Äitini sanoi eilen ruuan jälkeen ettei hän jaksa enää tätä kokkaamista ja joulustressiä,että hän on kurkkua myöten täynnä. Äidille ei käy
Että minä tekisin ruuat ja tulisivat isän kanssa meille koska tietää että olen A. erittäin epäinnokas ja B.erittäin huono kokki. Viinin ja kiroilun voimin saisin ehkä perunat keitettyä :D Meillä on myös niin sotkuista että äiti alkaa siivota heti kun tulee tänne.
Mutta jos äitiä nyt srressaa noin kovin niin emmekö voisi käydä siellä kahvilla ja tulla kotiin syömään. Siis minä,mieheni ja lapsemme.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan äitiä ja hän minua. Mutta minä olen adhd joka ei koskaan ole oppinut siivousintilijaksi ta laittamaan sen kummempaa ruokaa kuin paistamaan munia,äiti taas on oman sukupolvensa tuotos joka paistaa pullat ja keittää kiisselit ja pesee siivotessa ovetkin.Etenkin jouluna tämä korostuu. Äiti ei halua likaiseen kotiimme syömään eines-maksalaatikkoa.
A.P
Mitä teillä lapset syö? Eineksiä? Ja elää sotkun keskellä!?
No ranskanperunoita,kalapuikkoja,tortilloja,italianpataa.. Ja kyllä me siivotaan mutta kun se kaksi kertaa viikossa imurointi ei riitä äidille. Vessassa irvistelee kun lavuaarissa on pöyä ja hammastahna-tahrja ja siteen se alkaakin pestä vessaa! vaikka kahville piti tulla.
Ap
Ehkä kannattaisi tosissaan alkaa miettimään sitä mitä syötätte lapsillenne. Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan äitiä ja hän minua. Mutta minä olen adhd joka ei koskaan ole oppinut siivousintilijaksi ta laittamaan sen kummempaa ruokaa kuin paistamaan munia,äiti taas on oman sukupolvensa tuotos joka paistaa pullat ja keittää kiisselit ja pesee siivotessa ovetkin.Etenkin jouluna tämä korostuu. Äiti ei halua likaiseen kotiimme syömään eines-maksalaatikkoa.
A.P
ADHD periytyy. Kuulostaa siltä, että se on periytynyt äidiltäsi. Minäkin adhd-ihmisenä otan hirveät stressit ja menen ylikierroksille joulusta. Onneksi aatto meni ihan kivasti.
Ei semikään häpeä ole jos lapsiperheessä sotkuista. Kodin pitääkin olla asutun näköinen. Ja miespuolisetkin saisivat kykyjensä mukaan tehdä ruokaa tai siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A.P
ADHD periytyy. Kuulostaa siltä, että se on periytynyt äidiltäsi. Minäkin adhd-ihmisenä otan hirveät stressit ja menen ylikierroksille joulusta. Onneksi aatto meni ihan kivasti.
Ei vaan isältä. iskä on selvä adhd.
A.P
Sitä jouluruokaa saa myös ravintolasta. Myös ennen joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A.P
Ei vaan isältä. iskä on selvä adhd.
A.P
Voi olla kummatkin vanhemmat. Minulla on adhd ja olen jotenkin onnistunut valitsemaan yhden samanlaisen puolisokseni. Myös kaikki kaverit ovat nepsy-kirjolla. :D Mutta koittakaahan te viettää rauhallinen joulu. Tilatkaa vaikka ruokaa kotiinkuljetuksella.
Kyllähän joulun laittoon menee aikaa ja energiaa. Jos jokainen tekisi jotakin niin työmäärä jakaantuisi.
Ei kuulu minkään äidin tulla siivoamaan. Meillä kävi aikoinaan anoppi siivoamassa. Ei kuulu niille miten perhe siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei semikään häpeä ole jos lapsiperheessä sotkuista. Kodin pitääkin olla asutun näköinen. Ja miespuolisetkin saisivat kykyjensä mukaan tehdä ruokaa tai siivota.
