Miten olette päässeet eroon isovanhemmilla vietettävästä joulusta?
Äitini haluaa meidät joka joulu heille. Tämä on todella kiva ajatus, mutta en millään haluaisi mennä. Äiti on marttyyriluonne, eli koko joulun saa kuunnella valitusta kun äiti on yksin kaiken tehnyt (tosiasiassa minä olen kyllä aina apuna ja maksan osan ruuista) ja siinä latistuu joulutunnelma tehokkaasti.
Olen yrittänyt ehdottaa joulua meillä, mutta se ei käy. Olen myös yrittänyt ehdottaa että viettäisivät miehensä kanssa kaksistaan joulun ja poikkeaisivat vaikka kahville, mutta "sitten ei tule mitään joulua".
Haluaisin viettää joulua omalla porukalla ilman, että äiti kitisee asiasta vielä tammikuun puolessa välissä. Onko joku onnistunut tällaisessa?
Kommentit (310)
No kutsu vanhemmat teille? Ei tsrvitse lähteä mihinkään.
winwin
Vierailija kirjoitti:
Vasta silloin kun heistä aika jättää. Nautin jokaisen joulun isovanhemmista kun vielä voin.
Toivottavasti saadaan viettää vielä monta joulua yhdessä <3 Perhe on kaikki kaikessa.
Sama täällä
Tää onkin sairasta. Mikä velvollisuus iäkkäillä vanhemmilla on passata ja tehdä isoille, aikuisille lapsille joulu kun he eivät enää ole lapsia. Mikä perinteiden ylläpitovelvollisuus vanhemmilla on????
Lapsienko lupa on tulla valmiiseen katettuun pöytään, äiti tiskaa ja isä maksaa. Sairasta.
Jokainen fiksu lapsi tajuaa vanhempiensa iän ja kutsuu heidät joulupöytään. Niin ne osat kuuluu kääntää kun aika elää eteenpöin. Vain idiootit menee iäkkäiden vanhmepien pöytään
Te ketkä vietätte joulun kotona, niin alkaako ralli ennen joulua/ joulun jälkeen. Eli sukuloitteko silloin vai ettekö tosiaan näe ketään läheisiänne koko joulun aikana? Onhan tässä toista viikkoa joulunpyhiä..
Tämä on näiyä tietyn tahon "vihatkaa toisianne" ketjuja. Älkää menkö lankaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettiin, kun meille syntyi lapsi, että jatkossa vietetään joulut omassa kodissa. Saa tulla käymään.
Meillä vähän sama. Me ei pienen lapsen kanssa lähdetty reissaamaan mihinkään. Meille sai tulla aattoa juhlimaan. Kaikkien toiveet pyrittiin ottamaan järjestelyissä huomioon.
Tarpeeksi ajoissa (pari viikkoa ennen) ilmoittaa, että haluamme viettää oman joulun kotona. Töissä ollut rankka syksy ja kaipaamme parin päivän rauhoittumisen. Äidilleni riitti iltapäiväkahvit joulupäivänä ja anopilla piipahdettiin tapanina. Ja ai että kun nautimme! Ei ollut kiire laittautua ja lähteä, jotta on perillä tietyllä kellonlyömällä, ei tarvinnut paahtua uunilla lämmitetyssä kämpässä 10 muun muka kivan ihmisen (sukulaisen) kanssa ja kuunnella sitä vinkumista uhriutumisesta muiden joulun eteen. Teimme oman perinteen aterioin, saunomisin ja hautausmaareissun merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsumalla heidät meille joulupyhiksi. Ovat jo iäkkäitä.
Meillä eivät ole iäkkäitä, mutta eivät suostu kotoa liikahtamaan. Ei myöskään toiminut ilmoitus että ollaan kotona. Sinä vuonna äiti mietti koko joulukuun ja pitkälle tammikuuhun miten kurjasti hänet hylkäsin ja miten heillä meni koko joulu pilalle.
Sinä et ole vastuussa äitisi tunteista. Aikuinen kantaa se vastuun ihan itse.
Kaikki eivät ole yhtä tunnekylmiä, kuin sinä tai äitisi. Jos on yhtään empatiataitoja niin pahalta tuntuu jättää rakasta itsekästä vanhempaa itsekseen.
Rakkaat isovanhempani kuolivat jo 80-90 luvuilla kaikki ja yksi kuoli jo sodassa sankarivainajana.
