Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistisairas isä juo kaikki rahat. Mulla lähtee järki!

Vierailija
22.12.2023 |

Sovittu että laitan hänen pienestä eläkkeestä 120 e joka viikko ruokarahaksi. Raha on jo monesti torstaina loppu kun ostelee kalliimpia kaljamerkkejä. Eikä ole rahaa ostaa ruokaa.

Lääkärikin uhkaili deliriumilla jos lopettaa juomisen seinään.

Sitten tekstailee että laita 100e tarvii ruokaa, laita 50e, pitää käydä kaupassa. Olen laittanut vaikka 20e, mutta taas seur päivänä: laita 100e 😭 

Jotain edunvalvojaakin olen miettinyt, mutta sitten ei taida olla enää mitään vaikutusvaltaa isän asioihin.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla pitäisi olla vaikutusvaltaa isäsi asioihin. Tilanne kuulostaa siltä, että edunvalvojaa tarvittaisiin.

Vierailija
2/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo "laittaa rahaa" tarkoittaa? Minne laitat sen rahan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käykää yhdessä kaupassa usein ettei kaappi ole tyhjä. Ehkä on hyvä että hänellä on omakin raha. Mutta haluaako hän apua alkoholiongelmaan vaikka yksityisen lääkärin ohjeet vai ei. Joskus ei voi auttaa asiaa. Se on riippuvuussairaus tai jokin bilevaihde. Mutta miten haima- ja maksa arvot. On hypnoterapeuttejakin ja terapeutteja yksityisellä, sitten jos hän haluaa jotain muutakin kuin lekurin ohjeet. On hyvä että sukulaiset jollain tavalla auttavat, tuskin yksin kukaan pärjää, mutta tilanne näyttää vähän hankalalta jos juoma maittaa.

Vierailija
4/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä haluaakin juoda itsensä hengiltä? Muistisairaan elämä on kohtalaisen onnetonta jokatapauksessa.

Vierailija
5/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä huoli-ilmoitus ja menet sinne isän luo silloin kun ne on siellä!

Voi tarvita jo laitospaikan!

Löytyy netistä ihan huoli-ilmoitus oman kuntasi sivuilta!

Vierailija
6/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla pitäisi olla vaikutusvaltaa isäsi asioihin. Tilanne kuulostaa siltä, että edunvalvojaa tarvittaisiin.

Koska on muistisairas ja saan maksettua laskut, hoidettua asumistuet, saan tiedot lääkäriltä, mahd kodinhoitajalta ym. 

Kun edunvalvoja on puikoissa, niin hän ei kuulemma kerro omaisille mitään.

Omaisuutta isällä ei ole, eli en kärky rahojen tms perässä vaan haluan auttaa koska on mulle tärkeä.

Vierailija
7/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko kaukana? Tuollaisen kanssa pitäisi käydä ostamassa ne viikon ruuat kaappiin ja sitten antaa käyttörahaa.

Vierailija
8/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirrän isän eläketililtä isän käyttötilille, jotta ei käytä kaikkia kuukauden eläkkeitä alle 2 viikossa. Maksut maksan eläketililtä.

Vierailija
9/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No käykää yhdessä kaupassa usein ettei kaappi ole tyhjä. Ehkä on hyvä että hänellä on omakin raha. Mutta haluaako hän apua alkoholiongelmaan vaikka yksityisen lääkärin ohjeet vai ei. Joskus ei voi auttaa asiaa. Se on riippuvuussairaus tai jokin bilevaihde. Mutta miten haima- ja maksa arvot. On hypnoterapeuttejakin ja terapeutteja yksityisellä, sitten jos hän haluaa jotain muutakin kuin lekurin ohjeet. On hyvä että sukulaiset jollain tavalla auttavat, tuskin yksin kukaan pärjää, mutta tilanne näyttää vähän hankalalta jos juoma maittaa.

Asun kauempana, joten en voi viikottain käydä. Ei ole valmis ottamaan apua alkoholismiin kun sellaista ei kuulemma ole, kun  juo vaan keppanaa.

Vierailija
10/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset itse ryhdy isäsi edunvalvojaksi?

Vierailija
11/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on muistisairas ja saan maksettua laskut, hoidettua asumistuet, saan tiedot lääkäriltä, mahd kodinhoitajalta ym. 

Omaisuutta isällä ei ole, eli en kärky rahojen tms perässä vaan haluan auttaa koska on mulle tärkeä.

Kunhan kiristää, kun tietää, että kurjuus koittaa kun ei saa pämpätä enää oman mielensä mukaan. Sellaisia ne alkoholistit on.

Vierailija
12/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä käy muistihoitaja puolivuosittain, ei kuulemma ole vielä laitospaikkakunnossa. Marraskuussa olin viime tapaamisessa mukana. Mutta mitään ei voi tehdä juomisen suhteen kun itsemääräämisoikeus.

Valtion virkailija
13/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilmainen neuvo: voit olla itse isäsi edunvalvoja. Joudut vain tekemään DVV:lle vuosittain selvityksen tuloista ja menoista. Kysy oikeusaputoimistosta ohjeita.

Vierailija
14/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauppapalvelua/kotiinkuljetuspalveluita saatavilla isäsi asuinalueella? Siinä yksi mahdollisuus, jos on.

Vierailija
15/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänellä käy muistihoitaja puolivuosittain, ei kuulemma ole vielä laitospaikkakunnossa. Marraskuussa olin viime tapaamisessa mukana. Mutta mitään ei voi tehdä juomisen suhteen kun itsemääräämisoikeus.

No ei varmaan siitä mennä suoraan laitospaikkaan kun kotihoito käy parhaimmillaan 3 kertaa päivässä eli sitä lisää tarvittaessa ja ryhdy itse edunvalvojaksi.

Vierailija
16/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrän isän eläketililtä isän käyttötilille, jotta ei käytä kaikkia kuukauden eläkkeitä alle 2 viikossa. Maksut maksan eläketililtä.

Aa, kiitos, nyt ymmärrän!

Vierailija
17/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset itse ryhdy isäsi edunvalvojaksi?

Käytännössä hoidankin hänen asiansa nyt. Mutta stressaa tuo järjetön rahan kulutus tuon juomisen takia 😢

Ja ainoa asia mitä hänellä on enää asiaa minulle on että "laita rahaa".

Muistisairaus (+alkoholismi) on järkyttävä yhdistelmä 

Vierailija
18/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppapalvelu ja ateriapalvelu,  niin varmistaa että saa ruokaa. Voisiko nämä saada kotihoidon kautta ? Sitten saa sen tietyn rahan käytettäväksi ja ostaa sitten vaikka sitä kaljaa. Ja kun sen käyttää niin enempää EI TIPU. 

Vierailija
19/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kannattaa tehdä edunvalvontavaltuutus jo silloun, kun on terve. Sitten kun tulee muistisairaus, lapsi tms läheinen eli se joka on edunvalvontavaltuutettu voi alkaa hoitaa asioita. Nyt voi olla myöhäistä, pitää konsultoida lääkäriä, onko isä enää oikeustoimikelpoinen vai pitäökö hakea julkiseen edunvalvontqan tms, mikä on byrokraattista ja hankalaa, enkä tiedä miten paljon se häntä auttaa.

Vierailija
20/61 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos sanot vain että nyt en laita rahaa, olet jo käyttänyt ne kaljaan.