Pienituloiset lapsiperheet ovat ahdingossa. Yhä useammassa kodissa on tänä jouluna turha haaveilla lahjoista tai juhlapöydän antimista.
Terhi muistaa vieläkin, miten vanhemmat patistivat häntä hoitamaan kouluhommansa huolella.
Ettei tule mitään rätinpyörittäjää, he sanoivat.
Terhistä ei tullut siivoojaa, mutta nyt hän on itsekin äiti, joka komentaa kahta poikaansa kouluhommiin. Nuoremmalle hän lupasi vastikään heittää vitosen jokaisesta kasia korkeammasta koetuloksesta.
Älä heitä, kun ei sulla ole varaa, lapsi vastasi, ja särki äitinsä sydämen.
Pelastakaa Lasten tuoreen kyselytutkimuksen mukaan yhä useamman suomalaisen lapsiperheen arki on kriisissä. 39-vuotiaan Terhin kolmihenkinen perhe on esimerkkitapaus.
Asumiskulujen ja laskujen maksamisen jälkeen Terhillä jää tällä hetkellä käteen alle pari sataa euroa kuukaudessa, jolla pitäisi täyttää kahden teini-ikäisen lapsen nälkäiset suut. Rahat loppuvat yleensä pari viikkoa ennen seuraavan erän saapumista.
Tilanteemme on hirmu, hirmu huono. Ihan epätoivoinen, Terhi huokaa.
Terhi ei esiinny jutussa omalla nimellään lastensa yksityisyyden suojaamiseksi, mutta kertomalla oman tarinansa hän haluaa lisätä tietoisuutta lapsiperheköyhyydestä Suomessa.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terhin ongelma ei ole pienituloisuus vaan se, että ei oikeasti ymmärrä, mikä on halpaa ja mikä ei. Kymmenen pisteen vihje pienituloisille: ei osteta purkkilihapullia vaan paketti jauhelihaa, esimerkiksi.
Oliko tämä se sama, joka harmitteli, kun ei saa lapsille joulutorttuja. Lihapullapurkin hinnalla olisi saanut tarvikkeet ITSEPAISTETTUIHIN torttuihin, valmistaikinasta.
tässä lienee se ongelma että ne pitäisi itse valmistaa..uupumus estää sen, paitsi että sille uupumukselle voisi tehdä välillä oikein hyvää laittaa keittiössä ruokaa alusta alkaen itse. Se tuo ihan mahtavan onnistumisen fiiliksen, kokemusta on. Kroppa ja mieli toki pistää koko voimalla vastaan ettei sohvalta/sängystä kannata nousta, mutta sitä ei kannata kuunnella.
Terhillä on is
Ne lapsethan ei edes ole siellä kuin puolet ajasta, joten on se nyt kumma, jos ei täysin työtön vapaa äiti kykene edes sitä kahta viikkoa kuukaudesta huolehtimaan lapsistaan.
Eikö nyt kuitenkin olisi parempi, että lapset oppisivat myös hoitamaan osansa. Melkein aikuisia ovat kuitenkin. Ei niitä lapsia tarvitse pilalle passata.
Vierailija kirjoitti:
Terhi on parhaillaan hakemassa Kelan järjestämään ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, jonka tavoitteena on opettaa häntä tunnistamaan omaan työkykyyn vaikuttavia tekijöitä ja auttaa palaamaan töihin.
Tällä hetkellä Terhi elää täysin yhteiskunnan tukien varassa ja niilläkin niukin naukin. Hänen tulonsa ovat yhteensä noin 1800 euroa kuussa. Summa koostuu kuntoutusrahasta, toisen lapsen lapsilisästä, eläkkeensaajan lapsikorotuksesta ja asumistuesta.
Hän ei saa perustoimeentulotukea, koska talouden tulot ylittävät vaaditun rajan muutamalla kympillä.
Asumiskuluissa ei ole juuri nipistämisen varaa. Terhi maksaa Pohjois-Savossa sijaitsevasta vuokra-asunnostaan 700 euroa kuukaudessa.
sopii toivoa että kuntoutusselvityksestä on apua, toisaalta kun on ollut sen 5v kotona, niin ihminen alkaa vähän laitostumaan eli siinä pitää tajuta se että kroppa ja mieli yrittää taistella kaikkea muutosta vastaan vaikka se olisi positiiviseen suuntaan. Sen takia ehkä töihinpaluukin meni pieleen kun hanskat meni tiskiin nopeasti, että ei tästä mitään tuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terhin ongelma ei ole pienituloisuus vaan se, että ei oikeasti ymmärrä, mikä on halpaa ja mikä ei. Kymmenen pisteen vihje pienituloisille: ei osteta purkkilihapullia vaan paketti jauhelihaa, esimerkiksi.
