Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon isovanhemmilla vietettävästä joulusta?

Vierailija
21.12.2023 |

Äitini haluaa meidät joka joulu heille. Tämä on todella kiva ajatus, mutta en millään haluaisi mennä. Äiti on marttyyriluonne, eli koko joulun saa kuunnella valitusta kun äiti on yksin kaiken tehnyt (tosiasiassa minä olen kyllä aina apuna ja maksan osan ruuista) ja siinä latistuu joulutunnelma tehokkaasti. 

Olen yrittänyt ehdottaa joulua meillä, mutta se ei käy. Olen myös yrittänyt ehdottaa että viettäisivät miehensä kanssa kaksistaan joulun ja poikkeaisivat vaikka kahville, mutta "sitten ei tule mitään joulua".

Haluaisin viettää joulua omalla porukalla ilman, että äiti kitisee asiasta vielä tammikuun puolessa välissä. Onko joku onnistunut tällaisessa?

Kommentit (310)

Vierailija
41/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näiyä tietyn tahon "vihatkaa toisianne" ketjuja. Älkää menkö lankaan.

Tämä on ketju, joka on varmasti ongelmallinen osalle ihmisille. Enkä ole ap.

Jep. Tiedän itse useamman perheen, jolla on sama ongelma. Ja osa niistä äideistä on muun vuoden ihan normaaleja, mutta jouluna sekoilevia marttyyreja.

Vierailija
42/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää onkin sairasta. Mikä velvollisuus iäkkäillä vanhemmilla on passata ja tehdä isoille, aikuisille lapsille joulu kun he eivät enää ole lapsia. Mikä perinteiden ylläpitovelvollisuus vanhemmilla on????

Lapsienko lupa on tulla valmiiseen katettuun pöytään, äiti tiskaa ja isä maksaa. Sairasta.

Jokainen fiksu lapsi tajuaa vanhempiensa iän ja kutsuu heidät joulupöytään. Niin ne osat kuuluu kääntää kun aika elää eteenpöin. Vain idiootit menee iäkkäiden vanhmepien pöytään

No kun jotkut meistä ymmärtää lukemansa. Pyydä jotain toista lukemaan sinulle aloitus ja kertomaan mitä siinä sanotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Mä taas en tajua yhtään tällaista valehtelemista. Hirveän epäkohteliasta muita kohtaan. Miksei voi vaan reilusti sanoa, että olemme jouluna omassa kotona.

Vierailija
44/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suku on paras ja pahin..Mutta jouluna kaikki unohdetaan ja ollaan yhdessä ! Se kuuluu ehdottomasti omaan jouluperinteeseen. Kaikki kiire, kiukku ja kaunat unohtuu kun päästään viettämään aattoa. Milloin milläkin kokoonpanolla. Ihania muistoja! 

Vierailija
45/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä vietätte joulun kotona, niin alkaako ralli ennen joulua/ joulun jälkeen. Eli sukuloitteko silloin vai ettekö tosiaan näe ketään läheisiänne koko joulun aikana? Onhan tässä toista viikkoa joulunpyhiä..

sulla ei taida olla kokemusta "vaativasta suvusta". Silloin ei käy mikään muu päivä kun aatto koska piip perinteet menee rikki ja sitten piti ajella vielä erikseen tapanina sinne, että mitähän te yksin siellä kotona kuitenkaan teette.. Exän mukaan tuli tätä hyppysirkusta toteutettu yli 10v kun se oli itsekin mutkun mun lapsuuden joulut päläpälä..ihmiset taantuu niin prklen lapsiksi vaatimuksineen ennen joulua. Jos joskus pitää vielä johonkin tollaseen showhun lähteä, niin hyvä tapa olisi viettää itsenäisyyspäiväillallinen suvun kanssa ja joulun saisi kukin viettää rauhassa. Ap:n ongelma taisi olla nimenomaan se martyrointi että miten nyt äiti kaiken yksin taas joutunut laittaan..huomionhooraustahan tämä on aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
46/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain yhtenä jouluna puhuttua omat vanhempani meille joulupöytään. Virhe. Ruoka oli kuulemma huonoa ja sitä oli väärä määrä ja väärään aikaan ja puuttui oleellisia.

Ihan äidin resepteillä tein ja samat ruuat kuin äiti. Joillekin ei vain kelpaa mikään ja se joulu on pilattava kaikilta tavalla tai toisella.

Vierailija
47/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suku on paras ja pahin..Mutta jouluna kaikki unohdetaan ja ollaan yhdessä ! Se kuuluu ehdottomasti omaan jouluperinteeseen. Kaikki kiire, kiukku ja kaunat unohtuu kun päästään viettämään aattoa. Milloin milläkin kokoonpanolla. Ihania muistoja! 

