Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni inhoaa perinteisiä jouluruokia ja oikein kehuskelee sillä että meillä syödään eksoottista sitäsuntätä

Vierailija
21.12.2023 |

Joka vuosi sama juttu

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on ylipäätään kiinni siitä, pitääkö perinteistä vai haluaako luoda uutta. Olen itse perinteiden ihminen ja joulu muutenkin on aika perinteikäs meillä. Myös ruokien puolesta. Laatikoissa maistuu kaikki aiemmat joulut ja ehkä ne osittain siksi onkin niin hyviä. Herättävät hyviä muistoja. Muutenkin tykkään makeudesta ja jouluisista mausteista.

Vierailija
62/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten saa oikein sanoa jos ei tykkää jouluruuista ja syö vaikkapa sitä sushia? 

Vaikkapa tilanteessa missä työpaikan kahvipöydässä tulee puhe siitä että mitä ruokaa kukin tekee jouluksi? Mitä pitää sanoa ettei vaikuta ylimieliseltä paskiaiselta? 

Ei kai siihen mitään ole pakko sanoa. Mutta jos on, niin sanota vaan, että et erityisemmin välitä niistä ruoista, joten teet jotain muuta. Jos siitä joku vetää herneen nenäänsä, niin ei voi mitään.

Niin, eiköhän se ole se tyyli millä asian sanoo. Jos on kuten tässä ketjussa, että hyyiiii yööööök, jouluruuat on hampaattomien mössöä ja mautonta ja pahaa, yööööök. Vain köyhät juntit syö jotain pula-ajan ruokia, hyyiiii, ei kyllä sovi _meidän_ joulupöytään yhtään! Meidän jouluruoka on kyllä jotain vähän parempaa.

Kyllähän siinä saattaa yhdellä sun toisella kulmakarva vähän kohota. Mutta onneksi tosielämässä ei tällaisiin tyyppeihin yleensä törmää, ehkä se todellinen luonto käydään näyttämässä vaan täällä palstalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tulla pula-aika niin loppuisi valitus ja hifistely ruoka-asioissa kun nälkä kurnii vatsassa. Silloin kyllä porkkanalaatikkokin kelpaisi.

Vierailija
64/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tykännyt jouluruoasta. Lapsena joulupöytä tarkoitti nälässä olemista. Sitä kun vielä syötiin monta päivää. Onneksi riisipuuro on ok. En todellakaan tule koskaan tekemään jouluruokaa. Kyllä siinä vahvat pula-ajan vibat on. Mitään muutakaan ei ollut niin sitten nämä jouluruoat on tuntuneet juhlallisilta. Tämän toteaminen voi ilmeisesti mennä jollakin niin tunteisiin että se kuulostaa ihan kehuskelulta. Jos kerran tykkäätte jouluruoasta niin paljon niin syökää vaan sitä, ei se ketään haittaa ja antakaa meidän syödä jotain muuta.

Nälkäisenä sinäkin syöt jouluruokaa.

Vierailija
65/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska emme voi käsittää mitä hienoa on järkälemäisessä kinkussa ja vauvansoseissa. Molemmissa toki maut ovat erittäin mietoja, joten sinällään ruoat ovat hyvin suomalaistyylisiä.

Eli kyse onkin siitä, etteivät jotkut osaa käyttää mausteita oman maun mukaan vaan noudattavat täysin jonkun muun tekemää ohjetta tai ostavat kaupan valmiiksi tehtyä. No sitten en ihmettele yhtään, että täytyy palkata kokki tai hakea jonkun muun tekemät sushit

Vierailija
66/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ollaan oltu jouluna reissussa ettei ole pakko mennä sukulaisille syömään perinteisiä ruokia mistä ei oikeasti pidetä. Tämän palstan mukaan matkustaminen jouluna on sekin paheksuttavaa. Tänä vuonna ollaan kotona eikä syödä jouluruokia, vanhat sukulaiset ovat jo kuolleet niin ei tarvitse heitä miellyttää.

Miksi ihmeessä tänä päivänä ei saisi elää niinkuin itse haluaa? Ymmärrän kyllä vanhat ihmiset joille perinteet ovat tärkeitä ja ovat eläneet pula-aikaa, mutta sen aikakauden ihmiset alkavat jo olla kuolleita. 

Vierailija
67/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikistä sushia, pizzaa ja muutama autisti jänkkäämässä kuinka ei halua eikä voi maistaa "mössöjä" ja muu perhekin saa juhlia joulua yksin kun itseä ei kiinnosta.

Kertoo kaiken oleellisen näistä perinneruoka-yökkäilijöistä. 

Vierailija
68/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyttää jouluruoat. Ei niissä ole mitään erikoista. 

Olen käsittänyt, että ulkosuomalaiset eivät edes kaupoista löydä lanttua eli kyllä se erikoista on.

Suomalaisuuteen kuuluu, meillä on vain tämmöstä, kaikkialla muualla on paremmin. 

Meillä ei taida olla tänä vuonna mitään erikoista joulupöydässä, laatikotkin on ostettuja koitetaan vähän tuunata, kaikille sitä herkkuruokaa mitä haluaa syödä, joskus on ollut paksuja lauantaimakkarasiivuja, kylmänä, enää ei ole kenenkään herkkua.

