Miksi niin moni inhoaa perinteisiä jouluruokia ja oikein kehuskelee sillä että meillä syödään eksoottista sitäsuntätä
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Rikkaammat menee oikein Thaimaaseen syömään avoviemäristä pikkupoikien onkimaa kalaa joka laitetaan katukeittiössä. Nam nam herrojen herkut
Wt:t kirjoittaa Thaimaaseen.
Mun mielestä suomalaiset perinne ruuat on vaan maultaan niin tylsiä. Mausteena suola ja pippuri. Nämä on peräisin joltain nälkä vuosilta kun muuta ruokaa ei ollut. Tykkään erilaisista kasviksista ja mausteista. Toki on myös ruokia jotka maistuu aina, esim muusi ja poronkäristys. Kinkku. Laatikot vaan on niin tylsiä.
Kyllästyttää jouluruoat. Ei niissä ole mitään erikoista.
Meillä on mitä kukakin tykkää syödä. Itse tykkään perinteisistä laatikoista ja kalkkunasta tai seitanista. Toisille on kalaa, äyriäisiä, kinkkua ja lammasta. Tehdään moderneja versioita ja uusia ruokia myös pöytään. Tänä vuonna rosollin tilalta paahdettu punajuurisalaatti. Nykyään näitä ei tarvitse syödä montaa päivää putkeen eikä muutenkaan liikaa. Olen myös monet joulut ulkomailla ja esimerkiksi vuosi sitten en syönyt ollenkaan perinteistä suomalaista. En malta odottaa!
Laatikoissa on enemmän mausteita kuin muussissa ja porossa yleensä. Oletko tehnyt itse laatikoita? Inkivääri, muskottipähkinä mm. Ei sillä että niistä olisi pakko tykätä.
Vierailija kirjoitti:
Laatikoissa on enemmän mausteita kuin muussissa ja porossa yleensä. Oletko tehnyt itse laatikoita? Inkivääri, muskottipähkinä mm. Ei sillä että niistä olisi pakko tykätä.
Tarkoitinkin että tuo on sellainen harvinainen "mauton" poikkeus josta tykkään.
Minä tykkään tosi paljon jouluruuista. Joulun jälkeen jos laatikoita on alessa, niin ostan, ja syödään vielä uudestaan jouluateria 😊😋 Yksi syy miksi en syö pitkin vuotta jouluruokaa on se, et jos syön sitä jouluna niin syntyy joulutunnelma. Toinen syy on se että tykkään ostaa valmiina laatikot, niitä ei myydä kaupoissa ympäri vuoden. Vois kyllö joskus syksyllä tehdä itse laatikoita ja herkutella etukäteen jouluruuilla 😊
Aloitukseen liittyen, meillä kyllä kaikki ystäväni ja sukulaiseni tykkää jouluna perinteisestä jouluruuasta.
Miksi niitä pitäisi syödä vaan perinteen vuoksi jos niistä ei pidä? Näin ne perinteet elää ja uudistuu kun keksitään uusia ruokia.
Itse kyllä pidän tietyistä perinteisistä ruoista mutta niiden rinnalle kaipaan myös jotain uusia juttuja.
Joo en kehuskele muulla ruoalla, mutta ei maistu laatikot eikä kinkku.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaammat menee oikein Thaimaaseen syömään avoviemäristä pikkupoikien onkimaa kalaa joka laitetaan katukeittiössä. Nam nam herrojen herkut
Eivät ole rikkaita herroja ne jotka menee Thaimaahan, sehän on halpamaa. Tavalliset perheet sinne menee joko luottokorttivelaksi tai säästävät etukäteen. Rikkaat menee esim. Alpeille laskettelemaan tai vaikkapa Singaporeen kaupunkilomalle jos eivät halua mennä omalle Lapin huvilalle.
Meillä ei syödä perinteisiä jouluruokia koska ollaan syöty tällä viikolla jo niin monta joululounasta että se riittää. En kerro tässä mitä syödään ettei kenenkään tarvitse loukkaantua.
Meillä ollaan lopetettu joulunvietto kokonaan.
Järetön hössötys, pahaa ruokaa ja kaikki korotetuilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsenä korottamista muiden yläpuolelle. Tunnen muutaman, jotka suureen ääneen haukkuvat perinteisiä jouluruokia ja kehuvat kuinka eri lailla heillä syödään. Toki.nämä samat ovat muutenkin halukkaita olemaan kaiken huomion keskipisteenä.
Ei se mielestäni enää tässä ajassa ole niin outoa, jos joku ei halua laatikoita ja kinkkua syödä jouluna.
No tämähän se. Ketään ei varmasti oikeasti kiinnosta mitä kukin jouluna syö, mutta on ala-arvoista haukkua perinteet ja korostaa omaa muka paremmuutta.
Koska ne on pahoja köyhien ruokia jostain nälkävuosilta. Halpoja laatikkoruokia ja sikaa nyt syö muutenkaan ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Sushi on arkilounas ei juhlaruokaa.
Kiinnostaa melkolailla kiviäkin sinun mieliiteesi tästä. Pöytään nimittäin tulee suhsia, mutta ei yhtään perinteistä laatikkoa, koska kukaan ei perheessä syö niitä ankean makuisia laatikoita.
Joistakin ruoista en ole tykännyt lapsesta lähtien. Syön mitä haluan. Muut syövät mitä haluavat.
53v.
Koska rosolli ja porkkanaloota on pahaa.
Lapsena piti syödä kun vanhemmat pakotti,nyt aikuisena saa vetää pitsaa aattona.
Mulle tulee tunne sellaisista kehuskelijoista, että he enemmän uhoavat oman sukunsa perinteille uskaltamatta sanoa sitä suoraan omalle suvulle. Siksi se on niin äänekästä ennen kuin tajuavat, että jouluna saa syödä ihan mitä haluaa tai olla syömättä. Vieraampien ihmisten tarttee sitten sitä tunneladattua paasaamista kuunnella, vaikka ketään tuskin hirveästi kiinnostaa mitä Mönkkösen perheen jouluateriaan kuuluu.
Mitä sitten saa oikein sanoa jos ei tykkää jouluruuista ja syö vaikkapa sitä sushia?
Vaikkapa tilanteessa missä työpaikan kahvipöydässä tulee puhe siitä että mitä ruokaa kukin tekee jouluksi? Mitä pitää sanoa ettei vaikuta ylimieliseltä paskiaiselta?
Mitä väliä sinulle on sillä mitä muiden perheissä syödään?
Meillä syödään sitä ruokaa mitä oikeasti syödään. Perunalaatikko, porkkanalaatikko, rosolli, graavikala on ehkä perinteisimmät mitä meillä on. Lisäksi perunaa, papuja, kanaa tai kalkkunaa, maustekurkkua, smetanauunikalaa, vihreää salaattia sekä sienisalaattia.