistilaisuutta. Asunnossa on kuolinpesän nimissä voimassaolevat sähkösopimukset (myynti ja siirto) ja kotivakuutus. Olen yrittänyt saada kuolinpesän osakkailta valtakirjoja irtisanoakseni sähköt ja kotivakuutuksen mutta näyttää siltä, että en ehdi saada niitä ennen kuin uusi asukas saa asunnon omistus- ja hallintaoikeuden.
Voiko uusi asukas muuttaa asuntoon vaikka kuolinpesällä on siellä vielä sopimukset voimassa? Voiko hän tehdä omat sopimuksensa ja kuolinpesän vanhojen sopimusten pitäisi tällöin päättyä automaattisesti vai onko minun pakko irtisanoa sopimukset itse? Voivatko voimassa olevat sopimukset olla syy hallintaoikeuden viivästymiselle? Kiitoksia vastauksista etukäteen.
Eivät voimassaolevat sopimukset mitenkään estä uuden asukkaan muuttoa, mutta niin kauan kuin sopimukset ovat kuolinpesän nimissä, kuolinpesä vastaa laskujen maksusta.Voit toki yrittää neuvotella uuden asukkaan kanssa siitä, että hän hyvittää kuluttamansa sähkön kuolinpesälle.
Uusi asukas tuskin pystyy tekemään asuntoon sähkösopimusta niin, että se olisi voimassa yhtä aikaa kuolinpesän sähkösopimuksen kanssa. Tästä en kuitenkaan ole varma, joten kannattaa kysyä sähköyhtiöstä.
Kuolinpesän nimissä oleva kotivakuutus tuskin estää uutta asukasta ottamasta omaa kotivakuutusta samaan asuntoon.