Vierailija
69/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä vuonna, luoja paratkoon, vegaaninen ja hyvin kevyt joulupöytä miehen sairastumisen vuoksi. Hänellä on hyvin tarkka ruokavalio ja pystyn yhdistämään sen nyt hyvin omaan kasvissyöjyyteeni. Eli ollaan tämän palstan alinta kastia. Käydään muuten tapanina naapurikaupungissa sukuloimassa meidän sähköautolla, eli jäädään varmasti tien päälle ja jäädytään kuoliaiksi.

Vierailija
70/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ulkosuomalaisena on ollut helppo rakentaa omat jouluruokaperinteet. Asuinmaassamme ei ole tiettyjä ruokia joita kaikki syö juuri jouluna. Meidän joulupöytään kuuluu mm. kaviaari ja blinit, kampasimpukat ja iberan kinkku.

Vierailija
71/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki jouluruoka keskustelut yleensä alkaa siitä että joku kysyy teetkö laatikot itse tai onko kinkku jo ostettu? Ikään kuin mitään muita vaihtoehtoja ei olisi olemassakaan.

Vierailija
72/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on ylipäätään kiinni siitä, pitääkö perinteistä vai haluaako luoda uutta. Olen itse perinteiden ihminen ja joulu muutenkin on aika perinteikäs meillä. Myös ruokien puolesta. Laatikoissa maistuu kaikki aiemmat joulut ja ehkä ne osittain siksi onkin niin hyviä. Herättävät hyviä muistoja. Muutenkin tykkään makeudesta ja jouluisista mausteista.

Samoja mausteita käytetään arabilaisessa keittiössä aivan arkiruokiin. 

Vierailija
73/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan provosoimatta sanon, että minusta perinteiset jouluruoat on sellaista pula-ajan pitopöytää. Köntti lihaa uuniin ja edullisia laatikoita.

Minä rakastan väkertää juhliin kaikkia näyttäviä lisäkeruokia. Pääruoka sitten vaihtelee ja voi olla vaikka paistiakin. Mutta ei mitään hampaattomien ruokaa. 

Smoothie kyllä maistuu? 

Vierailija
74/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi inhota? Jos kyseiset jouluruoat on joskus vuosikymmeniä sitten ollut ihmisten herkkua, niin tuskin on enää tässä yltäkylläisyyden ajassa. Kinkku oikeesti? Kuka syö mitän possun perää nautinnosta, ja jos se on niin hyvää niin miksipä sitä ei söis joka viikko? 

Meillä on käytännössä aina kinkkua jääkaapissa. Hyvää on. 

Vierailija
75/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä koko joulun voisi lopettaa se on nähty jo keksikää jotain uutta välillä.

Sitäpaitsi jouluna törsätään turhuuteen joten maapallokin kiittäisi saasteen ja roskien vähenemisestä sekä ihmiset stressin vähänemisestä.

Vierailija
76/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoja mausteita käytetään arabilaisessa keittiössä aivan arkiruokiin. 

Joskus nuorempana olinkin innostunut arabialaisesta ruoasta ja tästähän se varmaan johtuu. Ne ruoat maistui joululta.

Vierailija
77/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole vain järkevää syödä juhlapyhinä sellaista ruokaa, josta oikeasti pitää? Typerää syödä tavan vuoksi jotain, mistä ei tykkää. Olisi ihanaa, että voitaisiin joskus olla jouluna vain omalla porukalla ja syödä kaikkien lempiruokia, mutta pitää olla vanhuksille mieliksi ja syödä tismalleen samaa settiä kuin aina. 

Viime jouluna ehdotin nuorisolle, että tehtäisiin erillainen joulumenu, mutta en saanut kannatusta. Joten kinkulla, laatikoilla ja kalapöydällä mentiin. Nyt en edes kysynyt.

Vierailija
78/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iällisesti aikuiset ovat jääneet teini-ikäisiksi, 'muolimaa' on kierretty mutta mitään ei ole opittu, vielä pitää kapinoida, meillä saa jouluna syödä mitä haluaa ja mädit ja simpukat eivät tappele kalapuikkojen saati lanttulaatikon kanssa. Jokaiselle jotain, kun vielä opittaisiin, että vähempi määrä riittää kun lajeja on monta.

Ja parasta on kun syödään monta päivää samaa, eikä keittiössä tarvitse kökkiä pitkään joulupäivinä. 

Vierailija
79/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihan oikeasti tykkään lanttu- ja porkkanalaatikosta. Suomalaiset häpeää ihan kauheasti kaikkia perinteitään ja pitää niitä köyhäilynä. Laatikkoruuat tosin on alunperin rikkaamman väestön ruokaa olleet, sellaisten, joilla on ollut vara ostaa niitä varten valmistusastiat. Siinä mielessä siis lanttu- ja porkkanalaatikkoa syödessäni voin pikemminkin samastua rikkaaseen porvariin tai aateliseen, enkä johonkin torpan emäntään :D

Vierailija
80/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä koko joulun voisi lopettaa se on nähty jo keksikää jotain uutta välillä.

Sitäpaitsi jouluna törsätään turhuuteen joten maapallokin kiittäisi saasteen ja roskien vähenemisestä sekä ihmiset stressin vähänemisestä.

Tänä vuonna olen keksinyt suomalaisen joulun tarkoituksen, jotain hössötystä tähän pimeyteen muuten kaikki vajoaisivat masentuneeseen tylsyyteen.