No, ei meillä ainakaan ole mitenkään erityisen sotkuista, vaikka lapsiperhe ollaankin. Perussiistiä, joskus voi olla leluja lattialla ja eteisessä ulkovaatteet hujan hajan, mutta ne ei jää niille sijoille. Mies siivoaa meillä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat asuvat sellaisen matkan päässä, että voisitte kuvitella ajavanne sinne kahville, niin mikä pakko sinne on aattona änkeä, kun teillä on omakin perhe? Viettäkää aatto oman perheen kesken omalla tyylillä ja joulupäivä on sitten pyjamapäivä, kun syödään aaton jämäruokia ja konvehteja ja leikitään uusilla leluilla ja tehdään palapelejä tai pelataan lautapelejä perheen kanssa. Tapaninpäivä on perinteinen kyläilypäivä, voitte silloin käydä vanhempien luona kahvittelemassa.
Sitten kun jompi kumpi vanhemmista on kuollut, on asiallista kutsua leski viettämään joulua teidän kanssa, ettei tarvitse olla jouluna yksin.
Emme änkeää mihinkään. Olen ainoa lapsia ja äidille on kunnia-asia kutsua tytär,vävy ja lapsenlapsi syömään.
No nyt se kunnia tekee hänestä passivis-agressiivisen marttyyrin niin kai te tajuatte kieltäytyä?
Vierailija kirjoitti:
A.P
Minäkin olen ADHD, diagnoosin sain vasta viisikymppisenä. Meillä mies onneksi kokkaa, mutta siivous on ailahtelevaa ja kaksi kertaa ollaan tehty jouluna ulkomaanreissu, että päästään edes jouluksi sotkua pakoon. Itsellä kyllä diagnoosin ja lääkityksen myötä on onnistunut se, että satunnaisesti teen jotain ruokaa/pöperöä, mutta en joka kuukausi kuitenkaan.
Äitiäsi et voi auttaa siinä, että hän onnistuisi vapautumaan tuosta sukupolvensa kirouksesta, mihin kuuluu nuo kaikki kuormittavat joulurituaalit. Joulun aikaan voi tavata muutenkin kuin aattona ja voitte tavata myös neutraalilla maaperällä, mennä vaikka yhdessä jonkun ravintolan joulupöytään joulun alla ja käydä laulamassa kauneimmat joululaulut jossain kirkossa. Jouluaaton voi pyhittää rauhoittumiselle oman perheen kesken. Ei isäkään varmaan nauti joulusta, kun vaimo siellä neuroottisena raataa ja hermot on kireällä.
Kyllähän minä tahtoisin oppia kokkaamaan. Mutta sitten ahdistun että mikä sekoitetaan mihin,työvaiheet a ja b ja c häh? ja lopputulos on sotkuinen keittö,ei ruokaa ja itkevä kokki. Ylä-asteen köksätunneilla opettaja hermostui että mikä siinä' on kun Tiina ei ymmmärä reseptejä?! Ihan yleisopetuksessa siis olin ei tidettu vielä että minulla on adhd.
Kun muutin omaan asuntoon ja piti tehdä itse oma ruoja tein makaronisotkua (kutsutaan myös ni""tipadaksi),italinpataa ja munakokkelia ellen sitten vaan popsinut kylmiä nakkeja.
A.P
Miksei voi vain lopettaa perinteitä kaikessa hiljaisuudessa? Minä lopetin jouluruokien tekemiset kun ei viitsitty edes kutsua noudattaa ja aikaa jolloin kerroin että ruoka on tarjolla. Sitä tultiin tunteja myöhemmin syömään mikrolla lämmitettyjä jouluruokia, otti lahjat ja häipyi. Jäi niin paska maku että tarjoilut loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Siivottomuus ei ole sama asia kuin asutun näköinen koti. En minäkään söisi mitään, jos keittiö on likainen ja sotkuinen. Etenkin keittiön ja vessan pitää olla puhtaita, ihan hygieniasyistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne naispuolisetkin saavat tehdä kykyjensä mukaan ruokaa ja muuta. Mitä ihmettä?