Oliko tämä se sama, joka harmitteli, kun ei saa lapsille joulutorttuja. Lihapullapurkin hinnalla olisi saanut tarvikkeet ITSEPAISTETTUIHIN torttuihin, valmistaikinasta.
tässä lienee se ongelma että ne pitäisi itse valmistaa..uupumus estää sen, paitsi että sille uupumukselle voisi tehdä välillä oikein hyvää laittaa keittiössä ruokaa alusta alkaen itse. Se tuo ihan mahtavan onnistumisen fiiliksen, kokemusta on. Kroppa ja mieli toki pistää koko voimalla vastaan ettei sohvalta/sängystä kannata nousta, mutta sitä ei kannata
Mutta äiti pitää passata pilalle?
Menee usko ihmisiin, kun lukee näitä kommentteja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä lienee se ongelma että ne pitäisi itse valmistaa..uupumus estää sen, paitsi että sille uupumukselle voisi tehdä välillä oikein hyvää laittaa keittiössä ruokaa alusta alkaen itse. Se tuo ihan mahtavan onnistumisen fiiliksen, kokemusta on. Kroppa ja mieli toki pistää koko voimalla vastaan ettei sohval
Mutta äiti pitää passata pilalle?
No ei, mutta parempi elämä olisi kaikilla, jos myös isot lapset hoitaisivat osansa. Helpottaisi äidinkin taakkaa, jos on uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terhi on parhaillaan hakemassa Kelan järjestämään ammatilliseen kuntoutusselvitykseen, jonka tavoitteena on opettaa häntä tunnistamaan omaan työkykyyn vaikuttavia tekijöitä ja auttaa palaamaan töihin.
Tällä hetkellä Terhi elää täysin yhteiskunnan tukien varassa ja niilläkin niukin naukin. Hänen tulonsa ovat yhteensä noin 1800 euroa kuussa. Summa koostuu kuntoutusrahasta, toisen lapsen lapsilisästä, eläkkeensaajan lapsikorotuksesta ja asumistuesta.
Hän ei saa perustoimeentulotukea, koska talouden tulot ylittävät vaaditun rajan muutamalla kympillä.
Asumiskuluissa ei ole juuri nipistämisen varaa. Terhi maksaa Pohjois-Savossa sijaitsevasta vuokra-asunnostaan 700 euroa kuukaudessa.
sopii toivoa että kuntoutusselvityksestä on apua, toisaalta kun on ollut sen 5v kotona, niin ihminen alkaa vähän lai
Terhikin olisi voinut kokeilla sitä "rätinpyörittäjän" työtä, jos hoitoala uuvutti.
Mitä helvetin äidin taakkaa???? Eihän se äiti tee mitään! Kai niiden teinien nyt sentään pitää saada elää normaalia elåmää eikä alkaa hyysätä ko loista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sopii toivoa että kuntoutusselvityksestä on apua, toisaalta kun on
Siinä olisi joutunut tekemään töitä tienatakseen sen, mitä nyt saa mitään tekemättä.
Kaverini kasvoi perheessä missä rahatilanne useasti tiukalla. Isänsä poltti ja joi. Ylimääräistä rahaa ei ollut.
Aikusena löysi miehen mihin rakastui, mies ei ollut rehellinen, häneltä jäi kertomatta että lapsia hänellä oli jo ennestään kolme. Oli vissiinki puhunut kahdesta. Kaverini meni kuitenkin miehen kanssa naimisiin ja saivat yhteisen lapsen.
Lainasivat sillon tällön rahaa minulta. Tuolloin oltiin molemmat äityislomalla, olin saanut ensimmäisen lapseni.
Ensimmäiseksi ostivat tupakkaa, molemmat polttivat. Lainatessa aina vetosi että tytölle pitää saada vaippoja, ruokaa.
Sain kysellä rahojeni perään, lopuksi sitten sanoinkin että ei mullakaan ole mistä lainata.
Tästä kylmeni meidän yhteyden pito.
Minusta rahanhallinta ja siihen liittyvät vaikeudet periytyvät.
Ei noilla tuloilla ole mitään kiirettä parantua uupumuksesta hoitoalalle.
Itse saan sen 1800 euroa tekemällä 100%työaikaa hoitoalalla.
Saman näköjään saa loikoilemalla kotona uupuneena kuntoutustuella
PS. Ihan hyvin tulemme toimeen. On riittänyt rahat joulutortyuihin ja jouluruokaan ja lapsille lahjoihin
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin ne rahat sitten ovat menneet?
