Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni inhoaa perinteisiä jouluruokia ja oikein kehuskelee sillä että meillä syödään eksoottista sitäsuntätä

Vierailija
21.12.2023 |

Joka vuosi sama juttu

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat syntyneet -50 luvulla ja meilläkään ei pidetty perinteisestä jouluruuasta. Kyseessä ei tosiaan ollut mikään kapinallisuus vaan se että monelle perinteiset jouluruuat ei ole herkkua. Itselleni kinkku, laatikot ja rosollit ovat aikalailla kauhistus.

Vierailija
122/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa perinteinen jouluruoka josta pidän on makea perunalaatikko, tai siis imelletty kuten sen nimi ennen oli.

Inhoan kinkkua, ostan aina poroa jouluksi.

53vee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jokainen saa joulunakin syödä just sitä mikä itselle maistuu? Jos ei tykkää perinteisistä jouluruuista, niin miksi niitä pitäisi väkisellä ahtaa suuhun?

Vierailija
124/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä kukakin syö jouluna tai arkena.

Vierailija
125/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kinkku+laatikot+kylmäsavulohi mutta voisin syödä vaikka pizzaa jos mieli tekee.

Vierailija
126/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti, ettei usko kenenkään aikuisen yökkäilevän millekään ruualle palstan ulkopuolella. No voin kertoa, että kyllä yökkäilee. Oltiin työporukalla syömässä, niin kollega alkoi kovaan ääneen valittamaan erään ruuan hajusta. Hyiiii, yäk, älkää laittako sitä mun lähelle. Ottakaa toi pois. Kyllä sai hävetä, kun aikuinen miltei nelikymppinen nainen alkaa kailottamaan ravintolassa tuollaista, joka kuuluu lähinnä päiväkoti-ikäisen pöytätapoihin. Kyseinen tapaus myös pyytää kovaan ääneen jättämään esim pupunruuat pois annoksestaan. Nolouden multihuipentuma.

Vierailija
127/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, ettei usko kenenkään aikuisen yökkäilevän millekään ruualle palstan ulkopuolella. No voin kertoa, että kyllä yökkäilee. Oltiin työporukalla syömässä, niin kollega alkoi kovaan ääneen valittamaan erään ruuan hajusta. Hyiiii, yäk, älkää laittako sitä mun lähelle. Ottakaa toi pois. Kyllä sai hävetä, kun aikuinen miltei nelikymppinen nainen alkaa kailottamaan ravintolassa tuollaista, joka kuuluu lähinnä päiväkoti-ikäisen pöytätapoihin. Kyseinen tapaus myös pyytää kovaan ääneen jättämään esim pupunruuat pois annoksestaan. Nolouden multihuipentuma.

Meillä on suvussa just tuollainen hajulle yökkäilijä ja tuota on kuunneltu joka vuosi joulupöytään asettuessa. Siinä sitten siirrellään astioita sen mukaan mihin matami päättää istua.

Vierailija
128/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä ihmettelen tuota sushin hehkutusta. Mikä siitä tekee hienostuneen juhlaruuan?

Porkkana- ja perunalaatikko ovat minunkin mielestäni pahoja, joten niitä en suuhuni pistä. Ei ole pakko. Kinkkua ja lanttulaatikkoa, sekä limppua ja maksapasteijaa! En oikeastaan muuta jouluaterialle kaipaa. No, ehkä vähän kastiketta kinkun kaveriksi.

Sushi on aika vaivalloista tehdä ja esim. riisin oikeaoppinen valmistus vaatii tuntikaupalla aikaa. Siksi se ainakin meillä on juhlaruoka. Ei joulupöydän juhlaruoka, mutta jonkun muun juhlan ruoka.

Aika moni näistä sushi-hehkuttajista näkee kovasti vaivaa Prismassa, kun valitsevat laatikkoon susheja, joiden päälle muutama random tyyppi on käynyt aivastamassa. Mutta, kukin tavallaan. 

Vierailija
129/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi (76 v) yökkäilee.

Vierailija
130/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanien kommentteja kinkusta ja juustoista kannattaa vilkaista, jos ei usko, että yökkäilään ruoalle. Yökkäily siihen termistöön verrattuna on vielä hyvinkin kesyä.

Vierailija
131/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianliha aiheuttaa usean päivän närästyksen, kaikki laatikot ovat jonkin verran makeita, joka minulle on tosi oksettavaa pääruuissa, rosollia en ole koskaan edes ymmärtänyt (sekin on hieman makeaa, ehkä siksi inhokki).

Onneksi on yhden hengen talous ja nautin joulun viettämisestä yksin, niin saan juuri sitä mitä haluan:

Lammaskaalia: Punakaalia, punasipulia, rasvaista lampaankylkeä, meiramia ja suolaa. Kaikki samaan kattilaan ja herkkukeittoa useaksi päiväksi. Lisäksi on kokonainen hunajakenno, 800 g, kennohunajaa, joka on minun karkkini. 

Tuon kummempia ruokia ei huvita tehdä eikä syödä. Joinain jouluina olen tehnyt myös luumurahkaa tehosekoittimella: Rahkaa ja liotettuja kuivattuja luumuja tehosekoittimeen, surrurrur, sitten lopputulos sekoitetaan varovasti kermavaahtoon, jota saa olla noin puolet rahka/luumu-pöperön määrästä. Lisättyä sokeria ei tarvita, koska luumut ovat niin makeita.

Vierailija
132/137 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista keskiluokan larppia, jossa näytellään että ollaan radikaaleja kun kapinoidaan ruokavalinnoilla.

Se on sitten eri juttu jos ei vietä joulua, mutta kulutusvalinnoilla statementin tekeminen on aika noloa. 

Eikö keskiluokkaista ole nimenomaan hifistellä perinteisten jouluruokien tekemisellä itse, ja välttää eineksiä? 

Vierailija
133/137 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aina kinkku on ollut pahaa.

Vierailija
134/137 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos ei välitä ei välitä.  Jos esim. peruna- ja lanttulastikot on niin hyviä, niin miksi niitä ei syödä muulloin kun jouluna?

Saisin, jos saisi kaupasta valmiina. Ei saa. 

Vierailija
135/137 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska porkkanalaatikko on pahaa

On se mutta on muuta hyvää jouluruokaa. Muun maan ruualla on turha kehuskella.

Vierailija
136/137 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ääneen puhu, kun en usko kovinkaan montaa kiinnostavan ruokamieltymykseni noin muutenkaan.

Mutta ei ne perinteiset jouluruoat mitään hyviä ole. Omia jouluja kun olen viettänyt lapsen kanssa kaksin, niin joulupöydässä ei ole laatikoita, rosollia tms. Kinkun kanssa on hyvää perunamuusia, että ei sen eksoottisempaa. 

Vierailija
137/137 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa perinteinen jouluruoka josta pidän on makea perunalaatikko, tai siis imelletty kuten sen nimi ennen oli.

Inhoan kinkkua, ostan aina poroa jouluksi.

53vee

Ai siksi joulupukin rekeä ei ole enää näkynyt 😔