Olisikin tällaista, eikä juuri kiukuttelua, kiirettä ja vanhojen kaivelua.

Vierailija
48/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ketkä vietätte joulun kotona, niin alkaako ralli ennen joulua/ joulun jälkeen. Eli sukuloitteko silloin vai ettekö tosiaan näe ketään läheisiänne koko joulun aikana? Onhan tässä toista viikkoa joulunpyhiä..

sulla ei taida olla kokemusta "vaativasta suvusta". Silloin ei käy mikään muu päivä kun aatto koska piip perinteet menee rikki ja sitten piti ajella vielä erikseen tapanina sinne, että mitähän te yksin siellä kotona kuitenkaan teette.. Exän mukaan tuli tätä hyppysirkusta toteutettu yli 10v kun se oli itsekin mutkun mun lapsuuden joulut päläpälä..ihmiset taantuu niin prklen lapsiksi vaatimuksineen ennen joulua. Jos joskus pitää vielä johonkin tollaseen showhun lähteä, niin hyvä tapa olisi viettää itsenäisyyspäiväillallinen suvun kanssa ja joulun saisi kukin viettää rauhassa. Ap:n ongelma taisi olla nimenomaan se martyrointi että miten nyt äiti kaiken yksin ta

Voi kuule kun tietäisit! Minun ja mieheni suvun. Olen myös joskus ollut tuo sukujoulujen väittelijä/ vihaaja, mutta olen tainnut kasvaa sikuiseksi. Nykyään jopa nautin niistä. 

En mistään hinnasta kökkisi vain oman perheen kanssa aattona. Se olisi tavattoman tylsää. Ihmiset tekee juhlan! 

Vierailija
49/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin tarpeeksi kauas ulkomaille enkä käy Suomessa talvisin.

Hyvä, kukaan ei varmasti täällä kaipaa teitä. 

Vierailija
50/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastun influenssaan/koronaan/ noroon/ koleraan/mustaan surmaan pari päivää ennen aattoa ja kuumetta on 42 astetta,

Mä taas en tajua yhtään tällaista valehtelemista. Hirveän epäkohteliasta muita kohtaan. Miksei voi vaan reilusti sanoa, että olemme jouluna omassa kotona.

Olen eri, mutta ohiksena:

Siksi, että se ei vaan käy. Olen kokeillut, ei toiminut. Aattona vauva heräsi, kun idiootti perheeni mekkaloi oven takana. Äiti silmät punaisina rääkyi miten hylkään heidät... Vauva oli alle viikon vanha, mutta oli pakko lähteä lapsuudenkotiin. Jossa riideltiin tuon takia koko päivä. Ei ole ikinä hävettänyt yhtä paljon, kuin silloin kun näin ne naapurieni ilmeet:(

Vierailija
51/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsumalla heidät meille joulupyhiksi. Ovat jo iäkkäitä.

Meillä eivät ole iäkkäitä, mutta eivät suostu kotoa liikahtamaan. Ei myöskään toiminut ilmoitus että ollaan kotona. Sinä vuonna äiti mietti koko joulukuun ja pitkälle tammikuuhun miten kurjasti hänet hylkäsin ja miten heillä meni koko joulu pilalle.

Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista. Aikuinen kantaa se vastuun ihan itse. 

No niinpä. Mutta kun linjoja pitkin päivittäin soittelee ensin jollain muulla asialla ja sitten alkaa muistella miten väärin häntä joulunakin kohdeltiin tai tullaan kohtelemaan, niin ei sitä jaksa.

Selvästi äitisi manipulointi siis onnistuu. Niin kauan kuin alistut kohtuuttoman ja perusteettoman syyllistämisen edessä, et tule viettämään joulua miten itse haluat.

Ihmiset on tässä erilaisia. Moni kertoisi tuolla lailla käyttäytyvälle vanhemmalle, että voi harmi, nyt pitääkin mennä, hei hei, ja tuut tuut kuuluisi seuraavaksi manipulaattorin korvaan.

Vierailija
52/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on karsea ihminen, täysin tunneköyhä, itsekeskeinen ja omaa etuaan tavoitteleva.

Vierailija
53/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen viettää joulua kuten itse haluaa ja mikä omalle perheelle parhaiten sopii. Kompromisseja joutuu varmasti jokainen tekemään, koska ihminen ei voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan. 

Olkaa päättäväisiä, laitatte omat rajat ja sitten pulinat pois. Hyvää joulua missä sitten vietättekin sen. 

Vaikka ei menisi sukuloimaan, ei siitäkään tarvitse mitään " vihaan sukuani 4- ever"- kampanjaa tehdä. Joulurauhaa.  