Mulla on myös adhd, mutta kyllä mä ihan normaalisti saan pidettyä asunnon siistinä ja asutun näköisenä. Ei sen kämpän mikään läävä pidä olla, että siellä näkyisi jonkun asuvan. Mun mies on ihan normaali ihminen ja osaa ja kykenee kyllä tekemään ruokaa, siivoamaan ja muutenkin osallistumaan elämään. Olisi aika kummallista, jos mies jättäisi kodin hoidon täysin vain yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Kysy äidiltäsi, mikä olisi hänestä paras ratkaisu. Jos kerran on kurkkuaan myöten täynnä kokkaamista, niin jokin uusi vaihtoehto joulun viettoon teidän täytyy yhdessä sopia.
Tämä. Noin muuten ap:n kommenttiin niin kyllähän jos puunaa, häärää ja kokkaa, voi olla hyvinkin väsynyt aattoiltana. Jos kuitenkin on itse kutsunut lapsensa perheineen jouluksi, on aika epäkohteliasta valittaa sitten ihan itse aiheuttamaansa väsymystä kutsumilleen ihmisille.
Voisi siis ensi vuonna joulun alla olla hyvä, jos ottaisi asian puheeksi. Omasta kokemuksestani tiedän, että se aattoillan uupumus kyllä saattaa hyvinkin vuoden aikana unohtua ja sitten on taas ihan innoissaan laittamassa joulua. Kunnes taas huomaa, että on ihan poikki. Äitisikin on ihan hyvä ymmärtää, että jos hän ei oikein enää jaksaisi laittaa joulua, sitten on oltava joku muu vaihtoehto. Hän viettää joulun isäsi kanssa kahdestaan, hän ja isäsi tulevat jouluksi sinun luoksesi tai sitten - jos mahdollista - valmistelette joulun hänen luonaan yhdessä. Hyväksymällä sen, ettei enää jaksa, hyväksyy myös oman vanhenemisensa ja sen, että elämä muuttuu erilaiseksi. Tavallaan yksi elämänvaihe on silloin ohi ja monesti siitä menneestä haluaisi pitää kynsin ja hampain kiinni, koska tulevaisuus voi tuntua pelottavalta. Mulla oli nyt mun eka jouluni yksin ja voin tyytyväisenä todeta, että oli ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän minä tahtoisin oppia kokkaamaan. Mutta sitten ahdistun että mikä sekoitetaan mihin,työvaiheet a ja b ja c häh? ja lopputulos on sotkuinen keittö,ei ruokaa ja itkevä kokki. Ylä-asteen köksätunneilla opettaja hermostui että mikä siinä' on kun Tiina ei ymmmärä reseptejä?! Ihan yleisopetuksessa siis olin ei tidettu vielä että minulla on adhd.
Kun muutin omaan asuntoon ja piti tehdä itse oma ruoja tein makaronisotkua (kutsutaan myös ni""tipadaksi),italinpataa ja munakokkelia ellen sitten vaan popsinut kylmiä nakkeja.
A.P
Ei sinun kannata just nyt jouluna opetella huippukokiksi ja alkaa testailemaan reseptejä. Ostatte/haette/tilaatte ruokaa tai menette ravintolaan. Eikä sen ole pakko olla jouluruokaa mitä syötte.
Kyllä ne kokkaustaidot kehittyy, kun vain alat kokkaamaan. Käytä sama aika kokkaamisen opetteluun, kuin nyt käytät selittelyyn, niin muutaman joulun jälkeen olet huippukokki.
Sulla on vuosi aikaa opetella kokkaamaan ennen seuraavaa joulua.
Kysy äidiltäsi, mikä olisi hänestä paras ratkaisu. Jos kerran on kurkkuaan myöten täynnä kokkaamista, niin jokin uusi vaihtoehto joulun viettoon teidän täytyy yhdessä sopia.