Olisin niin onnellinen, jos voisin viettää edes yhden joulun heidän kaikkien kanssa.
Ikävöin heitä, sotasankaria en ole tietenkään koskaan nähnytkään.
Ohhoh. Tuollanen käytös on kontrollointia, toisen elämään puuttumista, määräilyä.
Teepä nyt ne rajat selviksi vanhemmillesi ja itsellesi myös. Äitisi on todellakin kirjoituksesi perusteella manipuloija ja siksi syyllistää sinua. Haluaa sinun taipuvan tahtoonsa ja olevan edelleen se kiltti, alistuva helppo lapsi.
Mietipä kuinka käy ,kun äitisi vanhenee. Tulet olemaan hänen renkinsä loppuelämäsi josset aseta rajoja. Purkaa myös omia pettymyksiään, pahaa oloaan muihin. Tee ne rajat.
Itsellä vaikuttaa että pääsin eroon aika kivuttomasti kertomalla etten jaksa matkustaa kun olen välipäivät töissä. Itse en aio viettää koko joulua tänä vuonna vaam pidän tavallisen päivän joulunakin joten joulupöytään kutsuminen ei olisi onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Tää onkin sairasta. Mikä velvollisuus iäkkäillä vanhemmilla on passata ja tehdä isoille, aikuisille lapsille joulu kun he eivät enää ole lapsia. Mikä perinteiden ylläpitovelvollisuus vanhemmilla on????
Lapsienko lupa on tulla valmiiseen katettuun pöytään, äiti tiskaa ja isä maksaa. Sairasta.
Jokainen fiksu lapsi tajuaa vanhempiensa iän ja kutsuu heidät joulupöytään. Niin ne osat kuuluu kääntää kun aika elää eteenpöin. Vain idiootit menee iäkkäiden vanhmepien pöytään
Aloituksessa ongelma oli kyllä ne isovanhemmat, jotka vaatii ja kiristää sinne omaan kotiin jouluksi, vaikka ne lapset ei halua tulla.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma minullakin on kuin aloittajalla.
Ikää on jo 33 v eikä ole lapsia, mutta jouluksi on "pakko" mennä lapsuudenkotiin.
Muuten saan vanhemmat/sisarukset vttu aattona oven taakse riehumaan.
On ikävää, että juuri tänä jouluna aionkin olla kipeä - kaverilta sain vanhan, positiivisen koronatestin.
Varmaan huomenna pitää jakaa se kuvana, saa vttu edes olla joskus rauhassa.
Minä menin matkoille
Toivottavasti pääset yhtä helposti eroon heidän hautajaisistaan.
Muutin tarpeeksi kauas ulkomaille enkä käy Suomessa talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näiyä tietyn tahon "vihatkaa toisianne" ketjuja. Älkää menkö lankaan.
Tämä on ketju, joka on varmasti ongelmallinen osalle ihmisille. Enkä ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mummot ja ukit ei halua/jaksa lähteä jouluna kotoonsa mihinkään, niin sitten ei ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsumalla heidät meille joulupyhiksi. Ovat jo iäkkäitä.
Meillä eivät ole iäkkäitä, mutta eivät suostu kotoa liikahtamaan. Ei myöskään toiminut ilmoitus että ollaan kotona. Sinä vuonna äiti mietti koko joulukuun ja pitkälle tammikuuhun miten kurjasti hänet hylkäsin ja miten heillä meni koko joulu pilalle.
Äidille lahjakortti terapiaan. Yleensä vanhemmat kasvavat lastensa mukana. Aikuisen lapsen vanhemmuus on erilaista kuin pienen lapsen.
-ohis
Mun mielestä joulussa paras lahja on kun pääsee valmiiseen joulupöytään. Nyt kun on itsekin saanut äidin roolissa toimia jo toistakymmentä vuotta niin menen mielellään mihin vaan kutsu käy! Säästyy itse valtavalta työltä ja stressiltä - ja jouluriidoilta. Sen kun naukkailee glögiä ja herkuttelee notkuvien pöytien äärellä.
No niinpä. Mutta kun linjoja pitkin päivittäin soittelee ensin jollain muulla asialla ja sitten alkaa muistella miten väärin häntä joulunakin kohdeltiin tai tullaan kohtelemaan, niin ei sitä jaksa.