Vierailija
54/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ohiksena:

Siksi, että se ei vaan käy. Olen kokeillut, ei toiminut. Aattona vauva heräsi, kun idiootti perheeni mekkaloi oven takana. Äiti silmät punaisina rääkyi miten hylkään heidät... Vauva oli alle viikon vanha, mutta oli pakko lähteä lapsuudenkotiin. Jossa riideltiin tuon takia koko päivä. Ei ole ikinä hävettänyt yhtä paljon, kuin silloin kun näin ne naapurieni ilmeet:(

Joistain äideistä vain tulee ihan hirveitä jouluisin. Ja se on hyvin usein nimenomaan äideistä. En ole ikinä kuullut joulumarttyyri-isästä. Onko jollain sellaista?

Vierailija
55/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä eivät ole iäkkäitä, mutta eivät suostu kotoa liikahtamaan. Ei myöskään toiminut ilmoitus että ollaan kotona. Sinä vuonna äiti mietti koko joulukuun ja pitkälle tammikuuhun miten kurjasti hänet hylkäsin ja miten heillä meni koko joulu pilalle.

Tuollaiseen marttyrointiin ei ole kuin yksi vaihtoehto: sanot äidillesi hyvin tiukasti, että nyt sinä lopetat tuon marttyyritouhun, märinän ja syyllistämisen. Etkä jatkossakaan kuuntele ensimmäistäkään yritystä aloittaa sitä, vaan torppaat saman tien. Saatat joutua toistamaan toimenpiteen muutaman kerran, mutta lopulta äitisi oppii, kun et vaan anna periksi.. 

Vierailija
56/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole valehdellut mutta ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, joiden kohdalla tämä voi olla ainoa siedettävä taktiikka.

Minä ja puolisoni vuorottelimme aikoinaan jouluja vanhempiemme luona (pitkä etäisyys joten ei mahdollista olla kummassakin paikassa aattona). Siitäkin aina vuoron perään toisen vanhemmat olivat järjettömän pettyneitä ja vatvoivat ja voivottelivat asiaa koko joulukuun ja suurimman osan marraskuutakin. Ei sellaista jaksa kuunnella ja uskon, että jos tuolloin olisimme sanoneet olevamme kahdestaan kotona joulun, siitä olisi jankattu vielä vuosia myöhemminkin. Varsinkin nuorena ei vielä monikaan osaa pitää tarvittaessa omaa päätään vaan yrittää miellyttää muita itsensä kustannuksella.

Vierailija
57/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiseen marttyrointiin ei ole kuin yksi vaihtoehto: sanot äidillesi hyvin tiukasti, että nyt sinä lopetat tuon marttyyritouhun, märinän ja syyllistämisen. Etkä jatkossakaan kuuntele ensimmäistäkään yritystä aloittaa sitä, vaan torppaat saman tien. Saatat joutua toistamaan toimenpiteen muutaman kerran, mutta lopulta äitisi oppii, kun et vaan anna periksi.. 

Näin se varmaan on tehtävä. Vaikka kuinkakohan monta joulua menee, että uskoo?

Vierailija
58/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta silloin kun heistä aika jättää. Nautin jokaisen joulun isovanhemmista kun vielä voin. 

Toivottavasti saadaan viettää vielä monta joulua yhdessä <3 Perhe on kaikki kaikessa. 

No siltä tällä hetkellä vaikuttaa. Joulut isovanhempien luona voisivat olla kivoja, jos koko joulu ei menisi valituksen kuunteluun. Se on se suurin ongelma.

Itse haluaisin olla aaton kotona ja mennä joko vain kahville tai sitten nähdä vaikka joulupäivänä, mutta se ei ehdottomasti sovi. Asiasta siis valitetaan vaikka kuukausi, jos tällaista suunnittelee. Eli teki niin tai näin, niin oma joulu on pilalla. Olisi tosiaan korona-aikana pitänyt tajuta käyttää tilaisuus hyödyksi.

Edelleen on korona-aika, hyvin ehtii vielä sairastua koronaan ja joutua harmi vaan perumaan. 

Vierailija
59/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäkohteliasta sekin on, jos ei hyväksy tätä totuuden kertomista vaan marttyroi kaksi kuukautta. Joskus pitää valita kahdesta pahasta pienempi... 

Vierailija
60/310 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se äitienne vihaaminen. Äidit on kiukkuisia koska yrittävät tehdä kaikkensa, että muilla olisi ihana joulu. Kunnia äideille, eikä tää ainainen vihaaminen. Suomessa puuttuu kokonaan semmoinen käsite, kuin vanhempien ja varsinkin äidin arvostaminen. 

Jos nyt pinna palaa tai itku pääsee niin ei ole maailmanloppu. Annatte äidille halin ja sanotte että kiitos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme