Pahoitin mieleni lahjojen jaosta
Kävimme aattona parissa eri kyläpaikassa. Tähän jälkimmäiseen meidät oli kutsuttu että poiketkaa kahville kun kerkeätte. Kyseessä lapsemme isovanhemmat. Veimme tuliaisiksi kahvia ja leivonnaisia.
Oli ensinnäkin yllätys, että siellä oli myös muita vieraita ja suurempi yllätys oli kun lopulta kahvien jälkeen jaettiin lahjoja.
Kaikki muut, sekä lapset (lasten serkut) että aikuiset (miehen sisarukset, isovanhemmat, vanhemmat jne), saivat useita lahjoja, mutta meidän perhe kokonaisuudessaan sai yhteiseksi yhden karkkirasian.
Omat lapsemme olivat selvästi pahoilla mielin lahjojen jaon jälkeen, kun kaikki lapsista vanhaan mummoon saivat paketteja, mutta he eivät saaneet mitään omaa.
Ihmettelen, miksi lahjoja ei voitu jakaa ennen kuin tulimme tai lähtömme jälkeen... emme edes voineet varautua omilla paketeilla.
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tätä enää vatvomaan? Nyt katse kohti tulevia aikoja.
Täällä taitaa vatvoa nyt muut kuin AP :D herkullinen ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että osa pitää karkkirasiaa tai konvehtirasiaa hienona lahjana. Eikös ne kohvehdit ole lahja, joka annetaan sellaiselle, jolle ei mitään muuta keksitä tai pitää keksiä nopeasti vastalahja.
Ja tämä lahja oli ylimääräinen ap:n perheelle. Muut sisarukset saivat oikeutetut lahjat, mutta ap:n mies sai armosta ylimääräisen lahjan perheelleen jaettavaksi:'D
Miten selität sen, että ap:n miehen täyssisaruksen perheelle, joka oli ollut heidän kanssaan samassa paikassa jo ja tuli myös tuonne myöhemmin, oli kuitenkin lahjoja.
No eikö keskustelussa todettu että apn olisi pitänyt ymmärtää raahata omia lahjoja mukana. On ahnetta ajatella saavansa jotain jos yhteisessä jouluhetkessä kaivetaan lahjasäkki esiin.
Missään nimessä ei ole kyse miehen suvun junttiudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulistteko lapsinenne ensi jouluna minun luo käymään kahvilla. Lahjoja ei jaeta, juodaan vaan kahvit.
Vedän sitten salaa lahjakassin esiin ja jaan kaikille muille paitsi teidän lapsille lahjat!!!! Saa muutkin opetella PETTYMYKSIÄ!
Jos lapseni kuvittelisivat, että jouluna kyläpaikoissa lähdetään lahjojen kanssa kotiin / eivät ymmärtäisi, että kotona saa omat lahjat, katsoisin peiliin ja pitkään todeten kasvatuksen epäonnistuneeksi. Kyllä nykyihminen on ahne.
Onko teitä kutsuttu kylään jouluna katsomaan, kun muut avaavat lahjoja?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sukulaiset olivat ostaneet toisilleen lahjoja ristiin (ovat säännöllisesti keskenään tekemisissä, me tavataan ehkä 1-3 kertaa vuodessa), mutta vanhempi oli muille lapsilleen ilmeisesti ostanut muun lahjan kun karkkia, ei mitään kallista mutta kuitenkin. Meille koko perheelle vain yhteisen rasian.
Olisin vaan toivonut, että olisivat jakaneet lahjat ennen tai jälkeen meidän tulon.
No jos menitte sinne "kun kerkisitte", niin mistä ne edes tiesi odottaa? Ja kun lahjojen jakaminen alkoi, olisi pitänyt itse ymmärtää poistua, jos ei tuonut muille lapsille lahjoja.
Vastasin ylempänä, että olimme ilmoittaneet aikahaarukan ja tiesivät puolisen tuntia etukäteen, että olemme tulossa.
Lapsiserkkujen perheiden k
"Itse lapsettomana en kyllä ois myöskään tajunnut ostaa lahjaa kenellekään random-sukulaisen lapselle joka ehkä piipahtaa kahvilla... "
Random sukulainen = oma veli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä että ne lapset oppii siihen ettei aina tartte olla saamassa vaikka muut saa ja kestämään vastoinkäymisiä ja pahaa mieltä?? Ei tuu niin kusipäisiä lapsia ehkä. Ja onhan ne saaneet kotonakin lahjoja?! Jos ne muut vietti siellä koko joulun niin sehän on silloin se 1 paikka missä ne lahjansa saa ja teidän lapsia pitäs hemmotella joka paikassa vaikka vietätte joulun itse pääasiassa kotona perheen kesken..?
