Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

b-streptokokista kysymys

06.01.2007 |

Osaisiko joku kertoa minkälaisia oireita ko. bakteeri aiheuttaa -siis oireellisena? Ymmärtääkseni pöpö voi majailla oireettomanakin..

Mulla todettiin edellisen raskauden aikana tuo bakteeri kun tutkittiin mistä ennenaikaiset supistukset johtuivat. Muuta lääkitystä en saanut kun synnytyksen yhteydessä antibiootti-tipan.

Nyt, kun synnytyksestä on kulunut vajaa 9 kk, olen alkanut kärsiä ajoittaisesta ruskeasta tiputteluvuodosta ja hieman hiivatulehdusta muistuttavista oireista (kutina, kirvely) sekä " tahmea" valkovuoto. Voisivatko johtua streptokokista? Millä lääkkeellä sitä hoidetaan? Kiitollisena odottelen vastauksia kohtalontovereilta :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka hoidettiin synnytyksessä suonensisäisesti. Minä jäin siihen käsitykseen, että se oli sillä hoidettu, eikä pitäisi uusia. Tai siis voithan saada pöpön uudelleen, mut läkkeeiden pitäisi hävittää se elimistöstä sillä hetkellä, kun hoidetaan, eli ei pitäisi jäädä " muhimaan" . Noi sun oireet ei minusta viittaa streptokokkiin, vaan johonkin muuhun tulehdukseen. Minulle sanottiin, että luultavasi sain streptokokin odotusaikana pahasta poskiontelotulehduksesta. Oireena oli supistelut.

Vierailija
2/7 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärsin, että synnytyksen yhteydessä annettavalla antibiootilla ehkäistiin vaan pöpön tarttuminen vauvaan ja taudin jäävän edelleen majailevan minuun. Mitenköhän lie..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tutkailemassa asiaa ja se todellakin voi uusiutua, kun lääkitys lopetetaan. Eli minullakin on siitä pelko taas, olen kolme vuotta sitten kantanut streptokokkia. Sehän voi sitten piileskellä minussa.

Oireina on ennenaikainen lapsiveden meno, supistukset ja vauvan keskoisuus. Vauvalle aiheuttaa sepsistä ja kehitysvammoja, mikäli ei hoideta synnytyksessä. Mutta noi on tosi harvinaisia, siis vauvalle.

Vierailija
4/7 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vielä lisätiedoista! Olisko jollain vielä valaista asiaa enemmän? Pääseekö siitä siis koskaan eroon, mitä oireita, millä hoidetaan?

Vierailija
5/7 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kenelläkään lisätietoa, olisin tosi kiitollinen!

Vierailija
6/7 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin B-streptokokin kantaja ja juossut sen vuoksi usealla eri erikoislääkärillä. Kaikilta olen saanut suht samanlaista tietoa ko. bakteerista. Eli n. 20%:lla naisista se kuuluu emättimen ja alemman suoliston normaaliflooraan. Bakteeri ei muutoin aiheuta oireita, paitsi raskauden aikana se saattaa aktivoitua. Oireita ovat mm. supistelut. Mulla oli toisessa raskaudessa myös alavatsakipuja ja kirvelevää tunnetta kohdunsuulla. BAkteeri voi joskus harvoin aiheuttaa ennenaikaisen lapsiveden menon eli vauva voi syntyä reilusti ennen laskettua aikaa, mutta tämä ei siis kuulemma ole kovinkaan yleistä.

Ennen kaikki synnyttämään tulevat testattiin, mutta nykyään noita testejä ei enää oteta kuin harvakseltaan. Jos tiedetään äidin kantavan streptokokkia, niin hän saa automaattisesti antibioottia suoneen synnyttämään tullessaan. Näin pyritään ehkäisemään vauvan infektoituminen. Bakteeria ei kannata raskauden aikana hoitaa antibiootein, koska se tulee ja menee. Jossain vaiheessa raskautta testi saattaa näyttää positiivista ja parin viikon kuluttua taas negatiivista. Bakteerilla on tapana uusiutua. Jos oireilu on kuitenkin voimakasta, niin usein silloin määrätään antibioottikuuri, jolla saadaan oireet hetkeksi (joskus myös lopullisesti) pois.

Viimeeksi kysyin lääkäriltäni, että voiko tämä ko. bakteeri aiheuttaa normaaliolosuhteissa (jolloin en siis ole raskaana) minulle esim. tulehduksia. Lääkäri vastasi tähän, että ei voi, sillä se tosiaan kuuluu minulla normaaliin bakteeriflooraan.

Toivottavasti näistä tiedoista on apua.

Vierailija
7/7 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein valaisevaa, kiitos!

" Se" siis on ja pysyy. Täytyy kuitenkin käydä lääkärillä tutkituttamassa näitä oireita, että onko mulla joku muu tulehdus, sillä kirvelyt, kutinat sunmuut eivät ole ainakaan helpottaneet -päinvastoin...