Toimeentulotukea lasketaan 3 hengen perheelle yli tonni asuinkulujen jälkeen. Jos näin ei jää, ihminen on itse päättänyt käyttää rahansa toisin. Eikä yhteiskunta voi nyt ihan kaikkea kustantaa.
Voisinhan minäkin valittaa että voivoi kun jää vain pari sataa käyttörahaa joka kuukausi - samalla kun laitan reissukassaan yli 500/kk.
Ohiksena vaan: Kaikki eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen, vaikka käteen jäisi asumiskulujen jälkeen puolet tuosta lasketusta. Itse en saa, kun en saa taloani myytyä ja ex ei saa ennen kuin käyttää lasten säästöt kuluihinsa. LASTEN EI PIDÄ MAKSAA SENTTIÄKÄÄN PERUSELÄMISESTÄÄN!!!.
Käyn töissä eikä ero ollut minun vallassani, jos se vähän helpottaisi teidän provosoitumistanne. Ex-vaimo ei käy, eikä kukaan häntä oikeisiin palkkatöihin ottaisikaan. Leikkaukset eivät hyödytä mitään. Tuhoavat vain lastemme tulevaisuuden ja lisäävät työssäkäyvän (minun) kulujani entisestään.
Onneksi lähtee työttömyyskorvauksista lapsi korotukset. Saisi lähteä yh korotukset seuraavaksi.
Liian paljoa tehdään lapsia veronmaksajien elätettäviksi. Ja nämä miehet jotka pakoilevat elatusmaksuja maksattaen ne veronmaksajilla lisääntyvät vain.
Ne miehet pitäisi laittaa korvaamaan yhteiskunnalle maksamattomat elatusmaksut jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on lapsiperheillä asiat enemmän kuin hyvin. Tukea tulee joka tuutista. Enemmän kannan huolta yksinäisistä vanhuksista joilla alkaa toimintakyky pettää.
Ei meille ainakaan tule kun lapsilisät 199e.
Lapsilisät pitäisikin poistaa kaikilta yli 3000 euroa hankkivilta perheiltä.
Ei vaan tuplata. Pitää kannustaa kyvykkäitä hankkimaan lapsia. Luusereilta lisät pois.
Eli "kyvykkäiden" jälkikasvusta ei mielestäsi voi kasvaa "luusereita" tai köyhän työttömän lapsesta menestyjää?
Olen eri muttei kukaan noin väittänyt. Luonnonvalinnan mukaist
Mieheni ja minä olemme suht. hyvin toimeentulevia ns. rikkaiden perheiden vesoja. Lapsia emme vielä ole ajatelleet hankkia.
Naapuriasunnossa asuu vuokralla nainen, jolla on kaksi poikaa. Hän on leski ja lähes työkyvytön erään sairauden takia. Hänen elämäntarinansa on hyvin pitkälle samanlainen kuin tuon kuvatun naisen.
Olemme ystävystyneet jonkin verran. Naisen piti mennä sairaalaan hoitoihin päiväksi ja tarjouduin huolehtimaan pojista sen aikaa.
Oli sydäntäsärkevää, kun halusin viedä pojat huvipuistoon ja nuorempi 7v. katsoi minua anovasti, että voitaisko ostaa sillä rahalla äidille jotain hyvää ruokaa vaikka banaaneja, äiti tykkää banaaneista. Mentiin sitten huvipuiston sijasta ruokakauppaan ja ostettiin kaikkea.
Näille pojille kirjastokäynnit on se juttu! He lukevat paljon ja selittävät minulle kaikkia kirjoissa tapahtunutta ja vannottavat minua lukemaan sen ja sen kirjan, kun se on niin hauska.
Kun vertaan heitä miehen siskon samanikäisiin lapsiin niin ero on järisyttävä! Miehensiskonlapset ei tosiaan välitä muista kuin itsestään. Heille ilo elämässä tulee elämyksistä. Uusista merkkivaatteista, uusista tietsikkapeleistä, kännyköistä ym. Luokkansa köyhiä lapsia he pitävät roskaväkenä. Heillä on äärimmäisen mustavalkoiset näkemykset asioista. Köyhät on köyhiä koska he ovat luusereita. He eivät eläessään ole lukeneet yhtään kirjaa. Lukeminen on luusereille. Ehkä juuri jatkuva viihteen ja elämysten narkkaaminen ja kehno lukutaito on tehnyt heistä sellaisia.
Naapurin lapset ovat materiaalisesti köyhiä mutta he ovat henkisesti huomattavasti rikkaampia. Ylenmääräinen materia ja elämykset eivät takaa henkistä rikkautta.
Tosin murehdin naapurin lapsia. Jo nyt huomaa että murehtiminen ja huoli tulevasta vie heistä energiaa. Tällä hetkellä he ovat luokkansa priimuksia mutta entä myöhemmin?