Niin. Traumoja ja pahaa mieltä tuollaisista seuraa... Ei lapsi ymmärrä miksi muut saa ja hän jää ilman. Tulee merkityksetön olo. Ei lapsia ihan noin kasvateta pettymysten sietämiseen. Kyllä minäkin vielä näin aikuisena muistan tuollaisia epäreiluja juttuja ja nöyryytyksiä esimerkiksi äitipuolen toimesta ja ne tuntuu edelleen pahalta.
Vanhempien tehtävä
Olivat lasten isovanhemmalla jouluaattona, jossa muut lapset ja lastenlapset saivat lahjoja. Paitsi eivät sitten yksi lapsista ja hänen lapsensa. Pitääkö tätä eriarvoisuutta hieroa myös jouluna päin näköä?
Vierailija kirjoitti:
Ja uusia pettymyksiä!
Ap voi ensi jouluna viedä tuonne koko porukalle yhteiseksi laminoidun BMI-taulukon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni vaimo voisi hyvin ihmetellä miksi en osta heidän (kuvitteelliseen) perheeseen lahjoja mutta siskolleni ja lapselleen ostan. Yksinkertainen selitys: siskoni on aina, alaikäisestä lähtien, muistanut minua jouluna, synttäreinä, nimppareina, valmistujaisina veljeni taas ei ole ikinä onnitellutkaan. Veljeni kanssa olen tekemisissä jopa enemmän kuin siskoni kanssa, mutta hän on tyypillinen maaseudun mies, joka ei ymmärrä että muutkin kuin naiset voisivat lahjoja antaa. Lopetin nuorena aikuisena veljeni muistamisen, siskoa muistan kyllä.
Kyse on kuitenkin lapsista. Onko sinulla lapsia, joille veljesi ei osta? Muuten ei minua kyllä aikuisena kiinnosta yhtään saanko jotain vai en, mutta pidän kyllä joulua lasten juhlana...&
Mielestäsi kohtuutonta odottaa isovanhemmilta jotain pieniä henkilökohtaisia muistamisia kun muutkin saavat? Kun odottajat on lapsia?
Ärsyttävää kun peukutusnappulat katoaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulistteko lapsinenne ensi jouluna minun luo käymään kahvilla. Lahjoja ei jaeta, juodaan vaan kahvit.
Vedän sitten salaa lahjakassin esiin ja jaan kaikille muille paitsi teidän lapsille lahjat!!!! Saa muutkin opetella PETTYMYKSIÄ!
Jos lapseni kuvittelisivat, että jouluna kyläpaikoissa lähdetään lahjojen kanssa kotiin / eivät ymmärtäisi, että kotona saa omat lahjat, katsoisin peiliin ja pitkään todeten kasvatuksen epäonnistuneeksi. Kyllä nykyihminen on ahne.
-ohis
Kyllä. Me mentiin sukulaisille KYLÄILEMÄÄN lapsena joka joulu. Siellä oli muita sukulaisia jotka olivat tuoneet omien lastensa lahjat sinne. Siellä ne lapset niitä availivat. Ja arvaa mitä. Ei haitannut, koska meillä oli omat lahjat odottamassa kotona. En ollut ahne kakara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvä että ne lapset oppii siihen ettei aina tartte olla saamassa vaikka muut saa ja kestämään vastoinkäymisiä ja pahaa mieltä?? Ei tuu niin kusipäisiä lapsia ehkä. Ja onhan ne saaneet kotonakin lahjoja?! Jos ne muut vietti siellä koko joulun niin sehän on silloin se 1 paikka missä ne lahjansa saa ja teidän lapsia pitäs hemmotella joka paikassa vaikka vietätte joulun itse pääasiassa kotona perheen kesken..?
Niin. Traumoja ja pahaa mieltä tuollaisista seuraa... Ei lapsi ymmärrä miksi muut saa ja hän jää ilman. Tulee merkityksetön olo. Ei lapsia ihan noin kasvateta pettymysten sietämiseen. Kyllä minäkin vielä näin aikuisena muistan tuollaisia epäreiluja juttuja ja nöyryytyksiä esimerkiksi äitipuolen toimesta ja ne tuntuu edelleen pahalta.
Ap ei ollut sopinut joulunvietosta siellä. Vain kahvittelusta. Sikäli ymmärrän jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
En ymmärrä tätä lahjojen ja tavaran palvontaa, muut asiat eivät merkitse mitään esim. yhdessäolo, serkkujen tapaamiset, ystävyyssuhteet jne.
Ja kyllä, normiperheissä muut lapset katsovat sivusta esim. syntymäpäivillä, kun juhlakalu avaa lahjoja, vai saako teillä lasten syntymäpäivillä myös vieraat samanlaisen lahjan, kuin päivänsankari, ettei tule pahamieli.
Tai jos lapsen kaveri saa uuden puhelimen, menettekö kauppaan ostamaan myös lapsellesi samanlaisen, ettei tule pahamieli.
Ja miksi ap. lapset nostetaan jalustalle, kun he ovat saaneet jo kotona joululahjoja ja lisäksi 3 muussa kyläpaikassa ja lisäksi vielä isovanhempien luona suklaakonvehdirasian. Näitä lahjoja eivät muut lapset saaneet, vaan saivat tyytyä, mitä isovanhemmille saivat. Kukaan ei ole kysynyt, tuliko muille paikalle olleille muille lapsille pahamieli, kun eivät saaneet lahjoja, missä ap. olivat perheineen viettäneet.
Ja miksi vanhemmat kasvattavat lapsensa palvomaan vain tavaraa ja se nousee tapaamisessa tärkeimmäksi asiaksi, kuten ap. aloituksessa, eikä edes sanallakaan mainita, kuinka lapset ilahtuivat ja nauttivat yhdessäolosta ja serkkujen tapaamisesta, vaan saa vaikutelman, kuinka kaikki tuijottivat ja palvoivat tavaralahjoja, jopa niiden arvo mitattiin rahassa ja sitä korostettiin, myös tuomisissa, kuinka kahvipaketti ja tortut maksoivat jopa 30€.
Monesta kommentista saa käsityksen, kuinka tapaamiset järjestetään vain tavaran vuoksi ja se on tärkein, eikä yhdessäolo. Ei ihme jos maailma hukkuu tavaraa ja ympäristö kuormittuu turhasta roinasta, kun henkinen hyvinvointi mitataan tavaran paljoudella ja mitä se maksaa. Ja se opetetaan myös jälkikasvulle.
'
Miksi muiden joulunviettäjien olisi pitänyt järjestää jouluohjelmansa ap. suunnitelmien mukaan?
Ja eikö jo alkeellisimpiin käytöstapoihin ja hienotunteisuuteen kuulu antaa muille joulurauha, joulurauhan julistamisem jälkeen, saada aterioida rauhassa, jakaa lahjat jne. ilman että joku tulee kahvittelemaan tai kyläilemään, kun ap. ei selvästikään ollut aikomusta viettää yhteistä joulua, vaan piipahtaa eri kyläpaikossa ja odotti vielä lapsensa saavan lisää lahjoja, antamatta itse muille lapsille mitään. Kyllä ap. on itsellään peiliin katsomisen paikka. '
Miksi olivat ylipäänsä kutsuneet vieraita kun ap:n perhe niin kovasti häiritsi eikä edes lahjoja ansainnut?
"n ymmärrä tätä lahjojen ja tavaran palvontaa, muut asiat eivät merkitse mitään esim. yhdessäolo, serkkujen tapaamiset, ystävyyssuhteet jne.
Ja kyllä, normiperheissä muut lapset katsovat sivusta esim. syntymäpäivillä, kun juhlakalu avaa lahjoja, vai saako teillä lasten syntymäpäivillä myös vieraat samanlaisen lahjan, kuin päivänsankari, ettei tule pahamieli.
Tai jos lapsen kaveri saa uuden puhelimen, menettekö kauppaan ostamaan myös lapsellesi samanlaisen, ettei tule pahamieli.
Ja miksi ap. lapset nostetaan jalustalle, kun he ovat saaneet jo kotona joululahjoja ja lisäksi 3 muussa kyläpaikassa ja lisäksi vielä isovanhempien luona suklaakonvehdirasian. Näitä lahjoja eivät muut lapset saaneet, vaan saivat tyytyä, mitä isovanhemmille saivat. Kukaan ei ole kysynyt, tuliko muille paikalle olleille muille lapsille pahamieli, kun eivät saaneet lahjoja, missä ap. olivat perheineen viettäneet.
Ja miksi vanhemmat kasvattavat lapsensa palvomaan vain tavaraa ja se nousee tapaamisessa tärkeimmäksi asiaksi, kuten ap. aloituksessa, eikä edes sanallakaan mainita, kuinka lapset ilahtuivat ja nauttivat yhdessäolosta ja serkkujen tapaamisesta, vaan saa vaikutelman, kuinka kaikki tuijottivat ja palvoivat tavaralahjoja, jopa niiden arvo mitattiin rahassa ja sitä korostettiin, myös tuomisissa, kuinka kahvipaketti ja tortut maksoivat jopa 30€.