Kummallista tuo nykyajan " köyhyys"? Nuorempien äitien kannattaisi kysyä omilta äideiltään ja erityisesti isoäideiltään kuinka he pärjäsivät ennen, jolloin oli oikeaa köyhyyttä. Eikä ollut 60- luvulla mukavuuksia kotitalouden hoidossa ja kaikki mahdollinen tehtiin omin käsin. Vaatteetkin hyvin pitkälti. Ei kuulunut valittamisia. Maalta lähdettiin töihin kaupunkeihin ja pienellä palkalla.Töitä piti tehdä elääkseen.
Joulu tulee joka vuosi ja aina nämä valitukset köyhiltä, jotka eivät oikeasta köyhyydestä mitään tiedä.
Jouluun voisi valittamisen sijaan valmistautua. Jos säästäisi euron joka viikko, saisi jo 52€ säästettyä ns. ylimääräistä vaikka ruokaan. Jos hurjastelisi ja säästäisi joka viikko vitosen, saa säästettyä 260€ ruokiin ja lahjoihin. Näitä säästöjä saa tehtyä ostamalla edullista, tekemällä edullisia ruokia itse ison määrän kerralla jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä juhlapöydän antimet on, mitä pitäisi saada? Ei normi jouluruoka ole sen kalliimpaa, kuin muukaan. Jos ei ole varaa ostaa ruokaa ollenkaan, lapset pitäisi ottaa huostaan.
Lantut, porkkanat, perunat ja riisi ovat todella halpoja. Pitää vaan viitsiä ne laatikot itse tehdä.
Olen ollut 35 vuotta työttömänä ja kinkkuun eikä tuskin edes joulujuomiin ole varaa kun avustukset on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini kasvoi perheessä missä rahatilanne useasti tiukalla. Isänsä poltti ja joi. Ylimääräistä rahaa ei ollut.
Aikusena löysi miehen mihin rakastui, mies ei ollut rehellinen, häneltä jäi kertomatta että lapsia hänellä oli jo ennestään kolme. Oli vissiinki puhunut kahdesta. Kaverini meni kuitenkin miehen kanssa naimisiin ja saivat yhteisen lapsen.
Lainasivat sillon tällön rahaa minulta. Tuolloin oltiin molemmat äityislomalla, olin saanut ensimmäisen lapseni.
Ensimmäiseksi ostivat tupakkaa, molemmat polttivat. Lainatessa aina vetosi että tytölle pitää saada vaippoja, ruokaa.
Sain kysellä rahojeni perään, lopuksi sitten sanoinkin että ei mullakaan ole mistä lainata.
Tästä kylmeni meidän yhteyden pito.
Minusta rahanhallinta ja siihen liittyvät vaikeudet periytyvät.
Juuri näin, me kaikki toistamme vanhempiemme esimerkkiä myös rahan käytössä. Tupakka saattaa olla vähävaraisen ainoa nautintoaine, enkä raittiina sitä paheksu. Mutta jatkuva kaljoitteleminen se vasta kallista on.
Joskus huvikseni lasken, paljonko säästän kivaan lomamatkaan 5 tähden hotellissa hienolla paikalla, kun en päihteitä käytä enkä juo kuin kahvia ja vettä. Tämä on kotoa opittu elämäntapa, ei kärvistelyä kieltojen keskellä. Vanhempani matkustelivat elämänsä aikana paljon ja me perheenä aina menossa ja tulossa.
Raittiit vanhemmat ovat suuri lahja vaikka eivät matkoille veisikään. Mitään ei lapsena ja aikuisena ole puuttunut enkä kadehdi ketään. Annan rahaa mielelläni hyväntekeväisyyteen. Myötätuntoni on köyhien puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla tuloilla ole mitään kiirettä parantua uupumuksesta hoitoalalle.
Itse saan sen 1800 euroa tekemällä 100%työaikaa hoitoalalla.
Saman näköjään saa loikoilemalla kotona uupuneena kuntoutustuella
PS. Ihan hyvin tulemme toimeen. On riittänyt rahat joulutortyuihin ja jouluruokaan ja lapsille lahjoihin
Ei kannata miettiä muiden saamia tukia. Ne vähenevät rajusti, kun lapset ovat aikuisia. Sinä olet onnekas ja töissä, joten etenemismahdollisuuksia tulee ja palkankorotuksia, kun taas tuilla eläjillä koittaa tiukat ajat. Voit taputtaa itseäsi olkapäille, olet hyvä ihminen etkä mikään patalaiska vätys!!
No tietysti käyvät mutta miten tänä nyt liittyy siihen väitteeseen että lapsiperheille tulee tukia ovista ja ikkunoista?