Monesta kommentista saa käsityksen, kuinka tapaamiset järjestetään vain tavaran vuoksi ja se on tärkein, eikä yhdessäolo. Ei ihme jos maailma hukkuu tavaraa ja ympäristö kuormittuu turhasta roinasta, kun henkinen hyvinvointi mitataan tavaran paljoudella ja mitä se maksaa. Ja se opetetaan myös jälkikasvulle."
Juhlapaikalle lahjat ovat niin tärkeitä, että niitä oli harkittu (ei yhden lapsen perheelle) ja koetaan ne tärkeäksi jakaa??
Ap lapsille lahjat eivät silti saa olla tärkeitä?
Ei kuulostanut kivalta tunnelmalta tässä juhlassa, että osa lahjotaan ja osaa näpäytetään yhteisellä lahjalla.
Yksi serkuista ainakin oli saanut lahjoja myös aiemmin toisilla isovanhemmilla, joilla kävivät ap perheen kanssa yhdessä.
Ehkä ap. olisi kannattanut suunnitella vierailut jouluaattona paremmin ja antaa tilauslistat etukäteen. Ja ehkä jakaa miehen kanssa vierailuja. Jos nyt kävitti 4 paikassa kylässä, jos olisitte jakaneet kyläpaikat, olisitte ehtineet käydä 8 paikassa ja lahja määrä tuplaantunut. Tai aloittaa vierailut jo aatonaattona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Kyllä. Me mentiin sukulaisille KYLÄILEMÄÄN lapsena joka joulu. Siellä oli muita sukulaisia jotka olivat tuoneet omien lastensa
Vau. Kyllä minä muistan lapsuudesta jotain sellaisia harmituksia, että muut sai ja minä en. Enkä ollut todellakaan mikään hemmoteltu kakara. Esimerkkinä vaikka se, että olin serkkuni kanssa yhdellä sukulaistädillä virpomassa, niin serkku sai suklaamunan ja minä appelsiinin. Lapset nyt ajattelee aika eri tavalla kuin aikuiset.
"Vau. Kyllä minä muistan lapsuudesta jotain sellaisia harmituksia, että muut sai ja minä en. Enkä ollut todellakaan mikään hemmoteltu kakara. Esimerkkinä vaikka se, että olin serkkuni kanssa yhdellä sukulaistädillä virpomassa, niin serkku sai suklaamunan ja minä appelsiinin. Lapset nyt ajattelee aika eri tavalla kuin aikuiset"
Mitähän tämä täti on ajatellut....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että osa pitää karkkirasiaa tai konvehtirasiaa hienona lahjana. Eikös ne kohvehdit ole lahja, joka annetaan sellaiselle, jolle ei mitään muuta keksitä tai pitää keksiä nopeasti vastalahja.
Olisikin ehkä ollut ok jos perheenjäsenet olisi saaneet omat rasiat. Käsittääkseni isovanhemmat oli myös töissä käyviä eikä mitään pikkueläkkeellä kituuttavia eläkeläisiä
Ap. kertoo olevan uusperhe. Miehen vanhemmat ovat eronneet. "Isovanhemmat" on ap. miehen isä ja hänen uusi puoliso eli ap. miehen äitipuoli.
Todenmäköisesti ap. miehen isän uusi nainen on kyllästynyt hoitamaan miehensä sukulaissuhteita ja laittamaan rahaa heidän lahjoihin.
Tämäkin keskustelu olisi ap. voinut käydä oikeilla nimillä, eikä puhua isovanhemmista, kun kysymys on uusperheestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mun sisarukseni tulevat perheineen, joka joulu "sieltä etelä mummolaan" ja olen mieheni kanssa uhriutunut jo 10v valmistamaan joulun heille mummolassa, kun asutaan samalla paikkakunnalla. . Onneksi lapseni on jo teinejä.
Äitini yli 80v ja hän aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa ja ohjelmoi meidät molemmat. Ja ravataan kaupoissa, ostamassa lahjoja, ruokaa, hankitaan kuusi ja tehdään joulu.
Molemmat olemme alkaneet vihata joulua yhä enemmän, kun se on niin raskas ja työntäyteinen, kun töissä vielä vuoden kiireisintä aikaa. Ja niin ristiriitaiset fiilikset, kun emme halua pilata iäkkään äitini joulua, kun hän haluaa lapset ja lastenlapset luokseen, mutta ei enää jaksa tehdä juuri mitään, puhumattakaan joulun rakentamisesta, vaan se jää meidän tehtäväksi.
Miten vaikeaa voi olla hankkia jouluruoat ostopalveluna, niin että maksatte kulut koko porukalle jyvitettynä? Koristelua voi tehdä itse vähitellen, lahjoja löytyy verkkokaupoista joten säästyy vaivalloiselta kaupoissa ravaamiselta.